Maar na 6 weken weet ik het ook even niet meer...
Ik ben 33, al jaaaaaaaren alleen. Ik woon op mezelf, heb een goede baan, eigen huis, lekker sociaal leven. Kortom, ik heb het goed voor elkaar, zoals veel mensen zeggen. Het enige dat ontbreekt is de liefde. Een paar jaar geleden kort gescharreld, werd niks, tranen, een aantal maanden flink delulu geweest. En door... Tinder deed ik niet aan, of nouja, ik swipete wel, maar er kwam nooit iets uit.
Vorig jaar leerde ik een collega wat beter kennen, eentje die ik fysiek altijd al een prettige verschijning vond. We kwamen elkaar tegen op een feestje, zoenden, waarna ik dacht dat het ruimte kwam om meer te ontdekken. Hij trok een muur op, gaf aan dat hij niet wist of hij wel verliefd was. Maar zes weken later en wat door alcohol gevoerde appjes brachten hem weer naar mij toe.
Kleine achtergrond, ik heb ooit één relatie gehad, hij is nooit verder gekomen dan een paar scharrels.
Dit hebben we vervolgens een half jaar lang gedaan. Uren konden we kletsen, lachen, ouwehoeren, en het bed delen. We bleven voornamelijk wel binnenshuis omdat we nog niet goed wisten wat we met onze collega's aan moesten die behoorlijke vermoedens hadden en wie die overal tegen kunnen komen. Beide maakte het ons ergens niet zoveel uit wat de reactie zou zijn, maar we vonden het ook heerlijk om het nog even voor onszelf te hebben. Met 180 collega's is het net een klein dorp waar verschrikkelijk geroddeld kan worden. Klein voorbeeldje, toen ik een paar jaar terug met een leatherlook jeans naar het kantoor liep, wisten mijn collega's op kantoor al wat ik aan had omdat men het vanuit de fabriek had gezien.

Het was allemaal naar mijn idee ontzettend leuk (en dat bleef hij in het hieronder volgende gesprek ook constant benadrukken), tot hij 6 weken terug ineens een bom dropt... Nouja, zo begon het gesprek niet eigenlijk. Hij vroeg mij of we na een half jaar ook moesten gaan nadenken over een volgende stap en hoe ik dat dan zag. Dus ik gaf aan dat het wat mij betreft vooral betekende dat we het op het werk vertellen en daarmee meer vrijheid hebben om dingen te gaan doen, dat ik hem eens aan mijn ouders zou willen voorstellen, maar er voor mij eerst niet heel erg veel hoeft te veranderen. We zagen elkaar meestal één keer per week, een enkele keer vaker. Ik hecht aan mijn vrijheid en hij ook aan het zijne. Hij vroeg door op mijn gevoelens, nouja, ik ben verliefd... En jij dan? Vroeg ik hem...
Nou, hij wist niet goed of hij verliefd was, of hij überhaupt ooit verliefd was geweest. Hij heeft veel aan zijn hoofd (een erg lastige thuissituatie) en er zaten veel veranderingen aan te komen waardoor hij het beetje vrijheid dat hij had kwijt zou gaan raken. Oftewel: STRESS.
Ik probeerde hem gerust te stellen, gaaf aan te denken dat hij echt wel verliefd was en blablabla. Nou goed, hij wilde er over nadenken.
Twee weken later, we hebben al die tijd nauwelijks contact gehad, wilde hij toch liever gewoon als vrienden verder. Dat verbaasde me eigenlijk een beetje na een aantal opmerkingen die hij op het werk maakte. Dus ik begon uit zelfbescherming te praten als brugman (niet heel tactisch) en heb hem gevraagd of hij nu niet zelf bang was om zijn hart te breken. Waarop hij verrast keek en zei: "Hmm, ja, misschien heb ik wel wat bindingsangst."
Ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat dit geen player is, het is een verlegen en onzekere man met weinig relatie-ervaring. Ik ben dat ook, alleen het extraverte type dat alles wegbluft.
Goed, terug naar dat gesprek, hij wilde toch weer nadenken. Dus ik heb hem gezegd dat ik heel veel om hem geef en hem echt de tijd wil geven om na te denken. Maar dat ik niet voor eeuwig kan wachten tot hij eens uitgedacht is, en ik ook echt verder moet. Hij stelde voor dat we 'na het weekend' even keken. Het was op dat moment vrijdag en zijn weekend zou op woensdagmorgen beginnen. Ik zei hem dat er in een weekend niet veel verandert.
Vervolgens scheidden onze wegen en ben ik diezelfde avond nog op Tinder gegaan in een dwarse bui. Een week later had ik mijn eerste Tinder date...

Ik heb hem wat meer ontweken op het werk, maar er waren toch collega's die mijn verdriet zagen en uiteindelijk heb ik een aantal verteld wie het was. Sommigen waren verrast, anderen minder verrast.
Twee collega's hebben aangegeven iets aan hem te hebben gemerkt. Hij lachte meer, hij was weer fitter en vrolijker (heeft een hele moeilijke familiesituatie wat zijn tol wel eist zeg maar).
Eén collega vraagt me constant om met hem te gaan praten, stuurt me berichten op FB dat we moeten gaan praten en dat het wel weer goed komt.
Vorige week heb ik hem voor het eerst in drie weken weer gezien, maar hij praatte niet tegen me. Appte me later wel kort, maar reageert vervolgens niet meer. Vandaag hem ik hem weer gezien, hij wilde meteen dat ik koffie kwam drinken maar zegt vervolgens weinig.
En ik raak alleen maar meer en meer in de war. Voorheen als mijn hart gebroken was dacht ik alleen maar: "Waarom vindt hij me niet leuk? En hoe kan ik er voor zorgen dat hij me wél leuk gaat vinden?" Heel erg in het wanhopige en het buiten mezelf zoeken.
De afgelopen twee jaar ben ik aardig gegroeid met dank aan een psycholoog. Ik ben nu meer bezig met: "Wat vind ik eigenlijk van deze situatie?" En dat zet me enorm aan het denken. De enige relatie die ik heb gehad was op mijn 17/18e. Ik ben inmiddels bijna 34. Hoe werkt het eigenlijk? Hoe hard moet je werken voor een relatie? Gaat het vanzelf, zoals in de film? Zoals wanneer we bij elkaar waren?
En ik 'beschuldig' hem wel van angst voor liefde, maar heb ik dat zelf niet ook? Zoals mijn collega die me smeekt met hem te praten zegt: "Janine, als je mij de raadt geeft mezelf te laten zien zoals ik écht ben, moet jij dat ook doen he?" Ik ben heel erg lomp in mijn uitspraken, heb ik hem onbewust weggejaagd? En als ik dat bij hem heb gedaan, dan gebeurt dat toch bij elke volgende man in mijn leven ook? Hoe voorkom ik dat?
En dan nog het meest heikele punt; iedereen die tegen me zegt: "Het moet van zijn kant komen, bescherm jezelf!" Terwijl ik denk: Maar wat is de meest volwassen manier om hiermee om te gaan? Me beroerd voelen tot hij de moed misschien wel heeft verzameld? Of zelf voorstellen om eens bij te praten en hem misschien wel enorme opluchting laten voelen? En als daar niets uit komt, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd...
Kortom, ik vraag me zo vreselijk veel af over relaties. In mijn omgeving is werkelijk NIEMAND die me het antwoord kan geven. Dus ik hoop dat er hier op Bokt mensen zijn die pas op latere leeftijd (god wat voel ik me oud) voor het eerst een 'echte' relatie ontwikkelden. Hoe voelt dat? Hoe eng is dat?
Is dit een normale situatie? Ik heb een soort achtergrond nodig om vanuit te kunnen beoordelen.