Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29617
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:57

Ja ze gooide het zelf in de app. Dat doen wij al niet omdat we weten dat het deze discussie oplevert.

En ze zijn in totaal met 3 of 4, dus 1 of 2 kinderen, zoals wij in totaal met 2 zijn.

En denken staat vrij, lijkt mij, zolang het bij denken blijft in zo'n geval toch? :)
Ik breng het beschaafd, maar denk idd anders.

Maar lomp gedacht of niet, ze hebben er toch echt zelf voor gekozen.
En ja dan weet je dat je leven duurder is dan zonder kinderen.
Al hoewel, met paarden, onze keuze, is ook niet goedkoop. :+
Dan ga ik toch ook niet zeggen, uiteten prima, maar wil korting want onze paarden zijn duur.

En bij een cadeau vind ik dat precies hetzelfde.
Waarom moeten wij percentsgewijs meer betalen?
Het zijn geen kinderen meer, het zijn volwassenen, die dan nog wel thuis wonen, maar dat kan tegenwoordig ook gerust tot de 30.

Toen ik vroeger nog thuis woonde teerde ik ook niet op mama's zak mee.... en al helemaal niet op die van een ander.
Maar tegenwoordig moet dat ineens wel?

troetjoek
Berichten: 160
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:30

Wij doen gewoon alle kinderen en aanhang zit er automatisch bij niet apart dus.

Dus 5 kinderen cadeautjes delen door 5.

Ik vind niet dat aanhang apart erbij moet.
Dat zit er toch automatisch bij die horen toch erbij.

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:02

Cadeau voor mijn ouders samen met mijn broer is gedeeld door 2. Hij heeft een vrouw en dochter. Uiteten doen we niet meer zo vaak maar wat de rekening pakken betreft gaat het over en weer. Geen idee wie er in de loop van ons leven meer geld kwijt is. Een tikkie sturen doen we ook niet en we houden ook niet bij wie er ‘aan de beurt is’ om af te rekenen. Gaat gewoon heel vanzelf.

Uiteten met andere gezinnen doe ik eigenlijk niet. Beetje afhankelijk van de relatie hoe ik daar tegenaan kijk.

BigOne
Berichten: 38288
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:09

Cadeaus, delen door aantal eigen kinderen rekening houdend met de minder gesitueerden dus gewoon niet te duur. Uit eten, jarige( en partner) betaald niets, rest delen door aantal personen. Geen jonge kids om rekening mee te houden en eten en drinken allemaal zo’n beetje hetzelfde.

Koper

Berichten: 30275
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:18

Delen door 2, als er aanhang in het spel is heeft die aanhang (partner) vast ook ouders waar af en toe cadeaus voor gekocht dienen te worden. Het zou van de zotte zijn als je steeds in beide families voor twee personen aan cadeaus mee zou moeten doen.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:34

Koper schreef:
Delen door 2, als er aanhang in het spel is heeft die aanhang (partner) vast ook ouders waar af en toe cadeaus voor gekocht dienen te worden. Het zou van de zotte zijn als je steeds in beide families voor twee personen aan cadeaus mee zou moeten doen.

Ik ben zelf echt de moeilijkste niet hoor.
Maar dit vind ik z’n lariekoek.

Ik betaal gewoon als huishouden terwijl ik in mijn 1tje ben en daar doe ik niet moeilijk over.

Maar het excuus je hebt dan dubbele kosten omdat je de andere kant ook nog moet doen.
Je hebt 9 van de 10 x ook een dubbel inkomen en lagere vaste lasten.

In je eentje kost een verwarming net zoveel als met z’n 2en.
Of mijn tv voor 1 of voor 2 aanstaat maakt niet dat hij goedkoper is.
Natuurlijk gebruik je meer energie met zijn 2en maar niet dubbel.

Je gemeentelijke lasten zijn ook niet de helft goedkoper als je alleen ben.
Ik betaal voor mijn afval, riool enz ongeveer 75% van het bedrag van een heel gezin naast mij (wij betalen niet per leging) maar een vast bedrag.

Het is prima dat je per huishouden wilt betalen en niet per hoofd.
Maar breng dit niet aan als excuus.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:43

.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 10-04-24 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30275
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:43

daantjuhhh schreef:
Koper schreef:
Delen door 2, als er aanhang in het spel is heeft die aanhang (partner) vast ook ouders waar af en toe cadeaus voor gekocht dienen te worden. Het zou van de zotte zijn als je steeds in beide families voor twee personen aan cadeaus mee zou moeten doen.

Ik ben zelf echt de moeilijkste niet hoor.
Maar dit vind ik z’n lariekoek.

Ik betaal gewoon als huishouden terwijl ik in mijn 1tje ben en daar doe ik niet moeilijk over.

Maar het excuus je hebt dan dubbele kosten omdat je de andere kant ook nog moet doen.
Je hebt 9 van de 10 x ook een dubbel inkomen en lagere vaste lasten.

In je eentje kost een verwarming net zoveel als met z’n 2en.
Of mijn tv voor 1 of voor 2 aanstaat maakt niet dat hij goedkoper is.
Natuurlijk gebruik je meer energie met zijn 2en maar niet dubbel.

Je gemeentelijke lasten zijn ook niet de helft goedkoper als je alleen ben.
Ik betaal voor mijn afval, riool enz ongeveer 75% van het bedrag van een heel gezin naast mij (wij betalen niet per leging) maar een vast bedrag.

Het is prima dat je per huishouden wilt betalen en niet per hoofd.
Maar breng dit niet aan als excuus.

Rustahg! Twee inkomens, twee families waar cadeaus gekocht moeten worden. Als alleenstaande heb je met maar één stel ouders te maken, niet met twee. Ik vind niet dat je als stel bij beide families steeds dubbel zou moeten bijdragen.

Lijsken
Berichten: 1029
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:57

Nog een andere optie; verdeling naar rato van inkomen (globaal).
Ik zou het niet eerlijk vinden als mijn single broertje met baan iets boven minimumloon evenveel moet bijdragen als mijn man en ik die beiden prima verdienen. Ons inkomen is ongeveer 3x dat van hem, dus we verzinnen samen een leuk cadeau en daarvan betalen wij 75% en hij 25%.'

Maar ik kan me goed voorstellen dat als je een situatie hebt met een jarige die 2 kinderen heeft, eentje single en eentje die een partner en kinderen heeft, je gewoon per persoon betaalt bij etentjes en dergelijke. Anders betaalt de single persoon wel erg veel meer dan diens eigen portie.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:01

Lijsken schreef:
Nog een andere optie; verdeling naar rato van inkomen (globaal).

Dat werkt vaak niet.. iemand die minimum verdient en thuis woont en iemand die "veel" verdiend, maar een eigen huis en heel gezin daarvan moet moet onderhouden houdt misschien hetzelfde over om van te leven.

Lijsken
Berichten: 1029
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:05

Brainless schreef:
Lijsken schreef:
Nog een andere optie; verdeling naar rato van inkomen (globaal).

Dat werkt vaak niet.. iemand die minimum verdient en thuis woont en iemand die "veel" verdiend, maar een eigen huis en heel gezin daarvan moet moet onderhouden houdt misschien hetzelfde over om van te leven.


In onze situatie werkt het prima, dus wij doen het zo. Ik zeg niet dat het voor iedereen verplicht zo moet he :+

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:19

Hier zijn we ermee gestopt met cadeaus, juist de "oudjes" willen verminderen qua spullen (zijn allemaal al 80+ ), behalve mijn stiefmoeder, maar zij heeft ook geen dure wensen.

Tancreda4

Berichten: 24051
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:23

Ik vind dit ook altijd een lastige vraag. Ik ben alleenstaand en als we het dan door 'gezin' delen (dus door 2) moet ik naar ratio meer neerleggen terwijl ik minder te besteden heb. Anderzijds heb ik maar 1x ouders om een kado voor te kopen en zij 2x. Dus er is van alles wat te zeggen...

Voor een kado doen we het normaliter doen wij het delen door de kinderen, zonder de aanhang. Is het een 'uitje' qua kado, dan gaat het wél door het aantal mensen dat mee gaat uiteraard.

Overigens komt hier ook wel eens de vraag voorbij; hoeveel wil jij geven. En dat de ene minder wilt (kan) uitgeven dan de andere is dan helemaal prima. Maar dan hebben we een x bedrag en doen we daar een kadootje voor geven.

DuoPenotti

Berichten: 29617
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:24

Brainless schreef:
Hier zijn we ermee gestopt met cadeaus, juist de "oudjes" willen verminderen qua spullen (zijn allemaal al 80+ ), behalve mijn stiefmoeder, maar zij heeft ook geen dure wensen.

En daarom worden er weer dingen als uit eten geopperd...

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:35

DuoPenotti schreef:
Brainless schreef:
Hier zijn we ermee gestopt met cadeaus, juist de "oudjes" willen verminderen qua spullen (zijn allemaal al 80+ ), behalve mijn stiefmoeder, maar zij heeft ook geen dure wensen.

En daarom worden er weer dingen als uit eten geopperd...

Hier gaan wij niet eten voor verjaardagen. Als dat wel zo is (bij iets heel speciaals 1x per 10 jaar), dan betalen mijn ouders en zien wel wie er komen.
De een wilt niet naar een vreetschuur (ayce) en de ander wilt(kan) geen 150+ betalen voor een chique Michelin restaurant.

DuoPenotti

Berichten: 29617
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:39

Dat is dan handig, hier wil men wel, als de kinderen maar onderhouden worden _O-

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:53

Koper schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik ben zelf echt de moeilijkste niet hoor.
Maar dit vind ik z’n lariekoek.

Ik betaal gewoon als huishouden terwijl ik in mijn 1tje ben en daar doe ik niet moeilijk over.

Maar het excuus je hebt dan dubbele kosten omdat je de andere kant ook nog moet doen.
Je hebt 9 van de 10 x ook een dubbel inkomen en lagere vaste lasten.

In je eentje kost een verwarming net zoveel als met z’n 2en.
Of mijn tv voor 1 of voor 2 aanstaat maakt niet dat hij goedkoper is.
Natuurlijk gebruik je meer energie met zijn 2en maar niet dubbel.

Je gemeentelijke lasten zijn ook niet de helft goedkoper als je alleen ben.
Ik betaal voor mijn afval, riool enz ongeveer 75% van het bedrag van een heel gezin naast mij (wij betalen niet per leging) maar een vast bedrag.

Het is prima dat je per huishouden wilt betalen en niet per hoofd.
Maar breng dit niet aan als excuus.

Rustahg! Twee inkomens, twee families waar cadeaus gekocht moeten worden. Als alleenstaande heb je met maar één stel ouders te maken, niet met twee. Ik vind niet dat je als stel bij beide families steeds dubbel zou moeten bijdragen.

Maar je hebt toch ook schoonouders?
Waarom moet iemand alleen meer betalen dan mensen met zijn 2en?
Ik kan er niks aan doen dat een ander schoonouders heeft.
Je hebt ook een dubbel aantal feestjes.

Ik snap dat jouw redenatie voor iemand die met z’n tweeën is logisch is.
Maar dat is hij voor de alleenstaande niet.

DuoPenotti

Berichten: 29617
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:00

Met je eens hoor daantjuhhh

Mijn moeder is weduwe.
Was het buurt bbq en dan moest men als stel 25 inleggen.
Oh zei mijn moeder dan;12,5 dan. Nee zeiden ze dan 25.
En niet snappen wat ze zeggen.
Ja zei mijn moeder dan krijg ik dan een portie mee naar huis?

Echt gewoon niet snappen dat je toch eten/drinken inkoopt per persoon. En een stel echt bestaat uit 2 personen.

Zo raar... en dat is toch met elk cadeau zo.
Je laat een alleenstaande toch niet dubbel dokken?

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:08

Op dit moment zo blij met mijn relatie. Nooit gedacht dat mensen hierover nadenken. :=
Wij kijken én betalen maar net naar wat ons past. Gezamenlijk cadeau voor een ouder? Dan wordt dit gedeeld onder de kinderen. Maar als een van de kinderen krap zit betaald een ander gewoon wat meer. Een uitje? Dan wordt dit idd per persoon gerekend. Ik ga niet betalen voor de kinderen van een ander.
Moet zeggen dat mijn partner enorm gul is (en ik regelmatig ook. En nee wij hebben het absoluut niet beter dan een ander) dus vaak wat voor anderen betaald. Maar joh, zolang het kan en het moment/de dag waard is?
Ik heb het dure kraamcadeau voor mijn partner zijn schoonzus zelf betaald. Daar zit ik echt niet mee hoor. Het is maar net hoe het uit komt.

DP dat vind ik ook gek! Maar dan gaat het om inkoop kwa eten. Dan vind ik de logica van per persoon gerekend oid veel logischer dan cadeaus aan (schoon)familie.

Maar sowieso snap ik het ‘gedoe’ niet. Kijk gewoon wat uit komt bij iedereen ipv vaste regels te volgen.

Koper

Berichten: 30275
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:14

daantjuhhh schreef:
Maar je hebt toch ook schoonouders?
Waarom moet iemand alleen meer betalen dan mensen met zijn 2en?
Ik kan er niks aan doen dat een ander schoonouders heeft.
Je hebt ook een dubbel aantal feestjes.

Ik snap dat jouw redenatie voor iemand die met z’n tweeën is logisch is.
Maar dat is hij voor de alleenstaande niet.

Ik ben alleenstaande. Er is niets in dit leven wat ik zo graag NIET wil als een partner :')

En ik vind het, als overtuigd alleenstaande, niet logisch dat bij een cadeau de kosten worden verdeeld over kinderen en aanhang. Als de aanhang wil meebetalen aan het deel van het kind waar die aanhang bij hoort heb ik daar niks mee te maken. Maar het gaat niet om hun ouders. Maar om die van hun partner.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:16

Wij delen het door drie. Ook met kerst bijvoorbeeld telt iedereen als individu. Is ook wel zo eerlijk, want iedereen krijgt immers ook zelf wat. Maar goed, met familie maakt het mij niet eens echt uit.

Tango1979

Berichten: 2528
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:21

Maar even heel economisch gezien. Er wordt een feest georganiseerd (familie of vrienden). De ene komt alleen. De ander komt met partner en 2 kinderen. In verhouding mag die wat mij betreft ook wat meer betalen aan het gezamenlijk cadeau.


In onze vriendengroep regel ik regelmatig een gezamenlijk cadeau. Ik stuur dan een open tikkie. Kan iedereen inleggen wat hij wil.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:23

Wij delen het cadeau gewoon door het aantal kinderen, ongeacht of iemand vrijgezel is.

Als de vrijgezelle broer of zus minder te besteden heeft, dan geeft diegene dat aan en passen we het bedrag aan. Niet te moeilijk over doen en gewoon communiceren.

senna21

Berichten: 11861
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:26

Bedrag delen tussen de kinderen. Als het bedrag een probleem is voor iemand, word dit overlegd en passen we het aan. De kleinkinderen geven, als ze willen, een eigen cadeau aan opa/oma.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 10-04-24 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3602
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:26

Tango1979 schreef:
Maar even heel economisch gezien. Er wordt een feest georganiseerd (familie of vrienden). De ene komt alleen. De ander komt met partner en 2 kinderen. In verhouding mag die wat mij betreft ook wat meer betalen aan het gezamenlijk cadeau.


In onze vriendengroep regel ik regelmatig een gezamenlijk cadeau. Ik stuur dan een open tikkie. Kan iedereen inleggen wat hij wil.


Ik vind dat laatste zelf ook de beste manier bij een gezamenlijk kado. Dan kan iedereen inleggen wat hij/zij wil en van het budget een kado worden uitgezocht.