Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 21:15

Hebben jullie je betaal en spaarrekening bij dezelfde bank? Of bij verschillende? En waarom?

Waarom heb je gekozen voor jouw bank?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:17


Eleionomae

Berichten: 19599
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:20

Ik heb een betaal en beleggingsrekening bij ING. Omdat ik voor het laatste een rekening moest openen. Gebruik ik die nu voor de boodschappen.

Daarnaast nog 2 betaalrekeningen e
en 2 spaarrekeningen bij Rabo ( beide 1 gezamenlijk, 1 prive) ee
n een spaarrekening voor onze zoon.

ING, omdat ik daar een aantal jaar gewerkt heb. Rabo omdat mijn ouders die rekening ooit voor mij geopend hebben en mijn man toevallig ook al zijn rekeningen daar had lopen.
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 08-04-24 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14055
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:22

Ik heb mijn betaal- en privérekening bij Rabobank. Hier aangesloten vanuit mijn gezin.
Gezamenlijke rekening voor hypotheek etc bij ABN. Daar was mijn schoonmoeder werkzaam.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101773
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:24

Betaalrekeningen (2) en spaarrekening bij de ING. Waarom? Daar zit ik al bij sinds in jong ben. :')

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:28

Het kan echt lonen te sparen bij een andere bank hoor, scheelt echt veel rente :) !

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 21:31

Reden van vragen is trouwens dat ik een rekening 'moet' openen bij een andere bank omdat het daar gemakkelijker gaat qua hypotheek.

Ik sta nu een beetje in dubio of ik mijn oude vertrouwde rekening op zeg of die aanhoud.. maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het dan wil verdelen :+

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:41

Prive zit ik bij Rabo. Vanaf dat ik een rekening heb heeft mijn moeder die van de Rabo geregeld. Die zit bij ons in de straat dus leek handig.
Zakelijk zit ik bij Knab vanwege de lage kosten en simpel rekening openen en beheren.
Voor onze VOF zitten we bij ASN vanwege de lage kosten en betere investeringen.
Voor onze hypotheek zitten we bij ING omdat dit ook de hypotheekverstrekker is en dan is dat verplicht.
Knab bevalt het best.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:53

Betaal en spaarrekening bij rabo en betaalrekening bij abn ivm korting op hypotheek

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:22

Ik had eerst altijd beide bij 1 bank (ING). Simpelweg omdat ik daar al mijn hele leven al bij zat vanuit ouders en verder niet wist waarom ik het anders zou doen.

Toen heb ik uiteindelijk een Wise rekening geopend om makkelijk internationaal te betalen. Hierna een Regiobank rekening geopend voor privé, want ik wilde een bank die beter scoorde op duurzaamheid en sociale investeringen (geen wapens enzo). RB scoorde daar an sich wel goed op (net als alle andere Volksbank banken). Tegelijkertijd Bunq geopend voor spaarrekening, ik studeer nu namelijk financiën en daar leerde ik dat dit best een groot verschil kan maken. :')

Echter was Regiobank echt een drama. Alle transacties duurde voor mij meerdere dagen tot het eindelijk van je rekening af was, of juist erop stond. Ik moest altijd 3-5 dagen wachten tot mijn salaris eindelijk aankwam na uitbetaling. Werd er echt helemaal kierewiet van. Als ik aan de bel trok duurde het ook mega lang voor je ‘zelfstandig adviseur’ contact met je op nam, and vanuit RB zelf kreeg ik helemaal geen nuttige reactie.

Dus, toen maar privé ook overgestapt naar Bunq voor de tussentijd. Nu ben ik rustig aan het kijken of ik dat ook zo wil houden of nog weer een andere rekening open. Ik dacht aan ASNB maar door RB ben ik behoorlijk skeptisch geworden :') Ook geen haast, Bunq bevalt op zich wel oké, alleen hoor ik daar dan ook weer best negatieve verhalen over. Maar het is in ieder geval niet traag…

Ook aan het rondkijken voor een spaarrekening in het buitenland. Maar nog even oriënteren dus.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:55

Het is handig om je RC bij dezelfde bank te hebben als waar je je hypotheek onderbrengt. Scheelt rente op hypotheek.

Voor sparen kun je overal terecht. Vaak is een reguliere bank daarvoor erg onvoordelig.

Op dit moment is Trade Republic de beste deal kwa sparen.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 23:05

Betaalrekening heb ik van ING. Spaarrekening bij Raisin met 3,31%

Trade Republiek heeft 4% zie ik.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 23:12

1 ding, als het de ABN AMRO is dan zou ik het niet doen, daar gaat echt alles mis wat mis kan gaan.

Afbeelding

Ik heb zelf een spaar en een betaalrekening bij de Rabo.

Mijn broer is gehandicapt en ik ben daarom zijn bewindvoerder.
Hij heeft een betaalrekening, spaarrekening en leefgeld rekening bij de ABN. En omdat ik dat alleen kan beheren als ik daar zelf een betaalrekening heb, heb ik daar een nutteloze betaalrekening.
Daar stort ik alleen de kosten van de rekening op.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 23:13

Voor een betaalrekening betaal je bankkosten. Dus als je bij verschillende banken zit, heb je meer kosten. Voor een spaarrekening meestal niet.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 00:13

Ik heb een betaal- en spaarrekening bij de Rabobank. Maar niet met grote bedragen want je krijgt zo goed als geen rente.

Ik heb nog een spaarrekening bij Bunq en 3 spaarrekeningen in het buitenland via Raisin.
Daar zijn de rentetarieven aanzienlijk hoger.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:54

Ik werk bij de Rabobank en heb daar dus ook mijn rekeningen maar nu ik die 4% zie bij trade republiek.......toch durf ik dat niet, eigenlijk heel stom want ik lees dat ook daar de 100.000 euro per rekening houder beschermd is maar om de een of andere reden heb ik dan meer vertrouwen in de Nederlandse banken. Wel zuur want dat scheelt me dus heel veel rente :o

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:59

Ik heb mijn betaalrekening bij Knab, mijn spaarrekening zit bij bigbank, ook voor het hogere rente bedrag

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:24

maras schreef:
Ik werk bij de Rabobank en heb daar dus ook mijn rekeningen maar nu ik die 4% zie bij trade republiek.......toch durf ik dat niet, eigenlijk heel stom want ik lees dat ook daar de 100.000 euro per rekening houder beschermd is maar om de een of andere reden heb ik dan meer vertrouwen in de Nederlandse banken. Wel zuur want dat scheelt me dus heel veel rente :o


Snap ik een beetje. Dat had ik met Brand New Day (BND geen depositogarantiestelsel).
Begin met een klein bedragje om het te proberen.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:34

maras schreef:
Ik werk bij de Rabobank en heb daar dus ook mijn rekeningen maar nu ik die 4% zie bij trade republiek.......toch durf ik dat niet, eigenlijk heel stom want ik lees dat ook daar de 100.000 euro per rekening houder beschermd is maar om de een of andere reden heb ik dan meer vertrouwen in de Nederlandse banken. Wel zuur want dat scheelt me dus heel veel rente :o


Ik heb dat ook. Het duurde ook even voordat ik de stap naar Raisin heb gemaakt. Ga toch uitzoeken hoe het zit met Trade Republiek. Wat zijn de kosten, moet je bron belasting betalen, waarin beleggen ze. Dat soort zaken.

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 11:33

Hmm als ik het zo lees haal ik het idd maar weg bij de Rabo.. en dan kan ik voor sparen altijd nog opzoek naar een andere bank :)

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:15

Goh 4% per maand is wel héél aantrekkelijk.
Zou je dan bij een spaarrekening van 20.000 euro echt elke maand 800 euro rente ontvangen? Dat lijkt toch te mooi om waar te zijn?

Ik vraag me wel af welk addertje daar onder het gras zit bij Trade Replublic en wat de risico's zijn.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:16

ashley1 schreef:
Goh 4% per maand is wel héél aantrekkelijk.
Zou je dan bij een spaarrekening van 20.000 euro echt elke maand 800 euro rente ontvangen? Dat lijkt toch te mooi om waar te zijn?

Ik vraag me wel af welk addertje daar onder het gras zit bij Trade Replublic en wat de risico's zijn.

Is dat niet per jaar?

Edit: ik heb gekeken je spaart per maand op.
Maar de rente over een jaar is 4%.
Dus niet elke maand 4% uitbetaald.

Prairy
Berichten: 9088
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:24

Wij hebben de betaalrekeningen en potjes spaarrekeningen bij Rabobank, verder nog een spaarrekening bij LeasePlan bank (2,2%, snel overschrijven indien nodig) en de bulk staat bij Raisin op een spaarrekening en in deposito.

We hebben SNS een keer geprobeerd maar dat was niks voor ons. Vond het vooral mega irritant dat er toen nergens kantoren waren toen ik een paar duizend euro op wilde nemen en dat ging niet met de bankpas.

Wij hebben ook onze hypotheek bij de Rabo dus krijgen korting op de rente omdat we de betaalrekening hebben daar.

Mijn man zit zakelijk bij Knab en ik ga daar ook heen zodra ik een rekening ga openen.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:28

ashley1 schreef:
Goh 4% per maand is wel héél aantrekkelijk.
Zou je dan bij een spaarrekening van 20.000 euro echt elke maand 800 euro rente ontvangen? Dat lijkt toch te mooi om waar te zijn?

Ik vraag me wel af welk addertje daar onder het gras zit bij Trade Replublic en wat de risico's zijn.


Voor jou en alle anderen die Trade Republic overwegen:

Ik heb daar wat geld neergezet om te sparen. Het werkt heel makkelijk. Je opent een rekening daar en doorloopt dat ID-proces (veel makkelijker te doorlopen dan bij bijv Raisin).

Vervolgens maakte ik een testboeking van 1 euro. Die was meteen een dag later al zichtbaar. Zowel via de website als via de app die ik downloadde. Daarna heb een stuk spaargeld overgeboekt. Wat ook gewoon de volgende dag zichtbaar werd.

De rente, 4% op jaarbasis, wordt per maand bijgeschreven op de 1e van de volgende maand. 4% jaarrente = 0.32737% maandrente. Over iedere 100 euro die een volle maand bij Trade Republic heeft gestaan als SPAARSALDO, krijg je dus 32 cent rente bijgeschreven. De maand daarop krijg je dus 0,32737% rente over € 100,32.

Trade Republic is eigenlijk een soort beleggersplatform. Maar geld dat even niet belegd wordt, staat op een rentedragende spaarrekening. Ik beleg niet via Trade Replublic, mijn geld staat dus niet in "Portefeuille" maar in "Saldo". Je kunt vanuit Saldo overboeken naar Portefeuille maar dat is niet verplicht. Over Saldo wordt rente uitgekeerd. Het geld in Saldo valt ook onder het Europees Garantiestelsel.

Mijn ervaring: sparen via Trade Republic is veilig. Er wordt geen bronbelasting oid geheven, er zijn geen addertjes. Tja, mogelijk dat bij eventuele erf-situaties je te maken krijgt met Duits of Iers erfrecht, het blijft natuurlijk wel sparen in het Buitenland. Maar mocht het aan de orde komen, is het nog altijd geen onoverkomelijk iets.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:34

Alles bij 1 bank. Zou ik ooit meer dan een ton op mijn spaarrekening hebben, zou ik denk wel een rekening openen bij een andere bank, gezien het garantiestelsel.