Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:45

Ik hoor ook tot diegenen die het topic met verbazing lezen.
Meestal zit ik met plezier op bokt, maar ik heb het vaker gezegd, ik vind het hier verre van fijn.
Citaat:
Als je zo'n groot netwerk hebt met onderwijzers en psychologen en zelf orthopedagoog bent, dan lijkt mij dit topic onnodig.

... ik herinner me de OP als een vraag of er bokkers zijn met ervaring (als ouder) met thuisonderwijs.
(Ik ken ouders die thuisonderwijs doen /hebben gedaan.)

Citaat:
Het lijkt mij een keuze van de ouders en niet van het kind met misschien wel verstrekkende gevolgen.

Dat geldt voor alle schoolkeuze-zaken.
Er is leerplicht en het zijn de ouders die dit vormgeven (waarbij goede ouders opletten of hun kind floreert of niet).
Citaat:
Wat een latere carrière betreft, misschien wil hij later geen dierenarts of groom worden op een stoeterij in Egypte.
Misschien wil hij wel scheikundige in Nederland worden of timmerman, kapper of psychiater?
Heeft hij daarvoor alle kansen met thuisonderwijs?

Ja zeker.
(Onbekend maakt onbemind, maar het kan zeer goed.)

CharleyT
Berichten: 4007
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:52


mirim

Berichten: 4418
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:06

Nederland is een land waarin veel regels zijn en wij zijn gewend om met die regels te leven.
Ik laat me er niet over uit of het goed is of niet, maar we weten gewoon niet beter.
Dus : we hebben de verplichte schoolleeftijd - kind gaat naar school .
De normaalste vraag van mensen is als jij ,buiten de vakanties om, met je kind over straat loopt : moet jouw kind niet op school zitten vandaag ?
De normaalste vraag aan kinderen is : in welke groep zit je ?
Maar is het zo normaal dat we niet meer nadenken over wat bij ons kind past ?
Dat wat bij ons kind past past misschien helemaal niet bij de regeltjes die we allemaal als normaal aanvaarden.
( en die bij het gros van de mensen gewoon wel past)
Misschien moeten we niet iedereen hetzelfde en het ‘normale ‘ door de strot willen duwen ?
Nadenken en weloverwogen keuzes maken is een groot goed .

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:08

Ik heb zelf geen thuisonderwijs genoten maar ik heb in mijn tijd op de uni wel als student docent en in mijn vrije tijd als bijles docent gewerkt voor natuur- en wiskunde.
Ik heb daar ook te maken gehad met studenten die thuisonderwijs hadden gevolgd. Stuk voor stuk zijn ze vastgelopen omdat ze het niveau niet konden halen. Niet alleen qua niveau van de exacte vakken ging het fout maar ook op het sociale aspect hadden ze het aantoonbaar moeilijker. Ook hebben ze niet leren leren, en dat is echt een vaardigheid die je nodig hebt als je verder wilt studeren in het hoger onderwijs.

Wat ik er verder van vind laat ik in het midden. Doe hier je voordeel mee.

mirim

Berichten: 4418
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:20

Tazzey schreef:
Ik heb zelf geen thuisonderwijs genoten maar ik heb in mijn tijd op de uni wel als student docent en in mijn vrije tijd als bijles docent gewerkt voor natuur- en wiskunde.
Ik heb daar ook te maken gehad met studenten die thuisonderwijs hadden gevolgd. Stuk voor stuk zijn ze vastgelopen omdat ze het niveau niet konden halen. Niet alleen qua niveau van de exacte vakken ging het fout maar ook op het sociale aspect hadden ze het aantoonbaar moeilijker. Ook hebben ze niet leren leren, en dat is echt een vaardigheid die je nodig hebt als je verder wilt studeren in het hoger onderwijs.

Wat ik er verder van vind laat ik in het midden. Doe hier je voordeel mee.


Als ik dit lees dan denk ik dat je hier voornamelijk te maken hebt gehad met kinderen die thuisonderwijs gekregen hebben omdat ze vastliepen in het gewone basisonderwijs?
De problemen die jij noemt zie ik namelijk terug bij hoogbegaafde kinderen.
Zij kunnen slecht tot niet leren leren.
Sociale vaardigheden zijn bij deze kinderen ook niet echt minder , maar anders.
Zij moeten aanleren wat voor andere mensen gewoon is.
De hele verwerking van leerstof en vaardigheden gaan anders.
Het aanpassen aan dat wat voor anderen heel gewoon is kost enorm veel energie en is soms ( in hun ogen ) niet nodig .
Als het inderdaad om hb - kinderen ging dan staat dit los van thuisonderwijs ….. in mijn ogen.
Maar het is een aanname van mij hè , geen aanval of kritiek op jouw post.

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:25

pien_2010 schreef:
Kimmie235 schreef:
Klopt wat hierboven geschreven wordt. Ik ben overtuigd dat mijn kinderen geen achterstanden oplopen met een netwerk van leerkrachten en onderwijskundigen. Ook niet zonder ze trouwens. Over tunnelvisie gesproken, mensen kennen thuisonderwijs gewoon niet zo goed, in de meeste landen zijn die mogelijkheden er gewoon, behalve Duitsland en Griekenland overal. En daar zijn de resultaten heel goed. Maar het feit dat het hier niet voorkomt en er geen controle op is, vinden mensen spannend. Dat er geen onderzoek is in Nederland, zegt natuurlijk niet dat het niet werkt. Ik ken echt veel kinderen van thuisonderwijzers, ook die naar de universiteit gaan, meer sociale vaardigheden beschikken juist doordat ze met verschillende leeftijden moeten dealen. Een beetje onbekend maakt onbemind. Zo lang de kinderen tevreden zijn, ben ik een tevreden moeder. En eigenlijk zijn thuisonderwijs kinderen heel tevreden, en zijn de resultaten meer dan goed.

Nogmaals, men is er te onbekend mee, omdat de mogelijkheden zo beperkter zijn, in België zijn meer beschikbare positieve resultaten.


De kinderen op TV die ik gevolgd heb, vanwege reizende cq ouders van geëmigreerde kinderen en/ of kinderen die in de middle off Nowhere wonen,.die kijken er positief op terug. Alles heeft zijn voor en tegens en de kinderen vinden het geen vriendjes hebben heel jammer . Het is niet zo dat ze daardoor ongelukkig waren of zijn geworden. De thuisschool vonden ze fantastisch omdat het veel aansprekender onderwijs op maat is.
Mijn kind is gepest op school, is ook niet alles en ik vind dat het naar school gaan te veel geidealiseerd wordt in dit topic en dat er teveel negatief gekeken wordt naar de vraag van TS.
Juist omdat het zo weinig voorkomt is het voor mij een interessant onderwerp en topic.

Dan hier een heel andere ervaring, want dit is erg geïdealiseerd. Ik heb een aantal jaren thuisonderwijs gehad. Toen ik 8 jaar oud was, en naar Nederland kwam, wel naar school gegaan, omdat thuisonderwijs toch niet zo goed aansloot. Qua leerstof had ik geen enkele moeite, met sociale aansluiting wel. Ik had een prima woordenschat, zelfs in het Nederlands al wel, maar dat was de woordenschat van een volwassene, niet van een kind en sloot dus ook niet aan bij de andere kinderen.

Uiteindelijk dankzij de school ook de nodige sociale vaardigheden geleerd om wel aan te kunnen sluiten, maar die achterstand inlopen heeft me wel jaren gekost. Neem daarbij mee dat ik in nog een paar dingen anders was dan andere kinderen en je kunt je voorstellen dat dat een redelijk traumatische ervaring is geweest. Gelukkig was er een goede psycholoog op school die daarmee hielp.

Ook heb ik nooit geleerd om te leren. Ik heb dat later wel ingehaald, met veel pijn en moeite, maar het was fijn geweest als dat voorkomen was. En ik denk nog steeds dat ik het kon inhalen omdat mijn ouders inzagen dat school toch best een goed idee is.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:33

Op het werk hebben we veel expats die voor jaren met hun gezin uitgezonden worden naar onze projecten. Ze komen na jaren terug naar Nederland en eigenlijk alle kinderen hebben wel op een bepaalde manier moeite om het niveau bij te benen. Soms zit het in het lezen als ze tweetalig zijn opgevoed, soms in het rekenen deel en soms ook in de planning/het leren leren. Maar ik ken er geeneen die vlekkeloos weer mee kon doen.

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:02

Ik heb het overwogen.
O.a. in combinatie met ivio (wereldschool) want die mogelijkheden zijn er. Leerplichtambtenaar kon zich daar ook in vinden.
Voor mijn zoon ben ik blij dat ik het niet heb gedaan.
Voor mijn dochter (jongste, inmiddels 18) heb ik er juist spijt van. Met autisme en 'anders zijn' heeft zij een schooltrauma opgelopen op de basisschool. Iets waarbij ik de samenwerking met school als heel lastig heb ervaren. Ook onze psycholoog/behandelaar vond school hierin erg stug.
Hierdoor is er jaren alleen maar druk op 'naar school gaan' geweest waardoor ze op haar 15e compleet uitgevallen is en sindsdien thuiszitter. Ze heeft therapie en helaas heeft ze dus geen diploma. Ook tot haar eigen verdriet. Komende tijd gaan we verder kijken, maar ik denk regelmatig 'had ik maar op mijn strepen gestaan, mijn gevoel gevolgd en haar thuisonderwijs gegeven' Ik denk dat ze daarmee meer kansen had gehad.

De reden waarom ik uiteindelijk niet voor thuisonderwijs heb gekozen, is omdat ik een aantal goede voorbeelden van thuisonderwijzers heb. Hun kinderen gaan inmiddels naar de uni en naar een hbo opleiding. Ze hebben allemaal hun staatsexamens gehaald. Maarrrr ik heb gezien wat er voor nodig was; niet alleen aan inzet (met een baan er naast niet haalbaar) maar ook qua kennis. Zij wisten exact over welk curriculum wanneer en hoe aan te bieden. Zij hebben een actief netwerk thuisonderwijzers waarmee ze vanalles ondernemen. Zij ondersteunen elkaar op met de verschillende vakken en ik denk dat dat ook een voorwaarde is want je kunt niet alles alleen.
Het is een levensstijl.
Ik had dat niet gekund. Het had meer gevraagd van mij dan ik had kunnen geven.

Op facebook zijn genoeg groepen waar je ervaringen vindt. Een van mijn kennissen heeft ook wel FB pagina's met bijvoorbeeld 'biologie voor thuisonderwijzers'
Ik denk oprecht dat je elkaar als thuisonderwijzers ook nodig hebt, als je dit kiest.
Realiseer je dat je thuisonderwijs ook kiest voor na de basisschool en dat dat heel andere vaardigheden vraagt. Niet alleen educatief, maar ook opvoedkundig. Dat is niet makkelijk, als je zelf al die petten op hebt.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:33

mirim schreef:
Tazzey schreef:
Ik heb zelf geen thuisonderwijs genoten maar ik heb in mijn tijd op de uni wel als student docent en in mijn vrije tijd als bijles docent gewerkt voor natuur- en wiskunde.
Ik heb daar ook te maken gehad met studenten die thuisonderwijs hadden gevolgd. Stuk voor stuk zijn ze vastgelopen omdat ze het niveau niet konden halen. Niet alleen qua niveau van de exacte vakken ging het fout maar ook op het sociale aspect hadden ze het aantoonbaar moeilijker. Ook hebben ze niet leren leren, en dat is echt een vaardigheid die je nodig hebt als je verder wilt studeren in het hoger onderwijs.

Wat ik er verder van vind laat ik in het midden. Doe hier je voordeel mee.


Als ik dit lees dan denk ik dat je hier voornamelijk te maken hebt gehad met kinderen die thuisonderwijs gekregen hebben omdat ze vastliepen in het gewone basisonderwijs?
De problemen die jij noemt zie ik namelijk terug bij hoogbegaafde kinderen.
Zij kunnen slecht tot niet leren leren.
Sociale vaardigheden zijn bij deze kinderen ook niet echt minder , maar anders.
Zij moeten aanleren wat voor andere mensen gewoon is.
De hele verwerking van leerstof en vaardigheden gaan anders.
Het aanpassen aan dat wat voor anderen heel gewoon is kost enorm veel energie en is soms ( in hun ogen ) niet nodig .
Als het inderdaad om hb - kinderen ging dan staat dit los van thuisonderwijs ….. in mijn ogen.
Maar het is een aanname van mij hè , geen aanval of kritiek op jouw post.


Er zat één hoogbegaafde student bij. Daar kon ik wel goed mee sparren omdat we beiden bij dezelfde afdeling van Mensa zitten.
Verder waren het geen bovengemiddeld begaafde studenten.

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:03

mirim schreef:
Nederland is een land waarin veel regels zijn en wij zijn gewend om met die regels te leven.
Ik laat me er niet over uit of het goed is of niet, maar we weten gewoon niet beter.
Dus : we hebben de verplichte schoolleeftijd - kind gaat naar school .
De normaalste vraag van mensen is als jij ,buiten de vakanties om, met je kind over straat loopt : moet jouw kind niet op school zitten vandaag ?
De normaalste vraag aan kinderen is : in welke groep zit je ?
Maar is het zo normaal dat we niet meer nadenken over wat bij ons kind past ?
Dat wat bij ons kind past past misschien helemaal niet bij de regeltjes die we allemaal als normaal aanvaarden.
( en die bij het gros van de mensen gewoon wel past)
Misschien moeten we niet iedereen hetzelfde en het ‘normale ‘ door de strot willen duwen ?
Nadenken en weloverwogen keuzes maken is een groot goed .



Helemaal mee eens. Ieder kind is anders en regulier onderwijs is niet altijd beter voor elk kind. Net zoals het spreekwoord: 'vreemde ogen dwingen' ook echt niet voor ieder kind geldt. Vrijstelling van leerplicht is in Nederland echt niet makkelijk te krijgen. Als TS dit wel heeft, is hier een goede reden voor.

Thuis onderwijs hoeft overigens ook niet altijd door de ouders zelf verzorgd te worden. Dit kan ook online gegeven worden door ervaren leerkrachten via wereldschool of andere instellingen voor passend onderwijs. Voordeel is dat kinderen dan online ook gewoon contact hebben met leeftijdsgenoten en er per kind ook extra afspraken gemaakt kunnen worden over wat een kind nodig heeft om zich goed te voelen en goed te kunnen presteren. Zeker voor kinderen met een rugzakje of problematiek is dit erg belangrijk.

Aan onderwijs via privé scholen zit overigens wel een prijskaartje. Passend onderwijs dat wordt geregeld via (reguliere) school van inschrijving wordt wel door de overheid vergoed. Examen kandidaten kunnen inderdaad via Staatsexamen hun diploma halen, zo nodig met examens verspreid over meerdere jaren. (een certificaat is 10 jaar geldig) Dit diploma is gelijkwaardig aan een school diploma en je kunt hiermee gewoon verder studeren.

Of thuisonderwijs (op wat voor manier dan ook) geschikt is voor je kind, is ook een beetje afhankelijk van de leeftijd en sociale vaardigheden, mate van zelfstandigheid, omgeving, sociale contacten en eigen inbreng.

Naar mijn mening is er ook nog een te groot gat tussen thuis- en regulier onderwijs. Makkelijker kunnen overstappen tussen beide vormen zou veel kinderen kunnen helpen. Zeker bij kinderen met een 'rugzakje'. Ik vind het bijvoorbeeld erg schrijnend dat er ook in Nederland nog steeds tieners zelfmoord plegen vanwege pesten op school. Sommigen zijn al meerdere malen van school gewisseld en zien gewoon geen uitweg meer. In zo'n geval kan thuisonderwijs dus zelfs levensreddend zijn.

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:10

TS heeft geen vrijstelling van leerplicht. TS heeft het betreffende kind niet op een school aangemeld, de leerplichtambtenaar heeft hier geen weet van.
Want ‘als je je kind thuis wilt houden kan je daar beter niet de leerplichtambtenaar bij betrekken.’

Er is zodoende ook nog niet gezocht naar passend onderwijs en niet objectief vastgesteld of thuisonderwijs voor dit kind het meest passend is.

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:15

Ik denk ook niet dat het zo makkelijk is dat een leerplichtambtenaar 'ja en amen' zegt omdat jij aangeeft richtingsbezwaar te hebben. Ik neem aan dat jij als bezwaar aan gaat geven dat vader grotendeels in het buitenland woont? Dan nog moet je volgens mij uiterlijk een maand voor je kind leerplichtig wordt, vrijstelling aanvragen bij de burgemeester en wethouder.

Ik dacht wel dat je wat meer mogelijkheden hebt als 1 van je ouders gedeeltelijk in het buitenland woont.

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:44

Kimmie235 schreef:
Melzazu schreef:
Als eerste moet er al een vrijstelling van leerplicht zijn en dat krijg je in Nederland niet zomaar. Als die vrijstelling er niet is is er geen mogelijkheid voor thuisonderwijs.


Ja dat klopt, ik voldoe aan die vrijstelling


Volgens mij zegt TS hier dat ze vrijstelling heeft? (mocht ze hier verder in het topic op terug zijn gekomen, dan heb ik dat gedeelte (nog) niet gelezen.

Elk kind vanaf 5 jaar heeft in Nederland leerplicht (eigenlijk schoolplicht) Dit wordt door de leerplicht ambtenaar gecontroleerd, dus niet inschrijven werkt niet. Zonder inschrijving op school of vrijstelling van de leerplicht ben je in Nederland strafbaar.
Richtingsbezwaar moet je goed kunnen onderbouwen, dat is inderdaad geen ja en amen.

Majabeestje
Berichten: 3820
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:47

Koekie73 schreef:
Ik denk ook niet dat het zo makkelijk is dat een leerplichtambtenaar 'ja en amen' zegt omdat jij aangeeft richtingsbezwaar te hebben. Ik neem aan dat jij als bezwaar aan gaat geven dat vader grotendeels in het buitenland woont? Dan nog moet je volgens mij uiterlijk een maand voor je kind leerplichtig wordt, vrijstelling aanvragen bij de burgemeester en wethouder.

Ik dacht wel dat je wat meer mogelijkheden hebt als 1 van je ouders gedeeltelijk in het buitenland woont.


Dat een ouder in het buitenland verblijft is geen reden voor een ontheffing. Tenzij het kind in het buitenland naar school gaat, minimaal 8 maanden per jaar. Dan heb je recht op een vrijstelling 5 onder c.
Als je wegens richtingbezwaar een beroep doet op een ontheffing/vrijstelling dan heb je 5 onder b. Dan moet je aantonen dat er geen passende school in de omgeving is wat aansluit bij jouw geloof en er mag niet al eerder een schoolinschrijving zijn geweest. Dit vraag je aan voordat het kind leerplichtig is.
Elke gemeente/leerplichtambtenaar gaat hier anders mee om. De regels worden steeds strenger en het ministerie van onderwijs is druk bezig deze ontheffing aan te scherpen, eruit te halen. Ik vermoed dat in de komende 5 jaar er weinig mogelijkheden blijven qua thuisonderwijs.

Melzazu
Berichten: 1808
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:48

Nee hoor. Ze zegt dat ze voldoet aan de vrijstelling omdat ze richtingsbezwaar heeft maar ze moet de aanvraag nog insturen en dan moet de gemeente daar nog iets van gaan vinden. Ik vermoed dat de meeste gemeentes in Nederland dit rechtstreeks naar de rechtbank door doen of is dat niet het geval?

Misschien dat er bokkers zijn die hier ervaring mee hebben of misschien weet TS dat zelf want die kent zo te lezen meerdere mensen die daar ervaring mee hebben.
Ze laat zich in ieder geval helpen door haar netwerk met de aanvraag. Dit moet secuur gebeuren om het goed te doen.

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:51

journee schreef:
Elk kind vanaf 5 jaar heeft in Nederland leerplicht (eigenlijk schoolplicht) Dit wordt door de leerplicht ambtenaar gecontroleerd, dus niet inschrijven werkt niet. Zonder inschrijving op school of vrijstelling van de leerplicht ben je in Nederland strafbaar.


En daarom is TS ook van plan een jaar voordat het kind 5 wordt zich te beroepen op dat richtingsbezwaar.

Richtingsbezwaar dat betekent bezwaar op basis van levensovertuiging of geloofsovertuiging op alle basisscholen in een afstand van 6km vanaf je huis.

En TS beroept zich op dit richtingsbezwaar omdat ze dan vaker (of langer of buiten dure schoolvakanties) naar Egypte kan.

Dit allemaal, zoals Verootje ook al zegt, zonder objectieve experts in te schakelen en daadwerkelijk te overleggen en te kijken naar de best passende plek voor dit kind.

Als daaruit blijkt dat de problematiek dermate groot is dat dit kind niet in het reguliere of speciale onderwijs past en thuisonderwijs de beste vorm is is die keuze natuurlijk een hartstikke goed alternatief!!
Maar niet om eerstgenoemde reden van TS.

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:01

Avalanche schreef:
Dan hier een heel andere ervaring, want dit is erg geïdealiseerd. Ik heb een aantal jaren thuisonderwijs gehad. Toen ik 8 jaar oud was, en naar Nederland kwam, wel naar school gegaan, omdat thuisonderwijs toch niet zo goed aansloot. Qua leerstof had ik geen enkele moeite, met sociale aansluiting wel. Ik had een prima woordenschat, zelfs in het Nederlands al wel, maar dat was de woordenschat van een volwassene, niet van een kind en sloot dus ook niet aan bij de andere kinderen.

Uiteindelijk dankzij de school ook de nodige sociale vaardigheden geleerd om wel aan te kunnen sluiten, maar die achterstand inlopen heeft me wel jaren gekost. Neem daarbij mee dat ik in nog een paar dingen anders was dan andere kinderen en je kunt je voorstellen dat dat een redelijk traumatische ervaring is geweest. Gelukkig was er een goede psycholoog op school die daarmee hielp.

Ook heb ik nooit geleerd om te leren. Ik heb dat later wel ingehaald, met veel pijn en moeite, maar het was fijn geweest als dat voorkomen was. En ik denk nog steeds dat ik het kon inhalen omdat mijn ouders inzagen dat school toch best een goed idee is.


Wat vervelend dat jij dit zo hebt ervaren! Misschien ben jij ook enigste kind? En door omstandigheden misschien ook weinig contact gehad met leeftijdsgenoten? Dat blijft inderdaad wel belangrijk, sociale contacten, zeker bij heel jonge kinderen. Dat hoeft natuurlijk niet op school, maar kan ook op de sportclub of door spelen met buurtkinderen. Kinderen met broertjes en zusjes zullen waarschijnlijk ook minder problemen hebben met het aanleren van sociale vaardigheden en het vinden van aansluiting bij leeftijdsgenoten.

Brainless

Berichten: 29757
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:08

Goof schreef:
[
Richtingsbezwaar dat betekent bezwaar op basis van levensovertuiging of geloofsovertuiging op alle basisscholen in een afstand van 6km vanaf je huis.

Dus als je buitenaf woont, je kerkelijk/christelijk bent en er binnen 6km geen christelijke school is mag je je kind thuishouden?
Dat mogen dan toch heel veel mensen doen? De enige christelijke school die in de buurt zat is gesloten wegens te weinig leerlingen.

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:10

Brainless schreef:
Goof schreef:
[
Richtingsbezwaar dat betekent bezwaar op basis van levensovertuiging of geloofsovertuiging op alle basisscholen in een afstand van 6km vanaf je huis.

Dus als je buitenaf woont, je kerkelijk/christelijk bent en er binnen 6km geen christelijke school is mag je je kind thuishouden?
Dat mogen dan toch heel veel mensen doen? De enige christelijke school die in de buurt zat is gesloten wegens te weinig leerlingen.


In een buitengebied zal er vast anders naar gekeken worden. Daar zit je al snel aan deze afstand.
Ik denk dat dit geldt voor stedelijk gebied. De afstand voor voortgezet onderwijs is 20km.

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:31

Goof schreef:
journee schreef:
Elk kind vanaf 5 jaar heeft in Nederland leerplicht (eigenlijk schoolplicht) Dit wordt door de leerplicht ambtenaar gecontroleerd, dus niet inschrijven werkt niet. Zonder inschrijving op school of vrijstelling van de leerplicht ben je in Nederland strafbaar.


En daarom is TS ook van plan een jaar voordat het kind 5 wordt zich te beroepen op dat richtingsbezwaar.

Richtingsbezwaar dat betekent bezwaar op basis van levensovertuiging of geloofsovertuiging op alle basisscholen in een afstand van 6km vanaf je huis.

En TS beroept zich op dit richtingsbezwaar omdat ze dan vaker (of langer of buiten dure schoolvakanties) naar Egypte kan.

Dit allemaal, zoals Verootje ook al zegt, zonder objectieve experts in te schakelen en daadwerkelijk te overleggen en te kijken naar de best passende plek voor dit kind.

Als daaruit blijkt dat de problematiek dermate groot is dat dit kind niet in het reguliere of speciale onderwijs past en thuisonderwijs de beste vorm is is die keuze natuurlijk een hartstikke goed alternatief!!
Maar niet om eerstgenoemde reden van TS.


Om een kind vanwege vakantie niet in te willen schrijven is inderdaad wel apart.

In Nederland is het echter wel zo, dat als je eenmaal bent ingeschreven en dus in het 'systeem' zit, je hier niet meer uit komt. Alles wordt dan in gezet om het kind toch maar op school te krijgen, ook als dit niet in het belang van het kind is. Dit zie je ook terug in het verhaal van @Koekie73.

Maar of je kind past op reguliere onderwijs merk je pas als je het probeert. Het huidige onderwijs beleid is hier echter niet op ingesteld. Momenteel wordt er wel steeds meer aandacht besteed aan passend onderwijs, maar scholen blijven terughoudend om kinderen hier ook aan toe te wijzen. Vaak zijn er dan al grote problemen ontstaan. Iets wat met een beleid meer gericht op leerplicht in plaats van schoolplicht voorkomen zou kunnen worden.

pmarena

Berichten: 48240
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:41

Goof schreef:
journee schreef:
Elk kind vanaf 5 jaar heeft in Nederland leerplicht (eigenlijk schoolplicht) Dit wordt door de leerplicht ambtenaar gecontroleerd, dus niet inschrijven werkt niet. Zonder inschrijving op school of vrijstelling van de leerplicht ben je in Nederland strafbaar.


En daarom is TS ook van plan een jaar voordat het kind 5 wordt zich te beroepen op dat richtingsbezwaar.

Richtingsbezwaar dat betekent bezwaar op basis van levensovertuiging of geloofsovertuiging op alle basisscholen in een afstand van 6km vanaf je huis.

En TS beroept zich op dit richtingsbezwaar omdat ze dan vaker (of langer of buiten dure schoolvakanties) naar Egypte kan.

Dit allemaal, zoals Verootje ook al zegt, zonder objectieve experts in te schakelen en daadwerkelijk te overleggen en te kijken naar de best passende plek voor dit kind.

Als daaruit blijkt dat de problematiek dermate groot is dat dit kind niet in het reguliere of speciale onderwijs past en thuisonderwijs de beste vorm is is die keuze natuurlijk een hartstikke goed alternatief!!
Maar niet om eerstgenoemde reden van TS.


Dit is natuurlijk wel heel erg flauw gesteld. Het Egypte-verhaal is wellicht / waarschijnlijk de kers op de taart om nog even niet vast te willen zitten aan school. Maar als TS oprecht van mening is dat het ventje er momenteel helemaal niet aan toe is om op een school achtergelaten te worden. En zeker de komende 2 jaar zelf ook wel de basis aan kan leren en hem kan helpen groeien om wel op dat punt te komen. Op een prettigere, efficientere manier dan "drop hem maar, hij past zich wel aan".

En er daadwerkelijke richtingsbezwaren zijn. Dan heeft ze toch gewoon een punt.
Misschien is dit inderdaad wel het beste voor dat jochie.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:00

Koekie73 schreef:
Ik denk ook niet dat het zo makkelijk is dat een leerplichtambtenaar 'ja en amen' zegt omdat jij aangeeft richtingsbezwaar te hebben.


Klopt, dat is de taak van de man/vrouw ook niet.
Citaat:
Ik neem aan dat jij als bezwaar aan gaat geven dat vader grotendeels in het buitenland woont?

Dat is een practisch bezwaar, geen richtingsbezwaar.

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:08

Dat snap ik dat dat zijn/haar taak niet is ;-)
TS schrijft echter ergens dat de LPA sowieso ja gaat zeggen want ze heeft richtingsbezwaar.
De mensen die ik ken, die thuisonderwijs geven/gaven, hebben een flinke rechtszaak gehad voordat de vrijstelling kregen op hun richingsbezwaar. Ik ben bang dat TS zch daar op verkijkt. En dat zegt niets over het feit of thuisonderwijs wel/niet de juiste keuze zou zijn voor het mannetje.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:11

... ik weet idd niet beter dan 'richtingsbezwaar betekent rechtszaak'.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:17

Brainless schreef:
Dus als je buitenaf woont, je kerkelijk/christelijk bent en er binnen 6km geen christelijke school is mag je je kind thuishouden?
Dat mogen dan toch heel veel mensen doen? De enige christelijke school die in de buurt zat is gesloten wegens te weinig leerlingen.


Ja, klopt, dat is richtingsbezwaar. Of als de enige school in de buurt een christelijke school is en je daar vanwege je eigen levensovertuiging je kind niet naartoe wil sturen.

Richtingsbezwaar heeft niets te maken met de argumenten die TS hier in dit topic genoemd heeft:
- kind wil niet naar school
- kind kan vaker naar Egypte als kind niet naar school hoeft
- ouder vindt dat de leerstof niet deugt en dat kunnen opzoeken veel belangrijker is dan kennis
- ouder vindt diploma's uberhaupt nutteloos
- ouder denkt dat kind thuis beter kan leren dan in een schoolse setting

Dat zijn allemaal argumenten die weinig met levensovertuiging te maken hebben en die niet zouden vallen onder richtingsbezwaar.

Het vreemde aan een beroep op richtingsbezwaar, als je dat juridisch handig aanpakt, is dat de overheid daar nauwelijks iets aan kan toetsen. Ze mogen niet eens doorvragen over welke levensovertuiging je hebt die dan onverenigbaar zou zijn met alle scholen uit de buurt, want levensovertuiging is privé. En daar maakt TS handig gebruik van.