Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:43

Roosch schreef:
Je blijft in cirkeltjes praten, TS. Je laat de grote lijnen onbesproken en blijft mierenneuken over onnozele details. Ik ga me aansluiten bij voorgangers en hier ook geen moeite meer in steken.

Ik wens je veel succes met de keuze maar wens je kind(eren) vooral een goede basis en educatie toe!

Hoe komen die cirkels? Dat zal ik vast niet eenzijdig kunnen doen.

Zoals met alle thuisonderwijzers komt dat zeker goed!

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:45

Maar hoe kan een 4-jarige die nog nooit naar school is geweest weten dat hij per se niet naar school wil? Daar krijg ik echt kortsluiting bij.

VogeltjeMJarig

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:47

Kimmie235 schreef:
Suliko schreef:
Wat ik probeer te zeggen is dat jouw omgeving aan specialisten, behoorlijk uit een bubble met eenzelfde visie lijken te bestaan, die de situatie ook echt heel gekleurd kunnen zien. Ook in de professionele wereld zijn er bubbels die erg overtuigd zijn van een eigen waarheid en dat lees ik ook terug in jouw berichten. Ja, dat is een invulling van mijn kant, maar het is ook iets wat ik terugzie vanuit mijn werk en waar ik waakzaam op probeer te zijn als zorgverlener. Wiens verhaal heb ik hier voor me. Heb je al professionele instanties betrokken die niet in jouw eigen netwerk zitten of eraan gelinkt zijn?
In een bubble zul je altijd bevestiging vinden van jouw perspectief en dat dit gaat over een kind van 4, zonder echt daadwerkelijke ervaring van verschillende scholen. En ja, soms kost het 1 of 2 scholen voor je de juiste hebt gevonden. En ja, kinderen raken door sommige ervaringen beschadigd, maar zijn ook enorm veerkrachtig. Ik wil niet zeggen dat schoolsystemen heilig zijn, absoluut niet zelfs, maar het vanaf het begin af aan ontzeggen, zou ik nooit als een oplossing geven, maar als een latere keus om te overwegen.


Veerkracht is een van de meest rotte woorden die je kunt gebruiken, het wordt ook zo vaak gezegd bij scheiding, die hoe dan ook schadelijk is. Nee, kinderen slaan dit op en moeten ermee dealen, geen keuze. Belangrijk dat ze goed opgevangen worden om er beter mee te dealen. Op latere leeftijd merk je meestal de gevolgen van nare/traumatische ervaringen in het verleden.

Mijn netwerk is erg breed, ik ken mensen van de opleiding, van mijn vorige werk, mijn huidige werk etc. Ik denk dat het gelijkgestemd zijn vooral komt uit dat we dezelfde functie vervullen


Hier dezelfde functie als jij TS, en in ieder geval niet gelijkgestemd als je het hebt over thuisonderwijs.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:47

VogeltjeM schreef:
Suliko schreef:
Maar hoe kan je van één ervaring in een 'school setting' concluderen dat je kind geen behoefte heeft aan onderwijs? Wat voor schoolse settings worden er gegeven aan kinderen jonger dan 4? Dat is toch niet te vergelijken en daarnaast is elke school weer anders, maar kan je daar pas een uitspraak over doen als een kind het voor een tijd ervaren heeft.

Ik vind het heel rot dat je zoon zo'n vervelende ervaring heeft gehad, maar op zo'n jonge leeftijd kan een kind echt nog wel flexibel omgaan en leren van andere ervaringen en het is totaal niet te voorspellen hoe hij een andere schoolse setting zal beleven.

Ik vind het een vaag verhaal, omdat ik nog steeds nergens uit je verhaal kan lezen, wat nu de directe aanleiding is om hem niet te laten ervaren hoe een school daadwerkelijk is. Richtingsbezwaard lees ik als een reden die je gebruikt om hem niet naar school te hoeven sturen, maar is volgens mij niet de daadwerkelijke reden, klopt dat? Zo niet, kan je dat toelichten?
Ik begrijp de keus voor een andere vorm van onderwijs met een ouder in het buitenland, maar kan dit niet in een samenwerkende vorm? Meer hybride? Ik werk zelf in de zorg met kinderen, waarvan de meeste cliënten moeite hebben met het fenomeen school an sich om diverse redenen, en mijn ervaring is dat veel scholen, de gemeente en andere betrokkenen enorm meedenkend en meewerkend zijn.
Dat de reden enkel is dat je kind van 4 het niet wilt, vind ik een erg onwaarschijnlijke reden. Elk kind zal na een slechte ervaring zeggen dat hij het nooit meer wil, maar dan leert hij ook niet fietsen, veters strikken, opstaan na vallen en weer doorgaan. Slechte ervaringen horen erbij in het leven.

Verder krijg ik een aantal alarmbellen bij je eigen berichten. Je beroep is orthopedagoog. Maar je bent ook moeder. Je kan vanuit die positie nooit een objectieve conclusie trekken vanuit je beroepspet over je eigen kinderen en ik lees wel dat je dat doet. Natuurlijk zet je die kennis in als moeder, maar je kan niet als behandelaar dergelijke conclusies trekken over je eigen kind zonder te erkennen dat die enorm gekleurd zijn vanuit je positie als moeder. Verder lees ik dat je in je omgeving veel mensen hebt verzameld die met de neus dezelfde kant op zijn, fijn, maar vooral om bevestiging te vinden in je gedachtegoed en niet meer de andere kant ervan te zien. Je start van je topic was om die andere kant ook te lezen, als ik dat goed heb begrepen. Maar je gaat op niemands weerwoord inhoudelijk in, terwijl mensen hun best doen om argumenten en onderzoeken aan te dragen. Je reageert stellig en passief-agressief, totaal niet vriendelijk en ondermijnt behoorlijk wat mensen. Niet gek dat anderen jou en je visie dan ook gaan ondermijnen, want die komt behoorlijk discutabel over.

Om er nog aan toe te voegen. Iemand zette mooi uiteen hoeveel tijd het kost, thuisonderwijs. Daarop gaf je als weerwoord dat alles online makkelijk te vinden is, dat scheelt tijd. Dat is toch een nonsens antwoord? Alle informatie ter wereld is beschikbaar online, zorgt dat ervoor dat mensen opeens ergens kennis over hebben en nog beter, dit ook daadwerkelijk kunnen overbrengen? En laat staan alle niet geverifieerde kennis die beschikbaar is, hoe ga je daarop filteren? Hoe kies je welke perspectieven van geschiedenis en de wetenschap je overbrengt?


Hier ben ik het helemaal mee eens. Vooral om als moeder mogelijke hechtingsproblematiek te kunnen (h)erkennen als factor in de problematiek van je kind.

Ik vind het ingewikkeld. Enerzijds: heel mooi hoe je als moeder kan staan voor de behoeften van je kind. Anderzijds: door een gekleurde bril en van daaruit een zeer sterk gekleurd pad kiezen voor je kind kan juist heel verwaarlozend zijn. Want wie weet had je kind de mooiste stappen kunnen maken met gerichte behandeling en een fijne school. Het angstige van opvoeden: je kan ze hun blauwdruk maar één keer meegeven..

Dan laat ik de factor "je kind weghouden van school zodat hij meer bij vader kan zijn" buiten beschouwing. Persoonlijk vind ik dat misdadig en vind ik dat je als ouder de plicht hebt zelf te zorgen dat je bij je kind kan zijn.



Ja dat is een mooie plicht waar de ouder niet veel aan kan doen. Dat is een beetje verwijten dat kinderen onderdak moeten hebben maar de ouders geen geld hebben voor een (huur)huis. Maar bekijk het eens anders, zou het kunnen dat alle orthopedagogen, omdat we studeren over de ontwikkeling van kinderen en hun behoeften, daarom zeggen dat ik de juiste keuze maak? De gemeenschappelijke kennis en kunde?

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:48

Mjelleke schreef:
Maar hoe kan een 4-jarige die nog nooit naar school is geweest weten dat hij per se niet naar school wil? Daar krijg ik echt kortsluiting bij.

Op die vraag heb ik ook nog steeds geen antwoord gekregen.

Suliko

Berichten: 4347
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:49

Waarom is veerkracht een rot woord? Ik zie veerkracht als iets dat je ontwikkeld, in samenspel met alle beschadigingen die je hoe dan ook tegenkomt in het leven en met de hulpbronnen die je intern en extern hebt. Ja, scheidingen kunnen schadelijk zijn. Ondertussen is bij elkaar blijven vanuit ouders soms nog veel schadelijker. Het is niet zo zwart-wit. Kinderen slaan inderdaad alles op en als volwassene ben je altijd bezig met allerlei patronen weer te doorbreken en heling te vinden. Dat is het leven. Elke ouder maakt fouten en elk kind zal dat moeten oplossen. Fantastisch als er een netwerk is dat een kind opvangt, de een heeft dat beter voor elkaar dan de ander. Maar dat is ook waar het vaak fout gaat, want dat netwerk dat je als ouder probeert te creëren, komt vaak voort uit eigen pijn uit het verleden en projecties die je op je eigen kind maakt. Vooral vanuit een systemisch oogpunt, vind ik het zorgelijk dat je als moeder vanuit je deskundigheid er op deze manier bovenop zit. Je bent er veel te veel in verwikkeld en verweven om vanuit een afstand een goed zicht op de situatie te hebben. De wijsheid van een moeder is niet heilig helaas, want je zit zelf ook verwikkeld in generaties aan hechting en beschadiging. Hoe vaak ik wel niet zie dat een kind puur het ongemak en de pijn van een ouder draagt en dit constant op het kind wordt geprojecteerd door de ouder.
Ik kan niet invullen hoe dat voor jou zit, maar ik wil het wel teruggeven, want dit is wat ik, vanuit mijn ervaring aan studie en als zorgverlener, schrikwekkend vaak zie. De pijn van de ouders weerspiegelt in het kind, wat helemaal niet de pijn van het kind zelf is. Soms onoverkomelijk, (bijna) elke ouder doet zijn best en waar de schuld ligt in de generaties is soms lastig te herleiden.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:51

Om er nog aan toe te voegen. Iemand zette mooi uiteen hoeveel tijd het kost, thuisonderwijs. Daarop gaf je als weerwoord dat alles online makkelijk te vinden is, dat scheelt tijd. Dat is toch een nonsens antwoord? Alle informatie ter wereld is beschikbaar online, zorgt dat ervoor dat mensen opeens ergens kennis over hebben en nog beter, dit ook daadwerkelijk kunnen overbrengen? En laat staan alle niet geverifieerde kennis die beschikbaar is, hoe ga je daarop filteren? Hoe kies je welke perspectieven van geschiedenis en de wetenschap je overbrengt?

Het ging over dat je de kennis moet verzamelen en uiteenzetten, dat verzamelen wordt gedaan, het curriculum staat voor je klaar, enkel printen. En de niet geverifieerde informatie die zit niet in de schoolboeken denk je? Veel schoolboeken zijn niet zo objectief als je zou denken. Lees maar eens over de holocaust en de beperkte informatie over Palestina en de historie daar. Het westerse beeld wordt nog al eens opgedrongen.

Maargoed het curriculum van kleuters is echt niet zo complex. Online kun je het helemaal vinden en je behandelt de stukken welke je passend vindt

VogeltjeMJarig

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:52

Kimmie235 schreef:
Ja dat is een mooie plicht waar de ouder niet veel aan kan doen. Dat is een beetje verwijten dat kinderen onderdak moeten hebben maar de ouders geen geld hebben voor een (huur)huis. Maar bekijk het eens anders, zou het kunnen dat alle orthopedagogen, omdat we studeren over de ontwikkeling van kinderen en hun behoeften, daarom zeggen dat ik de juiste keuze maak? De gemeenschappelijke kennis en kunde?


Je lijkt je nu te beroepen op je autoriteit als expert, maar ik heb een vergelijkbare functie als jij TS en kan je vertellen dat ik het toch niet hetzelfde zie.

Ik ken uiteraard de details van jullie situatie niet. Maar ik kan me slechts zeer weinig scenario's indenken waarbij je al bij een kind van 4 concludeert dat school niks voor hem is, zonder dat je eerst een pad van minimaal diagnostiek en behandeling zou bewandelen (en daarbinnen zijn uiteraard nog vele richtingen te kiezen naar je eigen goeddunken). Dat geeft eerder een vermoeden dat hechtingsproblematiek een factor is in dezen.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 31-03-24 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeMJarig

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:53

Suliko schreef:
Vooral vanuit een systemisch oogpunt, vind ik het zorgelijk dat je als moeder vanuit je deskundigheid er op deze manier bovenop zit. Je bent er veel te veel in verwikkeld en verweven om vanuit een afstand een goed zicht op de situatie te hebben. De wijsheid van een moeder is niet heilig helaas, want je zit zelf ook verwikkeld in generaties aan hechting en beschadiging. Hoe vaak ik wel niet zie dat een kind puur het ongemak en de pijn van een ouder draagt en dit constant op het kind wordt geprojecteerd door de ouder.
Ik kan niet invullen hoe dat voor jou zit, maar ik wil het wel teruggeven, want dit is wat ik, vanuit mijn ervaring aan studie en als zorgverlener, schrikwekkend vaak zie. De pijn van de ouders weerspiegelt in het kind, wat helemaal niet de pijn van het kind zelf is. Soms onoverkomelijk, (bijna) elke ouder doet zijn best en waar de schuld ligt in de generaties is soms lastig te herleiden.


Precies dit ja.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 31-03-24 22:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:55

Suliko schreef:
Waarom is veerkracht een rot woord? Ik zie veerkracht als iets dat je ontwikkeld, in samenspel met alle beschadigingen die je hoe dan ook tegenkomt in het leven en met de hulpbronnen die je intern en extern hebt. Ja, scheidingen kunnen schadelijk zijn. Ondertussen is bij elkaar blijven vanuit ouders soms nog veel schadelijker. Het is niet zo zwart-wit. Kinderen slaan inderdaad alles op en als volwassene ben je altijd bezig met allerlei patronen weer te doorbreken en heling te vinden. Dat is het leven. Elke ouder maakt fouten en elk kind zal dat moeten oplossen. Fantastisch als er een netwerk is dat een kind opvangt, de een heeft dat beter voor elkaar dan de ander. Maar dat is ook waar het vaak fout gaat, want dat netwerk dat je als ouder probeert te creëren, komt vaak voort uit eigen pijn uit het verleden en projecties die je op je eigen kind maakt. Vooral vanuit een systemisch oogpunt, vind ik het zorgelijk dat je als moeder vanuit je deskundigheid er op deze manier bovenop zit. Je bent er veel te veel in verwikkeld en verweven om vanuit een afstand een goed zicht op de situatie te hebben. De wijsheid van een moeder is niet heilig helaas, want je zit zelf ook verwikkeld in generaties aan hechting en beschadiging. Hoe vaak ik wel niet zie dat een kind puur het ongemak en de pijn van een ouder draagt en dit constant op het kind wordt geprojecteerd door de ouder.
Ik kan niet invullen hoe dat voor jou zit, maar ik wil het wel teruggeven, want dit is wat ik, vanuit mijn ervaring aan studie en als zorgverlener, schrikwekkend vaak zie. De pijn van de ouders weerspiegelt in het kind, wat helemaal niet de pijn van het kind zelf is. Soms onoverkomelijk, (bijna) elke ouder doet zijn best en waar de schuld ligt in de generaties is soms lastig te herleiden.


Dat je het opslaat en er last van hebt als volwassene of het je handelen negatief beïnvloedt, is ongeveer het tegenovergestelde van veerkracht. Scheiden was een voorbeeld, bij elkaar blijven in slechte relaties is daar ook een van. Het maakt niet uit, elke negatieve ervaring is dat. Dat veerkracht noemen bij kinderen vind ik uiterst schadelijk. Ik zou haat soort situaties als schadelijk neerzetten en kinderen juist extra ondersteunen. In plaats van ach, veerkracht, komt wel goed?

Sorry maar ik schrik er echt van dat je dit schrijft

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:56

VogeltjeM schreef:
Kimmie235 schreef:
Ja dat is een mooie plicht waar de ouder niet veel aan kan doen. Dat is een beetje verwijten dat kinderen onderdak moeten hebben maar de ouders geen geld hebben voor een (huur)huis. Maar bekijk het eens anders, zou het kunnen dat alle orthopedagogen, omdat we studeren over de ontwikkeling van kinderen en hun behoeften, daarom zeggen dat ik de juiste keuze maak? De gemeenschappelijke kennis en kunde?


Je lijkt je nu te beroepen op je autoriteit als expert, maar ik heb een vergelijkbare functie als jij TS en kan je vertellen dat ik het toch niet hetzelfde zie.

Ik ken uiteraard de details van jullie situatie niet. Maar ik kan me slechts zeer weinig scenario's indenken waarbij je al bij een kind van 4 concludeert dat school niks voor hem is, zonder dat je eerst een pad van minimaal diagnostiek en behandeling zou bewandelen (en daarbinnen zijn uiteraard nog vele richtingen te kiezen naar je eigen goeddunken). Dat geeft eerder een vermoeden dat hechtingsproblematiek een factor is in dezen.



Op dit moment hé, ik heb ook gezegd dat ik niet weet hoe zich dat later ontwikkelt

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:59

Kimmie235 schreef:
Maargoed het curriculum van kleuters is echt niet zo complex. Online kun je het helemaal vinden en je behandelt de stukken welke je passend vindt

En waar baseer je op dat die stukken passend zijn en de andere niet?
Door wie is het curriculum samengesteld, en met welke reden? Welke gedachte zit daar achter?

Als je dat blijft doen, laat je dus hele stukken liggen, die later misschien wel heel belangrijk blijken.

Suliko

Berichten: 4347
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:00

Kimmie235 schreef:
Suliko schreef:
Waarom is veerkracht een rot woord? Ik zie veerkracht als iets dat je ontwikkeld, in samenspel met alle beschadigingen die je hoe dan ook tegenkomt in het leven en met de hulpbronnen die je intern en extern hebt. Ja, scheidingen kunnen schadelijk zijn. Ondertussen is bij elkaar blijven vanuit ouders soms nog veel schadelijker. Het is niet zo zwart-wit. Kinderen slaan inderdaad alles op en als volwassene ben je altijd bezig met allerlei patronen weer te doorbreken en heling te vinden. Dat is het leven. Elke ouder maakt fouten en elk kind zal dat moeten oplossen. Fantastisch als er een netwerk is dat een kind opvangt, de een heeft dat beter voor elkaar dan de ander. Maar dat is ook waar het vaak fout gaat, want dat netwerk dat je als ouder probeert te creëren, komt vaak voort uit eigen pijn uit het verleden en projecties die je op je eigen kind maakt. Vooral vanuit een systemisch oogpunt, vind ik het zorgelijk dat je als moeder vanuit je deskundigheid er op deze manier bovenop zit. Je bent er veel te veel in verwikkeld en verweven om vanuit een afstand een goed zicht op de situatie te hebben. De wijsheid van een moeder is niet heilig helaas, want je zit zelf ook verwikkeld in generaties aan hechting en beschadiging. Hoe vaak ik wel niet zie dat een kind puur het ongemak en de pijn van een ouder draagt en dit constant op het kind wordt geprojecteerd door de ouder.
Ik kan niet invullen hoe dat voor jou zit, maar ik wil het wel teruggeven, want dit is wat ik, vanuit mijn ervaring aan studie en als zorgverlener, schrikwekkend vaak zie. De pijn van de ouders weerspiegelt in het kind, wat helemaal niet de pijn van het kind zelf is. Soms onoverkomelijk, (bijna) elke ouder doet zijn best en waar de schuld ligt in de generaties is soms lastig te herleiden.


Dat je het opslaat en er last van hebt als volwassene of het je handelen negatief beïnvloedt, is ongeveer het tegenovergestelde van veerkracht. Scheiden was een voorbeeld, bij elkaar blijven in slechte relaties is daar ook een van. Het maakt niet uit, elke negatieve ervaring is dat. Dat veerkracht noemen bij kinderen vind ik uiterst schadelijk. Ik zou haat soort situaties als schadelijk neerzetten en kinderen juist extra ondersteunen. In plaats van ach, veerkracht, komt wel goed?

Sorry maar ik schrik er echt van dat je dit schrijft


Ik zeg helemaal nergens dat het opslaan van negatieve en schadelijke ervaringen en hier op latere leeftijd last van hebben veerkracht is? Waar haal je dat vandaan? :o?
Ik zeg alleen dat veerkracht iets is dat eenieder moet ontwikkelen, in interactie met de wereld en met behulp van interne en externe bronnen die al dan niet aanwezig zijn. Ik zeg nergens, echt nergens dat beschadiging zelf en de patronen die daaruit voortvloeien veerkracht is. :n

Jemig, het is echt onmogelijk om een dialoog te voeren en je gaat verder totaal niet inhoudelijk in op wat ik verder zeg, terwijl ik dat echt met de beste intentie voor jou en je kind uiteen heb gezet.

Ik schrik van wat jij schrijft. Ik mis reflectievermogen, al helemaal als je professionele achtergrond klopt. Ik ga weg uit dit topic, want dit heeft geen zin.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 23:01

Avalanche schreef:
Kimmie235 schreef:
Maargoed het curriculum van kleuters is echt niet zo complex. Online kun je het helemaal vinden en je behandelt de stukken welke je passend vindt

En waar baseer je op dat die stukken passend zijn en de andere niet?
Door wie is het curriculum samengesteld, en met welke reden? Welke gedachte zit daar achter?

Als je dat blijft doen, laat je dus hele stukken liggen, die later misschien wel heel belangrijk blijken.

Ja dat is altijd, we kunnen helaas niet alles onderwijzen. Over Palestina zijn op de middelbare school heel veel stukken blijven liggen. Er zijn veel zaken die ik op kan zoeken die ik niet geleerd had. Ik denk dat dat vooral een belangrijke vaardigheid is voor kinderen om te leren

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:03

De bedoeling is dat je dus wel alles onderwijst. Dat is het idee achter een curriculum :+

Brainless

Berichten: 29757
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:04

Kimmie235 schreef:
Ja dat is altijd, we kunnen helaas niet alles onderwijzen. Over Palestina zijn op de middelbare school heel veel stukken blijven liggen. Er zijn veel zaken die ik op kan zoeken die ik niet geleerd had. Ik denk dat dat vooral een belangrijke vaardigheid is voor kinderen om te leren

Dat is dan toch "fijn" dat deze taak thuis kan komen te liggen, dat jij als ouder daar over kan vertellen?
Ze kunnen niet alles bespreken op school en sommige scholen willen juist neutraal blijven en sommige ouders verwachten dat juist ook van een school.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 23:06

Ik stel dat mijn kind een negatieve ervaring heeft en het hem daarom niet lukt en jij stelt daarop dat kinderen veerkrachtig zijn? Dan doe je zijn negatieve ervaring toch geheel teniet? Nee deze ervaring heeft hem absoluut geen verkracht opgeleverd, wel schade. Net zoals een scheiding etc, een kind krijgt daar geen veerkracht van.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 23:06

Avalanche schreef:
De bedoeling is dat je dus wel alles onderwijst. Dat is het idee achter een curriculum :+

Dat kan niet, dan zou iedereen alle beroepen kunnen uitvoeren

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 23:08

Brainless schreef:
Kimmie235 schreef:
Ja dat is altijd, we kunnen helaas niet alles onderwijzen. Over Palestina zijn op de middelbare school heel veel stukken blijven liggen. Er zijn veel zaken die ik op kan zoeken die ik niet geleerd had. Ik denk dat dat vooral een belangrijke vaardigheid is voor kinderen om te leren

Dat is dan toch "fijn" dat deze taak thuis kan komen te liggen, dat jij als ouder daar over kan vertellen?
Ze kunnen niet alles bespreken op school en sommige scholen willen juist neutraal blijven en sommige ouders verwachten dat juist ook van een school.

Ja maar scholen blijven vaak niet neutraal.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 23:12

En sorry als ik niet in ga op je overige onderwerp, ik ben ontzettend geschrokken van je veerkracht.

Ja ouders projecteren veel pijn op hun kinderen, goed om je bewust te zijn en niet altijd te voorkomen, niet in het dagelijks leven en niet in de thuisonderwijs. Ik stel niet dat het op scholen beter is. Leraren handelen over wat zij denken dat goed is, als je pech hebt is dat een lerares die opgegroeid is ten tijde van de zwarte pedagogiek
Laatst bijgewerkt door Kimmie235 op 31-03-24 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29757
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:12

Kimmie235 schreef:
Avalanche schreef:
De bedoeling is dat je dus wel alles onderwijst. Dat is het idee achter een curriculum :+

Dat kan niet, dan zou iedereen alle beroepen kunnen uitvoeren

Wel op de basisschool... daar krijgen alle kinderen dezelfde leerstof.
Wat er met de leerstof in het hoofd van het kind gebeurd en waar hun voorkeur ligt qua ontwikkeling bepaald de beroepsweg die ze af gaan leggen.

Mijn middelste zei altijd dat ze een bepaalde richting op wilde, als ik thuisonderwijs had gegeven volgens haar belangstelling, dan had ze niet de opleiding kunnen doen die ze nu juist doet.
Heel anders dan wat ze zelf had gedacht te gaan doen.

KSHancox
Berichten: 1263
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:14

Suliko schreef:
Ik mis reflectievermogen, al helemaal als je professionele achtergrond klopt.


Hier wil ik me graag bij aansluiten.

Ik vind het goed om kritisch na te denken over wat school je kind kan bieden en wat juist niet. Ik vind het gevaarlijk om te denken dat je het allemaal zelf wel beter kan doen. Vooral bij een kind dat nog helemaal niet naar school is geweest en niet wil.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 23:14

]

Op de vaissscholen in Nederland ja, vrijwel dezelfde leer stof, nog steeds niet helemaal. Maar niet identiek met Duitsland, en al helemaal niet met Afrika.

Maar was je dochter dan ontevreden geweest als ze een andere richting op was gegaan? Of had ze gezegd ik ben blij dat je thuisonderwijs hebt gegeven, als ik naar de reguliere school was gegaan had ik dit nooit gekozen?

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 23:16

KSHancox schreef:
Suliko schreef:
Ik mis reflectievermogen, al helemaal als je professionele achtergrond klopt.


Hier wil ik me graag bij aansluiten.

Ik vind het goed om kritisch na te denken over wat school je kind kan bieden en wat juist niet. Ik vind het gevaarlijk om te denken dat je het allemaal zelf wel beter kan doen. Vooral bij een kind dat nog helemaal niet naar school is geweest en niet wil.


Dat mag je vinden, natuurlijk, waarom is de stap eigenlijk eerst reguliere school en dan evt thuisonderwijs, waarom niet eerst aansluiten bij het kind dmv thuisonderwijs en, als dat niet werkt, doorstromen naar regulier?

KSHancox
Berichten: 1263
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:17

Als ik thuisonderwijs had gehad dan had ik waarschijnlijk in de paarden gewerkt. Dat wilde ik héél graag.

Eventjes geprobeerd. Wat ben ik blij dat ik daarna gewoon IT'er kon worden en dat paarden alleen hobby zijn. :')