Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:55

journee schreef:
Avalanche schreef:
Dan hier een heel andere ervaring, want dit is erg geïdealiseerd. Ik heb een aantal jaren thuisonderwijs gehad. Toen ik 8 jaar oud was, en naar Nederland kwam, wel naar school gegaan, omdat thuisonderwijs toch niet zo goed aansloot. Qua leerstof had ik geen enkele moeite, met sociale aansluiting wel. Ik had een prima woordenschat, zelfs in het Nederlands al wel, maar dat was de woordenschat van een volwassene, niet van een kind en sloot dus ook niet aan bij de andere kinderen.

Uiteindelijk dankzij de school ook de nodige sociale vaardigheden geleerd om wel aan te kunnen sluiten, maar die achterstand inlopen heeft me wel jaren gekost. Neem daarbij mee dat ik in nog een paar dingen anders was dan andere kinderen en je kunt je voorstellen dat dat een redelijk traumatische ervaring is geweest. Gelukkig was er een goede psycholoog op school die daarmee hielp.

Ook heb ik nooit geleerd om te leren. Ik heb dat later wel ingehaald, met veel pijn en moeite, maar het was fijn geweest als dat voorkomen was. En ik denk nog steeds dat ik het kon inhalen omdat mijn ouders inzagen dat school toch best een goed idee is.


Wat vervelend dat jij dit zo hebt ervaren! Misschien ben jij ook enigste kind? En door omstandigheden misschien ook weinig contact gehad met leeftijdsgenoten? Dat blijft inderdaad wel belangrijk, sociale contacten, zeker bij heel jonge kinderen. Dat hoeft natuurlijk niet op school, maar kan ook op de sportclub of door spelen met buurtkinderen. Kinderen met broertjes en zusjes zullen waarschijnlijk ook minder problemen hebben met het aanleren van sociale vaardigheden en het vinden van aansluiting bij leeftijdsgenoten.

Die achtergrond zit wat complex in elkaar. Er zit een vrij groot leeftijdsverschil tussen mij en mijn broers, en ik denk dat mijn ouders ook daarom die keuze hebben gemaakt, plus dat ze wat overbeschermend naar mij zijn geweest. Maar goed, wat gebeurd is is gebeurd.
Sociaal-emotionele ontwikkeling is zo belangrijk. Ik heb het gevoel dat ouders die graag thuisonderwijs geven, daaraan voorbij gaan. Een kind leert zoveel op school wat niet in het curriculum staat.

Ik ben nog steeds dankbaar dat ik later wel naar school kon. De hulp die ik daar kreeg, en wat ik daar leerde heeft heel veel goed gemaakt :)

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:04

journee schreef:
Kimmie235 schreef:
Ja dat klopt, ik voldoe aan die vrijstelling


Volgens mij zegt TS hier dat ze vrijstelling heeft? (mocht ze hier verder in het topic op terug zijn gekomen, dan heb ik dat gedeelte (nog) niet gelezen.

Elk kind vanaf 5 jaar heeft in Nederland leerplicht (eigenlijk schoolplicht) Dit wordt door de leerplicht ambtenaar gecontroleerd, dus niet inschrijven werkt niet. Zonder inschrijving op school of vrijstelling van de leerplicht ben je in Nederland strafbaar.
Richtingsbezwaar moet je goed kunnen onderbouwen, dat is inderdaad geen ja en amen.


Tot nu toe is ze zo ver:
Kimmie235 schreef:
Contact met de leerplicht heb ik niet gehad, die zal aangeven dat als ik richtingsbezwaar heb dat dat dan oké is. Mijn zoon heeft geen behandelaar gehad, zelf ben ik behandelaar en ben omgeven door leerkrachten (waarvan meerdere gestopt zijn en thuisonderwijs geven) en orthopedagogen en gz-psychologen (mijn werk). De juf van de peuterspeelzaal heeft me toegevoegd aan de groep thuisonderwijzers en had dit graag zelf ook gedaan, maar dat kon dus niet meer.


Persoonlijk zou ik toch echt eerst advies vragen van andere behandelaren hoe die het reguliere onderwijs zien voor mijn kind.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:14

Ik begrijp niet zo goed dat je er vanuit gaat dat als je aangeeft dat je richtingsbezwaar hebt, de leerplicht daar akkoord mee gaat. Als leerplichtambtenaar leer je dat je dat goed moet toetsen en bij veel gemeentes gaat de aanvraag rechtstreeks naar de rechtbank. De vraag is wat deze uitspreekt. De tijd van heel makkelijk een vrijstelling krijgen vanwege richtingsbezwaar is wel een beetje voorbij..

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:56

Brainless schreef:
Goof schreef:
[
Richtingsbezwaar dat betekent bezwaar op basis van levensovertuiging of geloofsovertuiging op alle basisscholen in een afstand van 6km vanaf je huis.

Dus als je buitenaf woont, je kerkelijk/christelijk bent en er binnen 6km geen christelijke school is mag je je kind thuishouden?
Dat mogen dan toch heel veel mensen doen? De enige christelijke school die in de buurt zat is gesloten wegens te weinig leerlingen.


Zo'n tien jaar geleden was er een gezin met een autistisch kind.
Kind zat op een brave school: goed gereformeerd en speciaal.
Vervolgens gingen ze verhuizen - nota bene verder van de school vandaan,
en de egoïsten vonden dat de gemeenschap maar op mocht draaien voor de kosten van het taxivervoer: twee maal anderhalf uur per dag.
... klein puntje mbt mijn kennis van autisten: onder andere mijn schoonzus zou gillend gek worden van zo lang stil zitten.

De wethouder onderwijs heeft het ministerie verzocht 'om een oplossing', want het taxivervoer voor deze ene leerling van egoïstische ouders was een aanslag op het budget - maar het ministerie kon niets doen.
"Ze hadden recht op dat geld."

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:13

Janneke2 schreef:
De wethouder onderwijs heeft het ministerie verzocht 'om een oplossing', want het taxivervoer voor deze ene leerling van egoïstische ouders was een aanslag op het budget - maar het ministerie kon niets doen.
"Ze hadden recht op dat geld."


Dat klopt, dat is hoe het werkt. Ik heb ook geen idee of dat een egoistische keuze was - wie weet uberhaupt waarom ze gingen verhuizen? Onze overheid mag je niet verbieden ergens te blijven wonen, en het mag een kind ook geen onderwijs ontzeggen alleen omdat het toevallig te ver van de school woont.

Normaal gesproken zou je dan van school veranderen, maar dan heb je dus aan de ene kant artikel 23, dat het recht op bijzonder (als in niet-openbaar) onderwijs garandeert en daarmee dus ook het richtingbezwaar. Er wordt heel vaak geopperd om dit af te schaffen, en dat wordt ook heel vaak weer gauw genegeerd.

En je hebt aan de andere kant speciaal onderwijs, dat dus heel vaak te ver weg is.

Dan hou je op zeker moment inderdaad een busje over. Overigens is de verontwaardiging ook wat overdreven, want bij ongeveer iedere grote organisatie heeft de top zowel een leaseauto als chauffeur op bestelling, en dat komt ook voor rekening van 'de gemeenschap' dus het is ook wel een beetje zoeken naar verontwaardiging.

Als ouders zijnde zou ik het niet zo snel doen, want zolang in een busje is inderdaad echt niet fijn voor een kind (en het is iets wat we kinderen in het speciaal onderwijs veel te vaak aandoen, in plaats van het onderwijs dichter naar de leerlingen te brengen.) Maar tegelijkertijd kunnen er talloze redenen zijn waarom iemand verhuist, en talloze redenen waarom de oude school, ook op afstand, de enige mogelijkheid was.

journee
Berichten: 754
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:46

pmarena schreef:
Dit is natuurlijk wel heel erg flauw gesteld. Het Egypte-verhaal is wellicht / waarschijnlijk de kers op de taart om nog even niet vast te willen zitten aan school. Maar als TS oprecht van mening is dat het ventje er momenteel helemaal niet aan toe is om op een school achtergelaten te worden. En zeker de komende 2 jaar zelf ook wel de basis aan kan leren en hem kan helpen groeien om wel op dat punt te komen. Op een prettigere, efficientere manier dan "drop hem maar, hij past zich wel aan".

En er daadwerkelijke richtingsbezwaren zijn. Dan heeft ze toch gewoon een punt.
Misschien is dit inderdaad wel het beste voor dat jochie.


Mee eens! Ik heb het hele topic inmiddels gelezen en de reden om naar Egypte te willen reizen begrijp ik inmiddels ook. Hoewel sommige personen er duidelijk anders over denken, vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat een kind zo veel mogelijk contact kan hebben met beide ouders. Ook begrijp ik heel goed dat TS niet halsoverkop haar huis wil verkopen om te emigreren. Een daadwerkelijke emigratie is immers ook niet iets wat je zomaar doet.

Ook lijken er nog meer dingen bij de kinderen te spelen die TS wegens privacy redenen niet op internet kwijt wil. Iets waar ik ook alleen maar achter kan staan. Vrijstelling krijgen is tegenwoordig niet makkelijk, maar met goede ondersteuning ook niet onmogelijk. TS vraagt ook om ervaringen en informatie over thuisonderwijs, maar krijgt in dit topic ook veel negatieve meningen over het onderwerp. Inmiddels heeft TS besloten niet meer te reageren in het topic. Nadat ik het hele topic heb doorgelezen kan ik daar ook alleen maar begrip voor hebben. :')

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:15

Marije_jiplover schreef:
Wat kom je in vredesnaam hier doen, als je allang weet wat je wil en allerlei andere experts allang gezegd hebben dat het beter voor je kind is?

Ga lekker je eigen plan trekken en doe wat je denkt dat het beste is...

Waarom zou je nog zelf nadenken als je ook klakkeloos kunt doen wat de eerste bokker je aanraadt zonder alle info te hebben? :+
Natuurlijk trekt de TS haar eigen plan. Dat lijkt me vrij normaal gedrag. Net als het vragen om tips en ervaringen, waarvan je dan dus zelf eruit filtert wat je wel en niet kunt gebruiken. En kritische vragen stellen om nog meer duidelijkheid te krijgen

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:32

Dorine92 schreef:
Waarom zou je nog zelf nadenken als je ook klakkeloos kunt doen wat de eerste bokker je aanraadt zonder alle info te hebben? :+


Er zit natuurlijk een klein verschilletje tussen klakkeloos doen wat de eerste zegt en alle adviezen in de wind gooien :+
Dorine92 schreef:
Natuurlijk trekt de TS haar eigen plan. Dat lijkt me vrij normaal gedrag. Net als het vragen om tips en ervaringen, waarvan je dan dus zelf eruit filtert wat je wel en niet kunt gebruiken. En kritische vragen stellen om nog meer duidelijkheid te krijgen

Volgens mij heeft niemand gezegd dat dat niet mag. Alleen is dat totaal iets anders dan wat TS doet.

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 07:19

Avalanche schreef:
Dorine92 schreef:
Waarom zou je nog zelf nadenken als je ook klakkeloos kunt doen wat de eerste bokker je aanraadt zonder alle info te hebben? :+


Er zit natuurlijk een klein verschilletje tussen klakkeloos doen wat de eerste zegt en alle adviezen in de wind gooien :+
Dorine92 schreef:
Natuurlijk trekt de TS haar eigen plan. Dat lijkt me vrij normaal gedrag. Net als het vragen om tips en ervaringen, waarvan je dan dus zelf eruit filtert wat je wel en niet kunt gebruiken. En kritische vragen stellen om nog meer duidelijkheid te krijgen

Volgens mij heeft niemand gezegd dat dat niet mag. Alleen is dat totaal iets anders dan wat TS doet.

Grappig, ik lees toch echt iets anders. De TS geeft regelmatig aan wél iets aan bepaalde info te hebben. Alleen schijnbaar is dat niet de info waar veel bokkers van vinden dat ze naar moet luisteren.
Daarnaast gooit ze niet alle info over de kinderen open en bloot op internet, dus daarvan zal wellicht ook nog eea meewegen in haar overwegingen. Volgens mij is de vraag gewoon info en ervaringen. En als ze die krijgt komen er hoe en waarom vragen omdat ze meer tot de kern wil komen. En dan blijven bokkers drammen dat ze antwoord op hun vragen moet geven, terwijl ze al heeft gezegd dat ze bepaalde dingen niet gaat delen. Dit is hoe ik het lees maar ik kan het mis hebben natuurlijk

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:05

journee schreef:
Mee eens! Ik heb het hele topic inmiddels gelezen en de reden om naar Egypte te willen reizen begrijp ik inmiddels ook. Hoewel sommige personen er duidelijk anders over denken, vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat een kind zo veel mogelijk contact kan hebben met beide ouders. Ook begrijp ik heel goed dat TS niet halsoverkop haar huis wil verkopen om te emigreren. Een daadwerkelijke emigratie is immers ook niet iets wat je zomaar doet.


Nou in principe kies je er zelf voor een kind in zo'n situatie op de wereld te zetten. Los dat dan op voor je een kind iets belangrijks als school 'ontneemt'. Ik heb geen ervaring met thuisonderwijs, maar kan me voorstellen dat je een kind belangrijke sociale vaardigheden minder goed laat ontwikkelen op die manier. Juist ook bij een kind dat daar moeite mee heeft. Maar goed, daar weten andere bokkers in dit topic meer van dan ik.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:42

Volgens mij kan het geen verrassing zijn dat kinderen vanaf 5 jaar leerplicht hebben. Het komt mij wel een beetje over of nu kind 4 jaar ineens iets bedacht moet worden qua school icm een ouder in het buitenland, maar hopelijk is dat verkeerde interpretatie.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:44

Mwoah, het kan ook zijn dat je al een paar jaar aankijkt hoe je kind zich ontwikkelt, om dan pas "als het zover is" de beste keuze voor het kind (op dat moment) te maken :)

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:50

Zelfs dan lijkt het me vanzelfsprekend dat er een leidraad is hoe het idealiter streven zou kunnen zijn.

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:09

Tiggs schreef:
journee schreef:
Mee eens! Ik heb het hele topic inmiddels gelezen en de reden om naar Egypte te willen reizen begrijp ik inmiddels ook. Hoewel sommige personen er duidelijk anders over denken, vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat een kind zo veel mogelijk contact kan hebben met beide ouders. Ook begrijp ik heel goed dat TS niet halsoverkop haar huis wil verkopen om te emigreren. Een daadwerkelijke emigratie is immers ook niet iets wat je zomaar doet.


Nou in principe kies je er zelf voor een kind in zo'n situatie op de wereld te zetten. Los dat dan op voor je een kind iets belangrijks als school 'ontneemt'. Ik heb geen ervaring met thuisonderwijs, maar kan me voorstellen dat je een kind belangrijke sociale vaardigheden minder goed laat ontwikkelen op die manier. Juist ook bij een kind dat daar moeite mee heeft. Maar goed, daar weten andere bokkers in dit topic meer van dan ik.

Want een kind die thuisonderwijs heeft, die wordt automatisch minder sociaal? Beetje vreemde conclusie. Dat kind zit misschien wel op scouting, of speelt in een orkest, of wie weet gaat ie zelfs naar de bso zodat ma even tijd voor zichzelf heeft. Of misschien gaat ie wel naar de zondagschool. Of wellicht dat het thuisonderwijs in groepen gebeurt. Wie weet wordt het kind veel socialer opgevoed dan op school, waar 1 juf 30 koters in het gareel moet houden en ze ook nog wat moet leren

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:22


Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:29

Daar staat afgezien van de aandachttrekkende kop echt letterlijk niets in. Voor het gemak schuiven ze thuiszitters en roma op dezelfde hoop.

Kom dan met een studie als je een punt wil maken.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 07:23

Ik denk dat het een misvatting is om te stellen dat een kind wat niet naar school gaat geen sociale vaardigheden leert.
Een kind wat zich op school niet op zijn plek voelt, gepest wordt, niet lekker in de groep ligt, zal zich op een onwenselijke manier gaan gedragen
Hij zal zich misschien gaan terugtrekken, zelf gaan pesten, boos en zeker niet geliefd of gewaardeerd voelen.
En dat precies in een periode dat een kind volop in ontwikkeling is en , met een beetje pech, hem vormt voor zijn leven.
We moeten school zeker niet gaan overwaarderen op het vlak van sociale ontwikkeling.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:56

Vind ik een heel goed punt. Enige nuance is zeker op zijn plek :)

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:23

Ik zeg niet dat een kind dat thuisonderwijs heeft gehad minder sociaal is, ik zeg dat ik me kan voorstellen dat de sociale ontwikkeling lastiger is. Omdat je de hele schoolse dynamiek mist (het positieve maar ook het negatieve). Het lijkt me heel lastig om dat 'thuis' na te bootsen. Het is immers niet hetzelfde als een uitstapje maken of alleen spelen met andere kinderen.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:30

Het hele idee van thuisonderwijs is juist om het niet op een school te laten lijken.
En er zijn zoveel andere manieren waarop je met andere kinderen en andere volwassenen kan omgaan.
Ik begrijp wel wat je zegt , maar ik zie het anders .
Er zijn kinderen die verzuipen ( niet letterlijk opvatten ) in een grote groep.
Dus niet voor iedereen is het fijn om met een hele kudde een dagje uit te gaan.
Dat altijd schreeuwende en aandacht trekkende, pestende kind zou misschien veel liever een op een op stap. Of met een klein groepje.
Dat kind wat zich helemaal terugtrekt en ‘verdwijnt’ misschien ook wel.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:45

Kinderen die aangetoond niet passen binnen schoolonderwijs, is thuisonderwijs mogelijk heel goed alternatief idd.

Maar omgekeerd is daarmee niet gelijk thuisonderwijs voor elk kind het beter.

Het is lastig te voorspellen/ doorgronden vooraf waar je beste aan doet. Er zal ook nooit een referentie zijn tzt van hoe een andere richting een kind zou hebben gevormd.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:33

Daar ben ik het mee eens.
Voordeel is wel dat als je met thuisonderwijs begint en je kind geeft aan graag naar school te gaan dat dat dus wel mogelijk is.
Andersom is het een stuk moeilijker .

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:31

Een kind leert ook door het negatieve gedrag op school. Voor zichzelf opkomen, als hij ineens een stoot van iemand krijgt, als hij straf krijgt van de juf. Niet dat het allemaal goed is uiteraard, maar een kind leert hier wel mee omgaan zodat het later in de maatschappij ook tegen een stootje kan. Leer jij dat je kind ook? Ik vind het knap als je als ouder álles wat op school geleerd wordt aan je kind leert. Ik ben blij dat er expertise om je heen is die je ‘helpen’ bij het opvoeden van kinderen. Ook al ligt het richting mijn werkgebied, een mens kan nooit alle expertise zelf in huis hebben, welke studie je ook hebt. Dit doe je als ouder, met hulp van buitenaf.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:49

Tijdens de lockdown waren er ook kinderen voor wie dat een zegen was. Maar ts zegt dat haar vierjarige zoon een negatieve ervaring pre school heeft gehad en niet naar school wil. Zelf is ze blijkbaar als orthopedagoog niet kundig genoeg om dit te behandelen. Dus gemakkelijke uitweg , niet naar school. Ik vindt dit de omgekeerde wereld.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:16

Sommige kinderen passen gewoon niet in het reguliere schoolsysteem, dat is een feit.
Het alternatief moet dan dus ook niet op het reguliere systeem lijken, dus logisch dat thuisonderwijs erg verschilt van regulier en dat je dus andere dingen leert dan op school.

Je hebt tegenwoordig wel veel verschillende scholen met verschillende visies, dus je zou denken dat er wel iets is wat past.

Ik vind wel dat je een overstap naar thuisonderwijs niet zomaar voor jezelf kan maken. In het belang van het kind moet je daar andere professionals ook naar laten kijken en een afgewogen beslissing maken.