Scheiding, hoe verder nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Scheiding, hoe verder nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 20:15

Hoihoi,

Ik zit momenteel in een moeilijke situatie… Mijn ouders hebben aangekondigd dat ze willen scheiden, nu snap ik dat volledig (neemt natuurlijk niet weg dat het moeilijk is) er zijn vele gebeurtenissen wat er naartoe hebben geleid en ik geloof zelf ook dat het beter is.

Ik maak me alleen wel zorgen om hoe ik het moet doen met mijn paard(en).
De kans is namelijk groot dat ze ver van elkaar af gaan wonen en omdat beide ouders erg dierbaar zijn voor mij wil ik mijn dagen het liefst verdelen onder hun. Ik weet alleen niet hoe ik het dan kan regelen met mijn paarden… Ik zou misschien een verzorger kunnen zoeken? Echter voelt dat ook zo fout voor mij aangezien ik voorgaand alle verzorging op mij heb genomen…
Ik maak me ook zorgen over hoe de kosten verdeeld gaan worden. Ik heb zo’n vermoeden dat het niet 50/50 zal zijn en ik wil voor mijn ouders ook geen financiële last zijn.
M’n moeder heeft het gehad over stallen aan huis, maar is geen paarden mens en dan zal ik dus alles zelf moeten doen én bij haar moeten wonen. Ergens was paarden aan huis wel altijd mijn droom maar zo vroeg in m’n leven word denk ik ook teveel (ik heb nog school en soms een sociaal leven ;) ) wél heb ik ze ooit in eigen beheer gehad met 1 ander persoon dus de nodige ervaring is er wel enigszins.
Ik wil m’n paarden gewoon echt niet opgeven… Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Scheiding, hoe verder nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:17

Voor het overzicht: jij hebt dus 2? 3? paarden die niet thuis staan en je ouders betalen alle kosten? Waarom betaal jij niet alle kosten?

Wat had je gedaan als je op jezelf had willen gaan wonen?

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 20:27

Gaby schreef:
Voor het overzicht: jij hebt dus 2? 3? paarden die niet thuis staan en je ouders betalen alle kosten? Waarom betaal jij niet alle kosten?

Wat had je gedaan als je op jezelf had willen gaan wonen?


Ik heb er momenteel 2, waarvan er 1 weggaat maar ik weet niet op hoe korte termijn dat gebeurt, vandaar dat ik het in meervoud noem. Ik betaal de smid, zadelmaker, kapotte dekens etc. Ik betaal niet alle kosten omdat ik nog volop in school zit, vwo 4, en dus 15 ben. Paarden staan inderdaad niet thuis

edit: Ik werk dus wel!! Maar ik kan echt niet meer uren maken omdat dat simpelweg niet te combineren is met studie, het geld wat ik verdien gaat dan ook weg aan m’n paarden of in m’n spaarpotje voor eventuele dierenartskosten

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:31

Ik snap dat het beter is voor je ouders dat ze gaan scheiden, maar voor jou is het wel heel erg.

Ik snap dat je enorme zorgen maakt, maar ik begrijp uit je verhaal dat je ouders je pas kortgeleden hebben verteld dat ze willen gaan scheiden.
Hoe moeilijk ook, wacht nog even met allerlei conclusies trekken. Laat ze dit eerst samen regelen, ze zullen zeker ook aan jou denken, jij zult waarschijnlijk zelfs het eerste zijn waar ze aan denken.
Loop niet op de feiten vooruit. Je weet nu nog niks. Als je weet hoe de toekomst eruit gaat zien, kun je gaan nadenken en een plan voor jezelf maken, maar laat je ouders eerst hun plan maken.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:32

Gaby schreef:
Voor het overzicht: jij hebt dus 2? 3? paarden die niet thuis staan en je ouders betalen alle kosten? Waarom betaal jij niet alle kosten?

Wat had je gedaan als je op jezelf had willen gaan wonen?


Vind dit nogal voorbarig als je niet weet hoe oud TS is.

Ik heb zo snel even geen adviezen voor je, maar ik snap dat je hiermee in je maag zit. Als het goed aanvoelt zou ik dit vooral gewoon met je ouders bespreken. Zijn ze nog op vriendelijke voet met elkaar?

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:35

Gaby schreef:
Voor het overzicht: jij hebt dus 2? 3? paarden die niet thuis staan en je ouders betalen alle kosten? Waarom betaal jij niet alle kosten?

Wat had je gedaan als je op jezelf had willen gaan wonen?


Beetje lompe reactie dit… je had best op kunnen maken dat ts waarschijnlijk nog jong is.


Storm schreef:
Ik snap dat het beter is voor je ouders dat ze gaan scheiden, maar voor jou is het wel heel erg.

Ik snap dat je enorme zorgen maakt, maar ik begrijp uit je verhaal dat je ouders je pas kortgeleden hebben verteld dat ze willen gaan scheiden.
Hoe moeilijk ook, wacht nog even met allerlei conclusies trekken. Laat ze dit eerst samen regelen, ze zullen zeker ook aan jou denken, jij zult waarschijnlijk zelfs het eerste zijn waar ze aan denken.
Loop niet op de feiten vooruit. Je weet nu nog niks. Als je weet hoe de toekomst eruit gaat zien, kun je gaan nadenken en een plan voor jezelf maken, maar laat je ouders eerst hun plan maken.



Dit wat storm zegt zou ik een paar lezen. Hoe gek het nu ook nog lijkt zal dit hoogstwaarschijnlijk echt zo zijn. Geef het even de tijd, er komt straks een moment waarop je vragen beantwoord worden en je kan kijken wat er nodig is om je paarden te kunnen houden.

Heel veel sterkte, mijn ouders zijn ook gescheiden en hoewel voor hun beter was het voor ons als kinderen gewoon moeilijk.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:39

Profiel van TS zegt 21. Dan trek je wel conclusies over zelfstandig je paarden onderhouden en zo...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-03-24 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 20:39

Storm schreef:
Ik snap dat het beter is voor je ouders dat ze gaan scheiden, maar voor jou is het wel heel erg.

Ik snap dat je enorme zorgen maakt, maar ik begrijp uit je verhaal dat je ouders je pas kortgeleden hebben verteld dat ze willen gaan scheiden.
Hoe moeilijk ook, wacht nog even met allerlei conclusies trekken. Laat ze dit eerst samen regelen, ze zullen zeker ook aan jou denken, jij zult waarschijnlijk zelfs het eerste zijn waar ze aan denken.
Loop niet op de feiten vooruit. Je weet nu nog niks. Als je weet hoe de toekomst eruit gaat zien, kun je gaan nadenken en een plan voor jezelf maken, maar laat je ouders eerst hun plan maken.


Ik heb gister mijn zorgen ervoor uitgesproken en mijn moeder is van plan om in de regio te blijven maar mijn vader wilt zijn bedrijf verkopen en verhuizen, in eerste instantie nog wel binnen nederland maar hoorde vandaag van mijn moeder dat hij ook wel aan het kijken was naar opties in het buitenland. Ik heb die opmerking maar achter me gelaten aangezien ik het nog niet van mijn vader heb gehoord. Moet zeggen dat het wel in m’n hoofd blijft hangen :(

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 20:40

Ibbel schreef:
Profiel van TS zegt 21. Dan trek je conclusies...


Ik ben geen 21, geen idee hoe ik mijn profiel kan veranderen maar zal best zo kunnen zijn dat ik mezelf ouder heb ingesteld toen ik net m’n account heb aangemaakt.
Ik snap dus de verwarring wel, maar ik ben 15 mensen!

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 20:43

[/quote]

Vind dit nogal voorbarig als je niet weet hoe oud TS is.

Ik heb zo snel even geen adviezen voor je, maar ik snap dat je hiermee in je maag zit. Als het goed aanvoelt zou ik dit vooral gewoon met je ouders bespreken. Zijn ze nog op vriendelijke voet met elkaar?[/quote]

Naja, ze doen normaal naar elkaar (iniedergeval waar ik bij ben) Maar kan me voorstellen dat ze elkaar niet echt willen spreken door de situatie
Ik denk dat ik ze ook wel de tijd moet geven om alles uit te werken maar gezien alle enorm lange wachtrijen op stallen was ik het liefst vroeg begonnen met rondkijken.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:05

Wat onwijs klote dat jij en je ouders dit door gaan maken. Ik vind je al heel wijs en verantwoordelijk klinken dat je dit graag al helder wil hebben. Knap hoor!

Ik zou je zorgen toch bij je ouders neerleggen. Vraag ze met je te gaan zitten, en leg uit waar je je zorgen om maakt. Dat je graag beiden ziet straks maar niet weet hoe je dat met je paarden kan combineren. Ik begrijp dat je ze ook tijd en ruimte gunt maar jouw zorgen zijn net zo belangrijk, alleen al voor het praktische gedeelte als de wachttijden bij andere stallen. Succes en sterkte!

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Scheiding, hoe verder nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:35

Sorry TS, en sorry andere mensen. Ik ben inderdaad uitgegaan van de leeftijd in het profiel. Ik had mijn reactie aangepast en milder gereageerd als ik had geweten dat je 15 bent.

Jolien87

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:54

Oh bah, meis toch.
Wat een verdrietig nieuws!
Helemaal niet gek dat je ook vragen hebt over wat dit voor gevolgen voor jou heeft.
Goed dat je, je zorgen ook uitspreekt naar je ouders.
Ook jij doet ertoe in deze situatie en bent de laatste die hierom heeft gevraagd.

Heb je ook nog broers of zussen?

Als ik het goed begrijp, is de kans groot dat je volledig bij je moeder gaat wonen, mocht je vader inderdaad naar het buitenland verhuizen.
Daarmee is het wellicht toch een haalbare optie om je paarden aan huis te houden.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 21:57

Gaby schreef:
Sorry TS, en sorry andere mensen. Ik ben inderdaad uitgegaan van de leeftijd in het profiel. Ik had mijn reactie aangepast en milder gereageerd als ik had geweten dat je 15 bent.


Maakt niet uit hoor, jij had ook niet kunnen weten dat m’n leeftijd niet klopte. Ik hoop iniedergeval wel dat ik de kosten op mezelf kan nemen wanneer ik 21 ben haha :j

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:03

Wat naar voor je. Ook het idee dat je vader wellicht naar het buitenland gaat.

Vraag je ouders in een gezamenlijk gesprek hoe zij het voor zich zien met de paarden en hun contact met jou.
Hopelijk voel je je dan meer gerustgesteld.

En zo niet, stel vragen en doe suggesties voor eventuele oplossing zoals ze jou zouden passen.

Sterkte!

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 22:07

Jolien87 schreef:
Oh bah, meis toch.
Wat een verdrietig nieuws!
Helemaal niet gek dat je ook vragen hebt over wat dit voor gevolgen voor jou heeft.
Goed dat je, je zorgen ook uitspreekt naar je ouders.
Ook jij doet ertoe in deze situatie en bent de laatste die hierom heeft gevraagd.

Heb je ook nog broers of zussen?

Als ik het goed begrijp, is de kans groot dat je volledig bij je moeder gaat wonen, mocht je vader inderdaad naar het buitenland verhuizen.
Daarmee is het wellicht toch een haalbare optie om je paarden aan huis te houden.


Nee, ik ben hun enigste kind. Heb wel nog 2 honden dus geen idee wat daarmee gaat gebeuren, maar dat is wel onderling te bespreken denk ik.
Paarden aan huis klinkt zo, erg prettig maar als ik uiteindelijk toch 1 van de 2 verkoop kan ze niet alleen komen te staan… Ook moet ik dan denken aan vakanties, hooileveranciers, iemand die mest komt halen etc. Ook nog hetgeen dat ik uiteindelijk wel moet gaan studeren, hoewel ik geloof dat mijn moeder in staat is om het een of ander te leren over paardenhouderij. Het is natuurlijk wel iets om aan te wennen, maar lijkt me iets teveel van het goeie voor iemand van mijn leeftijd.

pinto_1

Berichten: 2560
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:54

Och, wat sneu dat je hier op jouw leeftijd over na moet denken. :(:)

Wil je zeggen in welke regio je woont (om eventueel mee te kunnen denken over opvang?)

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 23:27

pinto_1 schreef:
Och, wat sneu dat je hier op jouw leeftijd over na moet denken. :(:)

Wil je zeggen in welke regio je woont (om eventueel mee te kunnen denken over opvang?)


Alles tussen Woudenberg en Heteren (provincie Utrecht/Gelderland) is voor mij te doen! Super bedankt voor het meedenken :D

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:48

Mrskiwi schreef:
Jolien87 schreef:
Oh bah, meis toch.
Wat een verdrietig nieuws!
Helemaal niet gek dat je ook vragen hebt over wat dit voor gevolgen voor jou heeft.
Goed dat je, je zorgen ook uitspreekt naar je ouders.
Ook jij doet ertoe in deze situatie en bent de laatste die hierom heeft gevraagd.

Heb je ook nog broers of zussen?

Als ik het goed begrijp, is de kans groot dat je volledig bij je moeder gaat wonen, mocht je vader inderdaad naar het buitenland verhuizen.
Daarmee is het wellicht toch een haalbare optie om je paarden aan huis te houden.


Nee, ik ben hun enigste kind. Heb wel nog 2 honden dus geen idee wat daarmee gaat gebeuren, maar dat is wel onderling te bespreken denk ik.
Paarden aan huis klinkt zo, erg prettig maar als ik uiteindelijk toch 1 van de 2 verkoop kan ze niet alleen komen te staan… Ook moet ik dan denken aan vakanties, hooileveranciers, iemand die mest komt halen etc. Ook nog hetgeen dat ik uiteindelijk wel moet gaan studeren, hoewel ik geloof dat mijn moeder in staat is om het een of ander te leren over paardenhouderij. Het is natuurlijk wel iets om aan te wennen, maar lijkt me iets teveel van het goeie voor iemand van mijn leeftijd.


Dit is inderdaad erg veel, ik zou even stap voor stap gaan. Eerst even rustig kijken wat er allemaal gebeurd echt als het stof wat is gaan liggen bij je ouders. En daarna kijken hoe nu verder met je paarden. Anders wordt je helemaal gek!
Een bijrijder is overigens ook gewoon wel fijn. Of misschien als ze aan huis staan en je hebt er een over, ie,and in pension erbij met verstand van zaken voor als je bij je vader bent. Voor bijna alles is wel wat te bedenken!
Dus rustig blijven, niet jezelf gek maken. Ik wens je iig wel heel veel sterkte.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:39

He jasses wat naar dat dit zo loopt. Voor jou maar ook voor je ouders. Hopelijk lost alles zich op een zo prettig mogelijke manier verder op.

Je klinkt wel heel erg wijs en verantwoordelijk +:)+

Ondanks dat je zeker je ouders ruimte moet geven, denk ik wel dat je het van ze mag vragen om even je zorgen uit te kunnen spreken over de paarden. Want je hebt wel een heel goed punt dat je daar nu vast voor wilt rondkijken als dat nodig zou zijn.

Maar je hebt natuurlijk best kans dat je ouders ook nog niet exact weten hoe / waar het leven de volgende fase in zal gaan. Kan je moeder niet blijven wonen waar jullie nu wonen? En kan je paard (paarden) niet gewoon blijven waar het nu staat? Als je moeder toch in de regio wil blijven wonen...?

Je kan natuurlijk best informeren hoe ver ze al zijn met de volgende stap van waar ze willen gaan wonen.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:51

Jeetje TS wat een rotsituatie, alvast heel veel sterkte in iedergeval.

Ik ging altijd om het weekend naar mijn vader. Wellicht is dit voor jou ook een optie? In het weekend heb je natuurlijk geen school en meer tijd om bijvoorbeeld heen en weer te reizen.
Maar inderdaad zoals de andere ook zeggen leg je zorgen ook neer bij je ouders, zij zullen ook begrijpen dat jij nu met een boel vragen en zorgen zit. En voor alles is een oplossing.

Edit; Mocht je nog ergens mee zitten en het in de eerste instantie niet bij je ouders wilt/durft neer te leggen. Praat er dan over met vriendinnen of je mentor, ook daar kan je terecht :j

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:57

Lieve TS, ik begeleid vaker kinderen van mensen die gaan scheiden en laat me je dit vertellen;

je bent 15 en hebt net nieuws gehoord dat een flinke impact gaat hebben op je leven. Hoe moeilijk het ook is, houd niet teveel rekening met je ouders. Je hoeft niet bang te zijn dat je een (financiële of andere) last bent voor je ouders. Want bij 99% van de scheidingen waar kinderen bij betrokken zijn willen de ouders het vooral voor hun kinderen goed regelen. Dus praat vooral met ze, met allebei. Deel je zorgen. Dit is geen last, het helpt ze juist om te weten waar je over denkt en om eventuele verkeerde aannames meteen te kunnen ontkrachten.
Ze zijn en blijven allebei je ouders en hoewel ze ongetwijfeld fouten maken omdat dit voor henzelf ook geen kattenpis is, sta jij als hun kind bovenaan in het goed regelen van alles dat gaat komen.

Vee sterkte de komende tijd, en vraag om hulp (van je ouders, of van anderen) als je dat nodig hebt.

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:51

Lijsken schreef:
Lieve TS, ik begeleid vaker kinderen van mensen die gaan scheiden en laat me je dit vertellen;

je bent 15 en hebt net nieuws gehoord dat een flinke impact gaat hebben op je leven. Hoe moeilijk het ook is, houd niet teveel rekening met je ouders. Je hoeft niet bang te zijn dat je een (financiële of andere) last bent voor je ouders. Want bij 99% van de scheidingen waar kinderen bij betrokken zijn willen de ouders het vooral voor hun kinderen goed regelen. Dus praat vooral met ze, met allebei. Deel je zorgen. Dit is geen last, het helpt ze juist om te weten waar je over denkt en om eventuele verkeerde aannames meteen te kunnen ontkrachten.
Ze zijn en blijven allebei je ouders en hoewel ze ongetwijfeld fouten maken omdat dit voor henzelf ook geen kattenpis is, sta jij als hun kind bovenaan in het goed regelen van alles dat gaat komen.

Vee sterkte de komende tijd, en vraag om hulp (van je ouders, of van anderen) als je dat nodig hebt.


Geen financiële last? Het hebben van paarden met 1 inkomen kan zeker wel een financiële last zijn als de andere ouder daarin niet wil meegaan.

Ik snap je opmerking wel als het slaat op de ‘normale’ dingen zoals eten, verzorging, onderdak etc. Maar paarden aan huis is vaak toch wel even andere koek.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:01

Anomien schreef:
Lijsken schreef:
Lieve TS, ik begeleid vaker kinderen van mensen die gaan scheiden en laat me je dit vertellen;

je bent 15 en hebt net nieuws gehoord dat een flinke impact gaat hebben op je leven. Hoe moeilijk het ook is, houd niet teveel rekening met je ouders. Je hoeft niet bang te zijn dat je een (financiële of andere) last bent voor je ouders. Want bij 99% van de scheidingen waar kinderen bij betrokken zijn willen de ouders het vooral voor hun kinderen goed regelen. Dus praat vooral met ze, met allebei. Deel je zorgen. Dit is geen last, het helpt ze juist om te weten waar je over denkt en om eventuele verkeerde aannames meteen te kunnen ontkrachten.
Ze zijn en blijven allebei je ouders en hoewel ze ongetwijfeld fouten maken omdat dit voor henzelf ook geen kattenpis is, sta jij als hun kind bovenaan in het goed regelen van alles dat gaat komen.

Vee sterkte de komende tijd, en vraag om hulp (van je ouders, of van anderen) als je dat nodig hebt.


Geen financiële last? Het hebben van paarden met 1 inkomen kan zeker wel een financiële last zijn als de andere ouder daarin niet wil meegaan.

Ik snap je opmerking wel als het slaat op de ‘normale’ dingen zoals eten, verzorging, onderdak etc. Maar paarden aan huis is vaak toch wel even andere koek.


Denk je dat deze opmerking helpend is voor een kind met ouders in scheiding? Want dat is ze in feite nog hè, een kind.

Ik ben ook kind van gescheiden ouders en zodra dat gebeurt voel je je per definitie een last, vaak alsof het jouw schuld is en alsof je maar beter naar de achtergrond kunt verdwijnen. Dat is nou de ideale voedingsbodem voor problematiek.

Ik denk dat TS heel realistisch nadenkt en dat ze er goed aan doet met haar ouders in gesprek te blijven. Open, zonder gedachtes dat ze een last zou kunnen zijn.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:11

Lieve TS, eigenlijk denk jij al 7 stappen vooruit, terwijl je 15 bent en je ouders voor jou horen te zorgen en samen afspraken horen te maken hoe hun scheiding zo min mogelijk impact kan hebben op jouw leven. Probeer uit hun rol te blijven en voel je ook niet verantwoordelijk voor alles.
Dat gezegd, zijn er zowel qua omgang als financiële afspraken zoveel varianten en is het van factoren afhankelijk dat zolang je ouders geen duidelijk plan hebben, het voor jou nog heel lastig is om te zeggen dit wil ik.
Meestal blijf je bij 1 ouder wonen, en ga je een x aantal dagen naar de andere ouder. En dat ligt ook maar net aan hoeveel de andere ouder werkt/thuis is en waar hij of zij gaat wonen. Als je ouders bij elkaar in de buurt blijven wonen, zeg op max 15 km afstand, dan is het makkelijker om met beide ouders veel contact te hebben. Want je zult ook naar school moeten, met vriendinnen willen afspreken, sporten, enz enz. En vaak heb je al een heel leven op 1 plek. Elke x veel moeten reizen om naar school te gaan of naar je bijbaan is gewoon niet ideaal. Probeer je niet teveel aan te passen om het je ouders naar de zin te maken, maar sta ook vooral stil bij wat jij nodig hebt. Contact hoeft ook niet altijd te zijn dat je bij de andere ouder blijft slapen bijv. Elke week samen een leuke date doen, hapje eten en daarna wat samen doen kan net zo waardevol zijn en zegt werkelijk niets over dat je bijv minder van de andere ouder houdt. Ik snap heel goed dat jij met allerlei vragen zit, en hoe lastig het is om hier geen controle over te hebben. Het is ook slim om na te denken wat jij nodig hebt. Maar de concrete invulling van alles, is een taak van je ouders. En jouw inbreng zal afhangen van hoe zij de scheiding vorm kunnen geven. Ik denk dat je pas concrete wensen kunt aangeven als er de komende weken wat meer duidelijk wordt. Ik hoop dat het je ouders lukt om jou op de 1e plaats te zetten. Je klinkt heel verstandig, dus dat verdien jij! Sterkte de komende tijd.