Van LAT relatie naar samenwonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 21:59

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe andere mensen dit hebben aangepakt.

Van een Lat relatie waarin je elkaar maar (in mijn geval) eens in de maand een paar dagen ziet naar beslissen om te gaan samenwonen.

Die paar dagen blijven toch altijd een soort van als vakantie aanvoelen, dat is anders dan “24/7” bij elkaar zijn.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Solaria_Liz

Berichten: 2136
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:33

De eerste tijd wisselder we af. Ene weekend bij mij en het andere weekend bij hem. In de kerstvakantie wat langer bij elkaar. Voelde direct heel goed en na een paar maanden besloten dat ik bij hem in zou trekken. Elk weekend dat hij bij me was, nam hij al dozen mee en de verhuisdag regelden we een busje om de rest te verhuizen. Ik ging van Enschede naar Anna Paulowna ( dorp onder Den Helder).

Nu zijn we 11 jaar verder en 9 jaar getrouwd.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:18

De keren dat ik dat geprobeerd heb werkten niet. Laat mij maar latten of niets. Dat permanente gehang om me heen en prutsmuts krijg ik de zenuwen van.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:26

Ik denk dat het voor ieder verschilt ts, (verassend). Zoals je al wel leest. Imo is samen wonen juist fijner, gewoon je eigen ding doen ipv dat weekend iets samen ''moeten'' doen. Misschien eens een vakantie (week, maand) spenderen? Heb je een betere indruk ipv een weekendje.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:30

Haha ik ging van laaaaange afstand naar samenwonen.
En dat ging met wat ups en downs maar 8 jaar later nog steeds prima!

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:34

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken hoe jullie individuele behoeften passen in 1 huishouden. Dus ieder voor zich eens nadenken hoe je het samenwonen graag zou willen zien.
Denk dan aan hoeveel tijd je voor jezelf wil. Heb je bijvoorbeeld een eigen ruimte nodig waar je even in je eigen bubbel kunt zijn. Wat verwacht je voor aandeel in het huishouden (ieder vaste taken of hiermee rouleren). Hoe gaat het met het uitnodigen van visite. Hoe zit het met bedtijd (altijd samen naar bed, en zo ja, wil je hiervoor een soort vaste tijd afspreken, of juist onafhankelijk van elkaar beslissen).

Als je over dat soort dingen na hebt gedacht leg je je ideeen naast elkaar en kijk je waarin de verwachtingen overeenkomen en waar ze niet overeenkomen hoe je daar tot elkaar kunt komen. Dan zou ik zeggen om na een maand of 3 eens te evalueren hoe alles bevalt en eventueel bijstellen als dingen niet blijken te werken.
Communicatie en duidelijkheid gaan hier echt de sleutel zijn. En dan is het afwachten of het voor jullie ook echt gaat werken of niet.

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 00:37

Ik lees m’n vraag nu terug en zie dat ie niet helemaal duidelijk was maar m’n em niet meer in begintopic aanpassen.

Ik bedoelde meer hoe de stap is gezet naar samenwonen. Ik hoorde laatst iemand die een tijdje onbetaald verlof had opgenomen om te kijken hoe het ging als ze een paar week samen waren. Maar je kunt ook in een keer gaan samenwonen. En er zijn vast andere manieren.
Vraag me dus vooral af hoe anderen het hebben gedaan :)

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:13

Wij waren al zo veel samen dat we gewoon in 1x zijn gaan samenwonen :')

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:26

Die van mij is gewoon langsgekomen en niet weer gegaan

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:35

Ik zou het gewoon proberen maar wel beiden nog een tijdje je eigen huis aanhouden, dan heb je altijd nog de optie om terug te gaan latten :)

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:40

Ik heb mijn eigen huis in eerste instantie aangehouden, soort van zekerheid dat ik weer terug kon, het samenwonen ging prima (we zijn nog steeds samen) maar weet nog dat ik het wel een ding vond om echt mijn huis op te zeggen :D

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:49

Die van mij logeerde al regelmatig bij mij (hij woonde bij zijn ouders) en toen ik mijn nieuwe huis gekocht was, is hij nadat we weken samen geklust hadden gewoon niet meer weggegaan...

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:21

Palmera schreef:
De keren dat ik dat geprobeerd heb werkten niet. Laat mij maar latten of niets. Dat permanente gehang om me heen en prutsmuts krijg ik de zenuwen van.

Hier hetzelfde. Leuk als je er bent maar ook weer fijn als je weggaat. Ik houd mijn huis graag voor mezelf.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:47

Hier is hij op kerstavond bij me binnen gestapt met hond, en nooit meer weg gegaan :')

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 13:16

Ik woon nu gelukkig zelf nog thuis, denk dat de grootste stap is om mijn leuke baan op te geven. Ben wel aan het kijken voor wat voor mezelf maar dat is nog niet zo makkelijk in deze woningmarkt. Maar een evt woning aanhouden is natuurlijk altijd een optie inderdaad :j

Wat voor mij de stap groot maakt is dat ik door taalverschil ook niet denk gauw een baan weer te hebben. Uiteraard is een taal te leren maar voordat dat op niveau is voor werk..

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:40

Dit vraagt om iets meer context TS. Jullie wonen niet beiden in Nederland begrijp ik? Is dat de reden om je baan op te geven? Jij woont nog thuis schrijf je, je partner ook?

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 13:43

Nederland & Duitsland, zonder files 3 uur rijden.
Ik woon thuis, hij huurt.. uit financiële overwegingen ben ik wel serieus aan het kijken naar een huis/appartement

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:36

Oef, ik zou persoonlijk niet 1, 2, 3 mijn huis en baan 'opgeven' als je gaat proberen samen te wonen.

In eerste instantie zou ik eerst een plek voor jezelf zoeken en ergens gaan wonen, om er achter te komen waar überhaupt jouw behoeftes liggen en hoe jij leeft als je zelfstandig woont.

Het opnemen van verlof of vakantie om te testen hoe het is om samen te wonen lijkt me een heel verstandig idee. Dan kan je altijd daarna nog zien of je je werk ook op wilt geven.

Hier gaat natuurlijk behoorlijk wat tijd overheen en ik kan me tegelijkertijd ook heel goed voorstellen dat je het zo snel mogelijk wil regelen, omdat je natuurlijk graag veel bij elkaar wil zijn. Lastig!

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 15:07

Ik doe gelukkig niet snel dingen ondoordacht maar juist omdat het niet een stap is die je 1,2,3 maakt vind ik wel dat ik er vast over na moet gaan denken. Het is nu nog niet direct aan de orde omdat ik ook nog een opleiding doe maar uiteindelijk is het wel zo dat als ik het niet zie zitten daar heen te gaan en hij niet hier heen dat het dan wel heel lastig gaat worden natuurlijk.

Dus voor nu is het meer nog een beetje onderzoek doen

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:30

oliebol tis al weer een hele tijd terug maar ik ben in 2015 naar mijn man vertrokken in Zweden, de gok genomen hier en direct zijn gaan samenwonen :j niks afgesproken maar alles gaat nog soepel :P

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:31

Mijn vriend en ik zijn net gaan samenwonen en hebben daarvoor 6,5 jaar heen en weer gereisd. 1 uur enkele reis met het ov. Op een gegeven moment ben ik gaan werken in een stad die tussen ons in lag waardoor ik nog vaker bij hem was en de helft van de tijd dus bij hem woonde. Dat betekent dat we regelmatig dagen/weken in 1 huis doorgebracht. Voor ons een goede proef voor het samenwonen. Daarnaast ook vaak samen weken gekampeerd en primitief gekookt op een gaspitje. Alhoewel vakantie/kamperen niet echt te vergelijken is als samenwonen, vind ik het een goede graadmeter voor hoe samenwonen verloopt.

@TS, zijn jullie wel eens samen lang op vakantie geweest?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:51

deksel schreef:
Mijn vriend en ik zijn net gaan samenwonen en hebben daarvoor 6,5 jaar heen en weer gereisd. 1 uur enkele reis met het ov. Op een gegeven moment ben ik gaan werken in een stad die tussen ons in lag waardoor ik nog vaker bij hem was en de helft van de tijd dus bij hem woonde. Dat betekent dat we regelmatig dagen/weken in 1 huis doorgebracht. Voor ons een goede proef voor het samenwonen. Daarnaast ook vaak samen weken gekampeerd en primitief gekookt op een gaspitje. Alhoewel vakantie/kamperen niet echt te vergelijken is als samenwonen, vind ik het een goede graadmeter voor hoe samenwonen verloopt.

@TS, zijn jullie wel eens samen lang op vakantie geweest?

Dat raadde mijn vader ook altijd aan. Eerst een paar keer samen op vakantie gaan.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:09

Mijn vriend en ik waren eerst vrienden via de universiteit in Ierland (laten we zeggen dat het geen liefde op eerste gezicht was, iig niet vanuit mij ). We waren met een groep vrienden op wandelvakantie en aan het eind van die vakantie sloeg de vonk om. Helaas zou ik toen net in Nederland mijn master gaan doen, dus zijn we onze relatie op afstand begonnen. Maar na ongeveer een half jaar kwam covid... Alle universiteiten dicht. Toen zijn we samen naar het vakantiehuisje van mijn ouders in Zweden gegaan, uiteindelijk iets van 10 week lang. Dat beviel zo goed, dat toen ik daarna terug verhuisde naar Ierland we gelijk zijn gaan samenwonen. Mijn relatie met hem speelde sterk mee in mijn keuze om weer terug te gaan naar Ierland, maar ik denk dat ik toen sowieso wel was terug verhuis want mijn leven (al mijn vrienden) was nog steeds daar

We hebben 1,5 jaar samengewoond, en toen ben ik vanwege een baan weer terugverhuisd naar Nl, dus nu weer lange afstand relatie. Een samenloop van omstandigheden heeft mij doen beslissen om nu weer terug te verhuizen naar Ierland, naar hem. Maar merk dat de stap nu wel groter is, omdat ik naar een ander deel van Ierland verhuis en ik een leuke baan achter laat, en ik weet dat een baan in mijn vakgebied daar moeilijk te vinden is. Dit is ondanks dat ik dus weet dat wij goed samen kunnen wonen. De situatie is nu heel anders.

Wat ik daar dus mee probeer te zeggen is dat niet alleen de relatie invloed kan hebben op de beslissing, je gevoel en het proces, maar ook je situatie!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Van LAT relatie naar samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:15

Als hij huurt, is het dan geen optie op iets te huren in duitsland(daar is huren wat makkelijker dan in Nederland dacht ik?) vlakbij de grens? Zodat jullie beiden nog bv job kunnen houden en zien hoe dat verloopt? Want idd, als je de taal niet kent is werk minder evident en om dat dan ook direct op te geven.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:43

Mijn man en ik hebben 2 jaar heen en weer gereisd tussen NL en de USA. Zagen elkaar meestal elke 5 maanden, om en om gingen we naar Europa en dan weer Amerika.

Daarna heb ik gewoon m'n spullen gepakt en ben met mijn paard die kant opgevlogen :Y) Met de gedachte, als het een drama is gaan we gewoon weer terug naar NL. Dat lijkt misschien ondoordacht maar dat was niet zo. We belden bijna iedere dag, ik kende hem echt goed, we hadden ook een helder financieel plaatje (ik kon niet direct aan het werk in Amerika) en ook met de gedachte liever geprobeerd dan nooit geprobeerd en achteraf spijt.

Nu als 4.5 jaar getrouwd en hartstikke gelukkig <3