U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:11

Nouja volgens mij kan iedereen zelf vormgeven hoe hij/zij het eigen "vegetarische" eetpatroon vormgeeft.

Er zijn natuurlijk zat mensen die wel vis eten en geen vlees. Daar kan dan ook prima bij dat je besluit om wel insecten te eten. Of wel af en toe vlees van een dier dat echt een goed leven heeft gehad. Of kweekvlees waarvoor geen dier omgelegd werd om dat specifieke hamburgertje te maken.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:30

pmarena schreef:
Nouja volgens mij kan iedereen zelf vormgeven hoe hij/zij het eigen "vegetarische" eetpatroon vormgeeft.

Er zijn natuurlijk zat mensen die wel vis eten en geen vlees. Daar kan dan ook prima bij dat je besluit om wel insecten te eten. Of wel af en toe vlees van een dier dat echt een goed leven heeft gehad. Of kweekvlees waarvoor geen dier omgelegd werd om dat specifieke hamburgertje te maken.


Hoewel ze zichzelf wel zo noemen, zijn dat ook geen vegetariërs :+

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:07

Kidde schreef:
pmarena schreef:
Nouja volgens mij kan iedereen zelf vormgeven hoe hij/zij het eigen "vegetarische" eetpatroon vormgeeft.

Er zijn natuurlijk zat mensen die wel vis eten en geen vlees. Daar kan dan ook prima bij dat je besluit om wel insecten te eten. Of wel af en toe vlees van een dier dat echt een goed leven heeft gehad. Of kweekvlees waarvoor geen dier omgelegd werd om dat specifieke hamburgertje te maken.


Hoewel ze zichzelf wel zo noemen, zijn dat ook geen vegetariërs :+

Dat dacht ik ook al.Ook als je (bewust) insecten eet ben je geen vegetarier. Ik voel me al schuldig als er per ongeluk een met mijn sla is meegekomen die ik niet meer heb kunnen redden. Dat kweekvlees is gekweekt uit cellen van een oorspronkelijk dier die (voor zover mijn informatie klopt! )daarvoor wel gedood is. Dat is er dan maar 1, maar dus toch niet vegetarisch.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:18

Je bent ook geen vegetariër, je eet vegetarisch. Het is een manier van eten/dieet, niet een levensovertuiging. Hoewel veel mensen dat labeltje wel graag plakken omdat het gewoon makkelijk is.
Maar iemand die koolhydraatarm eet noem je ook geen koolhydraatarmer.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:00

BrankaZ schreef:
Je bent ook geen vegetariër, je eet vegetarisch. Het is een manier van eten/dieet, niet een levensovertuiging. Hoewel veel mensen dat labeltje wel graag plakken omdat het gewoon makkelijk is.
Maar iemand die koolhydraatarm eet noem je ook geen koolhydraatarmer.

Mijn punt was dat als je geen vlees eet, maar nog wel vis je pescotarisch eet en niet vegetarisch

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:31

BrankaZ schreef:
Je bent ook geen vegetariër, je eet vegetarisch. Het is een manier van eten/dieet, niet een levensovertuiging. Hoewel veel mensen dat labeltje wel graag plakken omdat het gewoon makkelijk is.
Maar iemand die koolhydraatarm eet noem je ook geen koolhydraatarmer.

Bij mij is het wel een levensovertuiging die veel meer inhoudt dan alleen een dieet. Je hebt bijv. ook mensen die geen vlees eten omdat ze het gezonder vinden of vanwege het klimaat. Vooral die "gezondheidsvegetariers" vallen gauw terug als ze weer een andere gezondheidsclaim zien die zou zeggen dat vlees juist wel gezond zou zijn. Bij mij is het uit dierenliefde + inwijding in het Jainisme waar ik de gelofte heb afgelegd om nooit vlees te eten (of levende wezens te doden).(Zelfverdediging of verdediging van van jou afhankelijke anderen mag wel.)

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:42

Kidde schreef:
BrankaZ schreef:
Je bent ook geen vegetariër, je eet vegetarisch. Het is een manier van eten/dieet, niet een levensovertuiging. Hoewel veel mensen dat labeltje wel graag plakken omdat het gewoon makkelijk is.
Maar iemand die koolhydraatarm eet noem je ook geen koolhydraatarmer.

Mijn punt was dat als je geen vlees eet, maar nog wel vis je pescotarisch eet en niet vegetarisch

Klopt, maar ik reageer ook na Anjali en dus op haar reactie. Ik weet inderdaad dat wel vis eten pescotarisch is. Was leuk feitje om te weten bij een pubquiz ;)


anjali schreef:
Bij mij is het wel een levensovertuiging die veel meer inhoudt dan alleen een dieet. Je hebt bijv. ook mensen die geen vlees eten omdat ze het gezonder vinden of vanwege het klimaat. Vooral die "gezondheidsvegetariers" vallen gauw terug als ze weer een andere gezondheidsclaim zien die zou zeggen dat vlees juist wel gezond zou zijn. Bij mij is het uit dierenliefde + inwijding in het Jainisme waar ik de gelofte heb afgelegd om nooit vlees te eten (of levende wezens te doden).(Zelfverdediging of verdediging van van jou afhankelijke anderen mag wel.)

Bij mij is het geen levensovertuiging en ik denk dat jij eerder de uitzondering dan de regel bent.
Ik heb ervoor gekozen op het moment dat ik besefte wat ik aan het uitzoeken was in de winkel op een moment dat er ruiming na ruiming was door allerlei ziekten.
Ik heb niet het beeld dat veel mensen vegetarisch eten door allerlei gezondheidsclaims en daarop terugkomen.

Maar net zoals ik een grafhekel heb aan het argument dat "vlees gezond is en moet", kan ik mij voorstellen dat anderen niet staan te wachten op een preek waarom vegetarisch eten zo gezond is en moet.
Ik heb een keus gemaakt en dat is mijn keus, niet die van een iemand anders. Veel mensen hebben vaak niet eens door dat ik vegetarisch eet, tot ik er om vraag als we een gezamenlijke maaltijd hebben.