U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 2972
Geregistreerd: 30-01-23

U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 12:30

Ik was laatst aan het boodschappen doen met mijn 17 jarige zoon en bij mijn boodschappen zaten 2 flessen witte wijn.
De kassière vertelde me dat ik de wijn niet mocht kopen in het bijzijn van mijn zoon, want hij is nog geen 18. Mijn argument dat de witte wijn voor mij was, maar dat mocht niet baten.

Nu vraag ik mij toch af, hadden ze gelijk?

Want als ik de regels er op na kijk, dan zeggen die feitelijk iets anders.

https://www.alcoholinfo.nl/wet/alcohol- ... e-zoon-ben

Als duidelijk is dat de alcohol wordt gekocht met de bedoeling het direct ter plekke aan een jongere door te geven moet de kassamedewerker of barmedewerker nee moeten verkopen.

In plaats van te kijken of het logisch is dat ik witte wijn aan mijn puberzoon geef of dat het gewoon bij de reguliere boodschappen hoort, verkopen ze helemaal geen alcohol aan ouders die puberkinderen bij zich hebben.

Had ik gewoon het recht om de wijn aan te schaffen? Iemand hier er ook al tegenaan gelopen?

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:33

Waarom zou je niet het recht hebben om voor jezelf wijn aan te schaffen.

Moet je volgende keer je kind buiten aan het fietsenrek vastbinden als je alcohol wilt kopen?

We slaan door in dit land.....

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:34

Ja ze hebben daarin gelijk.

Ik mocht een hele tijd terug ook geen alcohol kopen samen met een kennis die had geen ID kaart mee maar was ook al dik in de 20. We kregen het absoluut niet mee.

Oplossing is je kind in de auto en dan nog een keer naar binnen lopen om het te kopen dan is het denk ik geen probleem.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:34

De wereld wordt gek.

Je bent volwassen en dus mag je wijn kopen. Dat een cassière voor jou gaat invullen wat je vervolgens met die wijn gaat doen is natuurlijk te gek voor woorden.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:35

Het is voor de winkel heel logisch om het zo te doen. Bewijs namelijk maar eens bij een controle of mysteryshopper dat die drank níet voor die jongere bedoeld was. Better safe than sorry wat mij betreft.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:35

Sabbientje schreef:
Waarom zou je niet het recht hebben om voor jezelf wijn aan te schaffen.

Moet je volgende keer je kind buiten aan het fietsenrek vastbinden als je alcohol wilt kopen?

We slaan door in dit land.....



Naast de hond met een schoteltje water. Wie verzint toch steeds deze absurde wetgeving en drukt ze er vervolgens door?

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:36

Sabbientje schreef:
We slaan door in dit land.....


Ja dit.
WTF, ik moet er eigenlijk heel hard om lachen, maar het is echt te sneu voor woorden.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:36

Tink89 schreef:
Het is voor de winkel heel logisch om het zo te doen. Bewijs namelijk maar eens bij een controle of mysteryshopper dat die drank níet voor die jongere bedoeld was. Better safe than sorry wat mij betreft.



Bewijs maar eens dat het wel zo is! Volgens mij is het nog altijd onschuldig tot schuld is bewezen.
NL slaat volledig door.

Een puber mag dus niet eens meer mijn boodschappentas dragen als daar sterke drank in zit. Ook niet als oma artrose heeft en het zelf niet kan dragen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 21-03-24 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:37

Deze regel bestaat toch echt al een paar jaar. En zoals Zebrastreep zegt de oplossing is kind in de auto en terug gaan.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:38

Ik heb in de supermarkt altijd geleerd dat we het gewoon moesten meegeven aan de ouder. Raar dat het niet mocht, of ze moesten je zo jong inschatten dat ze niet geloofde dat het je zoon was :+

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:38

Maar dit is toch al jaren zo :+ snap dat niet dat er gezegd wordt dat we doorslaan in dit land

lina1998

Berichten: 1898
Geregistreerd: 15-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:39

Ja meerdere malen meegemaakt met mijn ouder.
Zelfs van de week nog (ik ben 26 maar had geen legitimatie mee). We deden samen boodschappen en mijn moeder kocht een fles wijn. Die mochten we niet afrekenen. Uiteindelijk mocht het bij de service balie wel en gaf de leidinggevende aan dat de regel inderdaad niet zo werkt en je prima met je zoon/dochter wijn/alcohol mag kopen.

Dat ik jonger was is het ook regelmatig gebeurd, het is vaak zinvol of naar de leidinggevende te vragen. De (vaak jongere) caissières worden getest op het wel of niet meegeven van alcohol en willen ook geen problemen natuurlijk. Ik zou het dus gewoon eens navragen aan de manager en er anders rekening mee houden dat ze in die winkel de regel hanteren.
Laatst bijgewerkt door lina1998 op 21-03-24 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2972
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 12:39

Tink89 schreef:
Het is voor de winkel heel logisch om het zo te doen. Bewijs namelijk maar eens bij een controle of mysteryshopper dat die drank níet voor die jongere bedoeld was. Better safe than sorry wat mij betreft.


Ik zou het snappen als ik er met 2 bacardi breezers en een zak chips stond, maar gewoon een volle kar boodschappen op een vrijdagmiddag met 2 flessen wijn, dan kan ik me toch niet indenken dat ze zeggen, ja die wijn is vast voor de puber.

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:39

Toen ik achter de kassa werkte moesten we een cursus doen over alcohol verkopen. Als er weekboodschappen worden gedaan met alcohol erbij dan mochten wij het wel verkopen als er een jongere bij was. Kocht de volwassene alleen alcohol en niks anders dan mochten wij het niet verkopen.

Wintu

Berichten: 2972
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 12:40

Zebrastreep schreef:
Maar dit is toch al jaren zo :+ snap dat niet dat er gezegd wordt dat we doorslaan in dit land


Nou, ik haal toch al jaren boodschappen bij deze winkel, inclusief zoon en ik ben nog nooit bij de kassa op mijn vingers getikt, ze hadden het over een nieuwe regel, dus misschien is er iets extra's bij gekomen?

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:40

friezenfan2 schreef:
Deze regel bestaat toch echt al een paar jaar. En zoals Zebrastreep zegt de oplossing is kind in de auto en terug gaan.



Excuus dat is geen oplossing. De oplossing is mensen gewoon te vertrouwen. Een cassière heeft niets te zeggen over privé acties van gezinnen. Ik ga mn kleinzoon niet in de auto zetten…de gedachte alleen al. Jong volwassenen op strafbankje zetten.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:42

friezenfan2 schreef:
Deze regel bestaat toch echt al een paar jaar. En zoals Zebrastreep zegt de oplossing is kind in de auto en terug gaan.

dat is toch van de zotte.
Als je alcohol voor je kind wil kopen, doe je dat ook wel als die er niet bij is.....

Je mag je hond overigens ook niet in een auto achterlaten.... Dus een kind ook niet.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:43

Zebrastreep schreef:
Maar dit is toch al jaren zo :+ snap dat niet dat er gezegd wordt dat we doorslaan in dit land



Dat het al jaren zo is, wil niet zeggen dat het dus ook OK is. Het is een absurde regel die wat mij betreft veel te ver ingrijpt in privé beslissingen van mensen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:43

Ik heb het nog nooit meegemaakt, ga toch regelmatig met een meisje van 9 en/of eentje van 13 boodschappen doen en krijg mijn wijntje altijd netjes mee, zonder vragen of scheve gezichten.
Maar misschien zijn die dan weer jong genoeg om geen argwaan te wekken :D

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:43

Dit is weer een typisch voorbeeld van een overheid die zijn eigen burgers niet vertrouwd. In de plaats van dat er gezegd wordt dat we als samenleving ouders vertrouwen als het om de opvoeding van hun kinderen gaat. in de plaats van in te grijpen als ze zien dat dit niet lukt, gaan de overheid ervan uit dat je als ouder niet te vertrouwen bent en het dus bij voorbaat wettelijk geregeld moet worden.

De overgrote meerderheid van Nederland is prima in staat om wijn bij de boodschappen te kopen, zonder dat hun kind tot mislukkelingen en alcoholisten vervallen. Hou dus op om ons als kleine kinderen of delinquenten te behandelen.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:43

Sabbientje schreef:
Waarom zou je niet het recht hebben om voor jezelf wijn aan te schaffen.

Moet je volgende keer je kind buiten aan het fietsenrek vastbinden als je alcohol wilt kopen?

We slaan door in dit land.....


Naast wachtende honden bij een drinkbak nu ook een puberwachtrek… met PlayStation m&ms. :+

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:44

Sabbientje schreef:
friezenfan2 schreef:
Deze regel bestaat toch echt al een paar jaar. En zoals Zebrastreep zegt de oplossing is kind in de auto en terug gaan.

dat is toch van de zotte.
Als je alcohol voor je kind wil kopen, doe je dat ook wel als die er niet bij is.....

Je mag je hond overigens ook niet in een auto achterlaten.... Dus een kind ook niet.


Een puber dan weer wel….
En exact als je je kind zonnodig zat wil voeren doe je het wel op een andere manier.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:44

Anomien schreef:
Sabbientje schreef:
Waarom zou je niet het recht hebben om voor jezelf wijn aan te schaffen.

Moet je volgende keer je kind buiten aan het fietsenrek vastbinden als je alcohol wilt kopen?

We slaan door in dit land.....


Naast wachtende honden bij een drinkbak nu ook een puberwachtrek… met PlayStation m&ms. :+

Ik ben voor……

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:46

friezenfan2 schreef:
Deze regel bestaat toch echt al een paar jaar. En zoals Zebrastreep zegt de oplossing is kind in de auto en terug gaan.


Dus als ik mijn kind in de auto laat en de winkel in ga om wijn voor mijn kind te kopen, dan is dat geen enkel probleem. Maar als ik met mijn kind de winkel in ga om wijn voor mijzelf te kopen is dat wel een probleem?

Hoe belachelijk kan regelgeving wel niet zijn.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:47

Karl66 schreef:
friezenfan2 schreef:
Deze regel bestaat toch echt al een paar jaar. En zoals Zebrastreep zegt de oplossing is kind in de auto en terug gaan.


Dus als ik mijn kind in de auto laat en de winkel in ga om wijn voor mijn kind te kopen, dan is dat geen enkel probleem. Maar als ik met mijn kind de winkel in ga om wijn voor mijzelf te kopen is dat wel een probleem?

Hoe belachelijk kan regelgeving wel niet zijn.



Ja dit dus…..