Scheiding met kind

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steenbok12
Berichten: 7843
Geregistreerd: 26-10-06

Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 19:53

Hallo bokkers,

Vorige week is vanuit mijn man de kogel door de kerk. Hij wilt uit elkaar.
We zijn sinds eind 2015 samen, zitten sinds 2.5 jaar in een koophuis en hebben een zoontje van 4.
Ergens heb ik het gevoel dat we er nog wat uit hadden kunnen halen maar hij staat er niet meer open voor.

Mijn emoties wisselen van groot verdriet (ik doe veel met mijn kind en zal hem in geval van co ouderschap hem de helft van de tijd moeten gaan missen), maar ook eventuele uit(verkoop) van het huis, op zoek naar een eigen plek (ik heb in ieder geval wel wat jaren op gebouwd bij de woningbouw (11,5 jaar). Ons huis lijkt ook wel wat overwaarde te hebben.

Maar mijn kind gaat nu in een rustig dorp naar school en het is maar de vraag of het mij gaat lukken hier te blijven. Ik was zo blij dat ik juist weg was uit mijn vorige wijk In de minder fijne wijken/flatjes kom ik echt wel op plek 1-5 met reageren.
Daarmee geef ik ook al mijn inschrijf jaren op en is er vanuit mij voorlopig ook geen kans op wat beters gezien de huidige markt. In de betere wijken/dorpen en huisjes wisselt het enorm, van plek 23 tot plek 60.
Dus ook daarin enorm benieuwd welke keuze ik moet maken.. mezelf laten uitkopen en eerst particulier huren? Met meer werken verlies ik mijn kans op relatief goedkoop te wonen en financiële ondersteuning en wordt het ook ingewikkeld op dagen dat ik geen kinderopvang heb.

Al met al komt er vooral veel af.. mediator, ouderschapsplan, scheiden, huis verkopen en zoeken, spullen verdelen. Het duizelt mij.

Aan de ene kant ben ik realistisch. Onze relatie had breukjes en als hij niet neer wil/kan dan liever nu dan nog door sudderen.

Voor nu is het redelijk gemoedelijk. De weekenden gaan we ons eigen plan trekken voorlopig en hij werkt ook wel eens avonden. Teveel op elkaars lip is niet goed en nadenk tijd is nodig.

Maandag komt in ieder geval de financieel adviseur langs. Die kan in ieder geval vertellen wat mogelijkheden zijn met het huis en hoe we verzekerd zijn met bijvoorbeeld een mediator.

Ik ben vooral angstig, heb paniek en huilbuien terwijl ik ondertussen heel cool probeer te doen en wil relativeren zodat ik in ieder geval vooruit kan haan werken met stappen die nodig gaan zijn.

Ik heb gelukkig wel een fijn netwerk om van me af te praten maar toch was ik benieuwd of er er meer mensen momenteel in dit schuitje zitten...

Groetjes!

Suzanne F.

Berichten: 49219
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:05

Ik wil je vooral heel veel sterkte wensen. Ik ben inmiddels 17 jaar alleen met een dochter en ik kan je niet beloven dat het geen rollercoaster is. Maar de liefde voor je kind trekt je er doorheen. Ik hoop dat je een fijn huisje vindt en goed dat je met een financieel adviseur gaat proberen. Gelukkig zal het geen probleem zijn om je huis te verkopen in deze markt. Is er nog een kleine kans dat je kan blijven zitten of heb je daar te weinig inkomen voor?

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:08

Tips heb ik niet.
Behalve dan om een goed financieel adviseur in te schakelen.

Heel veel sterkte.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:10

Hier net mee gemaakt met een familielid. Met drie kleine kinderen onder de 6. Het was en is echt een rollecoaster. Maar wat hierboven wordt gezegd: de liefde van en voor de kinderen sleept de dag door.
Is er een mogelijkheid dat je een hypotheek /lening kan afsluiten, al dan niet bij de bank?

Belangrijk om de mediator in te schakelen en voor je kind alles op papier te zetten. Dan heb je daar in ieder geval nooit meer gedoe over.

Heel veel sterkte voor wat komen gaat. Moeilijk als het vanuit de andere kant is en je hier geen invloed meer op hebt. :(:)

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:10

Ik ben inmiddels wat verder, woon sinds juni vorig jaar apart. Het heeft bijna 1,5 geduurd voor de scheiding helemaal rond was. Ik weet nog dat ik me ondanks alle steun verschrikkelijk alleen voelde in die periode. Je mag me altijd een PB sturen om te praten.
Heel veel sterkte gewenst!!

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:31

wat naar zeg, veel sterkte. Het is inderdaad een rollercoaster. Ik heb het 12 jaar geleden meegemaakt. Ook echtscheiding op zijn initiatief. Ik zag het niet aankomen, dus dat was best schrikken. Wij hadden toen 2 kinderen van 8 en 10 jaar oud.

Uiteindelijk via een mediator de scheiding geregeld. Hij wilde (gelukkig) geen co-ouderschap zodat ik de kinderen lekker bij mij kon houden. Ze gingen om het weekend naar hun vader. Vader betaalde alimentatie voor de kinderen.
Huis werd verkocht, dat heeft toen erg lang geduurd. Gelukkig geen verlies op gemaakt, maar ook weinig winst. Ik had het geluk om in het huis te kunnen blijven zolang het te koop stond, en heb toen na ongeveer een jaar een nieuwe relatie gevonden. Daar ben ik toen vrij snel bij ingetrokken, dus geen probleem gehad met huurhuizen zoeken ed. Ik besef dat ik daarmee echt geluk heb gehad. Maar heb ondertussen toch de inschrijving bij de woningbouw wel door laten lopen. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Ik hoop dat jullie scheiding soepel en zonder al te veel strubbelingen verloopt. Denk aan jezelf (en aan je kind).. Dit is wel de tijd dat je voor jezelf op moet komen.

Het is een cliché, maar ik heb echt wel de indruk dat ik er sterker (en beter) uit ben gekomen.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:36

Ahw.. wat naar.. ik kan je niet helpen, maar ik kan je wel heel veel sterkte wensen! :(:)

Steenbok12
Berichten: 7843
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 23:10

Ik heb een vast contract. Werk nu 24 uur maar zou op te hogen zijn naar 36 uur. Maar eerlijk of ik de hogere hypotheek met mijn man uitkomen ga trekken en daarbij ook de zorg 50% voor mijn kind en onderhoud van een heel huis en daarbij nog sparen dat wordt echt krap... zeker als ik zie dat ik kans maak op een sociale huurwoning, heb ik liever een rustigere start en van daaruit de opties bekijken denk ik. Ik heb zover ik het nu ga zien recht tzt op huur toeslag kgb (delen met man) en zelfs wat zorg toeslag en kom precies tussen wal en schip terecht wat zo krom is dat meer werken nauwelijks gaat lonen. Maar ben enorm benieuwd naar het gesprek maandag en naar mijn huidige draagkracht ook.

En fijn te lezen de reacties. Ja ik verwacht een roller coaster. Ben ook enorm blij met Maar 1 kindje. Wel fijn te lezen dat er ook wel weer mooie relaties zijn voortgekomen. Voor nu is mijn perspectief voor altijd alleen :') maar er komt vast een tijd dat ik daar weer mentaal klaar voor zal zijn.

We hebben inderdaad al een financieel adviseur die betrokken was met al onze verzekeringen en hypotheek sinds 2.5 jaar dus die gaan we voor nu inschakelen en van daaruit ook kijken of via rechtsbijstand een mediator zit en anders los inschakelen.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:43

Ikheb goede ervaring met een mediator die alles van mediaton tor juridisch en ouderschapsplan en rechtbank doortrekt. Laat maar weten als je behoefte hebt aan adres.

Als het kan proberen echt buiten advocaten te houden iig. Die gaan tot eigen rechten en zijn er niet meer voor aller belang.

Moeilijke tijd iig, sterkte!

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:37

Hoe is het nu met je TS? :knuffel:

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:46

Ga inderdaad eerst eens praten met een financieel adviseur vaak is er meer mogelijk dan je denkt.

Steenbok12
Berichten: 7843
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 08:08

Wat lief dat je ernaar vraagt.
Echt een enorme rollercoaster met enorm veel emoties alle kanten op.
Maar.. er is zowaar al een wereld wonder gebeurd. Ik heb gereageerd op een senioren huisje en ik stond nummer 3 maat was nr 1 met kijken. Niet gedacht maat het was precies wat ik met mijn zoontje überhaupt had gewenst! Dus gisteren te horen gekregen dat de woningbouw mijn documenten heeft goedgekeurd!! Ik ben zo blij :):) ik vond de keuze maken enorm moeilijk dus geen oog dicht gedaan. Maar gesprek met hypotheek adviseur gaf de doorslag dat hij mijn man wilde voorbereiden dat hij wellicht niet in het huis kan blijven. Dus toen dacht ik. Ik ga het doen. Misschien iets te vroeg met spaargeld en dubbele lasten maar dan kunnen we dit meteen in orde maken en erna wel zien wat er gebeurd zonder samen uitzichtloos op de schop stoel te zitten.

Mijn zoontje valt het op dat we elkaar afwisselen. Die was het wel erg gewend al maar hij is wel echt groot aan het worden. Hij zei het meer als bevestiging al 2 x deze week. Als papa er zaterdag is, dan ben jij weg hé? Ik zei ja het is fijn als papa thuis is dat mama ook even wat kan gaan doen zelf. Daarmee was het ook oké.

Mediator hebben we gehad maandag ter kennis making. Daar staat 8 april de volgende afspraak mee. Dus nu documenten enzo verzamelen. Van de week hebben we samen 2.5 uur gezeten over de huidige financiële situatie om te kijken wat we nu kunnen gebruiken en wat er naar verwachting vrij komt (man is zzp en zijn aangifte zit verwerkt met hypotheek aftrek rente enzo in die van hem). En ook rondom kind tijd verdeling en de auto (nu nog 1, dat is even onhandig) en grof grote inboedel doorgenomen.

Iedereen is zo lief en denkt mee met spullen. Zaterdag eens een lijst maken maar ik heb denk ik al zo'n 75%. Zelfde vriendin van mijn moeder die zei dat haar moeder naar een appartement ging en dat ik snel moest zijn met als ik dingen wilde. Tuingereedschap mag ik al hebben en een friet pan, groene plastic tuin stoelen. :') niet essentieel voor te starten maar enorm fijn. Andere vriendin gaat samen wonen en had o.a. een wasmachine over en een bank en inhoud van keukenkastjes en mocht zelfs de lampen van t plafond trekken zei ze :')

Maargoed zaterdag ga ik een lijst maken. Dan ben ik de hele dag zonder kind bij mijn moeder en ga ik in mij pyjama op de bank hangen. Deze week echt nauwelijks geslapen. 1 van de stress maar toen het duidelijk was ook met welke spullen ik wil meenemen en hoe ik alles kan inrichten enzo :')

Mijn zoontje zat ik na te denken hoe het te vertellen. Gewoon simpel dat we nu ook een eigen huisje krijgen want we doen niks meer samen en dat ik met hem hier nu potjes ga zaaien en dan in de tuin overzetten voor daar. Dat we meteen een hoekje kunnen maken. Hij is helemaal enthousiast van zijn bloembollen dit jaar en gaat iedere dag enthousiast kijken. Vorig jaar hadden we courgette gezaaid. Dus dacht een beetje zo. Dus als iemand nog tips heeft :') dat is nog een grote drempel maar hij is nu in december 4. Dus meer als; papa en mama gaan apart wonen want we vinden elkaar lief maar hebben best veel ruzie. Dan kunnen we niet meer ruZie maken maar weer aardig zijn als we elkaar zien en dan, welk dekbed wil je op je bed?
Wil ook samen wat spullen gaan inpakken. Welke knuffels hij mee wilt nemen en leesboekjes ofzo.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:39

Wat fijn dat je dat zo snel hebt kunnen regelen al, moet een hele verademing zijn. Als ik soms verhalen lees over mensen die omdat ze niks kunnen vinden nog eindeloos met hun ex in huis wonen.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:47

ah sterkte met alles. Wat je nog wel eens ziet is dat de man antikraak gaat wonen voor weinig. Ik heb geen idee of dat voor iemand nog een optie is. Maar super fijn dat je toch nog een eigen plekje hebt kunnen vinden. Heel veel geluk daar en fijn dat iedereen meedenkt en helpt.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:49

Goed bezig TS. Het is een rotsituatie maar top dat je vooruit kijkt en actie onderneemt. Het is jouw leven en je moet het zelf doen voor jou en je zoontje en dat doe je!

Wat betreft het vertellen aan je zoon kan ik aan toevoegen maar het lijkt me inderdaad goed om het gewoon als normaal te behandelen en te antwoorden op vragen. Misschien het hele ruzie verhaal er tussen uit laten? Want dan krijg je weer vragen als 'waarover ruzie je dan' en dat leidt misschien te ver.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:01

Wellicht goed de ruimte geven voor alles, in plaats van gelijk doorgaan naar welk dekbed hij wil en welk plantje. Geef de ruimte voor het verdriet, praat er over, leg het uit. Hij is bijna 4 dus begrijpt een hoop. Ik zou denk ik bewust wel uitleggen over de ruzie. Wanneer je kinderen enkel uitlegt dat je elkaar niet meer lief vind, krijgen kinderen snel: hou je dan nog wel van mij? Vind je mij dan wel lief? Ga je dan niet bij mij weg? Wanneer je duidelijk kan uitleggen dat je veel ruzie hebt (als dat zo is), is het voor een kind beter te begrijpen dan wanneer je zegt dat je elkaar niet meer lief vind.

Heel veel sterkte ts, wat een rollercoaster ga je door. Blijf goed aan jezelf denken.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:49

Wat goed TS, qua vertellen en over je kind kan ik je het boek van Villa Pinedo aanraden. Dit is geschreven met hulp van kinderen die een scheiding hebben meegemaakt en geeft tips wat zij erg fijn vonden toen. Onze dochter was zes toen wij het vertelden en we merkten dat wij hier veel aan hadden. Het heet “aan alle gescheiden ouders”.

Edit: het gebruiken van lief vinden zou ik vermijden, precies zoals hierboven ook staat uitgelegd. Dit bespreken ze ook in het boek, de angst dat papa en mama ze ook niet meer lief vinden. Verder heb je in sommige gemeenten via Humanitas een scheidings programma voor kinderen, stoere schildpadden voor de kleine kinderen, dappere Dino’s voor kinderen van 6-8 en een van oudere kinderen. Dit is misschien fijn voor als jullie iets verder zijn.
Laatst bijgewerkt door Arethe op 29-03-24 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:53

Er zijn ook voorleesboeken over kinderen die in twee huizen wonen.
Wij waren daar begonnen uit voorlezen.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:33

Amado7 schreef:
Wellicht goed de ruimte geven voor alles, in plaats van gelijk doorgaan naar welk dekbed hij wil en welk plantje. Geef de ruimte voor het verdriet, praat er over, leg het uit. Hij is bijna 4 dus begrijpt een hoop. Ik zou denk ik bewust wel uitleggen over de ruzie. Wanneer je kinderen enkel uitlegt dat je elkaar niet meer lief vind, krijgen kinderen snel: hou je dan nog wel van mij? Vind je mij dan wel lief? Ga je dan niet bij mij weg? Wanneer je duidelijk kan uitleggen dat je veel ruzie hebt (als dat zo is), is het voor een kind beter te begrijpen dan wanneer je zegt dat je elkaar niet meer lief vind.

Heel veel sterkte ts, wat een rollercoaster ga je door. Blijf goed aan jezelf denken.

Ik weet niet of het daardoor anders wordt. Durft een kind dan nog wel ruzie te maken met zijn ouder(s)
Goed dat je stappen zet ts. Niet hals over kop, maar goed doordacht. Mediation is wel verstandig ook als je geen ruzie hebt over de boedelscheiding etc.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:52

Wat fijn TS, dat je zo snel een leuk huisje hebt kunnen vinden!

Ik heb geen tips omtrent het financiële, ik heb nog nooit in dit schuitje gezeten..

Ik wilde je wel vertellen dat mijn ouders uit elkaar gegaan zijn toen ik 5 jaar was. Mijn broertje was 3 jaar.
En eerst en vooral dit: we're fine :) Wij zijn beide groot geworden met het gevoel "liever gelukkig uit elkaar dan ongelukkig samen".
Wat voor ons heel fijn was, was dat onze ouders wel nog door 1 deur geraakten. Als wij jarig waren, kwam de ene ouder bij de andere over de vloer.
Natuurlijk hier en daar ook wel drama hoor, vooral ik mistte onze vader heel erg. Papa's-kindje :)

Ik denk dat "jouw manier" wel een goede is. Wat je schrijft over "we vinden elkaar wel lief maar maken te veel ruzie dus apart wonen is fijner voor iedereen", en dan meteen door naar iets wat hij leuk vind, zoals potjes zaaien, een leuk nieuw dekbed, ..

Hij zit op een leeftijd waarop hij het nog niet helemaal snapt natuurlijk. Zo te lezen heb je wel een pienter joch, dat hij nu al ziet dat jullie in het weekend apart tijd met hem doorbrengen. Dat zal het vast makkelijker maken :) Ik zou zo eerlijk mogelijk proberen zijn, in de mate waarin dat met zo'n klein ventje mogelijk is natuurlijk. En verder zal je het gewoon moeten afwachten denk ik, de tijd zal het moeten uitwijzen..

Ik wens je in ieder geval veel sterkte en moed - maar het komt zo te lezen wel goed met jou en je slimme jochie :) Je doet het goed TS, petje af!

Steenbok12
Berichten: 7843
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 14:17

Dank je wel voor alle reacties. Mijn ouders zijn gescheiden tot ik 3.5 was. Scheelt een jaartje. Ik kan me daar niks van herinneren. Wel de ruzies en spanning tussen mijn ouders. Dat wil ik voorkomen.
Mijn zoontje stelt de hele dag vragen dus wil ergens eerlijk zijn maar inderdaad niet dat hij bang is voor ruzie en hij dag weg moet ofzo :') .
Boeken ene goed idee. Zal eens even kijken!

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:23

Probeer de ruzie er uit te laten wanneer je het je zoontje probeert uit te leggen. Simpel zeggen dat papa en mama elkaar niet zo lief meer vinden maar jullie hem de allerliefste op de hele wereld vinden.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:31

lastige idd. Ik denk dat zo'n boek misschien best verstandig is. Die is vanuit ervaringen geschreven.

Andere optie, is om wellicht te zeggen dat jullie niet meer verliefd zijn op elkaar. dat is namelijk geen gevoel die je uit richting je kind. Dus dan zal een kind het misschien minder snel op zichzelf betrekken.

Maar goed, geen ervaringsdeskundige hier, dus ik denk dat een boek het misschien het kindvriendelijkste uit legt?

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:39

Sky_As schreef:
lastige idd. Ik denk dat zo'n boek misschien best verstandig is. Die is vanuit ervaringen geschreven.

Andere optie, is om wellicht te zeggen dat jullie niet meer verliefd zijn op elkaar. dat is namelijk geen gevoel die je uit richting je kind. Dus dan zal een kind het misschien minder snel op zichzelf betrekken.

Maar goed, geen ervaringsdeskundige hier, dus ik denk dat een boek het misschien het kindvriendelijkste uit legt?


Zo heb ik het aan het nichtje van mijn ex uitgelegd: "we zijn niet meer verliefd op elkaar".
Ik kon toch moeilijk zeggen "jouw oom slaat me nogal graag" :')

Maar "niet verliefd meer" begreep ze iets of wat. Voldoende om te snappen dat we dus niet meer "samen" waren. Tot zover dat mogelijk is op die leeftijd :)

Steenbok12
Berichten: 7843
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Scheiding met kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 18:25

serieus dat slaan... wat heftig zeg. Klinkt niet makkelijk.

Dat niet meer verliefd zijn is een goede. Ik heb een boekje gereserveerd maar kon niks vinden in de bieb dus even wachten.