Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kirrietje schreef:Geen alleenstaande ouder maar een kind dat ook gestudeerd heeft met gescheiden ouders .
Hiervoor is de aanvullende beurs in het leven geroepen, daar hebben beide kinderen recht op ivm gescheiden/alleenstaande ouders. Volgens mij kan je hier een berekening van maken op de digi d site. Hiermee kon ik mijn volledige studie betalen zonder dat mijn moeder ook maar hoefde bij te springen. Ook het studenten OV werd hierdoor vergoed
Eva1975 schreef:Zoon is 18 en dochter bijna 16.
Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.
Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
En dat bedrag is al ruim meer als nu mijn stalgeld ... ik wil zelf ook nog wel een beetje kunnen leven.
Eva1975 schreef:Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.
Eva1975 schreef:Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
En dat bedrag is al ruim meer als nu mijn stalgeld ... ik wil zelf ook nog wel een beetje kunnen leven.
Eva1975 schreef:Zoon is 18 en dochter bijna 16.
Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.
Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
Eva1975 schreef:Dit is meer om even van me af te schrijven.
Dit weekend maar eens aan tafel gaan zitten met de gegevens van de alimentatieberekening.
Zolang de kinderen thuis wonen is er niets aan de hand, maar wat wil nu...
Beide kinderen zijn klaar op de middelbare school (als het goed is en ze hun examens halen) en gaan dus een vervolgopleiding doen.
Mijn zoon wil gaan studeren in Leiden dus op kamers en mijn dochter gaat naar Vlissingen wat een bus abonnement betekend.
Hartstikke leuk dat ze beide hun passie achterna gaan.
Helaas betekent dat voor mij flink meer gaan betalen aan opleidingskosten / alimentatie / reiskosten en dat houdt in dat ik dus mijn paard zal moeten verkopen. En dan hoop ik dat ik alles kan betalen zonder mezelf in de problemen te brengen.
Wat ben ik blij dat ik dit ruim op tijd heb uitgezocht.
Hopelijk zijn er meer alleenstaande ouders die hierdoor ook al eens gaan nadenken voor het geval dat er een kind uitwonend gaat studeren.
madeliefw schreef:Eens met sulika. Hier ouders die modaal verdienden maar die maar weinig mee wilden konden betalen. Ik had geen recht op aanvullende beurs. Heb uiteindelijk altijd veel ernaast moeten werken en onder andere hierdoor andere keuzes moeten maken wat studie en studentenleven betrof. Maar ben goed terechtgekomen en er niet slechter van geworden. Desondanks ben ik nu al wel aan het sparen voor de eventuele studies van mijn kinderen die nu nog jong zijn. Ik gun ze iets minder hard ernaast te hoeven werken en daardoor meer vrije tijd en tijd voor studie te hebben.
Suliko schreef:Als de vader niets bijdraagt, kan je zoon alsnog in aanmerking komen voor een aanvullende beurs (mits ze niet bij hem wonen). Dan moet je apart aangeven dat hij niet bijdraagt.
Blacky94 schreef:Suliko schreef:Als de vader niets bijdraagt, kan je zoon alsnog in aanmerking komen voor een aanvullende beurs (mits ze niet bij hem wonen). Dan moet je apart aangeven dat hij niet bijdraagt.
Volgens mij is dit alleen ook niet zo makkelijk als hier gesteld wordt. Hier een vader in het buitenland met een laag inkomen. Ik heb wel 100x met DUO aan de lijn gehangen omdat ik recht had op een aanvullende beurs, maar deze niet kreeg zolang hij zijn inkomensgegevens niet doorstuurde. DUO kon dat wel automatisch opvragen maar daarvoor moest hij een machtiging opsturen en hij vond "dat de NLe overheid daar geen zak mee te maken had". Elk jaar was dat weer opnieuw een gevecht. Uiteindelijk is het wel goedgekomen, maar de stress die ik daarvan elk jaar weer gehad heb...Ik was inmiddels ruim de 18 gepasseerd dus uit de ouderlijke macht laten zetten ging niet meer, maar ook alle mogelijke andere opties om zijn inkomen niet mee te laten tellen bleken vrijwel niet haalbaar. Zelfs niet met verklaringen van een psycholoog en de decaan.
TS, je kan natuurlijk altijd eens met DUO bellen om te horen hoe en wat, maar toch een aanvullende beurs krijgen alleen omdat vader geen zin heeft om bij te dragen, acht ik de kans niet direct heel groot op