App om kosten bij te houden binnen relatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

App om kosten bij te houden binnen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 13:29

Misschien een beetje een vage titel, maar ik kreeg het even niet beter verwoord.

Met mijn vriend samen ben ik opzoek naar een app waarin we bij kunnen houden wie er wat betaald heeft en hoeveel we elkaar dus 'schuldig zijn'.

Omdat wij officieel niet samenwonen èn omdat we 5 dagen in de week niet samen (avond)eten is een gezamenlijke rekening voor ons geen reële optie. Maar, hij is veel bij mij thuis en we hebben allebei het idee dat de financiën scheef beginnen te trekken.

We hadden zelf 'wie betaald wat' en 'one money' al gevonden, maar misschien zijn er nog bokkers met geweldige tips? Ook zijn we opzoek naar ervaringen met bovenstaande of andere apps

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: App om kosten bij te houden binnen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:35

Ik gebruik Settle Up voor vakanties.
Je maakt een groep aan, en geeft aan wie wat voor wie betaalt.
Ik vind het handig werken.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: App om kosten bij te houden binnen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:44

Die wie betaald wat werkte bij mij altijd prima. Samen erin, je kunt aangeven wat je betaald en wanneer je wilt uitbetalen druk je op een knop en zie je exact wie wat verschuldigd is.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Re: App om kosten bij te houden binnen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:04

Wie betaalt wat. Dit gebruiken mijn vriend en ik tijdens vakanties voor tanken, boodschappen, etentjes etc. Daar gooi je alle rekeningen in en aan het eind zie je wie de ander moet betalen en hoeveel. Ideaal.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: App om kosten bij te houden binnen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:21

Wij gebruiken wie betaalt wat altijd :)

Goof

Berichten: 28825
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: App om kosten bij te houden binnen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:29

Waarom niet toch een gezamenlijke rekening waarop je iedere 1e van de maand een x-bedrag stort en waarvan je alle gezamenlijke lunches, koffietjes, uit eten, tanken etc pint?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:35

Ik heb een rekening die op mijn naam staat soort van als gezamelijke rekening gemaakt. Hij staat op mijn naam dus geen en of rekening en er is ook maar een bankpas. Beiden storten een evenredig bedrag en alles wat gezamelijk is (zoals eten, een uitje of brandstof waar we beiden heen zijn) wordt daarvan betaald. Dit gaat alheel wat jaren uitstekend. Geen gedoe met apps of boekjes met wie wat.

Als een van de twee met eigen pas boodschappen voor beiden doet wordt vanaf die rekening ook terug geboekt. Daardoor is er geen enkel gedoe over wie wat betaald en of het gelijk gaat. Als je beiden hetzelfde bedrag overboekt en je altijd met die rekening betaald is het echt allebei even veel

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: App om kosten bij te houden binnen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:51

Ik gebruik Tricount

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: App om kosten bij te houden binnen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:57

Toen wij op vakantie waren met vrienden hebben we de cost split app gebruikt. Wij vonden hem echt ideaal!

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 15:45

Goof schreef:
Waarom niet toch een gezamenlijke rekening waarop je iedere 1e van de maand een x-bedrag stort en waarvan je alle gezamenlijke lunches, koffietjes, uit eten, tanken etc pint?


Sowieso omdat we officieel onze financiën niet willen mengen; we willen geen mogelijk gedoe met de belastingdienst.

Daarnaast is het niet helemaal zo simpel.
Ik doe veelal de boodschappen, maar dat komt ook omdat ik 7 dagen in de week thuis eet, en hij maar 2 omdat hij de overige dagen een maaltijd op z'n werk krijgt. Alleen: hij eet hier dus wel ontbijt, soms lunch, veel snacks, soms 's avonds, en hij verbruikt uiteraard ook gewoon huishoudproducten.
Ik rij auto, hij niet, maar ik haal hem wel eens regelmatig op uit z'n werk dus daar zitten dan wel weer kosten aan. Daar staat tegenover dat ik gratis met het OV reis, maar hij niet.
Ook uit eten verdelen we niet altijd 50/50 omdat hij wijn drinkt en ik niet, dus als hij een fles wijn van €120,- drinkt terwijl ik het hou bij tafelwater, dan ligt de verdeling anders.

En nou wil het echt niet zeggen dat we straks tot op de boterham nauwkeurig willen berekenen wie er wat aan de ander moet betalen, maar zeker in de laatste maanden heb ik het idee dat ik véél meer geld kwijt ben dan hij, en dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: App om kosten bij te houden binnen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 15:52

Toen m'n vriend en ik nog geen gezamenlijke rekening hadden gebruikten we Tikkie. Daarin kun je een "groepie" aanmaken en alles in zetten wat je uitgeeft :)

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 15:55

Ik gebruik ook wie betaald wat. Je kan daar ook per persoon de percentages aangeven of per persoon een bedrag opgeven om het totaalbedrag te verdelen.

Daarna kan de ander via de link per ideal de ander betalen of je kan de ander een betaalverzoekje sturen.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:08

Vjestagirl schreef:
Goof schreef:
Waarom niet toch een gezamenlijke rekening waarop je iedere 1e van de maand een x-bedrag stort en waarvan je alle gezamenlijke lunches, koffietjes, uit eten, tanken etc pint?


Sowieso omdat we officieel onze financiën niet willen mengen; we willen geen mogelijk gedoe met de belastingdienst.



Het zal de belastingdienst echt wen reet roesten of jullie een gezamenlijke rekening hebben. Leef je uit! :')

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 16:09

KimD schreef:
Vjestagirl schreef:
Sowieso omdat we officieel onze financiën niet willen mengen; we willen geen mogelijk gedoe met de belastingdienst.


Het zal de belastingdienst echt wen reet roesten of jullie een gezamenlijke rekening hebben. Leef je uit! :')


Ja, nu wel. Tot ze over twee jaar ineens besluiten dat..... sinds de toeslagen affaire heb ik minder vertrouwen in de goede bedoelingen van de overheid en de belastingdienst; ik hou het liever gescheiden.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:16

Vjestagirl schreef:
KimD schreef:


Het zal de belastingdienst echt wen reet roesten of jullie een gezamenlijke rekening hebben. Leef je uit! :')


Ja, nu wel. Tot ze over twee jaar ineens besluiten dat..... sinds de toeslagen affaire heb ik minder vertrouwen in de goede bedoelingen van de overheid en de belastingdienst; ik hou het liever gescheiden.


Nee joh, dit is echt totaal niet interessant voor de belastingdienst en de toeslagenaffaire is iets compleet anders en ook compleet anders ontstaan.

Dat je het persoonlijk liever gescheiden houdt is natuurlijk helemaal prima, maar daar hoef je geen gekke smoesjes voor te verzinnen, daar kun je best eerlijk over zijn.

Maar eerlijk, op de manier zoals je zelf nu beredeneerd zou ik eigenlijk een punt achter de relatie zetten, daar is toch geen lol meer aan?

Kom op, huishoudproducten gebruiken, wil je dat echt gaan berekenen? Hij kan je toch ook een keer eenmalig iets extra geven?

Reken je dan ook GWL door? En gebruik van condoom, of pil?

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 16:19

KimD schreef:
Vjestagirl schreef:
Ja, nu wel. Tot ze over twee jaar ineens besluiten dat..... sinds de toeslagen affaire heb ik minder vertrouwen in de goede bedoelingen van de overheid en de belastingdienst; ik hou het liever gescheiden.


Nee joh, dit is echt totaal niet interessant voor de belastingdienst en de toeslagenaffaire is iets compleet anders en ook compleet anders ontstaan.

Dat je het persoonlijk liever gescheiden houdt is natuurlijk helemaal prima, maar daar hoef je geen gekke smoesjes voor te verzinnen, daar kun je best eerlijk over zijn.

Maar eerlijk, op de manier zoals je zelf nu beredeneerd zou ik eigenlijk een punt achter de relatie zetten, daar is toch geen lol meer aan?

Kom op, huishoudproducten gebruiken, wil je dat echt gaan berekenen? Hij kan je toch ook een keer eenmalig iets extra geven?

Reken je dan ook GWL door? En gebruik van condoom, of pil?


Bot gezegd: bemoei je er niet mee.

Wat wij besluiten wel en niet door te willen berekenen, op welke manier en waarom gaat jou echt geen ene sodemieter aan, dus bemoei je er gewoon lekker niet mee. Doei! :wave:

pingu
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Belgisch limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:20

Wij gebruiken splitwise als we moeten uitrekenen wie wat betaald heeft en wie de ander nog iets moet betalen.

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:23

Goof schreef:
Waarom niet toch een gezamenlijke rekening waarop je iedere 1e van de maand een x-bedrag stort en waarvan je alle gezamenlijke lunches, koffietjes, uit eten, tanken etc pint?


Ja precies, heb je geen gedoe met apps, dingen moeten bijhouden en berekenen.
Gewoon een bedrag samen op storten en opgelost!

En dat kun je natuurlijk ook gewoon cash in een potje doen.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:26

Vjestagirl schreef:
KimD schreef:

Nee joh, dit is echt totaal niet interessant voor de belastingdienst en de toeslagenaffaire is iets compleet anders en ook compleet anders ontstaan.

Dat je het persoonlijk liever gescheiden houdt is natuurlijk helemaal prima, maar daar hoef je geen gekke smoesjes voor te verzinnen, daar kun je best eerlijk over zijn.

Maar eerlijk, op de manier zoals je zelf nu beredeneerd zou ik eigenlijk een punt achter de relatie zetten, daar is toch geen lol meer aan?

Kom op, huishoudproducten gebruiken, wil je dat echt gaan berekenen? Hij kan je toch ook een keer eenmalig iets extra geven?

Reken je dan ook GWL door? En gebruik van condoom, of pil?


Bot gezegd: bemoei je er niet mee.

Wat wij besluiten wel en niet door te willen berekenen, op welke manier en waarom gaat jou echt geen ene sodemieter aan, dus bemoei je er gewoon lekker niet mee. Doei! :wave:


Nee hoor, dat klopt. Het maakt mij verder ook niet uit, ik ben alleen blij dat wij op die manier niet door het leven moeten.

Ik vind het eerlijk gezegd niet gezond klinken en dat kan volledig aan mij liggen maar het klinkt imo als doordraaien. Je relatie moet wel leuk blijven en ik denk dat dit zeer zeker een bepaalde druk / wrijving gaat geven als je dingen als huishoudproducten gaat doorrekenen.

Prima als je wilt delen als je nog niet samen woont, of wel, maar een huishoudpot of rekening zou makkelijker zijn zonder discussie.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 16:29

KimD schreef:
Vjestagirl schreef:
Bot gezegd: bemoei je er niet mee.

Wat wij besluiten wel en niet door te willen berekenen, op welke manier en waarom gaat jou echt geen ene sodemieter aan, dus bemoei je er gewoon lekker niet mee. Doei! :wave:


Nee hoor, dat klopt. Het maakt mij verder ook niet uit, ik ben alleen blij dat wij op die manier niet door het leven moeten.

Ik vind het eerlijk gezegd niet gezond klinken en dat kan volledig aan mij liggen maar het klinkt imo als doordraaien. Je relatie moet wel leuk blijven en ik denk dat dit zeer zeker een bepaalde druk / wrijving gaat geven als je dingen als huishoudproducten gaat doorrekenen.

Prima als je wilt delen als je nog niet samen woont, of wel, maar een huishoudpot of rekening zou makkelijker zijn zonder discussie.


Dat ligt inderdaad aan jou. Doei. :wave:

In het algemeen: thanx voor de mensen die gewoon antwoord geven op de gestelde vraag! Ik zal me eens verdiepen in de apps die genoemd worden.

linoleum

Berichten: 6481
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:29

Is het misschien niet makkelijker om een maand bij te houden wat jij betaald voor hem en vice versa. En dan daarop een vast bedrag te baseren wat de ene naar de andere overmaakt aan begin van de maand?
Voelt wat minder als alles op de weegschaal leggen, maar is mogelijk wel eerlijker dan het nu gaat.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 16:30

linoleum schreef:
Is het misschien niet makkelijker om een maand bij te houden wat jij betaald voor hem en vice versa. En dan daarop een vast bedrag te baseren wat de ene naar de andere overmaakt aan begin van de maand?
Voelt wat minder als alles op de weegschaal leggen, maar is mogelijk wel eerlijker dan het nu gaat.


Dat is idd ook nog wel een goede optie, thanx!

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:33

Ik weet niet hoe goed je bent met Excel, maar je kunt er ook een Excel bestand van maken?
Iedere maand een nieuw tabblad bijvoorbeeld.

Excel kun je ook nog eens helemaal naar wens inrichten zoals je fijn vindt.
Draaitabellen, formules, doorverwijzingen..

Wij hebben niet zoals jullie alles gescheiden, maar vullen wel alles in Excel in wat er in komt en wat eruit gaat. Zo hebben we een goed overzicht van onze uitgaven en waaraan.

Ik werk als financial en ben helemaal fan van Excel :') De opties zijn ein-de-loos.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:34

Het risico daarvan is dat (als de belastingdienst je grootste angst is) ze het kunnen gaan zien als een soort van verkapt extra inkomen misschien omdat het altijd hetzelfde bedrag is. Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling dan

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:37

Ik dacht na het lezen: Kijk eens terug naar wat je voorheen kwijt was per maand, omdat je het hebt over de laatste maanden…
Dat betekent voor mijn gevoel dat de kosten eerst “ normaal waren” en de laatste maanden oplopen.

Check eens wat je het laatste half jaar per maand kwijt bent en reken het gemiddelde uit.
Dan kom je een heel eind denk ik om een eerlijke verdeling te maken.