Want het lukt mij niet.... Ik moet voor de dierenarts een foto van het oog van onze pony maken ivm een schimmelinfectie op zijn oog. Werkelijk op alle foto's sta ik in de weerspiegeling van zijn oog of ik de foto nou binnen maak of buiten ik krijg zijn oog er niet goed op. Zijn er hier mensen met tips ?
Lusitana
Geplaatst: 10-02-24 11:06
Van boven of van beneden nemen kan helpen bv of van wat verder af en dan gewoon knippen rondom het oog. Ik heb toevallig net een hele serie gemaakt van mijn paarden allemaal zonder reflectie. Maar dus geen van allen genomen vlak bij het oog. Op deze kun je bv goed zien dat dit paard van me staar heeft.
Hier een voorbeeld waarvan er dus te veel van de achtergrond te zien is. Je ziet de witte vlek op zijn oog wel maar voor de dierenarts is dit moeilijk te beoordelen
Ik heb het van alle kanten geprobeerd maar overal zie je reflectie of is het onduidelijk en wazig..
Sanet
Geplaatst: 10-02-24 11:14
Kun je niet beter een filmpje maken? En dan bij voorkeur niet teveel licht op de achtergrond (dat is nu ook wat het lastig maakt en dat je zo’n schaduw ziet.
Dat is ook een goede Sanet maar kan je dat ook via de mail opsturen ?
lonimma
Geplaatst: 10-02-24 11:17
Ik denk dat als je uit verschillende hoeken een foto maakt en er evt bij vraagt wat voor aanvullende foto’s hij wil hebben je een heel eind bent. Ik ben assistent, en geloof me ik krijg de meest beroerde foto’s om te beoordelen. Foto’s van een oog van een met het hoofd schuddend paard zijn geen uitzonderingen. Ik zou hier al best blij van worden eerlijk gezegd
Sanet
Geplaatst: 10-02-24 11:18
tootje71 schreef:
Dat is ook een goede Sanet maar kan je dat ook via de mail opsturen ?
Dank voor je info Ionimma de dierenarts zei er echt bij geen reflectie te willen zien anders kon ze de vlek niet goed beoordelen.
Celebi
Geplaatst: 10-02-24 11:29
De reflectie die je nu belemmerd is de heldere lucht. Ik zou kijken of je die weg kunt laten door de foto te nemen bij de deuropening van een stalgang of naast een gebouw en dan zorgen dat je rug niet richting het licht staat maar het licht van de zijkant komt dus naar de paarden neus gaat zodat jij van achter een donkere hoek hebt.
Deze foto is overdag in een donkere stal gemaakt, met flits. Ik zou inderdaad kiezen voor een donkere ruimte, donker hoekje ergens in stal of een schuurtje. Wachten tot het donker is kan ook. Ik maakte ook foto's vanuit verschillende hoeken, wel met flits (bij mij moesten de pupil en iris duidelijk op de foto ivm. hoornvliesbeschadiging).