Tiggs schreef:Je beperkt je wel wat zonder civiel effect. Veel richting advocatuur, rechtspraak/OM valt dan eigenlijk af. Ook bijvoorbeeld notarieel recht kan niet via een pre master. Van fiscaal weet ik het niet. Los daarvan zijn er ook heel veel andere mogelijkheden met een master rechten. En dan is het echt niet relevant of je civiel effect hebt.
Heb je weleens over criminologie gedacht? Gezondheidsrecht lijkt me ook interessant en daar is volgens mij best wat werk in te krijgen.
Ik hoorde van een collega (met een master, zonder civiel effect) dat er ook mogelijkheden zijn om je civiel effect later nog te behalen. Je zou dan dan de specifieke vakken voor het civiel effect los kunnen doen. Nu moet ik wel zeggen dat zij van HBO-rechten naar master is gegaan (zonder schakelprogramma) dus ik weet niet zo goed of het voor TS echt opgaat.
@TS, Mocht dat inderdaad mogelijk zijn en je ambieert op dit moment geen baan met civiel effect, dan zou ik het op die manier doen (want er is echt genoeg zonder, maar het moet wel passen bij wat je graag doet). Ik zou wel zorgen dat je eerst voor jezelf zeker weet dat je rechten echt leuk vindt natuurlijk. Maar de afwisseling van klantcontact en zelfstandig aan de slag is inderdaad wat mij ook goed bevalt als jurist. Maar ik vind de materie ook gewoon ontzettend leuk, en ik denk dat dat ook wel echt heel belangrijk is. Hoewel ik overigens ook genoeg (zowel hbo al wo) afgestudeerden ken die uiteindelijk werkzaam zijn in een functie waarbij ze niet direct met de juridische inhoud bezig zijn maar wel de achtergrond kennis nodig hebben en gebruiken. Al met al, je kan er genoeg mee