Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lisitano schreef:Ik schrijf de cijfer- en lettercode van de QR-code op het pakket zelf. Dit staat ook in de instructies van DHL. Bij mij is het hiermee nooit mis gegaan en ik verzend heel veel met DHL.
Joy_Mennings schreef:Ik pik dit er ff uit. Maar de paar keer dat ik wat verkoop 2e hands (zelden gezien ik meestal van het gebruiken tot het op is ben) doe ik dus nooit aan verkoop met koperbescherming (wordt ook mee gescammed namelijk, foutief zeggen dat het niet klopt en dan spullen en geld houden) en zet ik duidelijk neer verzenden risico koper. Als ze dan achteraf gaan zuren is dat, misschien heel hard, hun probleem.en mensen vaak hun geld terugeisen terwijl ik ook mijn kleding kwijt ben. Hoe gaan jullie hiermee om?
Cambionn schreef:Joy_Mennings schreef:Ik pik dit er ff uit. Maar de paar keer dat ik wat verkoop 2e hands (zelden gezien ik meestal van het gebruiken tot het op is ben) doe ik dus nooit aan verkoop met koperbescherming (wordt ook mee gescammed namelijk, foutief zeggen dat het niet klopt en dan spullen en geld houden) en zet ik duidelijk neer verzenden risico koper. Als ze dan achteraf gaan zuren is dat, misschien heel hard, hun probleem.en mensen vaak hun geld terugeisen terwijl ik ook mijn kleding kwijt ben. Hoe gaan jullie hiermee om?
Wil je zekerheid, pik het zelf op. Iedereen weet dat de post ruk is tegenwoordig. Je mag bij mij testen/passen/etc, maar garantie tot de voordeur. En ja, voor dure of zeldzame dingen ben ik ook weleens het halve land door gegaan met de trein. En als ik toch iets koop en laat versturen en het raakt kwijt, ligt ik de verkoper in maar vraag ik om een onderzoek bij de verzender en verder niet (tenzij ik verzekerd heb laten versturen). Mijn risico als kopende partij.
Ik verkoop altijd eerlijk, verstuur netjes en ik ben ook alles kwijt zodra het bij het postpunt is afgegeven. Dus waarom zou ik als particulier mijn geld en spullen kwijt moeten raken omdat koper wil versturen en de door hun gekozen courier het kwijtraakt?
Marktplaats heeft tegenwoordig ook een functie waar je kan aangeven dat je particulier bent en daardoor andere wetten gelden dan bij commerciele verkopers. Maar daarnaast zet ik het dus ook gewoon duidelijk in de advertentie.
Ik heb ook voorkeur voor betalen via bankoverschrijving, maar via MarktPlaats zonder verkoopbescherming is ook ok. Krijg je het geld ook direct tegenwoordig. Ook bij zelf ophalen doe ik enkel aan digitaal betalen, heb niks aan cash zelf. En ook daar waarschuw ik duidelijk voor. Tegenwoordig kan dat instant, dus je kan prima testen en dan overmaken.
Goof schreef:Wat er nog wel gebeurd is dat men een claim in dient dat pakketen verkeerde dingen (bijv. een fake ipv designer item, of zelfs stenen ofzo voor gewicht) bevatten. Eventueel met foto's waarbij ze het echte waar hebben vervangen voor iets anders. Of dat men claimed dat het niet geleverd is ondanks dat de tracking zegt van wel. Want ja, hoe vaak gebeurd dat wel niet echt...Ik snap dat punt met die kopersbescherming niet zo geloof ik.
De koper krijgt een bevestiging zodra de verkoper het pakket daadwerkelijk heeft afgegeven. Dus koper kan nooit bij jou aankomen met de opmerking dat het niet verzonden is.
Cambionn schreef:Joy_Mennings schreef:Ik pik dit er ff uit. Maar de paar keer dat ik wat verkoop 2e hands (zelden gezien ik meestal van het gebruiken tot het op is ben) doe ik dus nooit aan verkoop met koperbescherming (wordt ook mee gescammed namelijk, foutief zeggen dat het niet klopt en dan spullen en geld houden) en zet ik duidelijk neer verzenden risico koper. Als ze dan achteraf gaan zuren is dat, misschien heel hard, hun probleem.en mensen vaak hun geld terugeisen terwijl ik ook mijn kleding kwijt ben. Hoe gaan jullie hiermee om?
Wil je zekerheid, pik het zelf op. Iedereen weet dat de post ruk is tegenwoordig. Je mag bij mij testen/passen/etc, maar garantie tot de voordeur. En ja, voor dure of zeldzame dingen ben ik ook weleens het halve land door gegaan met de trein. En als ik toch iets koop en laat versturen en het raakt kwijt, ligt ik de verkoper in maar vraag ik om een onderzoek bij de verzender en verder niet (tenzij ik verzekerd heb laten versturen). Mijn risico als kopende partij.
Ik verkoop altijd eerlijk, verstuur netjes en ik ben ook alles kwijt zodra het bij het postpunt is afgegeven. Dus waarom zou ik als particulier mijn geld en spullen kwijt moeten raken omdat koper wil versturen en de door hun gekozen courier het kwijtraakt?
Marktplaats heeft tegenwoordig ook een functie waar je kan aangeven dat je particulier bent en daardoor andere wetten gelden dan bij commerciele verkopers. Maar daarnaast zet ik het dus ook gewoon duidelijk in de advertentie.
Ik heb ook voorkeur voor betalen via bankoverschrijving, maar via MarktPlaats zonder verkoopbescherming is ook ok. Krijg je het geld ook direct tegenwoordig. Ook bij zelf ophalen doe ik enkel aan digitaal betalen, heb niks aan cash zelf. En ook daar waarschuw ik duidelijk voor. Tegenwoordig kan dat instant, dus je kan prima testen en dan overmaken.
Vera96 schreef:Maar juridisch gezien ben je ook gewoon verantwoordelijk tot je kan bewijzen (en dat is bijna niet te bewijzen) dat het pakket bij de koper is aangekomen. Tenzij je daar (als consumenten of bedrijven onderling) vanaf wijkt door middel van afspraken, dus dat zou ik dan inderdaad doen als je het risico zelf niet wil dragen. En als blijkt dat de vervoerder het pakketje kwijt heeft gemaakt dan geldt er helaas een hele beperkte aansprakelijkheid, dus daar zie je weinig van terug.
Joy_Mennings schreef:Dat is heel vreemd. Normaal gezien gaat dat allemaal via de verkoper, die is immers opdrachtgever voor DHL. Tenzij dat in jouw situaties anders is?Vera96 schreef:Maar juridisch gezien ben je ook gewoon verantwoordelijk tot je kan bewijzen (en dat is bijna niet te bewijzen) dat het pakket bij de koper is aangekomen. Tenzij je daar (als consumenten of bedrijven onderling) vanaf wijkt door middel van afspraken, dus dat zou ik dan inderdaad doen als je het risico zelf niet wil dragen. En als blijkt dat de vervoerder het pakketje kwijt heeft gemaakt dan geldt er helaas een hele beperkte aansprakelijkheid, dus daar zie je weinig van terug.
Maar is het dan niet vreemd dat ik als verzender geen update oid krijg van het verzendbedrijf wanneer een pakket kwijt is. Enkel de koper krijgt iets te horen en mogelijk geld terug.
Vera96 schreef:Joy_Mennings schreef:Dat is heel vreemd. Normaal gezien gaat dat allemaal via de verkoper, die is immers opdrachtgever voor DHL. Tenzij dat in jouw situaties anders is?
Maar is het dan niet vreemd dat ik als verzender geen update oid krijg van het verzendbedrijf wanneer een pakket kwijt is. Enkel de koper krijgt iets te horen en mogelijk geld terug.
Edit: dit gaat wel echt over het onderzoek wat je kan laten instellen. Bedoel je misschien de informatie via track en trace code?
Vera96 schreef:Zoals ik zei, ik zet het altijd letterlijk in de advertentie dat verzenden op risico van de koper isCambionn schreef:Ik pik dit er ff uit. Maar de paar keer dat ik wat verkoop 2e hands (zelden gezien ik meestal van het gebruiken tot het op is ben) doe ik dus nooit aan verkoop met koperbescherming (wordt ook mee gescammed namelijk, foutief zeggen dat het niet klopt en dan spullen en geld houden) en zet ik duidelijk neer verzenden risico koper. Als ze dan achteraf gaan zuren is dat, misschien heel hard, hun probleem.
Maar juridisch gezien ben je ook gewoon verantwoordelijk tot je kan bewijzen (en dat is bijna niet te bewijzen) dat het pakket bij de koper is aangekomen. Tenzij je daar (als consumenten of bedrijven onderling) vanaf wijkt door middel van afspraken, dus dat zou ik dan inderdaad doen als je het risico zelf niet wil dragen.
Hier staat idd dat er nog wel bepaalde rechten gelden, waaronder "Zo heb je bijvoorbeeld altijd recht op het product dat, of de dienst of de digitale inhoud die in de advertentie wordt aangeboden." wat idd lijkt aan te duiden dat het risico standaard tot ontvangst bij de verkoper ligt. Deste meer reden om het in de advertentie te blijven vermelden. Heb er ook nooit echt problemen mee gehad moet ik zeggen.Citaat:Deze verkoper heeft aangegeven een particuliere verkoper te zijn. Hierdoor is consumentenrecht niet van toepassing. Lees meer
Marjo schreef:Klopt. Dat doet Marktplaats omdat ze dan verzendlabels als veelkoper met korting kunnen inkopen waardoor verzending goedkoper is dan als de particulier het zelf regelt.Vera96 schreef:Dat is via Marktplaats niet zo. Ik had laatst ook een pakketje verstuurd namelijk en kreeg ook geen informatie van de koper of iets. Die maakt het label zelf aan besluit ook hoe het verzonden moet worden. Jij moet het dan alleen bij de juiste verzenddienst afgeven.Dat is heel vreemd. Normaal gezien gaat dat allemaal via de verkoper, die is immers opdrachtgever voor DHL. Tenzij dat in jouw situaties anders is?
Edit: dit gaat wel echt over het onderzoek wat je kan laten instellen. Bedoel je misschien de informatie via track en trace code?