DHL QR-codes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

DHL QR-codes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 20:35

Hoi allemaal,

Ik verkoop regelmatig iets via marktplaats en vinted. Nu willen mensen vaak de goedkopere opties, waaronder DHL.

Nu heb ik de laatste weken al een paar pakketjes via marktplaats verstuurd met DHL. Echter zijn ze allemaal kwijtgeraakt.

Hebben meer mensen last van verloren pakketjes met de QR-codes van DHL?

Ik overweeg om via marktplaats gewoon niets meer met DHL te verzenden, omdat je niet de keuze hebt om het label zelf te printen (zoals bij vinted wel kan) en mensen vaak hun geld terugeisen terwijl ik ook mijn kleding kwijt ben. Hoe gaan jullie hiermee om?

Goof

Re: DHL QR-codes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:59

Onderzoek in laten stellen via DHL zelf. Als de verkoop via marktplaats is houdt DHL contact met de koper.
Mijn pakketje is uiteindelijk toch terecht gekomen bij de koper en ik ben netjes betaald.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:15

Het ging heel lang goed, maar een tijd terug waren er 4 pakketjes via DHL onderweg naar mij en 2 zijn nooit teruggevonden en in 1 zat iets wat voor een ander bedoeld was van een andere verzender.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:21

Ik lever mijn dhl pakketjes in waar je zelf je qr code en verzendbewijs kunt scannen. Zorg altijd voor een stuk plakband waar ik de streepjescode opplak . En heel belangrijk, de letter/cijfercode op het pakket schrijven. Verzend soms meerdere pakketten per week en nu gaat het niet meer fout.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:25

Als je de letter/cijfer code niet op pakket zet gaat sowieso mis. Die fout heb ik 1x gemaakt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:26

Zet je idd de code wel op het pakket?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:10

Apart, ik verstuur bijna altijd via DHL en dat gaat tot nu toe altijd goed. Ik weet alleen niet hoe het werkt met QR codes? Ik ga gewoon naar de DHL website, maak een verzendlabel aan, print deze uit en plak hem op de doos. Nog nooit een QR code bij gezien, volgens mij altijd een normale barcode.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:14

Bij vinted krijg je het verzendlabel via hen, niet van dhl. Dan krijg je dus een qr code.

Ik heb er zelf niet mee verzonden de laatste tijd, maar dhl doet er met vinted bij mij als koper ook lang over de laatste tijd. Niet kwijt geraakt, maar de ene heeft wel 3 weken geduurd, de andere heeft 5 dagen stilgelegen en de ander duurde ook al anderhalve week oid. En hoorde er al veel meer mensen over ja.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 23:10

Ik heb dus bij vinted het probleem niet, want dan kies ik gewoon om het label zelf uit te printen en krijg ik dus gewoon een label. Bij marktplaats is dat geen optie.

Ik wist niet dat je de code er zelf op moest schrijven, helpt dat echt? Het punt plakt wel altijd het label er goed op, dus denk niet dat het verschil maakt wanneer ik die sticker er zelf op zou plakken.

Ik open nu steeds voor die mensen een onderzoek, maar volgensmij krijgen ze dan maar een heel klein bedrag terug.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:17

Ik schrijf de cijfer- en lettercode van de QR-code op het pakket zelf. Dit staat ook in de instructies van DHL. Bij mij is het hiermee nooit mis gegaan en ik verzend heel veel met DHL.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 23:21

Lisitano schreef:
Ik schrijf de cijfer- en lettercode van de QR-code op het pakket zelf. Dit staat ook in de instructies van DHL. Bij mij is het hiermee nooit mis gegaan en ik verzend heel veel met DHL.

Kijk dat wist ik niet. Dan ga ik het nog eens proberen met het erop schrijven.

Bij marktplaats staat enkel dat je het moet laten scannen, maar verder geen uitleg oid.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:27

Bij marktplaats doe ik niet mee aan betalen en verzenden via marktplaats, dus dat probleem heb ik nooit. Bij mij kan betaald worden via tikkie of overmaken per bank en verzenden met PostNL of DHL en dat print ik dan zelf uit via de website van de gewenste pakketdienst. En bij mij thuis ophalen en dan contact betalen kan uiteraard ook. Maar die hele flauwekul met alles via marktplaats doen begin ik niet aan. Ook een risico voor de verkoper trouwens, die kopersbescherming. Want als ze zeggen ik heb het nooit ontvangen of de doos was leeg, bewijs dan maar eens dat je het wel netjes verzonden hebt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:50

Het de qr code dien je de code op het pakket te schrijven. Dit staat inderdaad ook op de instructies.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:00

Joy_Mennings schreef:
en mensen vaak hun geld terugeisen terwijl ik ook mijn kleding kwijt ben. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik pik dit er ff uit. Maar de paar keer dat ik wat verkoop 2e hands (zelden gezien ik meestal van het gebruiken tot het op is ben) doe ik dus nooit aan verkoop met koperbescherming (wordt ook mee gescammed namelijk, foutief zeggen dat het niet klopt en dan spullen en geld houden) en zet ik duidelijk neer verzenden risico koper. Als ze dan achteraf gaan zuren is dat, misschien heel hard, hun probleem.

Wil je zekerheid, pik het zelf op. Iedereen weet dat de post ruk is tegenwoordig. Je mag bij mij testen/passen/etc, maar garantie tot de voordeur. En ja, voor dure of zeldzame dingen ben ik ook weleens het halve land door gegaan met de trein. En als ik toch iets koop en laat versturen en het raakt kwijt, ligt ik de verkoper in maar vraag ik om een onderzoek bij de verzender en verder niet (tenzij ik verzekerd heb laten versturen). Mijn risico als kopende partij.

Ik verkoop altijd eerlijk, verstuur netjes en ik ben ook alles kwijt zodra het bij het postpunt is afgegeven. Dus waarom zou ik als particulier mijn geld en spullen kwijt moeten raken omdat koper wil versturen en de door hun gekozen courier het kwijtraakt?

Marktplaats heeft tegenwoordig ook een functie waar je kan aangeven dat je particulier bent en daardoor andere wetten gelden dan bij commerciele verkopers. Maar daarnaast zet ik het dus ook gewoon duidelijk in de advertentie.

Ik heb ook voorkeur voor betalen via bankoverschrijving, maar via MarktPlaats zonder verkoopbescherming is ook ok. Krijg je het geld ook direct tegenwoordig. Ook bij zelf ophalen doe ik enkel aan digitaal betalen, heb niks aan cash zelf. En ook daar waarschuw ik duidelijk voor. Tegenwoordig kan dat instant, dus je kan prima testen en dan overmaken.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:58

Ik zet altijd de adresgegevens op het pakket.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 10:48

Cambionn schreef:
Joy_Mennings schreef:
en mensen vaak hun geld terugeisen terwijl ik ook mijn kleding kwijt ben. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik pik dit er ff uit. Maar de paar keer dat ik wat verkoop 2e hands (zelden gezien ik meestal van het gebruiken tot het op is ben) doe ik dus nooit aan verkoop met koperbescherming (wordt ook mee gescammed namelijk, foutief zeggen dat het niet klopt en dan spullen en geld houden) en zet ik duidelijk neer verzenden risico koper. Als ze dan achteraf gaan zuren is dat, misschien heel hard, hun probleem.

Wil je zekerheid, pik het zelf op. Iedereen weet dat de post ruk is tegenwoordig. Je mag bij mij testen/passen/etc, maar garantie tot de voordeur. En ja, voor dure of zeldzame dingen ben ik ook weleens het halve land door gegaan met de trein. En als ik toch iets koop en laat versturen en het raakt kwijt, ligt ik de verkoper in maar vraag ik om een onderzoek bij de verzender en verder niet (tenzij ik verzekerd heb laten versturen). Mijn risico als kopende partij.

Ik verkoop altijd eerlijk, verstuur netjes en ik ben ook alles kwijt zodra het bij het postpunt is afgegeven. Dus waarom zou ik als particulier mijn geld en spullen kwijt moeten raken omdat koper wil versturen en de door hun gekozen courier het kwijtraakt?

Marktplaats heeft tegenwoordig ook een functie waar je kan aangeven dat je particulier bent en daardoor andere wetten gelden dan bij commerciele verkopers. Maar daarnaast zet ik het dus ook gewoon duidelijk in de advertentie.

Ik heb ook voorkeur voor betalen via bankoverschrijving, maar via MarktPlaats zonder verkoopbescherming is ook ok. Krijg je het geld ook direct tegenwoordig. Ook bij zelf ophalen doe ik enkel aan digitaal betalen, heb niks aan cash zelf. En ook daar waarschuw ik duidelijk voor. Tegenwoordig kan dat instant, dus je kan prima testen en dan overmaken.

Ik verkoop eigenlijk ook nooit met kopersbescherming, maar mensen vinden toch dat ze recht hebben op hun geld als iets kwijt is geraakt op een of andere manier. Ik ben denk ik ook gewoon slecht in nee zeggen haha.

Ik zal het nog eens met QR code proberen en dan de code + adres op het pakket schrijven. Maar zal er voortaan ook bij zeggen dat verzending op eigen risico is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:07

Ik snap dat punt met die kopersbescherming niet zo geloof ik.
De koper krijgt een bevestiging zodra de verkoper het pakket daadwerkelijk heeft afgegeven. Dus koper kan nooit bij jou aankomen met de opmerking dat het niet verzonden is.
Ik heb overigens nog nooit een code op een pakket geschreven, die staat gewoon op het label dat het verzendpunt uitprint.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:08

Goof schreef:
Ik snap dat punt met die kopersbescherming niet zo geloof ik.
De koper krijgt een bevestiging zodra de verkoper het pakket daadwerkelijk heeft afgegeven. Dus koper kan nooit bij jou aankomen met de opmerking dat het niet verzonden is.
Wat er nog wel gebeurd is dat men een claim in dient dat pakketen verkeerde dingen (bijv. een fake ipv designer item, of zelfs stenen ofzo voor gewicht) bevatten. Eventueel met foto's waarbij ze het echte waar hebben vervangen voor iets anders. Of dat men claimed dat het niet geleverd is ondanks dat de tracking zegt van wel. Want ja, hoe vaak gebeurd dat wel niet echt...

Zelfs al maak je zelf foto's van het pakket, wat let je om eerst het echte erin te doen, foto te maken, en dan om te wisselen alvorens het dicht te maken? Het is gewoon niet te bewijzen. Niemand kan immers foto's maken van de inhoud van dichte pakketen.

Niet relevant bij MP maar met PayPal wordt ook nog wel eens "ik heb een perongelijk een verkeerd/oud/etc adress opgeheven in PayPal. Kun je het naar Y sturen?" gebruikt voor scams. Gezien het adress dan niet overeen komt tussen T&T en de PayPal betaling geld dat voor PayPal niet. Zelfs met correspondentie dat de koper hierom vroeg zal PayPal uitkeren op een "niet ontvangen" claim, want die heeft in de voorwaarden dat het naar dat adress moet. Je moet in zo'n geval refunden en opnieuw overmaken.

Koperbescherming kiest bijna altijd voor de kopende partij. Dit omdat als kopers er geen vertrouwen in hebben ze voor andere dingen kiezen en de dienst niet goed loopt. Terwijl een verkopende partij geforceerd kan worden tot ondersteuning bij hoge vraag naar een betaalmethode omdat klanten anders elders gaan.

Dus ja, als particulier verkoop ik niet met kopersbescherming. Ik wil gewoon geen kans lopen dat ik straks zowel mijn geld en spullen kwijt ben. En ik heb ook geen zin in dat gezeur om mijn gelijk te moeten gaan halen, of om te wachten op mijn geld totdat de post eindelijk heeft bezorgt en Pietje tijd heeft gehad dat te melden (wat op sommige platformen ook nodig is, geen idee of dat bij MP zo is).
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 08-02-24 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:24

Ik heb laatst een vrij duur boek verkocht en dat moest ook verzonden worden. Met de ervaring dat dit wel eens fout gaat (zeker bij DHL) heb ik eigenlijk het hele proces gefilmd :') Ik heb gefilmd hoe ik het boek heb ingepakt, doos heb ingetapet, foto's gemaakt bij het pakketpunt van inleveren, foto's van de doos. Ik had het adres er duidelijk zelf opgeschreven én die DHL code erop gezet.

Dat is ook goed gegaan, maar heb mezelf bij dit pakket wel extra willen indekken voor het geval de koper niet eerlijk was. Dat was gelukkig niet het geval!

Maar ik ben er ook wel erg voorzichtig mee. Als verkoper biedt ik kopersbescherming eigenlijk niet aan. Als koper maak ik er dan wel gebruik van, lekker hypocriet :')

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:21

Cambionn schreef:
Joy_Mennings schreef:

Maar juridisch gezien ben je ook gewoon verantwoordelijk tot je kan bewijzen (en dat is bijna niet te bewijzen) dat het pakket bij de koper is aangekomen. Tenzij je daar (als consumenten of bedrijven onderling) vanaf wijkt door middel van afspraken, dus dat zou ik dan inderdaad doen als je het risico zelf niet wil dragen. En als blijkt dat de vervoerder het pakketje kwijt heeft gemaakt dan geldt er helaas een hele beperkte aansprakelijkheid, dus daar zie je weinig van terug.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 16:32

Vera96 schreef:
Maar juridisch gezien ben je ook gewoon verantwoordelijk tot je kan bewijzen (en dat is bijna niet te bewijzen) dat het pakket bij de koper is aangekomen. Tenzij je daar (als consumenten of bedrijven onderling) vanaf wijkt door middel van afspraken, dus dat zou ik dan inderdaad doen als je het risico zelf niet wil dragen. En als blijkt dat de vervoerder het pakketje kwijt heeft gemaakt dan geldt er helaas een hele beperkte aansprakelijkheid, dus daar zie je weinig van terug.

Maar is het dan niet vreemd dat ik als verzender geen update oid krijg van het verzendbedrijf wanneer een pakket kwijt is. Enkel de koper krijgt iets te horen en mogelijk geld terug.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:32

Joy_Mennings schreef:
Vera96 schreef:

Maar is het dan niet vreemd dat ik als verzender geen update oid krijg van het verzendbedrijf wanneer een pakket kwijt is. Enkel de koper krijgt iets te horen en mogelijk geld terug.
Dat is heel vreemd. Normaal gezien gaat dat allemaal via de verkoper, die is immers opdrachtgever voor DHL. Tenzij dat in jouw situaties anders is?

Edit: dit gaat wel echt over het onderzoek wat je kan laten instellen. Bedoel je misschien de informatie via track en trace code?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:36

Vera96 schreef:
Joy_Mennings schreef:

Dat is heel vreemd. Normaal gezien gaat dat allemaal via de verkoper, die is immers opdrachtgever voor DHL. Tenzij dat in jouw situaties anders is?

Edit: dit gaat wel echt over het onderzoek wat je kan laten instellen. Bedoel je misschien de informatie via track en trace code?

Dat is via Marktplaats niet zo. Ik had laatst ook een pakketje verstuurd namelijk en kreeg ook geen informatie van de koper of iets. Die maakt het label zelf aan besluit ook hoe het verzonden moet worden. Jij moet het dan alleen bij de juiste verzenddienst afgeven.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:48

Ah sorry dat wist ik niet, dan kan een en ander inderdaad anders liggen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:41

Vera96 schreef:
Cambionn schreef:

Maar juridisch gezien ben je ook gewoon verantwoordelijk tot je kan bewijzen (en dat is bijna niet te bewijzen) dat het pakket bij de koper is aangekomen. Tenzij je daar (als consumenten of bedrijven onderling) vanaf wijkt door middel van afspraken, dus dat zou ik dan inderdaad doen als je het risico zelf niet wil dragen.
Zoals ik zei, ik zet het altijd letterlijk in de advertentie dat verzenden op risico van de koper is ;) . Ik hou van alles zwart op wit hebben, scheelt een hoop gedoe.

De melding die je via Marktplaats kan laten zetten vermeld dit idd niet. Die geeft enkel het volgende aan:
Citaat:
Deze verkoper heeft aangegeven een particuliere verkoper te zijn. Hierdoor is consumentenrecht niet van toepassing. Lees meer
Hier staat idd dat er nog wel bepaalde rechten gelden, waaronder "Zo heb je bijvoorbeeld altijd recht op het product dat, of de dienst of de digitale inhoud die in de advertentie wordt aangeboden." wat idd lijkt aan te duiden dat het risico standaard tot ontvangst bij de verkoper ligt. Deste meer reden om het in de advertentie te blijven vermelden. Heb er ook nooit echt problemen mee gehad moet ik zeggen.

Wel eens iemand die iets duurs wou maar pas eind van de maand kon betalen. Prima, maar ik hou enkel vast met een non-refundable deposit. Te vaak gebeurd dat men toch niet koopt, en ik ondertussen andere mogelijke kopers heb afgeslagen door het vasthouden. Was accoord. Eind van de maand werd het toch krap, of ik de deposit terug kon betalen. Aangegeven dat die met een reden héél duidelijk non-refundable was. Opeens was er toch geld 8)7 .
Marjo schreef:
Vera96 schreef:

Dat is via Marktplaats niet zo. Ik had laatst ook een pakketje verstuurd namelijk en kreeg ook geen informatie van de koper of iets. Die maakt het label zelf aan besluit ook hoe het verzonden moet worden. Jij moet het dan alleen bij de juiste verzenddienst afgeven.
Klopt. Dat doet Marktplaats omdat ze dan verzendlabels als veelkoper met korting kunnen inkopen waardoor verzending goedkoper is dan als de particulier het zelf regelt.

Nu ik erover na denk, vraag ik me af hoe dat juridisch zit. Marktplaats geeft aan geen partij in de overeenkomst te zijn, echter zijn ze wel opdrachtgever van de verzendingen van overeenkomsten op hun platform, waarbij koper aangeeft waarmee hij het verzonden wil hebben. Wat maakt dat hun rol wanneer er tijdens shipping iets mis gaat? Je hebt dan namelijk een constructie van 3 partijen als mogelijke vrantwoordelijke: Marktplaats (als opdrachtgever van de verzending), de koper (die kiest om te versturen en hoe) of verkoper (puur omdat hij verkoper is).

Vind het wel een interresante, gezien de discussie die al ontstaat bij "wie is verantwoordelijk voor een retourzending met retourlabel vanuit de webshop" ivm het feit dat de webshop mogelijk het vervoersbedrijf heeft gemachtigd om het pakket aan te nemen en daarmee de overdracht van verantwoording bij de webwinkel valt vanaf overdracht aan het pakketpunt (de wet heeft namelijk een stukje in de trans van dat de koper verantwoordelijk is tot ontvangst van de verkoper of een door verkoper gemachtigde partij). Dat is overigens een discussie waar juristen het steevast niet over eens zijn. Maar ik denk niet dat Marktplaats die zegt "ik ben geen partij" genoeg is om Marktplaats ook echt geen partij te maken terwijl ze wel zo acteren.