Op welke leeftijd ging je uit huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 19:15

Hoi Bokkers,

Aangezien het steeds moeilijker wordt om een (betaalbare) woning te vinden, blijven steeds meer jongvolwassenen noodgedwongen thuis wonen. De gemiddelde leeftijd ligt nu op 24 jaar, dit zal naar verwachting nog stijgen.

Daarom ben ik benieuwd: hoe oud was jij toen je voor het eerst uit huis ging? Ging je samenwonen, of alleen? Huur of koop? Of wellicht ervaar je zelf bovenstaand probleem en woon je nog thuis?

Zelf was ik 25 toen ik in mijn appartement trok. Inmiddels bijna 28 en ik woon er nog steeds. Ik had erg veel geluk dat ik binnen 5 dagen iets gevonden had (particuliere huur) dat netjes is en op een goede locatie zit. Ik houd de huursites altijd in de gaten, maar het meeste dat ik tegenkom is gewoon helemaal niks. Als ik nu nog op zoek was, zou ik het echt niet weten. Koop is in mijn eentje geen optie.

Ik heb dit topic geopend uit oprechte interesse, en wellicht kunnen we onderling nog tips uitwisselen :)

Yenni

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:17

Ik ben door omstandigheden op mn 20ste al gaan samenwonen. Nu 24 en samen een koophuis

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:19

Ik ben op mijn 21e in een (huur)studio in Amsterdam gaan wonen, zat toen in het 4e jaar van mijn (duale, dus ik verdiende geld) opleiding en huurde dit via een studenten-wooncorporatie voor 650eu per maand. Na mijn afstuderen even paar maanden teruggegaan naar mijn ouders en daarna in de woonplaats van mijn ouders via-via een huurappartementje gevonden waar ik 5 jaar heb gewoond. Ik ben nu 27 en heb afgelopen jaar mijn eerste eigen woning gekocht, waar ik nu (in mijn eentje) woon. :)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:20

Ik ging op mijn 18 e uit huis, om te gaan studeren in een andere stad. Gewoon op kamers.
Je ziet nu dat veel jongeren meteen een eigen woning willen, en dat is lastiger te vinden dan een kamer.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:21

Ik ben op mijn 23e samen gaan wonen. En pas op mijn 30e hebben we een huis kunnen kopen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:22

Ik ben vanaf mijn 16de op kamers gegaan. Tot mijn 18de in het weekend nog thuis en daarna fulltime op kamers en later appartementjes.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:23

Ik ben op mijn 18e op kamers gegaan en van mijn 22e t/m 27 gehuurd (eerst sociaal en daarna particulier) op 28e eerste huis gekocht samen met vriend :)

Doubtless

Ik ben op mijn 18e uit huis gegaan en bij mijn zus gaan wonen (in haar koop appartement). Dat was in 2009. In 2010 verhuisde ik naar een studentenkamer in Tilburg. Die was zo gevonden. Daarna nog een paar keer verhuisd naar andere studentenkamers/studio/appartement.

In 2020 kochten vriend en ik ons eerste huis. Ik heb in totaal dus 10 jaar gehuurd. En ik werkte toen 5 jaar fulltime. Was wel ff zoeken voordat we iets vonden wat oké én te betalen was.

nafkedemi

Net 24 toen ik de sleutel kreeg van mijn huurappartement. Vloeroppervlakte ongeveer 42m2. Woon alleen met kat. In Augustus het plan gekregen om uit huis te gaan in November de sleutel. 2e reactie op een beschikbaar appartement was het raak. Eigenlijk vrij soepel dus in een normale buurt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:24

Ik ben op m’n 22e gaan samenwonen in een koophuis.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:24

Ik ging met 18 naar Groningen, op kamers. Toen ik aan het werk ging kon ik in een studio van mijn werk in het centrum van Utrecht. Daar een jaartje gewoond, toen een huurappartement (samen) en inmiddels een huurhuis. Koopmarkt is lastig, zelfs met z'n tweeën. Wij zijn bewust weer naar het oosten verhuisd maar ik heb soms het idee dat ik de (koop)boot volledig heb gemist.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:25

22 mijn vriend 23.
Wij wilde samen wel koop omdat we beide al diverse jaren werkte en stonden ingeschreven voor een bouwkavel.
Maar dat zou nog wel even duren.

Maar er werd toen wel net een nieuwe wijk gebouwd want vanuit de legerbasis zouden er veel militairen een huis nodig hebben.
Hoe het precies zat weet ik niet meer. Maar dat ging niet door. En zo kwamen er ineens bouwkavels te koop voor de mensen uit het dorp.

En zo gingen wij in november 96 samenwonen.
In 2004 hebben we dat verkocht voor ons huidige huis.

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:26

Op mijn 17e ging ik op kamers, na mijn studie vond ik vrij snel een huurwoning en inmiddels heb ik enkele jaren een koopwoning. Ik heb best veel geluk gehad.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:27

Ik ben nu 42 (damn, das oud. := ) maar moest op mijn 23e mijn ouderlijk huis uit omdat het verkocht werd. (mijn vader ging samenwonen met zijn nieuwe vriendin) Toen heb ik 3 maanden particulier op een zolder gezeten en kreeg toen een één kamer woning. Ik stond netjes vanaf mijn 18e ingeschreven en toen ik het huis uit moest stond ik overal in de top 10 dus het was een kwestie van tijd. Toen 5 jaar in die woning gezeten maar met 3 jaar al opnieuw weer ingeschreven. Toen kreeg ik een 2 kamer woning waar ik 15 jaar gezeten heb. Nu zit ik in een nieuwbouw hoekhuis met 3 kamers, ook van de woningbouw.

Kopen kan ik niet, ik ben alleen en verdien te weinig daarvoor.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:29

Heb met mijn vriend (inmiddels ex) een koophuis gekocht toen ik 24 was. Het moest nog helemaal gebouwd worden, uiteindelijk was ik 26 toen ik uit huis ging.

Daarvoor welles uitwonend geweest voor stages maar niet voor vast.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:34

Ik op mijn 17e op kamers, vanwege studeren in een andere stad. Op mijn 22e Samenwonen. Daarna ging het uit en weer op kamers gegaan. Pas op mijn 33e echt een plekje voor mezelf kunnen vinden :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:35

Hier 28, 4e jaars student, ik woon nog thuis. Er werd in mijn jeugd nooit gepushed om in te schrijven, echter gebruikt de huursite waar ik nu inschreven sta wel prioriteit voor thuiswoners (afhankelijk van hoelang je nog thuiswoont vanaf je 18e levensjaar). Kamers waren ook te duur tijdens mijn studie. En ik ben niet sociaal aangelegd waardoor netwerken moeilijk is. Momenteel doe ik een onbetaalde fulltime stage dus er komt ook geen inkomen binnen. Eens ik afgestudeerd ben en een baan vind, zal ik eindelijk wat mogelijkheden krijgen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:36

Op mijn 20 of 21 uit huis en gaan huren. Op mijn 23e gaan samenwonen en op mijn 26e samen een huis gekocht.

Alles nog net in de ‘gunstige’ tijden. Ik denk dat alles nu een stuk lastiger/minder betaalbaar is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:36

Ben op m'n 18e gaan samenwonen maar dat ging natuurijk stuk dus daarna een jaartje op kamers en met 23 kreeg ik m'n appartement.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:38

Ik was 26 en heb toen met mijn partner een huis gekocht. Mijn gevoel zei destijds dat we echt samen wat moest kopen terwijl we net een half jaar een relatie hadden. Mijn partner moest wennen aan het idee want het was natuurlijk wel wat snel. Maar achteraf hebben we gewoon zoveel geluk gehad dat we het toen toch hebben gedaan. Ik wil namelijk niet weten wat ons huis met grote tuin oprit etc nu kost. Maar ik ben bang dat we het nu of niet zouden kunnen betalen of mega hoog in de hypotheek zouden zitten.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:39

Ik ben op m’n 18e uit huis gegaan ( ik kon een appartement huren was puur geluk dat ik uitgeloot was en had al een goede baan in de accountancy naast mij studie) anders was het ook niet mogelijk geweest. Op m’n 19e vriendlief ontmoet en op mijn 20e een huis gekocht met vriendlief samen zonder hulp vanuit ouders. Rente was wel laag toen maar daar stond wel weer overbieden tegenover.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:40

Ik was 20 toen ik op mezelf ging. Single, een klein appartementje. Daar heb ik 10 jaar gewoond en van daaruit mijn eerste huisje gekocht, net in de tijd dat je nog alleen een huis kon kopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:41

Ik ben op mijn 19de op kamers gegaan, en heb daarna nooit meer thuis gewoond.

Het valt me wel op dat veel jongeren tegenwoordig onmiddellijk een eigen appartement of huis willen, het liefst koop, in een leuke stad op een mooie plek etc. In mijn beleving is het altijd logisch geweest om eerst op kamers te wonen in een studentenhuis oid, en vanuit daar naar een bescheiden appartementje te gaan etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:42

Volgens mij was ik 24. Daarvoor had ik gereisd en geen geld om op mezelf te gaan :')
Ik kom nog uit de tijd dat je na een half jaar ingeschreven te hebben gestaan ook echt een woning had, dus dat ging makkelijk en vlot.

Edit: sociale huur dus.
Laatst bijgewerkt door Goof op 03-02-24 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:43

Ik was 25 of 26 volgens mij, ben nu 30. Huren was niet te doen, sociaal had ik laat ingeschreven dus veel te laag om kans te maken.
Dus als startend koppel moesten we na de studie eerst een tijdje werken zodat we op z'n minst een intentieverklaring konden krijgen. Toen nog relatief geluk gehad dat we wat betaalbaars en passends konden vinden als starterswoning.

Mijn zusje en broertje van 27 en 23 wonen nog thuis.
Nu komen we ook wel uit een warm nest, dus thuis blijven wonen was absoluut geen probleem. Maar de huizenmarkt speelt hier zeker een rol.