Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9766
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:11

Janine1990 schreef:
996981 schreef:
Ja dat is dus het verschil tussen de mensen in dit topic en jou.

Tuurlijk ben je geen GP met die paarden na twee jaar. Wie zegt dat dat mijn doel is met een paard?

Ik weet juist dat ik die GP nooit ga halen. Omdat ik het talent niet heb en de financiële middelen niet heb om een paard met die capaciteiten aan te kopen, te onderhouden en aan te houden.

Na +- twee jaar heb ik het paard meestal op het niveau dat hij verbeterd is, een fijne Z proef loopt en een ander heel blij kan maken. Dan heb ik mijn doel bereikt.

En ja, met die paarden creëer je echt wel een band. Maar ik weet juist dat ik die met de volgende net zo creëer. Met een huis net zo…

Het enige dat me tot nu toe al 8 jaar genoeg bezig houdt is mijn relatie :+ dus nee, ik heb geen probleem met me binden of hechten.


Nouja, het zal aan mij liggen, maar ik vind het wat tegenstrijdig om altijd te streven naar meer en beter, of verbetering, als je dan toch keer op keer hetzelfde gaat doen.

Dan blijf je toch op de een of andere manier in een veilig en bekend gebied hangen, toch? Dat rijmt in mijn ogen niet met telkens iets nieuws willen, veranderen en verbeteren.

Kijk, helemaal prima als het voldoening geeft om telkens opnieuw aan 'hetzelfde' te beginnen (wat dit dan ook is, een paard, een huis, een relatie, een baan, vul maar in), als dit je hobby is of dat dit bij je drijfveren past. Maar dit past toch niet onder de noemer verbeteren of een nieuwe uitdaging zoeken?

Ik zeg toch ook nieuws? Een nieuw paard is toch nieuw? :+ een driejarige is niet echt veilig tov van een zesjarige. Daarbij; een paard met winst verkopen zorgt ervoor dat je budget steeds iets groter wordt, waardoor je steeds een beter paard kan kopen. Je bent dus wel degelijk aan het verbeteren. Je verbetert eerst het paard, om vervolgens nog een beter paard weer te kunnen kopen. Zelfde geldt voor huizen, verbouwen etc.

Prima dat m’n uitleg niet is wat je wil horen of dat je me niet snapt :)

Janine1990

Berichten: 43815
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:38

Je moet het niet zo persoonlijk nemen, ik neem jouw voorbeeld ter veralgemening in dit topic.

Ik ben oprecht geïnteresseerd, want waarom heb ik dit niet meer maar wel gehad. Ik zie de zaken wellicht anders dan 5 of 10 jaar geleden. Maar dat is toch een verandering die iedereen doormaakt? Het anders kijken in het leven.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:57

Janine1990 schreef:
Je moet het niet zo persoonlijk nemen, ik neem jouw voorbeeld ter veralgemening in dit topic.

Ik ben oprecht geïnteresseerd, want waarom heb ik dit niet meer maar wel gehad. Ik zie de zaken wellicht anders dan 5 of 10 jaar geleden. Maar dat is toch een verandering die iedereen doormaakt? Het anders kijken in het leven.


Dat denk ik ook. Als je jong bent sta je anders in het leven en kijk je ook anders naar het leven.
Vanaf mijn 30e merkte ik een omslag daarin.

996981
Berichten: 9766
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:09

Ik denk niet dat iedereen hetzelfde doormaakt. Niet iedereen heeft deze “drive”. Ook niet als ze jong zijn

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:26

Klopt, niet iedereen is het zelfde.
En niet iedereen zit in dezelfde situatie. Toen ik 21 was had ik nog geen koophuis. En ik heb geen rijbewijs maar anders had ik never nooit een auto kunnen betalen. Maar ik had een drive in andere dingen. Ik werkte veel. En ik had periodes dat ik heel moeilijk beslissingen kon nemen en periodes dat ik juist makkelijk beslissingen nam te makkelijk soms om achteraf toch weer wat anders te willen. Over het algemeen moeten jonge mensen nog van alles opbouwen en dat gaat meestal gepaard met vallen en opstaan
Goede keuzes, foute keuzes maar uiteindelijk komen de meeste mensen ee wel uit.

Als je jong bent sta je wel degelijk anders in het leven. Ik ben met 40 nog steeds redelijk jong. Maar heb geleerd dat er meer is in het leven dan dat ik dacht ik 21 was :j ook maak je veel mee. Verlies je mensen om je heen maar leer je ook nieuwe mensen kennen. Speelt eigen gezondheid een rol.

Veranderingen blijven komen en daar leer je door de jaren heen steeds beter mee om gaan.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:52

996981 schreef:
Ik denk niet dat iedereen hetzelfde doormaakt. Niet iedereen heeft deze “drive”. Ook niet als ze jong zijn


Inderdaad, ik herken het verhaal van TS bv. niet bij mezelf, ook niet toen ik jong was. Ik had wel bepaalde doelen, maar kon ook perfect tevreden zijn als ik die doelen behaald had, zonder meteen op zoek te gaan naar het volgende. Ik heb nooit rusteloosheid daaromtrent gehad.
Wat anders is dan de vraag 'is dit wat ik wil?'. Die vraag stel ik mezelf nog vaak genoeg. Maar ik kan er perfect content mee zijn als het antwoord 'ja, mijn leven is op dit moment best wel goed' is.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:01

Ik ben juist nog onrustiger nu ik 35 ben, het leven gaat zo snel en er is nog zoveel wat ik wil doen, maar wat ik wil doen kost geld en verlofdagen waarvan ik beide niet eindeloos heb :')

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:15

Topic even globaal gelezen, grappig hoe sommige mensen het zien als iets dat niet goed is en anderen juist als een waardevolle eigenschap.

Ik denk zelf altijd dat je grootste kracht, ook je grootste valkuil is. En in die balans vinden zitten mooie lessen. Ik denk dat het interessant is om te achterhalen waar jouw drijfveer of onrust vandaan komt. Welke gedachten en gevoelens zitten er onder die onrust? Wat gebeurt er met jou als je geen doel hebt? Wat gebeurt er als je gewoon even bent?

Dat laatste klinkt zweverig, maar het zal je verbazen hoeveel zekerheid, eigenwaarde en bestaansrecht we halen uit externe zaken en doelen.

Dat is mijn diepere advies, dan een wat oppervlakkigere: heb je een hobby? :+
Die mis ik namelijk in je verhaal. Een paard of hond, een sport, iets creatiefs, reizen. Dat zijn zaken waar je ook goed naar doelen toe kunt werken, die je bezig houden en waar je voldoening uit kan halen. Daarnaast geeft zulke bezigheid ook meer mentale rust dan met een groot, levensveranderend doel bezig zijn. Ik haal zelf soms meer reflectie en zelfbewustzijn uit sporten en reizen dan uit mijn studie of werk (en beide zijn diepgaand/uitdagend).
Misschien is het nu gewoon even niet de tijd om met iets groots bezig te zijn.

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 17:16

Ja ik reis graag! En er staan ook een aantal grote reizen op de planning (Afrika en Amerika) voor dit en volgend jaar. Verder rijd ik paard op een paard van een kennis. Formule 1 vind ik ook leuk en probeer 1x per jaar daar naartoe te gaan incl stedentrip :D

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:44

Je bent 21 lees ik. Wacht maar tot je mid-30 bent. Ik ging op jouw leeftijd met alles door het geluid, barstte van de energie en onrust. Ik heb altijd hard gewerkt, en ook veel bereikt. Maar nu meet ik mezelf niet meer aan wat ik heb behaald en jomo op vrijdagavond om 21:30 mn nest in :z

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:49

Wat houdt je bezig ?
En is het leuk om daar wat mee te doen?
Zoniet, zou je liever iets helemaal nieuws willen doen?

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:06

Ik herken de onrust wel een beetje van net na m'n afstuderen. Heel lang ga je mee met de stroom: school afmaken, studeren (het was helemaal niet de vraag óf ik ging studeren, want iedereen deed dat), tijdens je studie moet je dan tentamens halen en een scriptie schrijven en dan studeer je af en moet je opeens zelf gaan bedenken wat je wil doen en waar je naartoe wil werken.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:20

Suzanne F. schreef:
BeFunny schreef:
Die laatste regel vind ik wel wat uhm hard.

Er zijn mensen die "hun plek" hebben gevonden en niet zo nodig meer hoeven te verbeteren of persee nieuwe dingen willen. Maar die op en top kunnen genieten van het leven en van alles wat op hun pad komt.


Als je denkt dat het leven niks waard is als je geen uitzicht hebt op een nieuw project dan ben je echt aardig onrustig alleen zie je dat zelf niet in.


Eens.
@Hutcherson: Wat de kwaliteit is van leven als je niks hebt om naar uit te kijken?? Het leven zelf. Waarderen wat je hebt, dat je leeft. Dat kleine vogeltje wat kwettert, de lucht die stralend blauw is, het nieuwe groen wat aan de bomen komt, het windje door je haren, de zon die je warmt.
Vraag deze vraag maar eens aan iemand die terminaal kanker heeft.

Een gezond mens heeft 1000 wensen, een ziek mens maar 1.
Dat is niet helemaal eerlijk om die naar voren te schuiven. Ziek zijn kan ons allemaal gebeuren en inderdaad, ik snap 100% dat je prioriteiten en genietmomenten en waardes totaal verschuiven. Maar dat weet je pas ECHT te waarderen als je zelf met neus op die realiteit staat.
Als 'gezond' mens probeer je je dat voor te stellen hoe dat zou zijn, je kunt meeleven, je stapt soms zelfs een stukje in het leven, maar je zult niet echt weten hoe het is om met al die factoren te moeten leven.
Tot het jezelf overkomt en ook dat is een uniek proces.

Je moet zeker genieten van het leven en al het moois.
Maar zonder doelen (want die heeft iedereen, ook een ziek mens) heb je weinig drive om VOOR te leven.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 02:02

Hutcherson schreef:
Suzanne F. schreef:


Eens.
@Hutcherson: Wat de kwaliteit is van leven als je niks hebt om naar uit te kijken?? Het leven zelf. Waarderen wat je hebt, dat je leeft. Dat kleine vogeltje wat kwettert, de lucht die stralend blauw is, het nieuwe groen wat aan de bomen komt, het windje door je haren, de zon die je warmt.
Vraag deze vraag maar eens aan iemand die terminaal kanker heeft.

Een gezond mens heeft 1000 wensen, een ziek mens maar 1.
Dat is niet helemaal eerlijk om die naar voren te schuiven. Ziek zijn kan ons allemaal gebeuren en inderdaad, ik snap 100% dat je prioriteiten en genietmomenten en waardes totaal verschuiven. Maar dat weet je pas ECHT te waarderen als je zelf met neus op die realiteit staat.
Als 'gezond' mens probeer je je dat voor te stellen hoe dat zou zijn, je kunt meeleven, je stapt soms zelfs een stukje in het leven, maar je zult niet echt weten hoe het is om met al die factoren te moeten leven.
Tot het jezelf overkomt en ook dat is een uniek proces.

Je moet zeker genieten van het leven en al het moois.
Maar zonder doelen (want die heeft iedereen, ook een ziek mens) heb je weinig drive om VOOR te leven.


Wat een ongelofelijke onzin.
Van A tot Z.

Zieke mensen kunnen meer doelen hebben.
Gezonde mensen kunnen de rust hebben gevonden in het hier en nu en geen doelen hebben maar juist genieten van wat ze al hebben bereikt.
Ze kunnen dus wel of geen doelen hebben.

996981
Berichten: 9766
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:27

Ik vind het geen onzin. Ik geloof niet dat er mensen zijn die helemaal geen doelen hebben. Als is het samen met de partner oud worden en gelukkig blijven, financieel gezond blijven etc.

Artimes

Berichten: 496
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:45

996981 schreef:
Ik vind het geen onzin. Ik geloof niet dat er mensen zijn die helemaal geen doelen hebben. Als is het samen met de partner oud worden en gelukkig blijven, financieel gezond blijven etc.


Ik vind samen oud worden met een partner en gelukkig blijven meer een wens dan een doel, niet alles is maakbaar of meetbaar en in mijn ogen is dat dan geen doel.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:48

J30d schreef:
Marie111 schreef:
Wel eens gedacht aan AD(H)D ?


Nee nog nooit eigenlijk. Past ADHD bij het beeld wat is schets?

Ik zag ook nog een leeftijd vraag voorbij komen ik ben 21 :D en fijn dat in dus niet de enige ben die dit heeft, voelt toch wat minder eenzaam in de onrust hahaha

Ja :)

Ik heb op mijn veertigste de diagnose gekregen. Ook altijd op zoek naar nieuwe dingen en uitdagingen icm interne onrust.

Heeft dus heel wat jaren geduurd voor ik wist wat het was. Ik heb er nog steeds last van maar kan het nu beter plaatsen en ook kanaliseren, dus omzetten naar nuttigere dingen.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:50

996981 schreef:
Ik vind het geen onzin. Ik geloof niet dat er mensen zijn die helemaal geen doelen hebben. Als is het samen met de partner oud worden en gelukkig blijven, financieel gezond blijven etc.


Gezond oud worden zonder financiële problemen is niet wat in dit topic bedoeld wordt met de onrust en het zoeken naar nieuwe dingen.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:54

996981 schreef:
Ik vind het geen onzin. Ik geloof niet dat er mensen zijn die helemaal geen doelen hebben. Als is het samen met de partner oud worden en gelukkig blijven, financieel gezond blijven etc.


Dat is geen doel. Dat is een wens.
Zieke mensen die hopen op nog zo lang mogelijk pijnvrij dat is ook geen doel maar een wens.

996981
Berichten: 9766
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:57

Artimes schreef:
996981 schreef:
Ik vind het geen onzin. Ik geloof niet dat er mensen zijn die helemaal geen doelen hebben. Als is het samen met de partner oud worden en gelukkig blijven, financieel gezond blijven etc.


Ik vind samen oud worden met een partner en gelukkig blijven meer een wens dan een doel, niet alles is maakbaar of meetbaar en in mijn ogen is dat dan geen doel.

Maar het is toch ook niet dat je er compleet geen invloed op hebt?

Zijn er echt mensen die gaan zitten wachten en kijken wat er komt? Kan het me echt niet voorstellen.

Ook voor een wens moet je wat doen toch om hem uit te kunnen laten komen?

996981
Berichten: 9766
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:00

Suzanne F. schreef:
996981 schreef:
Ik vind het geen onzin. Ik geloof niet dat er mensen zijn die helemaal geen doelen hebben. Als is het samen met de partner oud worden en gelukkig blijven, financieel gezond blijven etc.


Gezond oud worden zonder financiële problemen is niet wat in dit topic bedoeld wordt met de onrust en het zoeken naar nieuwe dingen.

Goh. Suggereren dat het hebben van nul doelen het “probleem” gaan verhelpen is toch ook geen oplossing?

Zijn er echt mensen die 0 doelen hebben? Kan het me zo slecht voorstellen.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:05

Artimes schreef:
996981 schreef:
Ik vind het geen onzin. Ik geloof niet dat er mensen zijn die helemaal geen doelen hebben. Als is het samen met de partner oud worden en gelukkig blijven, financieel gezond blijven etc.


Ik vind samen oud worden met een partner en gelukkig blijven meer een wens dan een doel, niet alles is maakbaar of meetbaar en in mijn ogen is dat dan geen doel.

Daar ligt het verschil in taal en begrip. Voor mij is een wens en doel heel groot. Een wens is iets wat heel ver buiten de direct bereikbare mogelijkheden ligt. 'ooit zou ik nog.....' of 'als ik ooit nog eens de kans krijg dan....'
Een doel vind ik tastbaarder en reeeler. Ik denk dat een wens meer een bonuspunt oplevert en een doel je dagelijks leven kleurt.
Je hebt toch elke dag wel doelen? Vandaag ga ik even in de tuin bezig, vandaag wil ik het eten om 18:00 uur tafel hebben staan, om 16:00 uur heb ik een belangrijke presentatie, ik hoop dat dat goed lukt. Of vandaag wil ik geen telefoon maar genieten met een boek in de tuin.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:14

996981 schreef:
Maar het is toch ook niet dat je er compleet geen invloed op hebt?

Zijn er echt mensen die gaan zitten wachten en kijken wat er komt? Kan het me echt niet voorstellen.

Ook voor een wens moet je wat doen toch om hem uit te kunnen laten komen?


Gezond oud worden is een zegen. Dit kan je niet onder hetzelfde scharen als: nieuwe auto, nieuwe baan, weer op vakantie en continue zoeken naar iets nieuws. Dan praat je echt langs elkaar heen.
Gezondheid is niet iets wat je kan kopen, alleen iets wat je kan nastreven maar dat is niet wat TS bedoelt met haar onrust die ze voelt. Dat is omdat er behoefte vervuld moet worden. Er zijn genoeg mensen die volledig vrede hebben met wat ze hebben en leven in het nu en kijken wat er op hun pad komt. Die tevreden zijn en geen gevoel van onrust ervaren bij alles wat hetzelfde is en blijft.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:15

Wensen kunnen heel klein zijn of heel groot. Maar je hebt er zelf niet veel invloed op.
Doelen kunnen ook klein zijn of heel groot alleen doelen stel je om ze te bereiken en daar werk je naartoe. Bij wensen kun je alleen maar hopen. En samen gelukkig oud worden of gezond blijven is idd een zegen die niet iedereen gegund is.

Overigens heeft ook niet iedereen meer wensen. Als je gelukkig bent met wat je hebt dan valt er weinig nog te wensen.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:27

Ik heb een hoop wensen maar merk dat ik veel meer aan doelen heb. Daar kan ik wat mee, naartoe werken of aanpassen.

De laatste jaren heb ik dus focus gelegd op doelen ipv wensen, dat is voor mij concreter. Een wens is iets dat 'in de lucht blijft hangen' en zo aan je blijft krabbelen in je onderbewuste (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).

Een doel kun je uitzetten in stappen en af en toe aanpassen als blijkt dat het niet werkt voor je of als je toch een andere kant op wil.

Sinds ik op concretere doelen ben gaan richten ben ik een stuk sneller vooruit gegaan.

De vraag blijft dan natuurlijk wel, wat zijn de wensen die je om kan/wil zetten in doelen.

Neem een (half) uur, zet een timer en schrijf alles op wat in je op komt, maakt niet uit wat.

Leg het weg en neem een paar dagen later de lijst erbij. Kijk hem door en kies 1 of 2 dingen die je het liefste zou willen, of het nu haalbaar lijkt of niet.

Van die 2 dingen ga je opschrijven WAAROM je het wil, dus niks over hoe je het gaat bereiken. Het WAAROM is belangrijk, het hoe komt dan later.

Als je het WAAROM weet, ga dan kijken wat je nodig hebt om het te bereiken. Meer geld? Meer tijd? Andere mensen? Iets anders?

Pas daarna ga je kijken hoe je bijvoorbeeld aan meer geld komt. Kun je dingen verkopen? Kun je een andere baan erbij zoeken? Kun je op een andere manier inkomsten genereren?

Meer tijd? Kun je met minder geld toe? Dus bijv zonder huis maar in een camper of tiny house? Of kun je minder gaan werken? Je auto verkopen en alles op de fiets doen? Besparen?

Zet daarna alle stappen op een rij die je gaat zetten. Maar vergeet niet het waarom, want dat is belangrijker als hoe. Als je écht iets wil, kom je er bijna altijd wel (ok, zware ziektes daargelaten maar zelfs daar is denk ik soms nog wel wat te halen, al zullen dat kleinere stappen en verbeteringen zijn).