Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 13:00

Hi allemaal,

Ik zal op de topic titel een korte toelichting geven. Zolang ik kan herinneren ben ik van doel naar doel aan het gaan. Dit begon met behalen HAVO diploma naar duaal studeren in de accountancy, naar eigen appartement, naar leuke vriend, naar samenwonen, huis verbouwen, gezond worden (ziekte van Crohn) ,stoppen studie, opzoek naar nieuwe baan, eigen auto kopen en nu zijn we hier….

Bovenstaande is allemaal bereikt en ben daar ontzettend blij en gelukkig mee maar ik ben nu zo onrustig omdat ik voor nu (lees binnen nu en 2 jaar) geen “doelen” heb. Ik weet gewoon niet wat ik moet ik zou dolgraag weer een huis kopen en verbouwen maar dat vind vriendlief geen goed idee haha en nu heb ik het idee dan maar een andere auto kopen terwijl ik deze net 2 maanden heb en echt perfect is maar ik moet iets met mijn “onrust”

En ja ik hoor jullie al denken, wat een luxe probleem en wees tevreden.

Maar zijn er meer mensen die deze rusteloosheid kent en wat doen jullie eraan? En wees een beetje lief in de comments. :o

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:03

Ja dat is het punt waarop je gaat denken: Is dit het leven :+

Tips? Niet echt, kleinere doelen stellen met sporten of carriere maken of een opleiding erbij doen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 31-01-24 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:03

Echt tips om er vanaf te komen heb ik niet, maar probeer misschien wat bezig te blijven?
Ga de tuin herinrichten, geef het huis een nieuwe kleur, maak het energiezuiniger (?)
Voor als doel, wil je trouwen? Kinderen? Kan ook een mooi streven zijn.
Heb je hobby's of een sport? Kan je daar in investeren?

lrm

Berichten: 3392
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:09

Ik ken het, ik kan het niet stoppen. Een soort van drang naar competitie, zo voelt het. Terwijl het enkel een competitie met mezelf is.

Ik heb vorig jaar gezegd nu ga ik genieten van wat ik heb. En dan mis ik het doel. Met het doel voelt alles soms wat gehaast. Oplossing hier nog niet gevonden, ik ga gewoon door met iets nieuws verzinnen.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:15

Ja herkenbaar :+ Op zich heb ik er zelf nog niet eens veel "last" van maar merk soms dat mijn omgeving wel gek van me wordt als ik weer iets nieuws verzonnen heb.

Ik richt me in die zin nu vooral op mijn sport en ik heb nog een relatief nieuwe baan. Heb dit keer ook specifiek een baan gezocht in een dynamische en misschien zelfs ietwat chaotische omgeving, anders verveel ik me over een jaar alweer.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:18

Los van het 'en nu dan', geniet vooral ook gewoon even bewust van wat je al voor elkaar hebt gekregen :D

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:18

Ik lees even mee. Ik herken dit namelijk best wel (wellicht in een iets andere vorm), echter heb ik er ook nog geen 'oplossing' voor gevonden. Ik heb voor mijn gevoel altijd een drang naar iets nieuws, maar ervaar niet echt voldoening zodra ik datgene behaald heb.

Ik kamp sinds mijn 12e met chronische depressie, en altijd was ik dan een doel aan het najagen met het idee dat ik me beter zou gaan voelen als ik dat doel behaald zou hebben. Helaas viel dat elke keer vies tegen, maar kwam er wel weer een ander doel in beeld. Nu heb ik een punt bereikt dat mijn doelen (eigen plekje, leuke vriend, vaste baan etc.) wel zo'n beetje op zijn, en dat maakt dat de depressie ontzettend op komt spelen met inderdaad het gevoel van 'wat nu' en 'is dit het dan?'.

Mijn psycholoog opperde dat ik misschien wel ADD heb. Ik had daar zelf nooit aan gedacht maar toen ik de symptomen ging bekijken kon ik toch bijna overal wel een vinkje achter zetten :+ en ondanks dat ik er verder niks mee wil gaan doen (ik voel er ook niks voor om me evt. officieel te laten diagnosticeren), voelt het toch wel prettig om een soort idee te hebben van ah, misschien komt het daar dus wel vandaan.

Mijn vader is trouwens precies hetzelfde en heeft nu op zijn 60e levensjaar ook nog steeds geen gouden tip helaas :') vooral bezig blijven met kleine projectjes rondom huis houd hem aan de gang.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:29

Ik ken het wel een beetje. Maar ik heb het gewoon in hobby's gestopt :P

Het opknappen van oude meubeltjes is bijvoorbeeld heel satisfying, elke keer heb je weer het idee dat je iets hebt bereikt.
Aangezien ik momenteel met gescheurde enkelbanden zit, is het het lezen van boeken.

Maak het 'gezond' zullen we maar zeggen.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:01

Oh ik doe even een stipje - heel herkenbaar...

Ik verveel me ook ontzettend snel maar vind iets nieuws/anders ook weer spannend. Is echt een fantastische combinatie....

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:08

Ik heb precies hetzelfde. Havo gehaald, vwo gaan doen, hbo studie gehaald, gaan werken, paard gekocht, eigen bedrijf gestart, weide huren en dit ombouwen tot wat ik wilde, nieuwe studie gaan doen (3 jaar), huis kopen en verbouwen, leren hoefbekappen, nu overweeg ik om een extra dienst in mn bedrijf aan te gaan bieden, deze zomer hoop ik af te studeren om een nieuw bedrijf erbij te starten, etc. En ik wil graag nog iets van rechten studeren oid.
Dus snap helemaal wat je bedoeld.
Stilstand is achteruitgang en ik wil tegenvallers voor zijn en niet wedden op 1 paard. Ik wil opties hebben om mn centen te verdienen, ik hou niet van sleur, ik wil ontwikkelen en iedereen verklaard me voot gek.

Is het vast ook, maar the heck with it.

Ik denk niet dat ik ervanaf kom, ik denk dat dit voor mij de manier is om het leuk te houden voor mezelf en een betekenisvol leven te hebben. Ik wil ooit eindigen met dat ik afscheid neem en kan zeggen: ik heb echt een te gek leven gehad en werkelijk alles gedaan wat me tof leek. Geen spijt en 'had ik maars'

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:09

Doelgerichtheid is prima. Zolang het je brengt wat je wilt. Maar jezelf altijd doelen stellen om het doelen stellen, zonder rust te kunnen vinden in het hier en nu, is een snelweg naar opgebrand raken. Vroeg of laat. Het komt vaak vanuit een tekort. Van binnen. Je zou eens met een goede psycholoog of coach dat kunnen onderzoeken voor jezelf. Als je er last van hebt…

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:11

Ik weet niet hoe oud je (en anderen die zich hier melden) bent, maar ik ben momenteel om precies dezelfde gevoelens als die jij hebt het boek het dertigersdilemma aan het lezen. En dat geeft me in elk geval wat inzichten over waaróm ik me zo voel. Nog niet hoe ik het moet oplossen, maar ik heb het boek nog niet uit, dus hopelijk komen er nog praktische tips :+

Ik mag mezelf ook gelukkig prijzen met alles wat ik heb, maar nu heb ik dus al bijna een paar jaar zoiets van 'is dit het nu? Moet ik dit de rest van m'n leven volhouden?'. Los van wat nog te verbouwen en verduurzamen dingen aan ons huis heb ik momenteel eigenlijk ook weinig 'grote' doelen, zeker voor de kortere termijn (komende 5 jaar), om echt naartoe te werken.

Voor de langere termijn wil ik me nu gaan focussen op beleggen om hopelijk eerder met pensioen te kunnen. Het focussen op beleggen kan nu, maar voor ik daar profijt uit haal zijn we denk ik wel 10-20 jaar verder.

Dus ik heb ook een doel voor nu nodig :+

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:13

Oh ja, heeeeel herkenbaar. Mijn man weet niet beter dan dat ik dan iedere paar jaar ineens is iets anders ga doen (opleiding erbij, ander werk etc) en ondersteund dat ook.
Het heeft ook niets met leeftijd te doen, het is al mijn hele leven zo en dat heb ik geaccepteerd.
Er is een topic over waar je waarschijnlijk wat aan hebt, ik zoek het even.

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:14

Heel herkenbaar. Ben in 9 jaar tijd 9 keer verhuist, altijd wel een goede reden voor vond ik zelf, betere plek, nieuwe studie, minder duur etcetera. Mijn omgeving werd er gek van, soms ikzelf ook :+ . Hoop nu een poosje te blijven, weer lekker verbouwt en nu bezig met verduurzamen. Heb ook 2 bachelors en 2 masters gedaan, waarvan 3 afgerond :D .

Ook qua werk snel last van, na een jaar denk "is dit het nu?" Als alles lekker op rolletjes loopt. Dan ben ik weer toe aan de volgende uitdaging. Oplossing daarvoor was freelancer worden en elke 1-2 jaar wat nieuws :Y) .

Qua prive heb ik het ook, maar merk dat ik veel van mijn energie en en denkkracht kwijt kan in mijn paard. Daar rij je nooit 100% op wedstrijd dus je kan je altijd blijven verbeteren, een paard is nooit "af" en loopt ook nooit op rolletjes :+ .

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:15

Zou het een vorm van vluchtgedrag kunnen zijn?

Als je geen doelen of uitdagingen in het vooruitzicht hebt, dan zul je het dus met jezelf moeten doen en dat is voor sommige (lees onbewust best heel veel) mensen behoorlijk confronterend. Wat wil je de onrust jou vertellen? Kun je er mee zijn? En dat klinkt een stuk makkelijker dan dat het daadwerkelijk is. Want we hebben niet geleerd hoe om te gaan met "lastige" gevoelens.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:16

Dit topic bedoel ik. Is al wat ouder maar met veel aha momenten :)*

[LZP] Generalist-probleem: banen snel zat

Ik zie het zelf als een kracht, niet als een probleem.
Bij iets nieuws sta ik vaak vooraan en steek de handen uit de mouwen waar veel anderen blijven hangen in hoe het vroegah was.
Soms vraag ik me wel eens af waarom ik niet gewoon kalm en tevreden kan zijn. Maar als iedereen dat was, dan kwam er nooit iets van de grond :D
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 31-01-24 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:20

Wat mij helpt is ergens helemaal induiken en uitpluizen maar niet meteen actie ondernemen. Ik heb nog geen nieuwe auto nodig maar weet al wel precies welke het waarschijnlijk gaat worden wanneer dat wel zo is. Om even bij je auto voorbeeld te blijven.

Heb je al eens ingelezen in de FIRE beweging? Daar kan je ook veel mee bezig zijn, over lezen, sparen etc. Stel je ook concrete doelen, ik wil zoveel % sparen enzovoorts.

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:20

Ik word al onrustig als ik het lees eigenlijk.
Zou het niet een mooi doel zijn om rust te vinden en te genieten van het leven zoals het komt?

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:22

Goof schreef:
Ik word al onrustig als ik het lees eigenlijk.
Zou het niet een mooi doel zijn om rust te vinden en te genieten van het leven zoals het komt?


Dit advies is ongeveer net zo behulpzaam als tegen iemand met een depressie zeggen dat ze gewoon vrolijk moeten zijn :') .

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:24

Goof schreef:
Ik word al onrustig als ik het lees eigenlijk.
Zou het niet een mooi doel zijn om rust te vinden en te genieten van het leven zoals het komt?

Ja, zo werkt dat natuurlijk :+

Ik denk dat het wel belangrijk is om na te gaan waar de onrust vandaan komt. Ik heb zelf heel veel aan therapie gehad (niet alleen hiervoor, maar al mijn 'issues' komen wel een beetje op hetzelfde neer).

Maar anderzijds heb ik ook wel een beetje geaccepteerd dat dit een beetje is hoe ik ben.
Bedankt voor de link trouwens Sizzle, even vluchtig een paar pagina's doorgelezen en herken daar inderdaad wel een hoop.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:25

En bovendien: grote voorbeelden (bijv. wereldverbeteraars, politici, grote ondernemers) zijn zelden mensen die tevreden zijn met enkel hun achtertuin.

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:26

Ik zie het rusteloos zijn ook niet per se als een slechte eigenschap
. Maar gewoon een symptoom van een hyperactief brein dat graag bezig is. Nadeel is dat als je niet met een zinnig doel bezig bent, die capaciteit in je hoofd vaak gebruikt wordt voor piekeren over de toekomst en "is dit het nu" gedachtes.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:35

Zingevingsvragen, altijd mooi :D

Wat vind je belangrijk in het leven? Wil je jezelf doorontwikkelen? Zijn er ‘goede doelen’ die je belangrijk vind? Zijn er mensen in je omgeving die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken?


Ik heb zelf ook niet voldoende uitdaging met een leven dat alleen bestaat uit mijn relatie/vrienden/familie, werk, huis en een hobby. Hoe leuk ik dat alles ook vind :) Daarom zet ik me afwisselend in voor verschillende goede doelen.

Eerst bijvoorbeeld het behoud van de bibliotheek/dorpshuis in ons dorp. Later heb ik me ook politiek ingezet (gemeenteraadslid) en weer daarna voor de hersenstichting en de kindertelefoon. Zeker als daar iets concreets aan te hangen is (bv x bedrag bij elkaar verzamelen zodat een bepaald onderzoek van start kan gaan, of behoud van de bieb) geeft het heel veel voldoening om iets voor elkaar te boksen voor zaken die je intrinsiek belangrijk vind.

Dus daar zou ik eerst naar zoeken; wat is echt een onderwerp dat je grijpt, iets waarvan je écht wil dat het anders/beter gaat? En dan daarmee aan de slag +:)+

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:46

Eef_Bam schreef:
Goof schreef:
Ik word al onrustig als ik het lees eigenlijk.
Zou het niet een mooi doel zijn om rust te vinden en te genieten van het leven zoals het komt?


Dit advies is ongeveer net zo behulpzaam als tegen iemand met een depressie zeggen dat ze gewoon vrolijk moeten zijn :') .


:')
Het is een doel, geen knop die morgen om moet.

Waarom wel fysieke doelen stellen zoals een huos, een auto, een partner, maar niet een doel zoals innerlijke rust zoeken?
Lijkt mij het fijnste doel dat je na kan streven als ik eerlijk ben.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:50

Marigo schreef:
Doelgerichtheid is prima. Zolang het je brengt wat je wilt. Maar jezelf altijd doelen stellen om het doelen stellen, zonder rust te kunnen vinden in het hier en nu, is een snelweg naar opgebrand raken. Vroeg of laat. Het komt vaak vanuit een tekort. Van binnen. Je zou eens met een goede psycholoog of coach dat kunnen onderzoeken voor jezelf. Als je er last van hebt…


Maar dit is niet helemaal waar. Het is niet doelen stellen om het doelen stellen. Het is vooral om over een langere periode met een betekenisvolle activiteit bezig te zijn waar je later wat aan gaat hebben. Ik kan perfect genieten van het hier en nu, kan ook echt prima aanvoelen als er eens even niks uit mn handen komt en dat is helemaal prima, morgen weer een dag. Ik werk wanneer ik wil, en geloof me..ik ben liever bezig met genieten (al geeft mn werk me wel voldoenig). Bezig zijn met een studie geeft me het gevoel van ontwikkeling en nieuwe skills leren.
Nee ik herken mezelf absoluut niet in wat jij noemt het snel opgebrand zijn en niet stil kunnen staan in het hier en nu.

Edit: ik merk trouwens ook dat de mensen die het onrustigste raken van mijn way of life, dat zij vaak tientallen jaren bij dezelfde werkgever blijven werken, hetzelfde werk blijven doen, met pijn en moeite aan iets nieuws starten, heel lang moeten nadenken over een grote beslissing etc.
En je moet echt niet denken dat ik nooit lui in mn bed of op de bank lig. Of gewoon de hele middag in de zon zit. Ik werk 'maar' 3 dagen in de week, juist om ook van mn paarden en rust te genieten en dagjes weg te gaan (doe ik trouwens ook gewoon op werkdagen, dan gooi ik de planning om). Ik heb die drang naar ontwikkeling heel erg om vrijheid voor mezelf te creeren, zekerheid in de financieen en zekerheid in werk. En vooral ook verkrijgen van kennis.