Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:55

Ik had dat vroeger ook.
En op het moment dat je dan in een stabiele fase zit dan is er niks meer om naartoe te leven.

Wat mij heeft geholpen is juist te genieten van dingen die ik heb en dat klinkt makkelijker maar dat heeft echt wel even geduurd. En idd de rust in mezelf zoeken. Wij hebben een camper gekocht en gaan minstens 1x p/j ermee weg. En dingen doen die niet konden toen ik zo druk was met eigen doelen. Je kunt doelen ook eindeloos blijven verstellen trouwens dat was echter niks voor mij.

Succes ts.

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:56

Hutcherson schreef:
Marigo schreef:
Doelgerichtheid is prima. Zolang het je brengt wat je wilt. Maar jezelf altijd doelen stellen om het doelen stellen, zonder rust te kunnen vinden in het hier en nu, is een snelweg naar opgebrand raken. Vroeg of laat. Het komt vaak vanuit een tekort. Van binnen. Je zou eens met een goede psycholoog of coach dat kunnen onderzoeken voor jezelf. Als je er last van hebt…


Maar dit is niet helemaal waar. Het is niet doelen stellen om het doelen stellen. Het is vooral om over een langere periode met een betekenisvolle activiteit bezig te zijn waar je later wat aan gaat hebben. Ik kan perfect genieten van het hier en nu, kan ook echt prima aanvoelen als er eens even niks uit mn handen komt en dat is helemaal prima, morgen weer een dag. Ik werk wanneer ik wil, en geloof me..ik ben liever bezig met genieten (al geeft mn werk me wel voldoenig). Bezig zijn met een studie geeft me het gevoel van ontwikkeling en nieuwe skills leren.
Nee ik herken mezelf absoluut niet in wat jij noemt het snel opgebrand zijn en niet stil kunnen staan in het hier en nu.


Ik kan me daar dan juist wel weer in vinden, maar dat zal ook te maken hebben met mijn andere issues. Niet zo'n goede combi... :D daar sluit de reactie van kiomiamigo voor mij dan ook weer mooi op aan.

Interessante reacties verder, een hele hoop dingen zijn voor mij erg herkenbaar.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:06

Ik herken dit zelf niet zo, omdat ik van doelen juist stress krijg (je haalt het, of niet. En in die tijd dat ik bezig ben mijn doel te behalen, ben ik alleen maar aan het najagen, wat mij ook stress geeft).

Nu vond ik dat soms een slecht eigenschap van mij tot ik eens iemand sprak die het had over niet doelgericht gaan leven, maar juist waarde gericht. Dus een belangrijke waarde van mij is omzien naar andere mensen. Die waarde kan ik altijd weer uitvoeren, het 'stopt' niet als ik een keer iemand geholpen heb. Zo ben ik uit de stress van het najagen en het falen, maar heb ik wel voldoening. Misschien is dat iets wat jou ook kan helpen TS?

Zebrastreep

Berichten: 9765
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:31

Eigenlijk ben je je hele leven al bezig met doelen maken en behalen dit leer je al vroeg op school. Het kan helpend zijn om doelen op te stellen , en het is ook wel nodig en hoort bij het leven.

Ik maak voor mijn werk doelen voor anderen omdat het volgens de wet moet ( om even nogmaals te bevestigen hoe erg doelen in ons leven worden gezet) Ik kan voor anderen goed doelen maken en aan deze doelen werken , maar ik zie doelen soms ook wat als 'niet toevoegend' helemaal met de doelgroep waarvoor ik doelen maak. Hoezo moet het hele leven bestaan uit doelen , en doelen behalen?

Ik heb vooral doelen waar je altijd aan kunt blijven werken en waar geen einde aankomt. Zoals bijvoorbeeld elke jaar nog beter trainen voor mountainbikewedstrijden en betere plaatsen te behalen op amateur wedstrijden. Omdat dit elk jaar terugkomt , komt er ook geen einde aan het doel.

Maar plezier moet altijd voorop staan bij een doel , en eigenlijk is de weg er naar toe nog mooier dan het doel behalen. En ik denk dat je daar vooral voldoening uit moet halen.

En plan vaak wat leuks in om de sleur te doorbreken en om naar uit te kijken. Ik probeer dat ook meer te doen en dat geeft ook een groter geluksgevoel.

Marie111
Berichten: 4672
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:39

Wel eens gedacht aan AD(H)D ?

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:45

Ik herken dit zo.. ook even een stipje.

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 15:51

Marie111 schreef:
Wel eens gedacht aan AD(H)D ?


Nee nog nooit eigenlijk. Past ADHD bij het beeld wat is schets?

Ik zag ook nog een leeftijd vraag voorbij komen ik ben 21 :D en fijn dat in dus niet de enige ben die dit heeft, voelt toch wat minder eenzaam in de onrust hahaha

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:52

Wauw TS! Het lijkt alsof ik mijzelf hoor, of lees :+

Heb je al dit zelf gepland? In hoeverre je iets kan plannen. Of overkomt je ook veel? Komt het op je pad?

Ik vind AD(H)D niet passen bij wat je schetst.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:03

kiomiamigo schreef:
Zou het een vorm van vluchtgedrag kunnen zijn?

Als je geen doelen of uitdagingen in het vooruitzicht hebt, dan zul je het dus met jezelf moeten doen en dat is voor sommige (lees onbewust best heel veel) mensen behoorlijk confronterend. Wat wil je de onrust jou vertellen? Kun je er mee zijn? En dat klinkt een stuk makkelijker dan dat het daadwerkelijk is. Want we hebben niet geleerd hoe om te gaan met "lastige" gevoelens.


Ik vind dit een hele sterke reactie.

Ik merk namelijk dat ik in de laatste jaren, na o.a. EMDR therapie, ik me veel gemakkelijker kan berusten en het op de in mijn ogen gezondere manier kan aanpakken.
Ik MOET niet meer, waardoor ik opgebrand raak. Mijn doelen kunnen ook gerust langere tijd geparkeerd worden.

Voordeel is wel dat ik een (nu dan niet) heel actief leven heb en weinig thuis ben. Ik ben me meer gaan hechten aan inhoud in mijn leven dan in het volbrengen van doelen. Met inhoud doel ik dan op sociale interactie, meer stilstaan bij de zaken waar ik dankbaar voor mag zijn, en meer aandacht voor mijn persoonlijke struggles.

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 16:20

Kiekeboefje schreef:
Wauw TS! Het lijkt alsof ik mijzelf hoor, of lees :+

Heb je al dit zelf gepland? In hoeverre je iets kan plannen. Of overkomt je ook veel? Komt het op je pad?

Ik vind AD(H)D niet passen bij wat je schetst.


Deel wel echt gepland enige wat mij “overkwam” was mijn vriend en toen ik ziek werd met Crohn…

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:39

Hoi TS,

Ik herken mij een deel in je verhaal. Ik kan ook niet goed stil zitten zonder een doel, maar ik heb niet de extreme doelstellingen om elk jaar te willen verhuizen of andere werkgever te willen hebben. Ik ben uiteindelijk in workshops uitgekomen en tussendoor studies om bezig te blijven en toch iets te hebben waar je naar toe kunt werken.

Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met het schrijven van een boek en heb een cursus sieraden maken opgepakt, dat wil niet zeggen dat dat ook meteen iets voor jou is, maar wel een voorbeeld van een kleiner doel en toch bezig blijven.:)

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:41

Met 21 lijkt het me heel gezond om rusteloos te zijn. Immers moet je volwassen leven nog beginnen.
Ik zou het eerder apart vinden als je nu al „klaar“ zou zijn met uitdagingen.

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:45

Sizzle schreef:
Met 21 lijkt het me heel gezond om rusteloos te zijn. Immers moet je volwassen leven nog beginnen.
Ik zou het eerder apart vinden als je nu al „klaar“ zou zijn met uitdagingen.


Maar dat je je onrust aanpakt wil toch niet zeggen dat je stopt met leven en uitdagingen aangaan?

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:03

Ruilen? Hier uitdaging op uitdaging en lang niet allemaal negatief hoor maar ik vind het verschrikkelijk of het nu positief of negatief is.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:22

Grappig en deels herkenbaar topic. Ook het topic over creatieve-generalisten klinkt bekend... ook de bore-out.

Het lastigste vind ik dat ik niet altijd kan benoemen wat ik wel wil, waardoor verder zoeken heel lastig is. Ik heb veel interesses, sommigen continue, sommigen af en aan. In mijn vrije tijd verveel ik mij nooit in ieder geval.

Ik verveel mij snel in mijn werk. Voor mij geldt, het eerste jaar leer ik het, het tweede jaar verbeter ik het, en het derde jaar doe ik het. In jaar 4 neem ik ontslag. :+ Het enige voordeel dat ik door de bankencrisis had, was dat ik vaak van baan moest wisselen (alleen op projectbasis), hierdoor bleef het interessanter. Maar toen ik weer ergens vast zat, was ik het na 3 jaar steeds weer zat.

Het issue is ook, ik kan niet tegen sleur, maar ik kan niet zonder sleur. :D

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:35

Goof schreef:
Sizzle schreef:
Met 21 lijkt het me heel gezond om rusteloos te zijn. Immers moet je volwassen leven nog beginnen.
Ik zou het eerder apart vinden als je nu al „klaar“ zou zijn met uitdagingen.


Maar dat je je onrust aanpakt wil toch niet zeggen dat je stopt met leven en uitdagingen aangaan?


Zonder drive kom je niet ver toch?

Het zal individueel zijn maar de plannen die ik had op mijn 21e stopte niet bij een nobel prijs zullen we maar zeggen. Inmiddels zie ik dat wel een stuk realistischer :P

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:35

Maar nogmaals; drive en onrust zijn toch iets heel anders?

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:38

Goof schreef:
Maar nogmaals; drive en onrust zijn toch iets heel anders?


Geen idee, voor mij zijn ze hetzelfde. Dat zal persoonlijk zijn.
De onrust fases zorgen ervoor dat ik energie voor 100 heb om meer uit mijn dag te halen dan gemiddeld. Die onrust stopt dan weer tijdens een groeifase.

Ik ben op dit moment mentaal zeer onrustig omdat ik op het werk niet meer verder kan ontwikkelen.
Met als gevolg dat ik alles aan het aanpakken ben om daar verandering in aan te brengen. Mijn hoofd draait overuren en dat is ok. Ik weet dat er dan weet een nieuwe deur open gaat ergens.

Tegelijkertijd kan ik ook prima genieten van mijn buitenritje trouwens, ik ben namelijk niet gestressed (enkel onrustig).

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:31

kiomiamigo schreef:
Zou het een vorm van vluchtgedrag kunnen zijn?

Als je geen doelen of uitdagingen in het vooruitzicht hebt, dan zul je het dus met jezelf moeten doen en dat is voor sommige (lees onbewust best heel veel) mensen behoorlijk confronterend. Wat wil je de onrust jou vertellen? Kun je er mee zijn? En dat klinkt een stuk makkelijker dan dat het daadwerkelijk is. Want we hebben niet geleerd hoe om te gaan met "lastige" gevoelens.


Hier ga ik in mee. Vaak is het een manier om te vluchten, ergens mee om te kunnen gaan. Een soort copingsmechanisme. Een soort wegrennen van jezelf. Want wat blijft er over als je al je doelen en drukte niet meer hebt? En je alleen bent in alle stilte?
Misschien eens goed om na te denken waar de onrust vandaan komt? Opgelegde verwachtingen? Waarom moet je altijd een doel hebben?

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 20:58

Suzanne F. schreef:
kiomiamigo schreef:
Zou het een vorm van vluchtgedrag kunnen zijn?

Als je geen doelen of uitdagingen in het vooruitzicht hebt, dan zul je het dus met jezelf moeten doen en dat is voor sommige (lees onbewust best heel veel) mensen behoorlijk confronterend. Wat wil je de onrust jou vertellen? Kun je er mee zijn? En dat klinkt een stuk makkelijker dan dat het daadwerkelijk is. Want we hebben niet geleerd hoe om te gaan met "lastige" gevoelens.


Hier ga ik in mee. Vaak is het een manier om te vluchten, ergens mee om te kunnen gaan. Een soort copingsmechanisme. Een soort wegrennen van jezelf. Want wat blijft er over als je al je doelen en drukte niet meer hebt? En je alleen bent in alle stilte?
Misschien eens goed om na te denken waar de onrust vandaan komt? Opgelegde verwachtingen? Waarom moet je altijd een doel hebben?


Goede vraag en daar heb ik niet 123 een antwoord op ik dacht altijd dat het ook gewoon een beetje bij mij hoort en van wat wil je “later bereiken” maar nu heb ik daarin (voor nu) alles en dan voelt het alsnog niet genoeg of volledig voldaan en moet ik weer wat nieuws hebben …

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:10

Herkenbaar.. Ik denk wel eens, wanneer heb ik nou een jaar waarin er niet iets 'groots' gebeurt.. Er is altijd wel iets en dat begon al op de middelbare school. Niet weten wat ik wou, opleiding doen, niet leuk vinden, werken.. Toch weer gaan studeren, relatie, samenwonen, werken, trouwen, scheiden.. Verhuizen, gaan ondernemen, maagverkleining, relatie, breakup, NLP opleiding begonnen en nu stort ik me weer in vakanties, heb het paardrijden weer opgepakt, nieuwe auto gekocht.. What's next :+

Maar eerlijk? Het heeft me wel veel gebracht. Ik kan doen en laten wat ik wil, door het ondernemen heb ik daar alle ruimte en mogelijkheden voor..

Ik moet wel zeggen dat ik door de NLP opleiding wel een beetje weet waar het vandaan komt en dat zou voor jou ook interessant kunnen zijn om te ontdekken.

MuSLi

Berichten: 5245
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:46

Kiekeboefje schreef:
Wauw TS! Het lijkt alsof ik mijzelf hoor, of lees :+

+1, ik herken het ook volledig. In heel veel onderdelen van het leven.
Gelukkig heb ik geen onrust in het hebben van mijn partner en het hebben van mijn kind :') :Y)
Maar daaromheen ben ik ook wel altijd op zoek naar nieuws/uitdaging/prikkels :j

Ik probeer soms inderdaad, zoals al geopperd werd, kleinere doelen te stellen.
En dan voornamelijk op sportief vlak. Of een (thuis)studie voor erbij (ben ik nu mee bezig).
Zo hou ik een beetje uitdaging, zonder hele grote veranderingen door te voeren.

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:02

Hier heeft het leren genieten en echt stilstaan bij het geluk wat ik heb veel geholpen. Ik houd van verandering maar moet echt uit kijken dat ik niet vergeet om juist van de reis naar het doel te genieten. Nog steeds is dat niet altijd makkelijk.

Voor mij is het wel ADD gerelateerd denk ik.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:01

J30d schreef:
Goede vraag en daar heb ik niet 123 een antwoord op ik dacht altijd dat het ook gewoon een beetje bij mij hoort en van wat wil je “later bereiken” maar nu heb ik daarin (voor nu) alles en dan voelt het alsnog niet genoeg of volledig voldaan en moet ik weer wat nieuws hebben …


Dus je probeert een leegte te vullen... Misschien tijd om te gaan ontdekken waar die leegte voor staat.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:43

[/quote]

Goede vraag en daar heb ik niet 123 een antwoord op ik dacht altijd dat het ook gewoon een beetje bij mij hoort en van wat wil je “later bereiken” maar nu heb ik daarin (voor nu) alles en dan voelt het alsnog niet genoeg of volledig voldaan en moet ik weer wat nieuws hebben …[/quote]


Als het gaat schuren bij je, dus dat je zeg maar kort door de bocht "last" krijgt van het altijd maar iets nieuws willen, dan kun je eigenlijk wel stellen dat het een vlucht is. Als het bij jou hoort, dan heeft vooral de omgeving er last van. En als je er dan "last" van hebt, hoef je er nog niet heel zwaar aan te tillen hoor. Het is interessant om eens te onderzoeken waar die onrust vandaan komt.