Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:30

Ik heb een kelder, noodpakket en voor mij en alle dieren voor 2 maanden eten/voer :)

je weet nooit, hoeft niet eens oorlog te zijn.. kan ook ongeluk/slecht ter been/mentaal.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:30

_San87_ schreef:
Poeh, lastige vraag. Ik denk net als Tamary dat als er oorlog komt, het eerst een cyberoorlog wordt.


Ukraine en Gaza laten zien dat dat niet gebeurt. Er wordt nog steeds met mankracht en troepen geknokt. En drones, laten we die niet vergeten. Dat is de opmerkelijke 'vernieuwing' die we nu zien.

En ja, ook hier kan het oorlog worden. Als Trump opnieuw in de VS aan de macht komt, kan Putin ongehinderd doorstomen. En reken maar dat die dat van plan is.

Vluchten? Vergeet het maar.
Huisdieren? Die ga je als eerste laten gaan. Paarden? Heb je al helemaal geen tijd of geld meer voor.

Allemaal heel lief en aardig, maar zó naief.

Als het oorlog wordt, telt er maar 1 ding: jezelf en je familie (nee, dat zijn je huisdieren niet) in leven houden, en je zult er achter komen dat je nog kunt doden als het nodig is ook.

"Civilisation is 2 missed meals and 24 hours away from barbarism" - Neil Gaiman/Terry Pratchett, Good Omen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5181
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:34

hahahatsjoe schreef:
Niets, roeien met de riemen die je dan hebt, ook dan gaat het leven gewoon door. Ik vond op een rommelmarkt Libelles uit 1941 en uit niets bleek dat er oorlog was. Natuurlijk is dat er wel maar mensen leven gewoon door.

Precies! Ik zou precies hetzelfde doen en het beste ervan hopen.

8nnemiek

Berichten: 43453
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:37

Maar Ibbel, kijk naar het verleden en naar Oekraïne.. daar gaat het ‘gewone’ leven door, mét huisdieren.
In de tweede wereldoorlog was het pas in de hongerswinter dat men huisdieren en paarden moest gaan eten.

Zoolgangster

Berichten: 9709
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:51

hahahatsjoe schreef:
Niets, roeien met de riemen die je dan hebt, ook dan gaat het leven gewoon door. Ik vond op een rommelmarkt Libelles uit 1941 en uit niets bleek dat er oorlog was. Natuurlijk is dat er wel maar mensen leven gewoon door.


Klopt, voor de meeste mensen ging het leven gewoon door. Met distributie bonnen, om te voorkomen dat een paar hebberige mensen de winkelschappen leegkochten. Mensen pasten zich aan en het leven ging door. Overigens was de hooikist om energie te sparen tijdens het koken in veel huishoudens te vinden en in de damestijdschriften stonden tips hoe je kon bezuinigingen en ingrediënten kon vervangen.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:00

Prairy schreef:
15 meter? Wij zitten relatief dicht bij een start en landingsbaan in België van de Navo, komt hier ook regelmatig wat over (en door de geluidsbarrière) maar 15 meter gelukkig niet, dan zitten ze in de bomen :=

Wij hadden het plan om in 2026 ongeveer een tweede huis in het buitensland te gaan kopen, Duitsland stond ook als optie op mijn lijstje. Die heb ik nu eigenlijk wel al geschrapt.

En ik wil het nu eigenlijk uiterlijk volgend jaar ipv een jaar later. Max 24u rij afstand zijn we nu aan het kijken. Liever vliegen maar wat moet dat moet dan maar.

Madeira was ook een optie maar ik wil niet op een eiland afhankelijk zijn van import goederen. Nu kun je daar goed zelfvoorzienend leven door het klimaat het hele jaar door, maar toch.

Contant geld in huis heb ik eigenlijk nooit, dat is misschien toch nog wel handig. In de zomer kunnen we goederen ruilen voor eten in principe.


Ja 15m en dat is echt heel erg laag := we zitten direct aan een groot meer waarop ze laag vliegen oefenen (ook regelmatig NAVO oefeningen (super intressant voor een land dat niet bij de NAVO zit en ook nog niet mag :+ ) en ook boomtop vliegen, ze trainen hier ook piloten voor Oekraïne (dus dat vliegen is wel vrij recent pas zo actief). Gelukkig als ze zo laag vliegen gaan ze niet zo heel hard, maar door de geluidsbarriere gaan ze wel regelmatig (maar dan hoog).

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:37

Ik woon vlak langs de Lekdijk, enig idee waar er met bommen wordt gegooid.
Ik maak mij geen enkele illusie dat als Putin doorwalst dat wij over het hoofd worden gezien.
En al die ik zorg voor mijn paarden, katten, honden ed. Nou nee want er valt niets meer voor te zorgen.
Cynisch? yep.

mysa

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:53

tamary schreef:
De vraag is in hoeverre we hier ons zorgen moeten maken over een traditionele oorlog met bombardementen, etc. Eerder zou het interessant zijn voor bv Rusland om via cyberaanvallen bv de nutsvoorzieningen langdurig plat te leggen en de daar op volgende onrust de rest laten doen. In elk geval dus basis op orde : was en afwas bijhouden, huis redelijk schoon, pot vitamine pillen en vit. D als je meer binnen zit. En inderdaad water, eten dat zo uit de pot mondje ingelepeld kan worden, hygiene! en EHBO doos. Huisdieren en vee zijn eigen verantwoordelijkheid, dus daarvoor in elk geval voorraad water en brokjes.
En doe de postcode check om na te kijken hoe hoog/laag je zit qua NAP, want mocht er goed gerommeld worden met basis voorzieningen, dan zijn er ook nog eens pompen die een flink deel van Nederland droog houden die.


Precies, daar ga ik ook vanuit. Er is bij potentiële aanvallers (op dit moment) geen capaciteit voor een full-blown traditionele oorlog.

Cyber en nuclear zijn dan de grootste dreigingen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 30-01-24 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29898
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:13

Als er oorlog uitbreekt hebben de paarden het beter dan wij.
Genoeg hooi en gras. :)
Water kan met een grondpomp
Niet helemaal gezond, maar wel water.

Wijzelf, ik koop mijn boodschappen voor een week en niet heel veel in voren.
uiteraard is een pak rijst niet in 1 keer op, maar heb daar geen kilo's van staan.
idem met brood of andere voeding.
Heb geen kast vol blikjes of potjes. En de vriezer ligt ook niet stampvol.
En er is ook geen zuiver water.

En voor de zonnepanelen ook geen accu dus dat schiet ook niet op.
Wel een houtkachel dus koud krijgen we het niet.

Maar ben er niet mee bezig verder.

daantjuhhh

Berichten: 26907
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:20

Ik ben gedoemd om dan te sterven denk ik.

Als ik niet kan vluchten dan ga ik denk ik het gevecht aan. Dood ga ik dan toch, dan liever vechtend.

Tenminste dat is wat ik nu denk, als het daadwerkelijk gebeurd moet je maar afwachten of je dat ook echt kan.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:21

Een stukje uit Terzake van vorige week met Jan Balliauw ( journalist ) over de dreiging op middellange termijn en wat dit betekent voor de gewone burger.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -63408610/

Ik doe niks trouwens. Ik laat mijn dieren niet in de steek, woon dichtbij de luchthaven en de NATO, dus we zijn in elk geval al de klos.
In ons dorp zijn wel schuilkelders en bunkers op een militair domein. Als we daar al geraken, hoop ik dat ze er ook wat eten en drinken hebben voor ons :+

BeFunny

Berichten: 10734
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:29

Mocht het zover komen dat er Oorlog op komst zou zijn te merken idd aan cyber Oorlog of dreiging. Dan eerst zoveel mogelijk inslaan. In potten. Maar ook in zakken om zelf brood te kunnen maken maar ook rijst is altijd handig en water heel veel water. En dan zo lang mogelijk thuis proberen te blijven dus niet te vluchten. Of juist wel snel vertrekken met de camper richting Scandinavië of Zwitserland. En dan niet inslaan maar meteen vertrekken.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:30

listiglistje schreef:
Ik heb een kelder, noodpakket en voor mij en alle dieren voor 2 maanden eten/voer :)

je weet nooit, hoeft niet eens oorlog te zijn.. kan ook ongeluk/slecht ter been/mentaal.

Ik heb trouwens ook groente en fruit uit eigen tuin en houtkachel met 60m2 hout, daarop kan ik ook koken :D

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:53

Interessant hoeveel mensen het over vluchten hebben. Waarom zouden de landen om ons heen, of verder weg, ons op willen nemen? Wij houden in Europa ook nogal de deur dicht...

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:58

Vind het vooral grappig dat Scandinavië veel genoemd wordt om heen te vluchten. Daar waar de dreiging het grootste is. :+

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:04

Quir schreef:
Vind het vooral grappig dat Scandinavië veel genoemd wordt om heen te vluchten. Daar waar de dreiging het grootste is. :+


Dit inderdaad :j
Als Oekraïne niet kan stand houden en / of Trump komt weer aan de macht, is het kalf echt verzopen. En het noorden is nog altijd dichterbij dan het zuiden.
Het is niet voor niks dat de Finnen hun grens met Rusland in sneltempo beginnen versterken met prikkeldraad en co.

Ik hoop voor de belgische verkiezingen dit jaar dat er veel meer geld zal gaan naar defensie en minder naar het milieu.
We hebben nog een voorraadje kogels om 2u stand te houden, daarna is het met stenen en stokken gooien. Ook niet echt bemoedigend :+

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:15

In 1940 was het iets van 5 dagen en daarna over met het feest.
Zolang wij hier (NAVO) "defensie" alleen maar verder wegbezuinigen, Trunkje er ook geen zin meer in heeft.
Laat maar.

BeFunny

Berichten: 10734
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:24

Quir schreef:
Vind het vooral grappig dat Scandinavië veel genoemd wordt om heen te vluchten. Daar waar de dreiging het grootste is. :+



Dan zou daar al eerder Oorlog zijn en dan ga je daar uiteraard niet heen. De kans dat bij ons oorlog komt is idd een stuk kleiner. Maar als er Oorlog komt en je wil weg dan moet je toch ergens heen en dan kun je naar het zuiden of het Noorden maar feitelijk als hier oorlog is dan zal dat in heel EU wel zijn. En dan is of blijven waar je zit het veiligst of juist op tijd weg gaan.

Ik vind het best grappig dat gedacht wordt dat bijv in Noorwegen de dreiging het grootst is. Ik denk dat het daar het minst is. Het is totaal niet strategisch voor Putin.
Ik zie eerder gevaar voor Polen of Tsjechië al heeft hij dan een probleem met heel EU en de VN gok ik zo dus ik denk dat hij wel degelijk op zijn tellen past.

Ik heb er niet heel veel vrees voor. Ook vind ik dat ze maar met moeite het op kunnen nemen tegen Oekraïne na een enorme grote bek vooraf blijkt Oekraïne welliswaar met wat hulp toch veel sterker dan die mafklapper ooit had kunnen bedenken. Wat alleen maar ongelofelijk veel levens kost. Maar voorlopig heeft hij niet het materieel nog de manschappen om daarnaast ook nog elders aan landje pik te doen. Dus ik ga me niet op voorhand druk maken over een mogelijke oorlog hier.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-01-24 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:25

Trunkje heeft nog weinig zin in de NAVO en de geldstromen naar Oekraïne mijn gedacht.
Dan staat Europa er alleen voor... 't zal geen feest zijn.

Ik zal toch wel iets doen bedenk ik mij nu... zien dat ik een radio en zaklamp op batterijen heb en een watervoorraadje voor een paar dagen.

8nnemiek

Berichten: 43453
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:26

Annemarievzr schreef:
Interessant hoeveel mensen het over vluchten hebben. Waarom zouden de landen om ons heen, of verder weg, ons op willen nemen? Wij houden in Europa ook nogal de deur dicht...

Ik ben wel benieuwd waar je het beste zit inderdaad.
Ik zou misschien denken aan de ABC eilanden.. zit je toch in Nederland, maar ver weg van de oorlog..
Verder denk ik dat je als vluchteling uit Europa toch makkelijker bepaalde landen binnen komt dan bv als vluchteling uit Afrika, hoe krom dat ook is.

DuoPenotti

Berichten: 29898
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:27

Vluchten. Nee dan moet ik de dieren achter laten. En waarheen? Omringende landen zitten dan ook in de sh.t.

En landen verderweg buiten Europa komt nu al hierheen...
Denk niet dat er daar een huis voor ons is.

BeFunny

Berichten: 10734
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:31

O ja ze hebben natuurlijk Nucleaire troep. Maar ze zijn niet de enige. Niet dat dat geruststellend is maar ik denk toch dat dat hem nog enigzins op zijn plek houd.

Niobe

Berichten: 7993
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:34

Zorgen dat mijn vriend, moeder en beesten ergens veilig zitten en dan zelf mee helpen waar ik dat kan.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:47

BeFunny schreef:
O ja ze hebben natuurlijk Nucleaire troep. Maar ze zijn niet de enige. Niet dat dat geruststellend is maar ik denk toch dat dat hem nog enigzins op zijn plek houd.


Maar als de VS uit de NATO moest gaan, hebben we enkel nog Frankrijk en de UK die kernwapens hebben denk ik. Geen idee of dit dan nog zo afschrikwekkend is voor de russen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:52

Pandora2 schreef:
BeFunny schreef:
O ja ze hebben natuurlijk Nucleaire troep. Maar ze zijn niet de enige. Niet dat dat geruststellend is maar ik denk toch dat dat hem nog enigzins op zijn plek houd.


Maar als de VS uit de NATO moest gaan, hebben we enkel nog Frankrijk en de UK die kernwapens hebben denk ik. Geen idee of dit dan nog zo afschrikwekkend is voor de russen.

Tuurlijk wel. Een kernoorlog wil iedereen koste wat kost voorkomen.