Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43457
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:27

Als je cash in huis wil hebben dan is een andere valuta dan de euro misschien een veel betere investering.
Ik zou zelf gewoon op zo veel mogelijk van mijn grond voedsel verbouwen. Daar heb je veel aan als ruilmiddel.

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:27

Westerse oorlogsvoering op de grond heeft een 1 op 8-10 verhouding soldaten aan het front, en achter het front. Een gedeelte daarvan zijn reservetroepen/roulatietroepen, maar enorm veel daarvan is logistiek, koks, it'ers, etc etc etc etc. Ook zonder te schieten kan je enorm nuttig zijn als militair.

Rusland doet dit nauwelijks (± 1:3 verhouding incl. Roulatie), waardoor zij meer verliezen draaien en meer logistieke problemen hebben. daardoor hadden zij aan het begin extra veel mankracht beschikbaar, maar dat komt wel tegen een hogere prijs.

Overigens heeft Rusland minder inwoners dan Duitsland en Frankrijk samen (143 mln t.o.v. 83 + 68 = 151 mln), en dan zijn de kleinere landen, zoals Nederland en België, nog niet eens meegerekend. Oekraïne heeft 'slechts' 44 miljoen inwoners en qua mankracht doen ze niet onder tegenover Rusland.

De eu heeft 448 miljoen inwoners en de vs 332 miljoen, bij elkaar 780 miljoen inwoners. Om vergelijkbare verhoudingen tussen ons en onze tegenstander te krijgen als Oekraïne tegen Rusland hebben we een combinatie van China en India nodig als tegenstander.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:38

Mizora schreef:
De eu heeft 448 miljoen inwoners en de vs 332 miljoen, bij elkaar 780 miljoen inwoners. Om vergelijkbare verhoudingen tussen ons en onze tegenstander te krijgen als Oekraïne tegen Rusland hebben we een combinatie van China en India nodig als tegenstander.


Breng ze niet op ideeën...

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:17

India zorgt voor zichzelf en voornamelijk binnen de eigen grenzen, die stuurt niet zo gauw een leger deze kant op en China en India zijn niet bepaald vriendjes.
China is vraagteken qua hoe effectief (corruptie en geen ervaring), heeft min of meer ruzie met al zijn buren over waar de grenzen lopen, Japan heeft grotere tanden qua marine van wat ik hoor en tussen Japan en eventueel India die ze niet in de buurt willen hebben, zouden ze over land moeten komen en zat mensen daar die ze niet willen hebben.

8nnemiek

Berichten: 43457
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:11

China is veel te afhankelijk van de export naar Europa en Amerika, die gaan zich daar niet in mengen.

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:27

tamary schreef:
India zorgt voor zichzelf en voornamelijk binnen de eigen grenzen, die stuurt niet zo gauw een leger deze kant op en China en India zijn niet bepaald vriendjes.
China is vraagteken qua hoe effectief (corruptie en geen ervaring), heeft min of meer ruzie met al zijn buren over waar de grenzen lopen, Japan heeft grotere tanden qua marine van wat ik hoor en tussen Japan en eventueel India die ze niet in de buurt willen hebben, zouden ze over land moeten komen en zat mensen daar die ze niet willen hebben.


Sterker nog, een maand geleden hebben soldaten elkaar nog op de bek getimmerd (letterlijk!) aan de Indiaas/Chinese (lees:Tibetaanse) grens.

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:47

Ik woon in Zweden en het is hier de laatste tijd veel in het nieuwd geweest. We hebben naast ons huis nog een huis midden in het bos met een eigen waterput. Mocht er iets gebeuren gaan we daar heen. Toevallig hadden we het er laatst over dat we misschien wat conserven e.d. zouden kunnen sparen en daar de voorraadkast mee kunnen vullen. Ook zaden kaarsen en noem maar op.

Ik geloof verder niet in conspiracy theorieen enzo. Maar ik heb ook altijd geleerd dat de kans nooit 0 is haha;



Ook iets teveel zombie series gekeken, daarom zou ik ook wel een kleine voorraad willen aanleggen. Wat nou als die morgen ineens op de stoep staan :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41751
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:56

lifeofmarit schreef:
Ik woon in Zweden en het is hier de laatste tijd veel in het nieuwd geweest. We hebben naast ons huis nog een huis midden in het bos met een eigen waterput. Mocht er iets gebeuren gaan we daar heen. Toevallig hadden we het er laatst over dat we misschien wat conserven e.d. zouden kunnen sparen en daar de voorraadkast mee kunnen vullen. Ook zaden kaarsen en noem maar op.

Ik geloof verder niet in conspiracy theorieen enzo. Maar ik heb ook altijd geleerd dat de kans nooit 0 is haha;



Ook iets teveel zombie series gekeken, daarom zou ik ook wel een kleine voorraad willen aanleggen. Wat nou als die morgen ineens op de stoep staan :')

Steek ze in hun hoofd, niet schieten, dat trekt meer zombies aan.

BeFunny

Berichten: 10742
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:07

tamary schreef:
India zorgt voor zichzelf en voornamelijk binnen de eigen grenzen, die stuurt niet zo gauw een leger deze kant op en China en India zijn niet bepaald vriendjes.
China is vraagteken qua hoe effectief (corruptie en geen ervaring), heeft min of meer ruzie met al zijn buren over waar de grenzen lopen, Japan heeft grotere tanden qua marine van wat ik hoor en tussen Japan en eventueel India die ze niet in de buurt willen hebben, zouden ze over land moeten komen en zat mensen daar die ze niet willen hebben.


Maar China is wel gevaarlijk.
Als Oekraïne de oorlog verliest zijn zij het waar wij voor moeten vrezen. Niet voor Rusland.
Dan weet China dat wij EU niet bij machte zijn om dit aan te pakken. En de Chinezen zijn veel strategischer dan Putin.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:35

China is een autocratie, corrupt en vergrijzend met flinke interne problemen (incl. vraagtekens over eerlijke communicatie tussen en binnen de verschillende bestuurslagen en hoeveel ervan eigenlijk competent zijn). Vraag is welke cijfers daar kloppen, zowel qua economie als qua bevolkingsaantallen. Uitgaande van de officiele cijfers, heeft China 10% van het landbouwareaal en 20% van de monden te voeden. Daarnaast zijn ze bang voor hun eigen burgers en hoewel ze zeker flink aan het voorraaden inslaan zijn, is het maar de vraag of die bij de bevolking terecht zullen komen als nodig.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:48

Ik denk dat ik echt mn kop in het zand steek en mn leven probeer voort te zetten...
Geen 2e huis, geen kelder, gewoon een rijtjes huis.

Wel een eigen dierenspeciaalzaak, dus mijn honden komen echt niet om van de honger, en als mijn voorraad op is, dan ga ik wel op kattenbrokken kauwen ofzo :')

Ik moet eerlijk zeggen, dat de gedachte wel al een aantal keer voorbij is gekomen, stel dat de pleuris uit breekt in nederland...... wat doe ik dan met mijn 3 paarden?
Haal ik ze op, ga ik ze elders onderbrengen? moet ik ze los laten?

BeFunny

Berichten: 10742
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:38

tamary schreef:
China is een autocratie, corrupt en vergrijzend met flinke interne problemen (incl. vraagtekens over eerlijke communicatie tussen en binnen de verschillende bestuurslagen en hoeveel ervan eigenlijk competent zijn). Vraag is welke cijfers daar kloppen, zowel qua economie als qua bevolkingsaantallen. Uitgaande van de officiele cijfers, heeft China 10% van het landbouwareaal en 20% van de monden te voeden. Daarnaast zijn ze bang voor hun eigen burgers en hoewel ze zeker flink aan het voorraaden inslaan zijn, is het maar de vraag of die bij de bevolking terecht zullen komen als nodig.


Uiteraard. Wat dat betreft het zelfde als Rusland. Echter kunnen zij nu mooi kijken en wachten.
Ik denk dat zij het zijn die gaan profiteren als Oekraïne verliest.
Ook zij hebben Nucleaire troep.
En als zij ineens besluiten om Rusland te gaan helpen hebben zij veel meer dan je in je tekst opnoemt ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34740
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:26

Ik zag vandaag een tank rijden op de A1 en moest meteen aan dit topic denken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41751
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:32

Die tank stond op een aanhanger, hoop ik :=?

fransje23

Berichten: 15416
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:11

China voert oorlog op een andere manier. Een groot deel van de wereld is afhankelijk van grondstoffen die hun hebben. Niets voor niets hebben ze wereldwijd enorm geïnvesteerd.

Europa is erg afhankelijk van de de import vanuit China. Dat is erg zorgwekkend.

juval

Berichten: 13244
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:13

DuoPenotti schreef:
Maar nergens, was dat zo?
Oprechte vraag.

Geruild werd er zeker :j

Mijn oma heeft de hele baby uitzet geruild tegen eten.
Oma woonde dus in een klein dorpje op de boerderij en naastgelegen stad kwam daar spullen halen.
Oma begin oorlog in verwachting van de eerste dus wilde dat wel.

Daarom ook belangrijk, onze boeren koesteren, die hebben eten.... Niet naar het buitenland pesten, dan heeft het buitenland eten



inderdaad. Om het eten ga ik me zeker geen zorgen maken. Melk en eieren genoeg, fruit en groente ook wel. Schoon drinkwater kunnen we zelf ook regelen. Tja, dat komt goed.

BeFunny

Berichten: 10742
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:20

fransje23 schreef:
China voert oorlog op een andere manier. Een groot deel van de wereld is afhankelijk van grondstoffen die hun hebben. Niets voor niets hebben ze wereldwijd enorm geïnvesteerd.

Europa is erg afhankelijk van de de import vanuit China. Dat is erg zorgwekkend.


Zeker.
Dat bedoelde ik met ze zijn strategischer.
Maar vergis je niet Oorlogs voering met wapens kunnen ze ook.
Ik vrees daarom meer voor hun dan voor Rusland.

Ann

Berichten: 13324
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:23

Als China in oorlog raakt met de EU, beschadigen ze een groot gedeelte van hun afzetmarkt wat voor hen zelf ook negatief gaat uitpakken? Voor Rusland geldt dit niet meer, die hebben een stuk minder te verliezen imo.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:48

Ann schreef:
Als China in oorlog raakt met de EU, beschadigen ze een groot gedeelte van hun afzetmarkt wat voor hen zelf ook negatief gaat uitpakken? Voor Rusland geldt dit niet meer, die hebben een stuk minder te verliezen imo.

Het is ook wel heel westers gedacht om bij oorlog te spreken van afzetmarkten e.d.

Er zijn een hoop landen (ook China) waar ideologie nog veeeer boven het kapitalisme gaat) en juist daar gaan de meeste oorlogen over.

En helaas is oorlog erg goed voor de economie. Daarom zijn de Amerikanen ook altijd zo enthousiast er mee bezig. (Zoek voor de grap maar eens het verschil tussen Rusland en Amerika op)

8nnemiek

Berichten: 43457
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:08

juval schreef:
DuoPenotti schreef:

Daarom ook belangrijk, onze boeren koesteren, die hebben eten.... Niet naar het buitenland pesten, dan heeft het buitenland eten



inderdaad. Om het eten ga ik me zeker geen zorgen maken. Melk en eieren genoeg, fruit en groente ook wel. Schoon drinkwater kunnen we zelf ook regelen. Tja, dat komt goed.

Zo lang veeboeren afhankelijk zijn van miljarden kilo's soja en graan uit het buitenland hebben die een groot probleem zodra er oorlog uitbreekt.
Hoe sneller ze over gaan op kringlooplandbouw hoe beter voor de boer, de dieren, het milieu, en hoe langer we stand houden in een oorlog.

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:19

Ik maak me niet zo druk over oorlog. Ik geloof niet dat het zo,n vaart gaat lopen. Mocht ik er helemaal naast zitten, dan ben ik gedoemd. :+

Ik woon "3 hoog achter" en heb geen ruimte voor een voorraadje eten. Ik heb wel nog alcohol in voorraad. Mijn man zegt altijd: mocht de pleuris uitbreken, drinken we samen de hele voorraad op, gaan hand in hand op bed liggen en hopen dat we niet meer wakker worden.

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:34

fohadie schreef:
Ik maak me niet zo druk over oorlog. Ik geloof niet dat het zo,n vaart gaat lopen. Mocht ik er helemaal naast zitten, dan ben ik gedoemd. :+

Ik woon "3 hoog achter" en heb geen ruimte voor een voorraadje eten. Ik heb wel nog alcohol in voorraad. Mijn man zegt altijd: mocht de pleuris uitbreken, drinken we samen de hele voorraad op, gaan hand in hand op bed liggen en hopen dat we niet meer wakker worden.


Strak plan! _O-

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:09

Voor de mensen die geen ruimte hebben voor een voorraadje eten. Hebben jullie echt nergens ruimte voor een 60x60cm 'kleding'kast? Want meer is voor 1 a 2 man echt niet nodig als je gaat voor voornamelijk droge goederen (dus weinig pot/blik) om voor maanden eten op te slaan, eventueel samen met een tafelmodel vrieskastje (al kan blikvlees/vos en gerookte en/of gedroogde worsten eventueel ook, samen met dan wel blikken groenten bovenop de droge peulvruchten die al in je voorraadkast kunnen).

Qua beeldvorming: je hebt voor een dag energie per persoon genoeg aan 0.6kg meel/rijst/peulvruchten (400g met een 200g rode linzen heeft 2000kcal en 100g eiwit), per maand dus zo'n 18kg, qua volume gelijk aan 1 zak paardenvoer. 1 liter olie bevat genoeg energie voor 4 dagen, 8 liter olie is dus al genoeg voor een maand qua calorieën.

Nu is het natuurlijk niet zo dat je alleen zulk enorm compact eten opslaat, want het moet wel passen bij je kookt omdat je het ook moet gebruiken, anders moet je het op den duur weggooien ivm de houdbaarheid, maar het geeft wel aan hoe weinig plek je nodig heb voor een paar maanden aan voedsel.

Qua water wordt het anders, omdat je zo'n 75L per maand per persoon nodig heb (al kan je het vocht uit blik/pot wel ook gebruiken zo nodig, alleen dan geen extra zout meer toevoegen). Maar een paar pakken barleduc op voorraad hebben en een 10L jerrycan zonder water ergens onderin een kast hebben liggen geeft daar al veel mogelijkheden mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34740
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:23

_San87_ schreef:
Die tank stond op een aanhanger, hoop ik :=?


Nee, hij reed echt zelf over de A1.

Suzanne F.

Berichten: 49360
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:11

SusanH schreef:
_San87_ schreef:
Die tank stond op een aanhanger, hoop ik :=?


Nee, hij reed echt zelf over de A1.


Ja ze zijn met militaire oefeningen bezig.