Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:28

Omdat hun materiaal ofwel stokoud ofwel van niet al te solide (Iraanse/Chinese) makelij is. Of domweg niet bestaat, want veel van wat er op papier in defensie is geïnvesteerd is in deze of gene zak verdwenen.

Maar de dreiging hoeft natuurlijk niet persé uit Rusland te komen ;)

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:23

Vergeet niet dat Rusland momenteel volledig op een oorlogseconomie draait. Al het geld gaat daar nu in de bouw van tanks, wapens, munitie etc.

Ik verwacht niet dat het hier net als in Oekraïne een loopgravenoorlog wordt, want vergis je niet dat is het daar. Maar denken dat het hier blijft bij gas water licht en internet afsluiten is denk ik erg naïef. Nederland heeft nou eenmaal een aantal zeer belangrijke punten voor de Europese import en export. Áls Nederland in oorlog raakt, lees als Rusland een navo land aanvalt, dan kun je hier ook bommen verwachten.

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:58

Dat denk ik ook, en dat is erg naar voor de mensen in het westen des lands.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:17

Persoonlijk denk ik niet dat het zo’n vaart zal lopen, want echt oorlog met de navo wil Poetin niet, anders was hij daar al mee begonnen..

Maar zoals iemand al zegt,het kan ook van andere kanten komen.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:21

Veel jongere mensen hebben de koude oorlog niet of maar enkele jaren meegemaakt, ik mijn hele leven tot 1989, toen was het over.
Dat is een periode geweest die nu misschien weer aan het terugkomen is, ik maak me daar niet zo druk om. Poetin dreigt al drie jaar, bij elke wapenleverantie wordt er met nukes gedreigd. Tja, wanneer hij het meteen had gedaan dan waren we allemaal de pijp al uit.

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:22

Ik ook mijn hele leven tot 1989 hoor :')

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:51

Het is logisch dat de navo niet eerder is aangevallen, daar had Rusland de middelen niet voor. Die zijn ze nu op volle toeren aan het produceren. De kernwapens zijn denk ik (en hoop ik :+ ) ‘gewoon’ dreigen, daar heeft hij uiteindelijk ook niks aan om Europa weg te vagen.

Maar wil deze man een plaatsje in de geschiedenisboeken als ‘de man die Europa op zijn knieën kreeg’, of als degene die Moeder Rusland weer in Sovjet plattegrond krijgt, ja dat denk ik wel.

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:29

BabiiVeeraa schreef:
Maar wil deze man een plaatsje in de geschiedenisboeken als ‘de man die Europa op zijn knieën kreeg’, of als degene die Moeder Rusland weer in Sovjet plattegrond krijgt, ja dat denk ik wel.

Dat eerste wil hij. Ondertussen is hij met het tweede bezig.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:36

Poetin heeft Rusland wel de geschiedenisboeken in geholpen : Finland en Zweden de NAVO in gekregen, bewezen dat het grote leger niks voorsteld qua modern ...
Ik maak mij meer zorgen over dat die russische nukes daar boem zeggen als iemand ze probeert af te schieten eigenlijk, kijkende naar de staat van zoveel russisch materiaal.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:34

BabiiVeeraa schreef:
Het is logisch dat de navo niet eerder is aangevallen, daar had Rusland de middelen niet voor. Die zijn ze nu op volle toeren aan het produceren. De kernwapens zijn denk ik (en hoop ik :+ ) ‘gewoon’ dreigen, daar heeft hij uiteindelijk ook niks aan om Europa weg te vagen.

Maar wil deze man een plaatsje in de geschiedenisboeken als ‘de man die Europa op zijn knieën kreeg’, of als degene die Moeder Rusland weer in Sovjet plattegrond krijgt, ja dat denk ik wel.

Op volle toeren ? Ze kopen van alles in uit noord Korea en Iran. Het personeel in de fabrieken gaat voor een aardig gedeelte naar het front en grondstoffen kunnen ze moeilijk aankomen. Ongetwijfeld produceren ze nog veel maar dat zijn ze hard nodig op dit moment en om dan ook nog Europa te bombarderen, daar hebben ze niet genoeg voor. Ukraine heeft de Krim vloot al voor een aardig deel tot duikboot gepromoveerd en afgelopen nacht weer 19 gevechtsvliegtuigen fiks beschadigd/vernield. Putin mag dan wel zeggen dat ze zo groot zijn maar denk dat het alleen maar slechter met de Russen zal gaan. Het wordt voor de wereld pas spannend wanneer hij geen uitweg meer ziet.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:08

Ik denk in eerste instantie, dat Rusland zal proberen om bijv. Het treinverkeer te ontregelen door hack,s etc. Als hij besluit tot het bombarderen van bijv. Europa, dan komen er uiteindelijk enorme economische verliezen en daarmee komt de bestaanszekerheid voor de Russen op de lange termijn in gevaar. Maar ik kan niet in het hoofd kijken van Poetin noch van iemand anders.

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:36

Nee, niemand kan dat. Poetin is een narcist met te veel macht en zulke mensen zijn levensgevaarlijk. Ik denk alleen niet dat hij kernwapens zal afschieten als hij in het nauw komt. Denk eerder dat mensen van de FSB het zullen moeten ontgelden, en natuurlijk alle politieke tegenstanders die nu nog niet vermoord zijn. Daar kan hij bij, en dat is meer zijn stijl. Voor zichzelf zal hij wel in het kremlin en bij zijn villa en bij zijn datsja helicopters klaar hebben staan voor een reisje naar een bevriende staat als het zover komt.

Voor de mensen die een Russisch perspectief willen horen op of Poetin wel of niet kernwapens zou gebruiken is deze vlog van Konstantin Samoilov wellicht interessant: https://www.youtube.com/watch?v=-7pjft4MhYU&t=2026s

Voor mij komt de echte dreiging wel uit het oosten, maar dan niet uit Rusland. Ik verwacht dat over een jaar of 50 Chinees een verplicht vak zal zijn op school.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:05

Dat het echte gevaar uiteindelijk, door onze afhankelijkheidspositie, uit China komt. Daar ben ik van overtuigd. De Europese gemeenschap zal ,hoe dan ook, een aantal zaken anders moeten aanpakken.

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:13

Dat is ook niet een oorlog waar je met accu's of een noodpakket of een boot wat in kunt doen. Het is een economische oorlog en als individu kun je je daar niet tegen wapenen. Behalve dan door te emigreren naar een plek die niet meedoet aan de wereldeconomie.

Voor mijzelf hoop ik dat ik tegen die tijd hoogbejaard ben en niet lang in een verchinezende wereld hoef te leven. Voor de goede orde: mijn beste vriendin is een Chinese. Maar ik ben wel erg huiverig voor een steeds grotere invloed van China in de wereld.

Voorlopig is China lekker met Rusland bezig. Doordat Rusland bijna nergens anders meer aan spullen kan komen moet het grondstoffen, maar bij voorbeeld ook auto's, uit China halen. Wat Rusland importeert dient het te betalen in yuans. Hoe komt Rusland aan yuans? Heeeeel simpel. China rekent in Rusland olie in yuans af.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:46

China gaat altijd voor eigen voordeel en een oorlog bvb door Taiwan in te lijven zal hun zeer veel boycotten opleveren. En dat kost klauwen met geld. Al die buitenlanders die nu via Alibaba, Temu enz containers vol bestellen, allemaal weg , action en andere winkels leeg kopen. China is niet gek, de Russen kunnen nooit dat gat van het westen opvullen.

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:34

Klopt, als je kijkt naar de boycot op Rusland, waar bij voorbeeld de vliegtuigen uit elkaar beginnen te vallen doordat ze niet meer onderhouden worden en er ook geen nieuwe onderdelen meer voor te verkrijgen zijn. Zulk soort situaties kan China ook wereldwijd creëren, en dan met gewone consumentengoederen.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 12:07

nikkel schreef:
Dat het echte gevaar uiteindelijk, door onze afhankelijkheidspositie, uit China komt. Daar ben ik van overtuigd. De Europese gemeenschap zal ,hoe dan ook, een aantal zaken anders moeten aanpakken.

China vergrijst op heel hoog tempo en de werkelijke aantallen bestaande chinezen zijn een groot vraagteken. 1.4 miljard klopt zeker niet. Kan 1.1 zijn, kan inmiddels al gezakt zijn (want veel waren er nooit, enkel op papier voor centjes vanuit Bejing + wat er door covid is overleden) naar ergens rond 800 miljoen. Waar de experts het wel over eens zijn is dat de bevolking met zo'n 40-50% gekrompen zal zijn eind deze eeuw. Kind per vrouw in grote steden is iets van 0.4, landelijk 0.9, om bevolking stabiel te houden heb je 2.1 nodig.
Cijfers die ik hoor zijn : officieel : 1.4, eigen schattingen van uni : 1.28 (oud), 1.1 (nieuw), hack bevolkingsregister Shanghai 970 miljoen, Japanse schatting op basis gebruik/verkoop tafelzout 800-900 miljoen. En veel rijke(re) chinezen zouden 2 sets identiteitspapieren hebben.
Er wordt dus met meer cijfers gerommeld daar dan economische groeicijfers. Verder schuift de economie daar naar krimp en deflatie en samen met lage geboortecijfers, hoge werkeloosheid en forse vergrijzing kan dat heel goed kloppen als dus de economische groei niet vanuit de eigen bevolking kan komen en export inzakt.

Kan Xi heel rare sprong(en) gaan maken? Ja, zeker, maar hoeveel hij werkelijk kan is een heel groot vraagteken gezien de werkelijke "kwaliteit" van eigen producten zoals wapensystemen, corruptie en compentetie leger (staf ontslagen), etc.
Het rommelt zeker in China, maar hoeveel ze werkelijk kunnen waarmaken is twijfelachtig. Komt bij dat ze veel aan voedsel en zaken als kunstmest importeren, dus sancties en land ligt plat met hongersnood.

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 13:16

tamary schreef:
Komt bij dat ze veel aan voedsel en zaken als kunstmest importeren, dus sancties en land ligt plat met hongersnood.

Nee hoor. Ze importeren grondstoffen om dan de producten die ze daarvan maken terug te verkopen aan het land waar de grondstoffen vandaan komen. En om hun eigen grondstoffen (nog) niet aan te hoeven spreken.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 14:23

Als hun officiele de bevolkingscijfers kloppen, hebben ze 20% van de wereldbevolking op 10% van het landbouwareaal en zo goed is die grond niet.
Ze leggen zeker flinke voorraaden aan momenteel, slepen aardig wat in de rondte (net als veel andere landen dat doen), maar bij problemen met handel of flinke schade door slecht weer kunnen ze binnen eigen land niks opvangen. En de Yangtze lag vrijwel droog vorig jaar.
Verder aan grondstoffen importeren ze bv niet zo zeer kolen om eigen voorraaden te sparen, maar omdat die eigen kolen veel lagere energiewaarde hebben. Niet alle grondstoffen zijn van gelijke kwaliteit, dus terugvallen op eigen grondstoffen is problematisch.