Duo aanvullende beurs hoe zit dat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Duo aanvullende beurs hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 22:19

Mijn ouders vroegen vandaag of ik geen recht had op de aanvullende beurs van duo. Voorheen nooit gehad, vader had samen met een companion een eigen bedrijf, maar sinds dit jaar heeft hij al zijn aandelen aan companion verkocht, vader word al een dagje ouder (dit jaar 68).
Tot onze verbazing kwamen wij erachter dat duo kijkt naar het inkomen van 2 jaar terug. Wat uiteraard in dit geval zeer zeker een stuk hoger zal liggen als het inkomen van 2024. Mijn moeder haar inkomen is nooit echt hoog geweest, die van mijn vader was een stuk boven de max inkomensgrens van duo, en zal terug gaan naar een iets boven modaal salaris (blijft nog wel een aantal jaar voor bedrijf werken).
Weet iemand waarom duo naar 2 jaar terug kijkt, en niet naar een jaar terug of de huidige situatie?
Ik ben vast niet de enige die nu in een situatie zit waarin een ouder een stuk minder inkomsten gaat genereren

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:23

123_456

Re: Duo aanvullende beurs hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:33

De overheid kijkt met heel veel wetten naar cijfers van 2 jaar geleden. Dat heeft er mee te maken dat cijfers van het lopende jaar niet beschikbaar zijn of nog teveel kunnen wijzigen. De cijfers van vorig jaar zijn meestal pas in de loop van het jaar erna beschikbaar. Zo hoef je pas je aangifte over vorig jaar voor 1-5 in te leveren. Tegen de tijd dat het definitief is, is het jaar zi ongeveer weer voorbij.

_Christina

Re: Duo aanvullende beurs hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:36

Voor toeslagen en dergelijke kun je een peiljaarverlegging aanvragen, wellicht kan dat bij DUO ook?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:37

123_456 schreef:
De overheid kijkt met heel veel wetten naar cijfers van 2 jaar geleden. Dat heeft er mee te maken dat cijfers van het lopende jaar niet beschikbaar zijn of nog teveel kunnen wijzigen. De cijfers van vorig jaar zijn meestal pas in de loop van het jaar erna beschikbaar. Zo hoef je pas je aangifte over vorig jaar voor 1-5 in te leveren. Tegen de tijd dat het definitief is, is het jaar zi ongeveer weer voorbij.

Dit is de reden inderdaad! De cijfers zijn niet betrouwbaar genoeg en kunnen achteraf voor een hoop problemen zorgen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 22:48

_Christina schreef:
Voor toeslagen en dergelijke kun je een peiljaarverlegging aanvragen, wellicht kan dat bij DUO ook?

Ik ga inderdaad contact opnemen met duo, en mijn vader laat zijn boekhouder er ook naar kijken. Rottige is dat hij per 1-1-2024 zijn bedrijf heeft gekocht, en dus zijn nieuwe inkomen nog niet bekend is bij de belasting, staat wel op het contract welke is opgesteld door de notaris ofzo.(is een vast bedrag in de vorm van een fee) Daar weet ikzelf niet het fijne van af