De ring deurbel van de buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:13

Wat heerlijk als je ‘grootste’ zorg is dat je een ‘ick’ gevoel bij de camera deurbel van de buren krijgt :+

“Soms is het handig om er geen probleem van te maken dat je een probleem hebt. Scheelt meteen weer een probleem.” Toepasselijk quote van Omdenken :')

Kmbrly

Berichten: 1846
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:16

Hier ook een deurbel wat opneemt maar toen de auto van de buren werd gestolen. Stonden ze wel hier aan de deur voor de opnames.

De vorige eigenaars van het huis hadden hier een bordje van hier waak ik.
Het hangt hier nog steeds :') .

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 21:18

Ik heb gewoon podiumvrees :')

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:30

Yabloko schreef:
Ik heb gewoon podiumvrees :')

Ik snap je wel hoor.

Ik heb zelf ook een hekel aan gefilmd worden.
Voor sommigen mensen is dat geen probleem, maar dat betekent niet dat iedereen dat heeft.

Ik maak ook echt nooit selfies of filmpjes waar ik zelf opsta. Bij meetingen heb ik de camera of uit of mijzelf heel klein in beeld.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:37

Dat er nog niks is gezegd over dat geluidje van de ring verbaasd mij :=
Standaard instelling is voor doven en slechthorende. Binnen hoor je het niet zo hard, maar buiten wel.

In mijn oude straat waren er heel wat ring deurbellen. Jeetje wat irritant, was het nou bij de buren 2 huizen verderop, bij de schuin overburen of aan de overkant 5 huizen de andere kant op?
Hoe dan ook, als je in de achtertuin zat dan hoorde je "ergens" een ring af gaan.

Maar ik denk niet dat er mensen zijn die via ring alles in de gaten houden.

Wij hebben geen ring maar camera's rond het huis, die nemen alles op. Continu.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 21:45

daantjuhhh schreef:
Yabloko schreef:
Ik heb gewoon podiumvrees :')

Ik snap je wel hoor.

Ik heb zelf ook een hekel aan gefilmd worden.
Voor sommigen mensen is dat geen probleem, maar dat betekent niet dat iedereen dat heeft.

Ik maak ook echt nooit selfies of filmpjes waar ik zelf opsta. Bij meetingen heb ik de camera of uit of mijzelf heel klein in beeld.


Bij meetings heb ik graag een random huisdier dat voor de camera paradeert. Werkt altijd. En anders heeft Teams sinds vorig jaar een hele leuke live achtergrond met roze wolkjes. Kun je gerust minutenlang je camerschuifje openen mee vergeten... En dan ineens binnenkomen als heere jezus, oh sorry mijn camera stond nog dicht

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:29

Brainless schreef:
pillow schreef:
Mijn overbuurvrouw zit de hele dag voor het raam, die ziet mij ook altijd thuis komen. So what.

Dat is de gevaarlijkste beveiliging.. die beppen ook alles lekker door.
:D


En staan in de badkamer op je vrije dag om te kijken of alles goed gaat :') want de auto was nog niet van de plek gegaan :+ Ik stond onder de douche en dan nog gezellig willen kleppen over hoe ik mijn vrije dag wilde doorbrengen. Vanaf dat moment ging alles hermetisch op slot.... :D

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:34

Little_Gift schreef:
Het is maar waar je je in hemelsnaam aan kan ergeren en mee bezig houden zeg...

En dan woon je er zelfs maar tijdelijk... Ik weet niet of die buren wel happy moeten zijn dat je je zal willen voorstellen...
Kan me voorstellen dat er aangenamere buren bestaan...

Ik bedoel maar kom op nou, de ring deurbel, het bordje, de hond,de hond in het portiek tegen komen enz enz... Het is allemaal wel een issue bij jou hé?

Ik denk dat ik TS liever als buurvrouw heb dan jij.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:02

pillow schreef:
Ik denk dat ik TS liever als buurvrouw heb dan jij.


Dan jou :')

En dat mag je hoor, of moet ik daar nou aanstoot aan nemen? *\o/*

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:04

Het is de toon die de muziek maakt :):)

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 23:49

Little_Gift schreef:
pillow schreef:
Ik denk dat ik TS liever als buurvrouw heb dan jij.


Dan jou :')

En dat mag je hoor, of moet ik daar nou aanstoot aan nemen? *\o/*


Ach meid, de hele bedoeling van je toevoeging was toch gewoon aandacht krijgen? Wel gelukt :knuffel:

Zinzi_jewel

Berichten: 8841
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:53

Ik heb een eufy , vergelijkbaar met Ring ! Kan beelden terug kijken maar opslaan moet ik apart doen, binnen 24 uur anders is het weg
En ik vindt het niet zo spannend als andere het hebben. Lekker makkelijk zelfs

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 00:30

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb een eufy , vergelijkbaar met Ring ! Kan beelden terug kijken maar opslaan moet ik apart doen, binnen 24 uur anders is het weg
En ik vindt het niet zo spannend als andere het hebben. Lekker makkelijk zelfs

Oh mijn eufy slaat alles op.
Pas na 3 maanden wordt het gewist.

Maar ik heb er z’n home base bij.
Maar de meeste beelden worden bij mij dus zelfs na 3 maanden gewist zonder ze ooit te bekijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 00:53

Mri schreef:
Dat er nog niks is gezegd over dat geluidje van de ring verbaasd mij :=
Standaard instelling is voor doven en slechthorende. Binnen hoor je het niet zo hard, maar buiten wel.

In mijn oude straat waren er heel wat ring deurbellen. Jeetje wat irritant, was het nou bij de buren 2 huizen verderop, bij de schuin overburen of aan de overkant 5 huizen de andere kant op?
Hoe dan ook, als je in de achtertuin zat dan hoorde je "ergens" een ring af gaan.
.



Zo herkenbaar dit _O-
In de zomer hoor je dan ook standaard de halve buurt vanuit hun tuin naar de deur rennen wanneer er een Ring deurbel af gaat _O-

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 04:59

Ik ben het wel eens met Little Gift tbh.

Probleem maken waar geen probleem is. Het is toch niet dat je minutenlang voor die deur staat. Weet niet hoelang het duurt voordat jij je deur open hebt maar dat is voor mij minder dan 15 seconden?
Die mensen gaan echt niet kijken oh kijk om 8 uur sochtends was d'r haar nog in model en nu springt het alle kanten op en haar linker oog heeft minder mascara dan het rechter oog.

Als je daar zo bezorgd om bent denk ik eerder dat je aan dat probleem kunt werken.

Cambionn

Berichten: 848
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 06:13

Ik snap TS ergens wel, ik hou ook niet van gefilmd worden. Niet omdat ik wat te verbergen heb of denk dat buren zo veel om mijn weggaan en thuiskomen geven, maar gewoon omdat ik van mijn privacy hou en niet zomaar op beeld hoef overal. Maar dat even daargelaten.

Die deurbellen (en andere cameras) mogen wettelijk gezien niet eens op de tuinen/huizen van buren uitkijken, noch op de openbare weg. Want nee, zelfs filmen op de openbare weg mag niet zomaar, anders dan mensen soms denken. Daar zitten ook regels aan (duidelijk zichtbare camera of duidelijke aanduiding, niet focussen op mensen, op verzoek verplicht anonimiseren voor publicatie, etc.) Een ring deurbel voldoet daar niet aan en mag dus niet op de openbare weg staan. Ze mogen enkel eigen grond filmen, en behoren zo afgesteld te worden door de eigenaar. TS die weggaat en thuiskomt zou er dus nooit op mogen staan.

Wat trouwens niet helpt in deurbelcameradiscussies is dat de politie zelf een register bijhoud met (deurbel)cameras en mensen aanspoort hiervoor de registreren zodat ze bij mogelijke zaken weten waar mogelijk beeldmateriaal te verkrijgen is. Dat geeft de indruk dat het gesupport wordt vanuit de justitiële kant terwijl het dus gewoon illegaal is.

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:51

Zo zwart wit is het niet. Je mag in principe niet de openbare weg filmen, tenzij het echt niet anders kan. Je kan met een Eufy (ik heb er hier ook een hangen) bijvoorbeeld zones instellen zodat enkel het stuk vlak voor je deur opgenomen wordt, en je kan de bel ook zo instellen dat deze alleen opneemt als er daadwerkelijk aangebeld wordt. Dat op dat moment de hal vlak voor je deur kort opgenomen wordt is minder een issue, omdat je het risico dan zoveel mogelijk beperkt hebt. Het zou zomaar kunnen dat de buren van TS hun bel zo ingesteld hebben staan.

Wat betreft filmen op de openbare weg, wat je zegt klopt voor statische camera's, maar niet voor mobiele camera's. Ik mag je bijvoorbeeld gewoon met m'n telefoon filmen als je op straat loopt. Er komen pas regels bij kijken als je wil gaan publiceren.

Sellyxx

Berichten: 1220
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:51

Ik denk vooral dat je opeens heel erg bewust van jezelf wordt, op het moment dat je erachter komt 'oja het wordt nu vastgelegd', of 'iemand kan mij nu bewust aan het bekijken zijn'. Dat herken ik bij mijzelf wel. Het is niet zo dat ik dan rationeel zozeer denk: dit is echt een probleem, (wat kan er gebeuren :') ), maar ik kan me wel voorstellen dat je doordat je dan voortdurend een soort extra bewust van jezelf naar binnen loopt, dit toch een bepaald gevoel van spanning met zich meebrengt.

Cambionn

Berichten: 848
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:45

Exitium schreef:
Je mag in principe niet de openbare weg filmen, tenzij het echt niet anders kan. Je kan met een Eufy (ik heb er hier ook een hangen) bijvoorbeeld zones instellen zodat enkel het stuk vlak voor je deur opgenomen wordt, en je kan de bel ook zo instellen dat deze alleen opneemt als er daadwerkelijk aangebeld wordt. Dat op dat moment de hal vlak voor je deur kort opgenomen wordt is minder een issue, omdat je het risico dan zoveel mogelijk beperkt hebt. Het zou zomaar kunnen dat de buren van TS hun bel zo ingesteld hebben staan.
Klopt. Die nuance is er idd. Maar ik doelde eigenlijk op de (best grote) groep mensen die wel degelijk de straat erbij op heeft ipv enkel de voortuin of hem 24/7 aan heeft staan. Men weet vaak niet eens dat het niet mag, en koopt zo'n camera bij (bij wijze van) de MediaMarkt zonder verder bij na te denken.

Exitium schreef:
Wat betreft filmen op de openbare weg, wat je zegt klopt voor statische camera's, maar niet voor mobiele camera's. Ik mag je bijvoorbeeld gewoon met m'n telefoon filmen als je op straat loopt. Er komen pas regels bij kijken als je wil gaan publiceren.
Nee wat ik aangaf geld ook voor mobieltjes. Echter is de mobiel voor je neus houden duidelijk zichtbaar, dus zolang je geen mensen specifiek filmt (dus echt op hun focussen, niet als deel van de algemene massa. Geld natuurlijk niet voor mensen waar je toestemming voor hebt) en dat of niet buiten huishoudelijke kring versprijd of als niemand je vraagt hun niet te filmen zit je al snel goed als je op straat filmt.

Tenzij je stiekem met je telefoon verstopt mensen filmt om ze publiekelijk belachelijk te maken op social media natuurlijk, maar zie dat maar te bewijzen én te handhaven. Maar er vaak mee wegkomen en iets mogen zijn heel verschillende dingen ;) .

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:56

Je woont er tijdelijk, ik zou dit ongemak voor lief nemen. Het aanspreken van buren en aanpassingen verwachtingen kan misschien voor grotere ongemakken zorgen waarbij je dan achteraf denkt: djeez, had ik voor die paar maanden dat ik hier woon mijn mond maar gehouden.
Ik denk namelijk niet dat aanspreken ervoor gaat zorgen dat de buren hun ringdeurbel gaan demonteren.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:54

Yabloko schreef:
Ach meid, de hele bedoeling van je toevoeging was toch gewoon aandacht krijgen? Wel gelukt :knuffel:


Nou, jij anders toch ook met zo'n topic? :knuffel:

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 23:38

Devic schreef:
Maak je nu niet een beetje een probleem wat er niet is? Je woont hier maar tijdelijk. Je kan het ook positief zien: als er iets onguur of onveilig voorvalt in het portiek, filmt dat ding het waarschijnlijk ook. Zie het als een toevoeging aan je veiligheid ipv een probleem.

Je vooroordeel over de rottweiler is ook een beetje kort door de bocht. Je hebt het over argwaan naar e buitenwereld maar je kan er zelf ook wat van.


Ik heb geen vooroordelen over honden. Ik heb ervaring uit de eerste hand met alle rasgroepen. Des te meer reden om sommigen ervan niet in een smalle ruimte te willen ontmoeten.

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 02:05

Ik vind het vooral bijzonder hoe sommige mensen nog de illusie hebben dat ze ergens op straat niet gefilmd/in beeld gebracht worden :o in het kader van de Avg :+
Waar je ook gaat, overal zijn camera's. Kijk naar programma's als bijvoorbeeld Hunted, hoe snel ze mensen kunnen traceren en dat is dan al in scene gezet en bij die programma's gebruiken ze niet eens de helft aan materiaal dat er is om mensen in beeld te krijgen en te traceren.
Verder je mobiel, die zo'n beetje alles volgt wat je zegt, ook al heb je dit uit staan. Dan nog krijg je advertenties van dingen waar je het in je gesprek met iemand over hebt gehad.

Lijkt me wel lastig als je hier echt mee zit, zelf hou ik absoluut niet van foto's en video's van mezelf, maar het kan me echt niet boeien dat mijn buren me op de camera hebben via zijn/haar ring of whatever deurbel :+ Ik loopt ook gerust met mijn tokkiepakje en broek even naar de container beneden onze appartementen met mn haar compleet verwilderd met mijn blik op : 'fiets off, dont speak to me' :D :o

Lekker resting bitch facen en let it go zou ik zeggen. :j

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:17

Best een rare vergelijking.

Mijn eigen huis betreden en daarbij gefilmd worden vind ik anders dan ergens anders.

Mijn buren hoeven niet te zien wie er allemaal over de vloer komt. En hoevaak ik boodschappen haal, ‘s morgens in mijn pyjama de vuilnisbak buiten zet enz.

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:24

Maar dat kunnen ze toch ook zien als ze naar buiten kijken?