De ring deurbel van de buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:51

daantjuhhh schreef:
tiwi1969 schreef:
Het verschil is dat je op je eigen telefoon of computer zelf kan kiezen hoe ver je wilt gaan, wat je wel of niet installeert. Bij een camera deurbel van een ander heb je daar helemaal geen keuze in. Daarom zijn er ook regels, alleen je eigen privédomein filmen.

Exact.

Bankieren op de telefoon is mijn eigen keuze.

Nogmaals, ik zou er niks van zeggen maar mij gewoon niet op mijn gemak voelen.

Dan heb je een probleem in hedendaagse tijd. Want je wordt van alle kanten bekeken. Op de weg, in de winkels, waar niet eigenlijk...

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:58

Ben ik de enige die nu denkt "goh, dat is handig, scheelt weer een bedrag om zoiets zelf aan te schaffen..." Toch wel fijn als ze bij je inbreken en de buren hebben beelden of nog beter, zien het op tijd omdat ze een melding krijgen ;)

(Soms snap ik dat mijn leven heel veel makkelijker is omdat ik anders denk ;))

Maar stel je voor... Je bent postbode en je moet bij iedereen gaan klagen die zo'n ding heeft.... Ik vind het nu al grappig... Bij iedereen aanbellen of een extra briefje in de bus doen van "joh, ik wil niet op zo'n ding staan..."

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:27

Liannetje86 schreef:
Ben ik de enige die nu denkt "goh, dat is handig, scheelt weer een bedrag om zoiets zelf aan te schaffen..." Toch wel fijn als ze bij je inbreken en de buren hebben beelden of nog beter, zien het op tijd omdat ze een melding krijgen ;)

(Soms snap ik dat mijn leven heel veel makkelijker is omdat ik anders denk ;))


Als je het topic had gelezen wist je dat je zeker niet de enige bent ;)

Liannetje86 schreef:
Maar stel je voor... Je bent postbode en je moet bij iedereen gaan klagen die zo'n ding heeft.... Ik vind het nu al grappig... Bij iedereen aanbellen of een extra briefje in de bus doen van "joh, ik wil niet op zo'n ding staan..."


Toch zou ik dat geen rare gedachte vinden van die postbode, dat hij niet ongevraagd gefilmd wil worden tijdens zijn werk, en al helemaal niet wil dat dat overal opgeslagen en bewaard wordt. Ik zou het ook niet waarderen als er iemand op random momenten over mijn afdeling rondloopt te filmen, en als je vraagt waarom dat het antwoord dan is "dat is voor mijn veiligheid. En als jij nu in elkaar geslagen wordt ben je ook blij dat het op film staat!" want dat is wel een beetje waar het op neerkomt.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:52

Ik denk niet dat de buren uitgebreid met een zak chips de beelden terug gaan bekijken. Ik heb er zelf dan ook niet zoveel moeite mee als ik die 10 seconden op een dag per binnekomst of buiten gaan word gefilmd.

Waar ik een iets grotere moeite mee heb is dat mijn inkomen ongevraagd wordt doorgegeven aan de BD. Maar goed privacy heb je allang niet meer in dit land.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:16

Marjo schreef:
Tot je buurvrouw op de beelden van haar ring deurbel kan aantonen wie jouw fiets/auto wat dan ook gejat/gesloopt heeft. Dan ben je er maar wat blij mee...

Dat voordeel weegt wat mij betreft niet op tegen alle nadelen

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:23

Vjestagirl schreef:
Toch zou ik dat geen rare gedachte vinden van die postbode, dat hij niet ongevraagd gefilmd wil worden tijdens zijn werk, en al helemaal niet wil dat dat overal opgeslagen en bewaard wordt. .


Wat maakt een postbode anders dan een politieagent? Waarbij er door filmpjes te knippen ook nog eens aan cherry-picking gedaan wordt, net zoals het de filmer uitkomt. Dan is op een deurbelcamera staan, terwijl je de post bezorgt, zo erg nog niet.

Cambionn

Berichten: 790
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:46

Wintu schreef:
tiwi1969 schreef:
Het verschil is dat je op je eigen telefoon of computer zelf kan kiezen hoe ver je wilt gaan, wat je wel of niet installeert. Bij een camera deurbel van een ander heb je daar helemaal geen keuze in. Daarom zijn er ook regels, alleen je eigen privédomein filmen.
Er zitten anders veel standaard apps op je telefoon, waar je de keuze niet hebt om ze er af te halen.
Dit kan altijd al wel via adb (Android Debug Bridge). Zo zijn er nog wel meer omweggetjes om van die apps af te komen. Net zoals dat je Android zonder Google account kan draaien via een omwegetje.

Overigens zorgt de DSA wet ervoor dat die apps in Europa op Android, Windows en andere systemen binnenkort verwijderbaar moeten worden. Dus zodra die wet compleet van kracht is, is dat probleem ook opgelost. Lang leve Europese privacywetgeving :):) . Zonder te dolle, ze zijn lekker bezig daar. Eerst AVG en nu de DMA en DSA :j .
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 29-01-24 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:47

daantjuhhh schreef:
Bo_Y schreef:
Wij hebben een eufy-systeem. Met 2 camera’s in de voortuin. Deze hangen zo dat de 1 alleen eigen tuin filmt. En de andere filmt het pad, ingesteld op 1,5 meter van de stoep en dat hij het pad van de buurman niet meeneemt. Deze nemen s’nachts op en als het alarm erop staat. Dus niet de hele dag als we thuis zijn.
De ringdeurbel van de buren neemt alle beweging op, dus die kunnen iedereen over de stoep zien lopen. Maar goed ik denk jammer dan, als ze op bank zitten en naar buiten kijken zien ze me ook.
De andere buurman heeft geen beveiliging, maar zit de hele dag in een stoel voor het raam en ziet alles en iedereen. Kan ook als mijn man thuis komt, de deur open doen en vertellen wie er op bij mij op bezoek zijn geweest of dat ik alweer ben gaan winkelen. Dat vindt ik meer inbreuk op mijn privacy dat die de deurbel van de andere buren.

Voor mij is het verschil in opslaan.

Iemand voor het raam kan het niet opslaan, terugkijken, doorsturen, inzoomen, delen.

Al ben ik met je eens dat dat ook vervelend is!


Helaas kan die persoon wel alles heerlijk rond bazuinen zonder dat je het weet. Zulke personen zijn lastiger dan een camera.
Extra nadeel, er kan van alles bij verzonnen worden. Camera beelden doen dat niet.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:58

Fitzroy schreef:
Vjestagirl schreef:
Toch zou ik dat geen rare gedachte vinden van die postbode, dat hij niet ongevraagd gefilmd wil worden tijdens zijn werk, en al helemaal niet wil dat dat overal opgeslagen en bewaard wordt. .


Wat maakt een postbode anders dan een politieagent? Waarbij er door filmpjes te knippen ook nog eens aan cherry-picking gedaan wordt, net zoals het de filmer uitkomt. Dan is op een deurbelcamera staan, terwijl je de post bezorgt, zo erg nog niet.


Ik kan me ook heel goed voorstellen dat een politieagent ook niet gefilmd wil worden...
En daarbij hangt het een volgens mij niet samen met het ander. Het argument om Piet te schoppen mag volgens mij nooit zijn dat ze Klaas z'n knieschijven verbrijzeld hebben en dat Piet dus nog blij moet zijn...

Eulogy
Berichten: 5741
Geregistreerd: 21-04-09

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:01

Vind dat nog wel een ander verhaal, een postbode heeft geen autoriteit over de meeste mensen :+

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:26

Ik vermoed dat in het geval van de postbode - die voor het afleveren van de post daadwerkelijk op privéterrein komt en daar dus legitiem gefilmd mag worden - er tegenwoordig wel wat over in het arbeidscontract staat. Wil je dat pertinent niet, dan teken je het contract niet.

miereneter

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:43

Je mag van mijn best de ruimte voor je voordeur of een stukje straat filmen hoor, maar dat hoeft toch niet via het www / cloud? Ik ben van de oude stempel, onze videocamera's van vroeger namen gewoon op een bandje op. Win-win. Heb je de beelden die je wil, kan iedereen zich veilig voelen, en kan alles na gebruik gewist worden.

Ben normaal gezien niet zo reactionair, maar in dit ene geval zou een 'terug naar vroeger' wel zinvol kunnen zijn.

Hoewel je ook dat bandje op de post naar China zou kunnen sturen :D .

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:57

Mocht je info willen over wat en niet is toegestaan dan mag je mij even pb doen.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:59

Hoeft zelfs niet op een bandje hoor, gewoon op een lokale harde schijf/SD-kaartje (zijn er tegenwoordig ook al van 1TB) en klaar.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:59

Gizeppie schreef:
Mocht je info willen over wat en niet is toegestaan dan mag je mij even pb doen.



Waarom zet je die informatie niet voor iedereen ter leering ende vermaeck gewoon in het topic?

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:00

miereneter schreef:
Je mag van mijn best de ruimte voor je voordeur of een stukje straat filmen hoor, maar dat hoeft toch niet via het www / cloud? Ik ben van de oude stempel, onze videocamera's van vroeger namen gewoon op een bandje op. Win-win. Heb je de beelden die je wil, kan iedereen zich veilig voelen, en kan alles na gebruik gewist worden.

Ben normaal gezien niet zo reactionair, maar in dit ene geval zou een 'terug naar vroeger' wel zinvol kunnen zijn.

Hoewel je ook dat bandje op de post naar China zou kunnen sturen :D .

Hoeft geen 'terug naar vroeger' te zijn. Met een Eufy + Homebase worden je beelden lokaal opgeslagen. Daardoor heb je ook geen apart abonnement nodig, dus win win

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:00

miereneter schreef:
Je mag van mijn best de ruimte voor je voordeur of een stukje straat filmen hoor, maar dat hoeft toch niet via het www / cloud? Ik ben van de oude stempel, onze videocamera's van vroeger namen gewoon op een bandje op. Win-win. Heb je de beelden die je wil, kan iedereen zich veilig voelen, en kan alles na gebruik gewist worden.

Ben normaal gezien niet zo reactionair, maar in dit ene geval zou een 'terug naar vroeger' wel zinvol kunnen zijn.

Hoewel je ook dat bandje op de post naar China zou kunnen sturen :D .


In onze buitencamera's zit een memorystick. De camera neemt de beelden daar op en die kan ik dan downloaden op een app. Misschien dat dat voor meerdere camera's geldt. Er zit ook een cloud functie op, maar daar moet ik me voor abonneren en dat vind ik niet nodig.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:02

Exitium schreef:
miereneter schreef:
Je mag van mijn best de ruimte voor je voordeur of een stukje straat filmen hoor, maar dat hoeft toch niet via het www / cloud? Ik ben van de oude stempel, onze videocamera's van vroeger namen gewoon op een bandje op. Win-win. Heb je de beelden die je wil, kan iedereen zich veilig voelen, en kan alles na gebruik gewist worden.

Ben normaal gezien niet zo reactionair, maar in dit ene geval zou een 'terug naar vroeger' wel zinvol kunnen zijn.

Hoewel je ook dat bandje op de post naar China zou kunnen sturen :D .

Hoeft geen 'terug naar vroeger' te zijn. Met een Eufy + Homebase worden je beelden lokaal opgeslagen. Daardoor heb je ook geen apart abonnement nodig, dus win win


Ik heb het vermoeden dat de gemiddelde particulier het lokaal opneemt en niet eens in de cloud.

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:07

[code][/code]
Exitium schreef:
miereneter schreef:
Je mag van mijn best de ruimte voor je voordeur of een stukje straat filmen hoor, maar dat hoeft toch niet via het www / cloud? Ik ben van de oude stempel, onze videocamera's van vroeger namen gewoon op een bandje op. Win-win. Heb je de beelden die je wil, kan iedereen zich veilig voelen, en kan alles na gebruik gewist worden.

Ben normaal gezien niet zo reactionair, maar in dit ene geval zou een 'terug naar vroeger' wel zinvol kunnen zijn.

Hoewel je ook dat bandje op de post naar China zou kunnen sturen :D .

Hoeft geen 'terug naar vroeger' te zijn. Met een Eufy + Homebase worden je beelden lokaal opgeslagen. Daardoor heb je ook geen apart abonnement nodig, dus win win


Een gezichtsafbeelding is toch nog steeds een biometrisch persoonsgegeven? AVG geldt nog steeds?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:10

Raineri schreef:
Een gezichtsafbeelding is toch nog steeds een biometrisch persoonsgegeven? AVG geldt nog steeds?


Toen de AVG werd ingevoerd heb ik geleerd dat die AVG alleen voor bedrijven geldt.

Maw, een individu, een persoon, mag gegevens opslaan.
Of vraag jij aan iedereen waarvan je het telefoonnummer hebt of ze toestemming geven dat nummer op te slaan? Idem voor verjaardagen en adressen van vrienden?
En als je een dekje gaat ophalen bij een bokker, dat je via bokt hebt gekocht, verwijder je dan dat adres na ophalen? Delete je het uit je tomtom? Geef je aan wat je met het adres gaat doen?

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:12

Ibbel schreef:
Raineri schreef:
Een gezichtsafbeelding is toch nog steeds een biometrisch persoonsgegeven? AVG geldt nog steeds?


Toen de AVG werd ingevoerd heb ik geleerd dat die AVG alleen voor bedrijven geldt.

Maw, een individu, een persoon, mag gegevens opslaan.
Of vraag jij aan iedereen waarvan je het telefoonnummer hebt of ze toestemming geven dat nummer op te slaan? Idem voor verjaardagen en adressen van vrienden?
En als je een dekje gaat ophalen bij een bokker, dat je via bokt hebt gekocht, verwijder je dan dat adres na ophalen? Delete je het uit je tomtom? Geef je aan wat je met het adres gaat doen?


Sorry niet goed gelezen, ik ging uit van een “abonnementsversie” met de aanbieder van de camera direct

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:16

Daar wringt het dus. Als beelden via de cloud bij bedrijven terecht komen (wat sowieso niet zou mogen, maar dus wel gebeurt) dán heb je een AVG issue.

Maar een individu die beelden opslaat thuis (of adressen, telefoonnummers, verjaardagen etc) mag dat gewoon. Ook om een keer in bulk een lollige meme te versturen naar alle WA-contacten. Ook al zitten die er niet op te wachten. Is inbreuk op je privacy (net als een bulk-email voor een privé-feestje waarbij de adressen niet in cc staan maar zichtbaar zijn) maar valt niet onder de AVG.

En bij alle WA-groepen waar je gevraagd of ongevraagd ingegooid wordt ziet ook iedereen je telefoonnummer. Zou ook niet moeten kunnen, maar is wel zo.

miereneter

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:26

Ja, met 'bandje' bedoelde ik natuurlijk alle vormen van 'lokaal bewaren' - chip, stick, allemaal prima :).

Ik ben nog niet zo ouderwets (hoewel al oud ;( ) dat ik denk dat we weer met cassettes gaan werken. Hoewel, nu ik dit typ, schijnen die ook niet weer een revival door te maken?

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:57

miereneter schreef:
Ja, met 'bandje' bedoelde ik natuurlijk alle vormen van 'lokaal bewaren' - chip, stick, allemaal prima :).

Ik ben nog niet zo ouderwets (hoewel al oud ;( ) dat ik denk dat we weer met cassettes gaan werken. Hoewel, nu ik dit typ, schijnen die ook niet weer een revival door te maken?

Geen idee, al hoop ik niet weer naar een videotheek te hoeven met een vhs cassette :D

Cambionn

Berichten: 790
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 05:07

Wintu schreef:
Ik heb het vermoeden dat de gemiddelde particulier het lokaal opneemt en niet eens in de cloud.
Er zijn ook cameradeurbellen waarbij dit de default of zelfs enigste optie is. En bij de rest wordt het vaak verkocht als "handige extra (back-ups, altijd berijkbaar, etc)". Gezien veel mensen domweg niet bezig zijn met privacy, zal het je dus wel tegenvallen.

Ibbel schreef:
Toen de AVG werd ingevoerd heb ik geleerd dat die AVG alleen voor bedrijven geldt.

Maw, een individu, een persoon, mag gegevens opslaan.
Ik weet dat jij reageerde op iemand die eigen terein filmt en dat lokaal opslaat. Dit is dus niet tegen jou, maar voor verduidelijking in de algemene discussie. De AVG is idd niet voor particulieren. Er zijn echter wel nog wat overige privacywetten die wél gelden. Vandaar ook dat aan filmen met een deurbelcamera alsnog wat wettelijke regels gelden.

Ibbel schreef:
Daar wringt het dus. Als beelden via de cloud bij bedrijven terecht komen (wat sowieso niet zou mogen, maar dus wel gebeurt) dán heb je een AVG issue.
Nouja zelfs dan heb je niet meteen AVG issues, mits die bedrijven op een AVG-proof manier dit aanbieden. Probleem is dat ze dat op papier natuurlijk doen, anders mochten ze niet in de EU verkopen of de dienst aanbieden. Maar in de praktijk houden zich daar niet aan. Ergste geval krijgen ze een boete (die tot dus ver altijd minder kost dan wat ze ermee verdiende). Regelmatig komen ze er gewoon mee weg, of komt zelfs niemand erachter.