De ring deurbel van de buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:15

Ik begrijp TS wel. Onze (best aardige) buren hebben een camera die hun oprit, maar ook mijn tuin, terras, werkkamer,, keuken en slaapkamer in beeld heeft.
Ze zeggen dat het te ver weg is (zo'n 15 meter) om echt wat te zien en ook dat ze maar zelden kijken, maar ik vond het toch heel vervelend. Ze wilden hem niet weghalen en ik wilde geen ruzie. Sinds een paar maanden staat er een tuinhuisje voor (op mijn terras) en dat scheelt een heel stuk. Maar heb het wel 10 jaar erg vervelend gevonden.

Ik denk dat ieders gevoel voor privacy anders is, sommige mensen hebben buren die bij hen binnenkijken en dat ook veel doen, dat lijkt me nog erger.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:15

Ayasha schreef:
daantjuhhh schreef:
Je interpretatie is niet juist.

Je kunt iets niet prettig vinden maar er mee dealen zoals het is.
Ik zelf vind het niet prettig en that’s it!

Ik zou er geen actie tegen ondernemen, ik zou mij erbij neerleggen maar wel mijzelf onprettig voelen elke keer als ik de deur verlaat.
Ik wil helemaal niet op een eiland wonen.

Jij doet aannames.

Over aannames gespoten. Ik zeg dat als je wil dat alles naar jouw zin gaat je naar een eiland moet. Gezien jij dat niet wil, moet je je niet aangesproken voelen. :?
Er staat zelfs letterlijk dat je je prima niet prettig mag voelen bij zo’n dingen, maar mensen die effectief hun wil willen gaan opleggen aan mensen met zo’n bel… die moeten IMO gewoon ergens gaan wonen waar ze alleen zijn.

Je komt ontzettend hard over.
Ik weet dat geschreven tekst anders over kan komen.
Maar in mijn hoofd schreeuw ik als ik je tekst lees.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat een ander gevoel er best mag zijn. in je tekst kom je over alsof iemand die zich niet prettig voelt gek is.

Je komt zo over. Nogmaals zeg niet dat je zo bent.


Nergens zeg ik dat ik mij aangesproken voel.
Dat maak jij ervan.

Ik zeg letterlijk dat ik niet op een eiland wil wonen, heb nergens gezegd dat jij wil dat ik op een eiland ga wonen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:22

daantjuhhh schreef:
Ayasha schreef:
Over aannames gespoten. Ik zeg dat als je wil dat alles naar jouw zin gaat je naar een eiland moet. Gezien jij dat niet wil, moet je je niet aangesproken voelen. :?
Er staat zelfs letterlijk dat je je prima niet prettig mag voelen bij zo’n dingen, maar mensen die effectief hun wil willen gaan opleggen aan mensen met zo’n bel… die moeten IMO gewoon ergens gaan wonen waar ze alleen zijn.

Je komt ontzettend hard over.
Ik weet dat geschreven tekst anders over kan komen.
Maar in mijn hoofd schreeuw ik als ik je tekst lees.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat een ander gevoel er best mag zijn. in je tekst kom je over alsof iemand die zich niet prettig voelt gek is.

Je komt zo over. Nogmaals zeg niet dat je zo bent.


Nergens zeg ik dat ik mij aangesproken voel.
Dat maak jij ervan.

Ik zeg letterlijk dat ik niet op een eiland wil wonen, heb nergens gezegd dat jij wil dat ik op een eiland ga wonen.

IMO ben je aan het discussiëren om te discussiëren… :o
Ik kan hier echt weinig mee, je rukt mijn bericht geheel uit zijn verband, twee keer… Ik voel echt geen nood om het nog een 3e keer te proberen op deze manier…

Ik heb nergens gezegd dat mensen die zich onprettig voelen gek zijn. Klaar.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:23

Spoiler:
dat zeg ik ook nergens.
Oke. Prima.
Fijne avond verder.

Bo_Y

Berichten: 4563
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:26

Wij hebben een eufy-systeem. Met 2 camera’s in de voortuin. Deze hangen zo dat de 1 alleen eigen tuin filmt. En de andere filmt het pad, ingesteld op 1,5 meter van de stoep en dat hij het pad van de buurman niet meeneemt. Deze nemen s’nachts op en als het alarm erop staat. Dus niet de hele dag als we thuis zijn.
De ringdeurbel van de buren neemt alle beweging op, dus die kunnen iedereen over de stoep zien lopen. Maar goed ik denk jammer dan, als ze op bank zitten en naar buiten kijken zien ze me ook.
De andere buurman heeft geen beveiliging, maar zit de hele dag in een stoel voor het raam en ziet alles en iedereen. Kan ook als mijn man thuis komt, de deur open doen en vertellen wie er op bij mij op bezoek zijn geweest of dat ik alweer ben gaan winkelen. Dat vindt ik meer inbreuk op mijn privacy dat die de deurbel van de andere buren.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:50

Bo_Y schreef:
Wij hebben een eufy-systeem. Met 2 camera’s in de voortuin. Deze hangen zo dat de 1 alleen eigen tuin filmt. En de andere filmt het pad, ingesteld op 1,5 meter van de stoep en dat hij het pad van de buurman niet meeneemt. Deze nemen s’nachts op en als het alarm erop staat. Dus niet de hele dag als we thuis zijn.
De ringdeurbel van de buren neemt alle beweging op, dus die kunnen iedereen over de stoep zien lopen. Maar goed ik denk jammer dan, als ze op bank zitten en naar buiten kijken zien ze me ook.
De andere buurman heeft geen beveiliging, maar zit de hele dag in een stoel voor het raam en ziet alles en iedereen. Kan ook als mijn man thuis komt, de deur open doen en vertellen wie er op bij mij op bezoek zijn geweest of dat ik alweer ben gaan winkelen. Dat vindt ik meer inbreuk op mijn privacy dat die de deurbel van de andere buren.

Voor mij is het verschil in opslaan.

Iemand voor het raam kan het niet opslaan, terugkijken, doorsturen, inzoomen, delen.

Al ben ik met je eens dat dat ook vervelend is!

Bo_Y

Berichten: 4563
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:19

Ja, daar heb je wel een punt..
Maar goed daar denk ik niet over na. Gelukkig niet met wandelen van de honden passeer ik tegenwoordig dagelijks meerdere van die ringdeurbellen of andere camera’s.

Wij hebben bewust dus een ander systeem, zodat ik de stoep en tuinpad van de buren uit mijn beeld heb.

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:25

Ik heb niet alles gelezen maar ik weet niet beter dan dat het bij wet verboden is een camera op de openbare weg gericht te hebben fus ik verbaas me er eigenlijk enorm over dat de deurbellen op nemen terwijl er niet eens is aangebeld :o

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:33

Slmt9 schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zich zo druk maken dat hun hoofd in een dossier komt te liggen of in China. Dan is het daar en dan?


Omdat china jouw biometrische gegevens opslaat? En als jij in China door een rood stoplicht loopt je hoofd, naam, leeftijd en evt. Strafblad op een heel groot beeldscherm verschijnt? Er direct het geld van je boete van je rekening wordt geschreven. En dit is dan nog volledig onschuldig toch?

Wat maakt het uit dat men in China exact weet wie jij bent, wat je beroep is, wie je bedpartner is, je beroep, je religie etc….

Helemaal niets toch? Kan het nou voor kwaad? Je hoofd in een Chinees dossier. Ooit komt het wellicht van pas of verkocht aan de hoogste bieder die er wel iets mee kan. Ik vind de naiviteit hier soms echt shockerend

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:45

Marjo schreef:
Overigens is Ring in de volksmond hetzelfde als Hoover in America, we noemen het een ring terwijl het merk wellicht wel heel anders is.


TS gaf aan het begin van het topic aan dat het een Eufy is, dat is dacht ik geen merk van Amazon, dus dat scheelt weer :j

De buren van m’n ouders hebben zo’n ding en die staat dus ook op hun deur gericht (de voordeuren staan naar elkaar toe zeg maar) en m’n moeder had er in het begin best wel moeite mee.

Zelf zou ik er niet zo’n moeite mee hebben, er hangt ook een camera bij de gemeenschappelijke ingang van de flat waar ik woon.

Maar zou er zelf niet zo snel 1 ophangen. Heb wel eens naar een peephole camera gekeken (die doe je ipv je deurspion) maarja eigenlijk boeit het me niet wie er aan de deur komen als ik niet thuis ben (als ik wel thuis ben kan ik het zelf tenslotte zien) :+

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:29

Pareltjes schreef:
Slmt9 schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zich zo druk maken dat hun hoofd in een dossier komt te liggen of in China. Dan is het daar en dan?


Omdat china jouw biometrische gegevens opslaat? En als jij in China door een rood stoplicht loopt je hoofd, naam, leeftijd en evt. Strafblad op een heel groot beeldscherm verschijnt? Er direct het geld van je boete van je rekening wordt geschreven. En dit is dan nog volledig onschuldig toch?

Wat maakt het uit dat men in China exact weet wie jij bent, wat je beroep is, wie je bedpartner is, je beroep, je religie etc….

Helemaal niets toch? Kan het nou voor kwaad? Je hoofd in een Chinees dossier. Ooit komt het wellicht van pas of verkocht aan de hoogste bieder die er wel iets mee kan. Ik vind de naiviteit hier soms echt shockerend


Gelukkig maar dat ik nooit in China kom :')

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 00:09

Slmt9 schreef:
Gelukkig maar dat ik nooit in China kom :')

Ze komen wel naar jou toe. ;)

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 00:30

Palmera schreef:
Slmt9 schreef:
Gelukkig maar dat ik nooit in China kom :')

Ze komen wel naar jou toe. ;)


Ja hoor, helemaal vanop de beelden van de ring deurbel van de buurman in een Hollands dorpje, breken ze plots de deur in vanuit China om je op te halen en je bij hen uit te smeren... Kan het nog gékker?! :')

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 01:05

Née dat niet.
En als je zelf niet de eigenaar bent hoef je ook niet zo bang te zijn.

Maar wat ik weleens gehoord heb dat een hacker je deurbel overneemt en andere camera’s of slimme apparaten. En die kunnen behoorlijk stalken.
Is wel erg uitzonderlijk natuurlijk en staat ook geheel los van dit topic.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:11

tiwi1969 schreef:
De vraag is ook hoe veilig zo’n deurbel of andere camera is als de politie je kan dwingen de opnames af te staan en jouw gegevens daarmee in een strafdossier komen te staan.

Bij mij voor de deur is een paar jaar geleden geschoten vermoedelijk door leden van enkele beruchte criminele families. Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als mijn naam en toenaam in zo’n dossier staat.
Je wordt dan ongewild deel van iets waar je graag ver van wil blijven.

Meer informatie in de uitzending van Een Vandaag over dit onderwerp dd 23 januari 2024

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/pol ... -van-zijn/


Nou, ik kan je vertellen dat deze post je waarschijnlijk meer op de kaart zet dan een deurbel camera.

Sterker nog, toen ik een jaar of 17 was verzorgde ik wat friezen ergens op een boerderij. Had wat ITP topics geplaatst. Naam vd plek genoemd ook.

Maanden of jaren later stond de politie aan de deur nav die berichten want dr was een pool die daar werkte onder, schijnbaar, hele slechte condities en dat ze de stalhouder wilden vervolgen voor bepaalde issues.

Kwam geen camera aan te pas. Alleen bokt.

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:23

Urona447 schreef:
Ik vind het erg prettig dat Cambionn reageerd want het zet mij wel aan het denken. Ik zou het ook niet prettig vinden als ik meerdere keren per dag ongevraagd gefilmd zou worden.


Ik sluit me hierbij aan. Het is heel makkelijk (letterlijk, want dan hoeven we geen moeite te doen ons ergens in te verdiepen en geen moeilijke beslissingen te nemen) om er lichtvoetig mee om te gaan. Ik haal ook de schouders op bij camera's, ringdeurbellen en social media. Maar Cambionn heeft echt een punt. Dat heeft niets met mening en levenshouding te maken, je mening kan nooit de feiten weerleggen namelijk.

Ik ga me wat beter verdiepen, waarvoor dank, Cambionn en andere mensen met een meer kritische blik. Het gaat me namelijk ook niet om het gefilmd worden, maar wat er met onze data wordt gedaan (van de bel van de buren, van google waarop ik zit nu ik dit typ, van sociale media). Al dat spul is natuurlijk niet voor niets gratis.

Ontopic: TS, over het bordje en de hond zou ik me dan weer totaal niet druk maken, geen idee wat dat met je woongenot en privacy te maken heeft.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:30

Pareltjes schreef:
Slmt9 schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zich zo druk maken dat hun hoofd in een dossier komt te liggen of in China. Dan is het daar en dan?


Omdat china jouw biometrische gegevens opslaat? En als jij in China door een rood stoplicht loopt je hoofd, naam, leeftijd en evt. Strafblad op een heel groot beeldscherm verschijnt? Er direct het geld van je boete van je rekening wordt geschreven. En dit is dan nog volledig onschuldig toch?

Wat maakt het uit dat men in China exact weet wie jij bent, wat je beroep is, wie je bedpartner is, je beroep, je religie etc….

Helemaal niets toch? Kan het nou voor kwaad? Je hoofd in een Chinees dossier. Ooit komt het wellicht van pas of verkocht aan de hoogste bieder die er wel iets mee kan. Ik vind de naiviteit hier soms echt shockerend

Sinds wanneer kan men zonder je toestemming geld van je rekening halen?

Ik ben niet naïef, maar vind mezelf niet interessant genoeg voor een regering om zich er druk om te maken.
Dat men algemene zaken weet, boeit me ook niet zoveel?

Wij hebben cameras rond het huis, staan er ook duidelijk zichtbaar. Nemen op wat er op mijn oprit komt en de wat er verder op het terrein gebeurt. Neemt een klein stukje van de oprit van de buren mee sinds zij hun heg hebben verwijderd. De reden van de camera's? Een buurman die te pas en onpas op ons terrein te vinden is.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:32

miereneter schreef:
Urona447 schreef:
Ik vind het erg prettig dat Cambionn reageerd want het zet mij wel aan het denken. Ik zou het ook niet prettig vinden als ik meerdere keren per dag ongevraagd gefilmd zou worden.


Ik sluit me hierbij aan. Het is heel makkelijk (letterlijk, want dan hoeven we geen moeite te doen ons ergens in te verdiepen en geen moeilijke beslissingen te nemen) om er lichtvoetig mee om te gaan. Ik haal ook de schouders op bij camera's, ringdeurbellen en social media. Maar Cambionn heeft echt een punt. Dat heeft niets met mening en levenshouding te maken, je mening kan nooit de feiten weerleggen namelijk.

Ik ga me wat beter verdiepen, waarvoor dank, Cambionn en andere mensen met een meer kritische blik. Het gaat me namelijk ook niet om het gefilmd worden, maar wat er met onze data wordt gedaan (van de bel van de buren, van google waarop ik zit nu ik dit typ, van sociale media). Al dat spul is natuurlijk niet voor niets gratis.

Ontopic: TS, over het bordje en de hond zou ik me dan weer totaal niet druk maken, geen idee wat dat met je woongenot en privacy te maken heeft.


Ik denk dat je dan beter je mobiel maar weg kunt doen, want als ik iets niet vertrouw dan zijn het mobiele telefoons.
Ik denk dat dat ding meer doet, dan waarvoor je het gebruikt.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:32

@nagini politie heb ik toen via buurtonderzoek allang gesproken, ik had alleen geen informatie voor ze omdat ik geen camera had en ik die nacht hondsberoerd was. Niks gezien en wel knallen gehoord die ik afdeed als vuurwerk. Daarna onrust op straat, stemmen zoals bij een feestje dus ook niet bijzonder.
Ik wist pas dat er geschoten was toen de politie aan de deur stond om mijn auto te controleren op schade.

Cambionn

Berichten: 774
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:01

Wintu schreef:
miereneter schreef:
Ik sluit me hierbij aan. Het is heel makkelijk (letterlijk, want dan hoeven we geen moeite te doen ons ergens in te verdiepen en geen moeilijke beslissingen te nemen) om er lichtvoetig mee om te gaan. Ik haal ook de schouders op bij camera's, ringdeurbellen en social media. Maar Cambionn heeft echt een punt. Dat heeft niets met mening en levenshouding te maken, je mening kan nooit de feiten weerleggen namelijk.

Ik ga me wat beter verdiepen, waarvoor dank, Cambionn en andere mensen met een meer kritische blik. Het gaat me namelijk ook niet om het gefilmd worden, maar wat er met onze data wordt gedaan (van de bel van de buren, van google waarop ik zit nu ik dit typ, van sociale media). Al dat spul is natuurlijk niet voor niets gratis.

Ontopic: TS, over het bordje en de hond zou ik me dan weer totaal niet druk maken, geen idee wat dat met je woongenot en privacy te maken heeft.
Ik denk dat je dan beter je mobiel maar weg kunt doen, want als ik iets niet vertrouw dan zijn het mobiele telefoons.
Ik denk dat dat ding meer doet, dan waarvoor je het gebruikt.
Nogal off-topic op de deurbellen, maar smartphones zijn idd ook vaak een privacy hell. Maar zoals eerder gezegd is privacy geen alles of niks. Alle beetjes helpen, en het is echt niet nodig om all-in te gaan. Een overwogen keuze tussen privacy en gemak/de norm is al een grote stap tegenover je er bij neerleggen en blindelinks de standaard oplossingen van Big Tech gebruiken.

Ook met telefoons zijn er meerdere opties. Je kan beginnen met kijken naar je permissie-settings, onnodige apps verwijderen, en diensten die je gebruikt herzien (en overwegen ze in-browser te draaien ipv app. Via apps kunnen ze makkelijker bij data uit de rest van je telefoon), en zo veel mogelijk apps via de F-Droid appstore installeren (bijv. Organic Maps ipv Google Maps, Fennec of FireFox ipv Google Chrome, NewPipe (eventueel NewPipe x SponsorBlock) ipv YouTube, FlorisBoard ipv Gboard, etc.). Ook een passwordmanager (1Password EU en Bitwarden met EU server zijn bijv. goede) en 2FA gebruiken is nooit verkeerd, beste meteen met een niet-Big Tech authenticator zoals Aegis Authenticator. En Startpage, DuckDuckGo, of Mojeek als search engine gebruiken ipv Google of Bing. Trackers kun je uit je netwerk proberen te blocken met iets als DNS66, of sommige betrouwbare VPN's hebben ook die functie (bijv. Proton VPN). Let bij VPN's wel op dat je al je internetverkeer door hun servers laat gaan, wees dus voorzichtig en kies een betrouwbare partij.

Wil je verder gaan zonder derden lastig te vallen kun je uitloggen met je Google account en Aurora gebruiken om benodigde apps te installeren. Als je wil betalen voor je privacy kun je naar diensten als Proton (mail, calendar, cloud) kijken. Verder kun je ook opletten data enkel in de EU of Switzerland te bewaren. De USA is namelijk niet heel veel beter dan het beruchte China als het op privacy aankomt ;) . En je kan je afvragen of je wel je bankpas op je telefoon wil als deze via Google of Apple gaat, en of je niet beter een miniwallet (bijv. een secrid) in je broekzak kan stoppen (of een telefoonhoesje met een RFID bescherming waar een pasje in kan).

Wil je daar echt diep in wil gaan zijn er ook wel opties. Een telefoon waar je GrapheneOS op kan installeren ipv normale Android. Dit valt onder de categorie "cryptophones" die je in het nieuws nog wel eens hoort, en kun je zelf dus ook gewoon hebben door een compatibel telefoon te kopen en het te installeren. En enkel Signal, Matrix en ouderwets SMS en bellen accepteren voor chat- en belcontact is dan ook een goede. Liefst draai je alles zonder Google Services maar kan bijv. Google Services sandboxed draaien zodat bijv. je bankapp wel werkt.

Overigens zou een extreem ingestelde smartphone wel veiliger kunnen zijn dan een ouderwetse telefoon kopen. Dit omdat je de boel kan encrypten met een smartphone, en een gewone telefoon alles open en bloot verstuurd tijdens SMS en telefonie waardoor je het zou kunnen onderscheppen en inzien.

Nou kan ik hier nog heel lang over door gaan, maar gezien hoe off-topic het is laten we het hier maar bij laten. Terug naar gefilmd worden door deurbellen :D .
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 29-01-24 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:09

Ik weet dat het off topic is, maar ik begrijp de angst voor de deurbellen niet zo goed, terwijl men vaak onbekommerd de telefoon gebruikt. Vandaar dat ik het noem. Ik heb wel internetbankieren, maar daar kom je tegenwoordig ook amper meer onderuit. Maar verder betaal ik met een betaalpas en idd niet met de telefoon of smartwatch. Ik ben inmiddels ook van facebook en instagram. Whatsapp heb ik nog wel, maar omdat mijn contacten enkel dat gebruiken.

Mijn leven is niet heel erg interessant, dus ik maar me niet al te druk, maar heb soms het idee dat een telefoon mee luistert. We hebben wel eens de proef op de som genomen en zijn wel geschrokken.

Cambionn

Berichten: 774
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:34

Wintu schreef:
Ik weet dat het off topic is, maar ik begrijp de angst voor de deurbellen niet zo goed, terwijl men vaak onbekommerd de telefoon gebruikt. Vandaar dat ik het noem. Ik heb wel internetbankieren, maar daar kom je tegenwoordig ook amper meer onderuit. Maar verder betaal ik met een betaalpas en idd niet met de telefoon of smartwatch.
Op zich snap ik je wel en ergens deel ik dat gevoel wel hoor! Net zoals mensen die op FaceBook gaan klagen over privacy. Maar aan de andere kant, gezien privacy geen alles of niks is, dus reageren alsof je niks mag vinden van X omdat je Y ook doet ook weer niet iets waar ik achter sta. Enkel X niet doen is nog altijd beter dan X en Y doen, zeg maar. Uiteindelijk is privacy hedendaags een complex iets.

Wintu schreef:
Ik ben inmiddels ook van facebook en instagram. Whatsapp heb ik nog wel, maar omdat mijn contacten enkel dat gebruiken.
Ik heb ook geen WhatsApp, heb gezegd tegen mijn contacten dat ze Signal kunnen installeren of me ouderwets via SMS of bellen kunnen bereiken. Dat werkt namelijk op elke telefoon ;) . Als mensen zelf WhatsApp wil gebruiken laat ik ze, ik ga ze geen preek geven over privacy. Bereik je niks mee. Maar ik ga ook geen app installeren die mijn privacy breekt. Als je dat beetje respectvol aangeeft en het als een ik-probleem maakt ipv een hun-probleem is het in mijn ervaring te doen. De meeste contacten hebben over tijd Signal naast WhatsApp geïnstalleerd, paar mensen SMS ik mee. Wellicht geen encryptie, maar ook geen standaard trackers. De kans dat iemand mijn berichten onderschept acht ik kleiner dan Meta die de metadata gebruikt om een profiel te maken.

Punt is, de overstap komt vaak pas als WhatsApp geen optie meer is omdat het niet gebruikt wordt. Dus je zou het een poging kunnen geven als je wil. Maar ik snap het ook wel als je daar geen zin in hebt, zeker in het begin kan het wel wat gedoe geven in de zin van jezelf steeds moeten uitleggen. Extra vervelend is namelijk dat WhatsApp niet aangeeft dat een account opgezegd is, dus je contacten zien jou nog gewoon in de lijst staan als gewoonlijk :+ .

Dat gezegd hebbende. Als je in bepaalde groepschats moet zitten kan het lastiger zijn. Sommige kan je prima uit zonder iets te verliezen (zo ben ik uit de buurtapp gegaan, en praat ik gewoon met de buren op straat als vervanging) maar ik weet dat sommige mensen wel groepen hebben waar je wel echt mee zit als je daar niet in zit.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:47

Het verschil is dat je op je eigen telefoon of computer zelf kan kiezen hoe ver je wilt gaan, wat je wel of niet installeert. Bij een camera deurbel van een ander heb je daar helemaal geen keuze in. Daarom zijn er ook regels, alleen je eigen privédomein filmen.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:02

tiwi1969 schreef:
Het verschil is dat je op je eigen telefoon of computer zelf kan kiezen hoe ver je wilt gaan, wat je wel of niet installeert. Bij een camera deurbel van een ander heb je daar helemaal geen keuze in. Daarom zijn er ook regels, alleen je eigen privédomein filmen.

Exact.

Bankieren op de telefoon is mijn eigen keuze.

Nogmaals, ik zou er niks van zeggen maar mij gewoon niet op mijn gemak voelen.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:50

tiwi1969 schreef:
Het verschil is dat je op je eigen telefoon of computer zelf kan kiezen hoe ver je wilt gaan, wat je wel of niet installeert. Bij een camera deurbel van een ander heb je daar helemaal geen keuze in. Daarom zijn er ook regels, alleen je eigen privédomein filmen.

Er zitten anders veel standaard apps op je telefoon, waar je de keuze niet hebt om ze er af te halen.

Ik denk dat je niet aan de cameradeurbel gaat ontkomen. Bijna iedereen heeft zo een ding. Dus je kan het vervelend vinden, het is verspilde energie, dus ik maal er niet meer om.