Traditonele rolverdeling / tradwife

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsey_99
Berichten: 2490
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:14

Sizzle schreef:
Is het sowieso niet verstandiger om op de loonlijst te staan? Dan is het ook beter geregeld als je uitvalt door ziekte bijv.


Het is sws verstandig om als 'meewerkende' een klein salaris te laten betalen; dan maak je gebruik van de loonheffingskorting die nu niet benut wordt.

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 07:40

Yabloko schreef:
Zeker geen schaamte voor hebben hoor. Wat ik lastig vind achter dit fenomeen tradwives is dat er soms een extreemrechts en conservatief gedachtegoed achter schuilgaat. Feminisme is het kwaad enzo.

Ik zou het zelf nooit laten gebeuren om (financieel) afhankelijk te worden van mijn man. Maar ik ben dol op al die huisvlijt video's waar ze zelf zuurdesembroden bakken of boter maken. Als ik er tijd voor had...


Ik bak ook zuurdesembrood. Haha. Wel twee of drie tegelijk en die gaan dan in de vriezer. Anders ben ik elke dag aan de bak en dat lukt mij echt niet.

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 07:43

pien_2010 schreef:
marleen_88 schreef:
Mijn ouders hadden/hebben ook traditionele rolverdeling, maar mijn moeder kreeg wel eigen te besteden geld hoor. Noem het salaris, leefgeld what ever.

Bij ons ook. Zo belangrijk.


Vind ik ook. Hoort mijn inziens ook, als je alleen al bekijkt hoeveel administratie een boerenbedrijf inmiddels moet afwerken.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:57

Laat ons eerlijk zijn, veel mensen kunnen niet kiezen en moeten met 2 gaan werken om financieel alles rond te krijgen.

Als die financiële druk er niet was, waren er veel meer gezinnen waar een (of elk de helft), niet zou werken en wat meer hobby’s of vrijwilligerswerk of andere zinvolle dagvulling zou doen, naast bv het huishouden en zorg voor de kids.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:08

tengeltje11 schreef:
Laat ons eerlijk zijn, veel mensen kunnen niet kiezen en moeten met 2 gaan werken om financieel alles rond te krijgen.

Als die financiële druk er niet was, waren er veel meer gezinnen waar een (of elk de helft), niet zou werken en wat meer hobby’s of vrijwilligerswerk of andere zinvolle dagvulling zou doen, naast bv het huishouden en zorg voor de kids.


Veel mensen kunnen ook niet kiezen om wél beiden te gaan werken en komen daarom in financiële problemen. Door druk van buitenaf of door bv een kind wat intensieve zorg van de ouder nodig heeft.

Het is niet altijd ‘luxe’ om thuis te blijven.
Het gaat erom of je die keuzevrijheid hebt of ervaart. Want juist door die vrijheid blijf je zelf in balans en als je in een rol geduwd wordt die je niet past krijg je grote problemen.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:13

verootjoo schreef:
tengeltje11 schreef:
Laat ons eerlijk zijn, veel mensen kunnen niet kiezen en moeten met 2 gaan werken om financieel alles rond te krijgen.

Als die financiële druk er niet was, waren er veel meer gezinnen waar een (of elk de helft), niet zou werken en wat meer hobby’s of vrijwilligerswerk of andere zinvolle dagvulling zou doen, naast bv het huishouden en zorg voor de kids.


Veel mensen kunnen ook niet kiezen om wél beiden te gaan werken en komen daarom in financiële problemen. Door druk van buitenaf of door bv een kind wat intensieve zorg van de ouder nodig heeft.

Het is niet altijd ‘luxe’ om thuis te blijven.
Het gaat erom of je die keuzevrijheid hebt of ervaart. Want juist door die vrijheid blijf je zelf in balans en als je in een rol geduwd wordt die je niet past krijg je grote problemen.


Ik denk dat er bij de meeste gezinnen wel een reden ten grondslag aan ligt idd.
Wij hebben er bewust voor gekozen ivm niet thuis zijn man en rugzak kind. Maar moet zeggen, we hadden ook ruimte om die keuze te maken en dan is de stap wel gemakkelijker gemaakt.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:17

tengeltje11 schreef:
Laat ons eerlijk zijn, veel mensen kunnen niet kiezen en moeten met 2 gaan werken om financieel alles rond te krijgen.

Als die financiële druk er niet was, waren er veel meer gezinnen waar een (of elk de helft), niet zou werken en wat meer hobby’s of vrijwilligerswerk of andere zinvolle dagvulling zou doen, naast bv het huishouden en zorg voor de kids.


Dat geldt waarschijnlijk voornamelijk voor de minima die hun werk niet perse graag doen en enkel werken om te leven.

Het is ook enorm afhankelijk van opleidingsniveau/carriere-drive/type werkgever en je gewenste levensstandaard.

Sommige werkgevers geven je de optie: 100% of oprotten en niet iedereen is in de positie om te zeggen dat ze dan wel wat anders zoeken.

Als je carriere gedreven bent dan vind je je werk meestal ook leuk en ga je niet voor 50%, ookal kan dat financieel uit.

Als je graag een mooie auto wilt, een vakantie of iets anders dat meer is dan het fatsoenlijk bestaans mimimum dan werk je waarschijnlijk ook meer dan absoluut noodzakelijk.

Je kunt je ook identificeren met je werk, vooral als het je eigen bedrijf is. Waarom zouden rijke succesvolle mensen anders nog werken? Idem met mensen die na hun pensioen nog zonder financiele noodzaak betaald doorklussen.

Urona447
Berichten: 2804
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:25

Hier bewust de keuze gemaakt om te gaan werken als mijn man thuis komt ,erg gezellig is het niet maar ik bouw hierdoor wel pensioen op en mijn kinderen hoeven amper naar de kinderopvang met bijbehorende kosten.

Ik maak mij ook zorgen over deze opkomende trend van tradwifes.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:38

Juval ik zit eigenlijk met verbazing jouw berichten nog eens terug te lezen.
Waarom zou je man wel een inkomen krijgen vanuit het bedrijf en jij niet? Jij werkt toch net zo goed in het bedrijf? Het zal vast geen vetpot zijn, maar je hoeft toch ook niet voor niks te werken. Anders lekker wat voor jezelf gaan zoeken hoor. T is toch van de zotte dat je zoveel uren in een bedrijf steekt maar dan je handje moet ophouden als je iets nodig hebt.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:47

Ik vind de oproep van de feministen aan de andere kant ook weer doorslaan.
Je móet als vrouw ook fulltime werken, anders blijven we als vrouw ondergeschikt aan de man...

Nou, ik heb het geprobeerd, best een tijdje, maar van fulltime (36) naar parttime (32) was het beste kado dat ik mezelf, mijn partner én mijn werkgever kon geven, want op deze manier was de balans tussen werk en privé goed en was er van mijn kant uit veel minder ziekteverzuim. En dan heb ik geen eens kinderen...

En daarbij ben ik met mijn 32 uur alsnog riant kostwinner in ons gezin, dus hoezo zou ik mezelf afhankelijk maken van mijn man door parttime te gaan werken?
Ja, ik ben niet geschikt voor management- of bestuursfuncties, maar dat zou ik ook niet zijn als ik wel fulltime zou werken, dat soort functies zijn gewoon sowieso niet passend voor mij, ongeacht hoeveel uren ik erin zou steken.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:58

miccamaaike schreef:
Juval ik zit eigenlijk met verbazing jouw berichten nog eens terug te lezen.
Waarom zou je man wel een inkomen krijgen vanuit het bedrijf en jij niet? Jij werkt toch net zo goed in het bedrijf? Het zal vast geen vetpot zijn, maar je hoeft toch ook niet voor niks te werken. Anders lekker wat voor jezelf gaan zoeken hoor. T is toch van de zotte dat je zoveel uren in een bedrijf steekt maar dan je handje moet ophouden als je iets nodig hebt.


Mijn man neemt ook geen inkomen vanuit het bedrijf. Het boodschappengeld is het enige privé. Hij is van huis uit gewend om sober te leven. Ik ben wat meer luxe gewend. Maar ja, het is nu eenmaal niet anders. Ik heb naar aanleiding van dit topic gister toch wel weer eens een sollicitatie de deur uit gedaan. Wie weet.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:00

Ik vind 32 ook niet persé parttime hoor! Ik denk ook dat het er meer om gaat dat wanneer het moet je de kans hebt om jezelf financieel goed te redden. Ik kan me voorstellen dat als je zelf altijd minimaal hebt gewerkt omdat je man nou eenmaal fulltime werkte en een goede baan had, dat een stuk lastiger is dan wanneer je uit een 32-uurs baan met allerlei mogelijkheden komt. Ik werk overigens 36 uur, maar ben ook niet geschikt voor management- of bestuursfuncties heb ik besloten 8-)

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:28

En al werkte je wel parttime en verdiende je minder dan je partner @Marije_jiplover. Dan nog ben je niet ondergeschikt.
Zo voel ik me iig niet.
Ik ben blij dat ik nu parttime kan werken. Ik zou niet kunnen leven met iemand die zou vinden dat de vrouw thuis zou moeten blijven. Maar als fulltime werken niet hoeft dan is het prettig om ook andere dingen te kunnen doen zoals het huishouden maar ook gewoon wat vrije tijd te hebben. En daar is niks mis mee.

Er is ook niks mis met wel carrière maken. En ik kan me ook voorstellen dat als je een carrière hebt dat je dat ook niet opgeeft. Zou ik ook niet doen als ik dat had.

Maar laat anderen hun leven lijden zoals zij er gelukkig bij zijn en ga geen levensvormen opdringen, denk ik altijd maar.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:33

Maar de meeste hier zeggen bewust te kiezen om verder te werken, maar bv in een topic over wat je doet als je de jackpot wint, gaat het overgrote deel daar toch stoppen met werken en iets doen die hen gelukkiger maakt zonder de druk van het moeten.

Dus je kan je prima identificeren zonder het moeten werken denk ik dan….

En tuurlijk zit het luxe willen daar voor iets tussen, want reizen en luxe kosten geld en daar werken mensen voor.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:38

juval schreef:
miccamaaike schreef:
Juval ik zit eigenlijk met verbazing jouw berichten nog eens terug te lezen.
Waarom zou je man wel een inkomen krijgen vanuit het bedrijf en jij niet? Jij werkt toch net zo goed in het bedrijf? Het zal vast geen vetpot zijn, maar je hoeft toch ook niet voor niks te werken. Anders lekker wat voor jezelf gaan zoeken hoor. T is toch van de zotte dat je zoveel uren in een bedrijf steekt maar dan je handje moet ophouden als je iets nodig hebt.


Mijn man neemt ook geen inkomen vanuit het bedrijf. Het boodschappengeld is het enige privé. Hij is van huis uit gewend om sober te leven. Ik ben wat meer luxe gewend. Maar ja, het is nu eenmaal niet anders. Ik heb naar aanleiding van dit topic gister toch wel weer eens een sollicitatie de deur uit gedaan. Wie weet.


Ah dat had ik dan verkeer begrepen, excuses.

Hopelijk wordt het wat met je sollicitatie, genoeg leuke dingen die je kunt doen denk ik, hopelijk vind je wat passends.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:20

De meeste mensen hebben geen idee wat ze doen als ze de jackpot winnen, dat is pure speculatie namelijk.

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dan reageer. Mijn eerste gevoel is : venture funds opzetten (wat dus werk is) maar net zo goed ga ik in de tuin zitten :+

Laatst nog een stuk gelezen van een miljoenen jackpot winnaar die met dat geld ging doen wat hij leuk vond: een bedrijf als fietsenreparateur starten :D

Ik ken veel mensen die niet gestopt zijn met werken na hun pensioen en dat is niet vanwege financiele redenen.

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:50

Ik vind dat de vraag van dit topic verkeerd gesteld is, bewust thuisblijven wanneer er kinderen komen ( man of vrouw) heeft totaal niets met de tradwife beweging te maken. Haal die twee uit elkaar en je krijgt een heel andere discussie . Voor thuisblijven zolang je kinderen zich niet kunnen redden vind ik prima wanneer mensen hiervoor kunnen kiezen, blijven werken ook. Voor de tradwife beweging heb ik geen enkel begrip , komt uit de zeer conservatieve ultrarechtse hoek.

journee
Berichten: 753
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:09

juval schreef:
pien_2010 schreef:
Ok, maar dan zit het wellicht ook wat tussen je oren, want dan is het allemaal op papier goed geregeld, en is het jullie geld, waar jullie van leven en wat in het bedrijf zit.


ja hoor, dat zou heel goed kunnen :+ Ik weet dat ik er gewoon voor werk, en dat ik recht heb op een deel van het geld. Maar soms voelt het alsof ik mijn hand bij mijn man moet ophouden als ik eens nieuwe schoenen wil, of een luxe als naar de kapper gaan of iets dergelijks.

Mijn moeder heeft mijn zus en mij opgevoed met het idee dat je zelfstandig moet zijn en niet afhankelijk. En nu voelt het toch wel een beetje afhankelijk.


Juval, ik begrijp je gevoel wel. Zoals jezelf zegt ben jij gewend dat je wat meer geld kunt uitgeven, iets wat je nu ervaart als luxe, omdat jullie het als gezin gewoon niet zo breed hebben. Waarschijnlijk speelt er dan ook een stukje schuldgevoel bij jou, omdat je wel wenst dat je jezelf eens wat vaker kunt verwennen (waar helemaal niets mis mee is :) ) maar dit ook niet eerlijk voelt tegenover je man en kinderen, als dit uit de huishoudpot komt.

Wat je hopelijk wel als positief ervaart is dat je nu wel de gelegenheid hebt een belangrijke rol te spelen in het bedrijf en in de levens van je man en kinderen. Dat is een ander soort luxe, niet iedereen heeft de gelegenheid om bijvoorbeeld op school te kunnen helpen en er ook op die momenten voor de kinderen te zijn.

En kleine kinderen worden vanzelf groot, dus wat dat betreft zal het in de toekomst waarschijnlijk makkelijk voor je moeten worden om ergens weer wat uurtjes te kunnen werken, zodat je weer zorgeloos kunt genieten van die kleine luxe voor jezelf. :)

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:10

Is ook zo Journee. Dat zie je goed!

journee
Berichten: 753
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:19

BigOne schreef:
Ik vind dat de vraag van dit topic verkeerd gesteld is, bewust thuisblijven wanneer er kinderen komen ( man of vrouw) heeft totaal niets met de tradwife beweging te maken. Haal die twee uit elkaar en je krijgt een heel andere discussie . Voor thuisblijven zolang je kinderen zich niet kunnen redden vind ik prima wanneer mensen hiervoor kunnen kiezen, blijven werken ook. Voor de tradwife beweging heb ik geen enkel begrip , komt uit de zeer conservatieve ultrarechtse hoek.


Als de vrouw of de man (gebeurt ook regelmatig) besluiten thuis te willen blijven voor de kinderen is dat alleen maar mooi. Ik vind hier ook helemaal niets raars aan, maar zie dit als een natuurlijk proces. Bij dieren is de wereld te klein als afhankelijke jongen te vroeg bij hun ouders worden weg gehaald, terwijl het bij mensen gewoon is geworden om kinderen het grootste gedeelte van de dag bij 'vreemden' onder te brengen. Wel realiseer ik me dat zelf voor je kinderen kunnen zorgen tegenwoordig helaas vaak een luxe is, die lang niet voor iedereen is weggelegd.

Als mensen overigens in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, is alles van beide. Ongeacht wie wel of niet, of meer of minder werkt en ongeacht de rolverdeling in het huishouden.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:00

Hier werk ik 24 uur en partner 40 op papier maar 42.5 in de praktijk.

Ik werk nachtdiensten en 32 uur was niet haalbaar meer met partner, zeker niet als meneer tussen 18.00-19.00 uur eten op tafel wilde hebben (klinkt zo ruk, maar partner heeft pds en is dus erg gebaat bij vaste tijden eten) en ik at voorheen niet voor 20.00 uur. volkskrant vragenlijst ingevuld en ik werk gemiddeld 37 procent en partner de rest als we onze uren samenvoegen en naar het percentage kijken. Partner heeft inmiddels een flink hoger loon maar we zijn ooit gelijk begonnen. Huishouden is 60 % voor mij en 40 % voor partner (komt dus wel overeen met het werk) en momenteel een kindje op komst waarbij partner 1 dag per week vaderschaps- en ouderschapsverlof gaat opnemen.

Ik wilde graag minder werken omdat ik het liefst heen keuvel thuis (moestuin, brood bakken. Maar zoals een medebokker hierboven gaat dat niet altijd of kan ik me er niet toe zetten :') )
Daarentegen doe ik een groter deel van het huishouden (ben graag thuis, vind werken leuk maar 24 uur vind ik echt meer dan genoeg, buiten het feit dat 28 uur per week nachtdiensten volgens de arbowet de max is.

Partnerpensioen is geregeld, overlijdensrisicoverzekering voor beide zodat we bij overlijden beide in het huis kunnen blijven wonen. Arbeidsongeschiktheid zouden we wellicht geregeld hebben maar we redden het eigenlijk op mijn loon prima om het huis af te betalen en alle andere vaste lasten te dragen. Partner heeft hier wat meer moeite mee, is een meer luxepaardje dan ik mocht het ooit zo ver komen.

In principe zou ik thuis kunnen blijven en komen we rond van partners loon (mits partner minder geld aan zijn hobby's, snacks en etentjes zou uitgeven).
Zou zelf niet in zijn geheel thuis willen zitten, althans wellicht als de kleine er is dat dat nog veranderd in de toekomst. maar financieel hebben we eigenlijk alles wel bij de notaris of met verzekeringen vastgelegd. Ook bij ziekte zou er genoeg draagkracht moeten kunnen zijn, stel partner zou een herseninfarct krijgen en nooit meer kunnen werken dan kan ik met mijn huidige baan makkelijk meer uren maken want zorg.. had ik een ander beroep gehad (zeker wanneer mijn loon een stuk lager zou uitvallen) dan had ik partner zeker weten voor arbeidsongeschiktheid laten verzekeren.

Ik kan dus zelf mijn broek hoog houden (beide vanuit eigen koopappartementen gaan samenwonen waar ik dus ook alle lasten droeg, wel voor de crisissen maar ook met minder salaris en partner kan dit ook. En ja, alles wordt dan krapper en er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Maar ik heb hiervoor ook wel wat mindere ervaringen gehad met ex-partners waardoor ik absoluut niet in zodanigheid afhankelijk wil zijn waarin ik in de oliebol terecht zou komen bij ziekte/overlijden of scheiden van partner.

Sparen samen en hebben beide een aparte rekening. Deze is momenteel niet zo gevuld want net een nieuwe (2ehands) auto gekocht maar deze vult zich de komende 2 a 3 jaar wel weer. hebben een gezamelijke rekening en een boodschappenrekening en onze eigen rekeningen.


Dus redelijk gelijkwaardig hier, ondanks dat ik meer thuis ben/werk. Mede doordat de financiën daar ook op ingesteld zijn.


Op het moment dat partner wat krijgt of ik, en we moeten werken en alles mantelzorgen dan zou er wel een klein dingetje zijn. Maar dit moet te ondervangen zijn met een deel thuiszorg of pgb en ons grote vangnet.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:26

Wintu schreef:
daantjuhhh schreef:
Een persoon of een keuze dom noemen zijn 2 verschillende dingen.

Ik vind het geen slimme keuze.
Maar dat betekent niet dat ik de persoon dom vind.

Je kan een keuze pas dom vinden, als je weet hoe een situatie is ontstaan en waarom sommigen er voor kiezen. Maar bij voorbaat iets dom noemen is onwetend een oordeel vellen.

Dat heb ik nergens ontkend.

Ik heb het uiteraard er over dat je zelf die keuze maakt. Terwijl je gezond bent en zou kunnen werken en geen buffer hebt mocht er iets ernstigs gebeuren. (Niets geregeld )

Maar dat had ik in een reactie erboven ook al gezet. Die heb je alleen denk ik niet gezien.

En even over arbeidsongeschiktheid verzekering. Check de voorwaarden goed. Vaak hoge premie, maar slechte dekking.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:02

daantjuhhh schreef:
Wintu schreef:

Je kan een keuze pas dom vinden, als je weet hoe een situatie is ontstaan en waarom sommigen er voor kiezen. Maar bij voorbaat iets dom noemen is onwetend een oordeel vellen.

Dat heb ik nergens ontkend.

Ik heb het uiteraard er over dat je zelf die keuze maakt. Terwijl je gezond bent en zou kunnen werken en geen buffer hebt mocht er iets ernstigs gebeuren. (Niets geregeld )

Maar dat had ik in een reactie erboven ook al gezet. Die heb je alleen denk ik niet gezien.

En even over arbeidsongeschiktheid verzekering. Check de voorwaarden goed. Vaak hoge premie, maar slechte dekking.


Uiteraard alles gelezen, kan dat er enkel niet uithalen?