Traditonele rolverdeling / tradwife

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:54

Achterom schreef:
Charaz schreef:
Wbt financiele zorgen na het overlijden van je man dat is natuurlijk van tevoren prima te regelen en zou je niet moeten tegenhouden om wel of geen huisvrouw te worden.

Prima te regelen? Ja, misschien wel, maar de ervaring leert ook dat de meeste mensen dat dus niet doen.
Want dat gebeurt hen immers niet.
Hetzelfde geldt voor scheiden trouwens.


De meeste?
Zijn daar cijfers van?

Bokt is uiteraard ook geen goede weerspiegeling van de maarschappij. Er zijn heel veel mensen die geen idee hebben hoe ze bepaalde ingewikkelde dingen moeten regelen. Of ze werken zich een slag in de rondte in zwaar lichamelijke beroepen waardoor er geen tijd is om een rustig alles op een rijtje te zetten.
Ook in gehuwde situaties zijn er gezinnen waar niemand iets overhoudt na een scheiding omdat beide als uitgeknepen nep-zzper met moeite het hoofd boven water houden.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 24-01-24 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Berichten: 2642
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:57

Wil iemand (m/v) graag thuisblijven om het kroost te verzorgen en het huishouden etc te doen? Prima! Doe je ding!
Tradwifes zijn echt wel een stapje verder en vinden dat alle vrouwen zich in de jaren 50 rolverdeling moeten schikken en moeten onderwerpen aan hun man.
De crux zit hem in het hebben van een keuze.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:59

Charaz schreef:
Wbt financiele zorgen na het overlijden van je man dat is natuurlijk van tevoren prima te regelen en zou je niet moeten tegenhouden om wel of geen huisvrouw te worden.

Prima? Zo makkelijk is dat niet hoor.

Daarnaast moet je dan ook wat regelen voor scheiden en voor ziekte.

Is tegenwoordig onbetaalbaar met allemaal haken en ogen.
Veel uitkeringen zijn op 70% of lopen geheel af.
Is vaak leuk voor 2 of 3 jaar, maar daarna moet je zelf weer de boel regelen

Zoolgangster

Berichten: 9619
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:59

Wat iedereen vergeten is, is dat het een teken van welstand was, dat vrouwen thuis konden blijven. Toen, in de jaren tachtig, kwam er de "Marie wordt wijzer" campagne. Marie moest aan het werk, dan kon ze lekker belasting betalen, ik weet wel zeker dat dat erachter zat.

Het slaat nergens op, nu is er betaalde opvang, die Marie vroeger gratis deed, en de schoonmaak wordt ook betaald.
Overigens hadden zat thuisblijvende dames een betaalde werkster, want ook vroegah was lang niet elke thuisblijfmama een poetsvirtuoos.
En NL vrouwen onderdanig, laat me niet lachen.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:03

Mij lijkt het soms ook heerlijk om thuis te blijven en voor de dieren en mijn man te zorgen. Het eten altijd klaar, huishouden aan de kant etc. Dat is echt wel meer dan fulltime werk als je het helemaal goed wilt doen maar als ik er verder over nadenk zou het na een tijd echt flink gaan wringen omdat ik zelfstandigheid ga missen. Ik wil ten allen tijde voor mezelf kunnen zorgen.

Mensen moeten vooral doen waar ze zich goed bijvoelen maar hopelijk regelen ze het ook voor als het misgaat. Ik vind het overigens voor kinderen belangrijker dat ze in een warm nest thuiskomen dan van opvang naar oppasoma naar babysit thuis gebracht worden om eerlijk te zijn. Waarom heb je dan kinderen?

Als ik nuchter kijk naar de rolverdeling in mijn relatie (LAT) pak ik toch ook wel een meer traditionele rol op zowel in zijn huis als in mijn huis.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:05

Wanneer vrouwen of mannen de keuze hebben om thuis te blijven en dat doen, helemaal prima.
Echter, tradwife is wat anders, dat komt uit de extreem rechtse hoek. Over gewaaid uit usa met alle denkbeelden die erbij horen.
Vrouw ondergeschikt aan man, hun kinderen zijn alleen maar hetero, zwarten zijn uitschot enzenz .

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:11

BigOne schreef:
Wanneer vrouwen of mannen de keuze hebben om thuis te blijven en dat doen, helemaal prima.
Echter, tradwife is wat anders, dat komt uit de extreem rechtse hoek. Over gewaaid uit usa met alle denkbeelden die erbij horen.
Vrouw ondergeschikt aan man, hun kinderen zijn alleen maar hetero, zwarten zijn uitschot enzenz .


Daar plastste ik ook een linkje van in het AfD protest topic. Zo ziet een conservatief rechtse partij de vrouw:

Afbeelding

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:36

Ik heb ook de keuze gemaakt om een tijd thuis te blijven voor de kinderen. Opvang was lastig te regelen, mijn man had erg onregelmatige werktijden en ik een eenvoudig slecht betaalde baan. Dat was voor toen de beste keuze. Inmiddels werk ik wel weer, weliswaar parttime, maar kan zo nodig uitbreiden. Doe nu werk waar ik plezier in heb en heb mogelijkheden tot doorgroeien, wat het zeker interessanter maakt.

Geen spijt van de gemaakte keuzes.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 24-01-24 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13976
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:42

Ieder zijn/haar/hun eigen keus.

Ik heb gewerkt toen onze zoon jong was.
Inmiddels afgekeurd en ik zit thuis.

Mijn man werkt. Doet de strijk.
Koken doen we samen. Ik regel de boodschappen (grote spullen bezorgen en kleine dingen zelf halen).

Garage en dierenarts is dan weer voor mij.
Bij een slechte dag neemt mijn man dan meer over.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:30

Achterom schreef:
.

Mijn zus en ik gaan nooit in zo'n situatie terechtkomen omdat we beide veel werken en een goed inkomen hebben.
Ik vind er wat van dat vrouwen zich anno nu zo stom willen gedragen, dit is wat mij betreft echt geen leven en laten leven. Dit is gewoon heel dom.


Zeg nooit nooit want ook bij jullie kan er prima wat gebeuren waardoor je leven ineens niet zo rooskleurig meer is.
Jij vindt veel werken en een goed inkomen belangrijk (bijvoorbeels). Een ander vind voor zijn/haar eigen kind zorgen belangrijk. Ieder z'n ding hé? Je hebt geen idee hoe mensen zulke dingen hebben geregeld dus verdiep je daar eerst in, 1 voorbeeld staat niet voor alles en iedereen.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:38

Cioccolato schreef:
Achterom schreef:
.

Mijn zus en ik gaan nooit in zo'n situatie terechtkomen omdat we beide veel werken en een goed inkomen hebben.
Ik vind er wat van dat vrouwen zich anno nu zo stom willen gedragen, dit is wat mij betreft echt geen leven en laten leven. Dit is gewoon heel dom.


Zeg nooit nooit want ook bij jullie kan er prima wat gebeuren waardoor je leven ineens niet zo rooskleurig meer is.
Jij vindt veel werken en een goed inkomen belangrijk (bijvoorbeels). Een ander vind voor zijn/haar eigen kind zorgen belangrijk. Ieder z'n ding hé? Je hebt geen idee hoe mensen zulke dingen hebben geregeld dus verdiep je daar eerst in, 1 voorbeeld staat niet voor alles en iedereen.

Oneens. Ik vind veel werken niet belangrijk, ik vind zelfstandigheid en onafhankelijkheid belangrijk.
Ik vind het belangrijk om mezelf te kunnen bedruipen en wil graag een gelijkwaardige relatie.
Dat andere mensen daar anders over denken, prima. Maar dan niet gaan jammeren als het misgaat.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:39

Ik heb er echt helemaal geen moeite mee als mensen graag thuis willen blijven voor hun kinderen en het huishouden etc.

Waar ik wél moeite mee heb is dat dat 9 van de 10 keer de vrouw is, die vervolgens bij een eventuele scheiding (niet ondenkbaar) financieel aan het kortste eind trekt, want de man heeft toch vaak meer vanzelfsprekend een carriere op kunnen bouwen. Ik heb eerst parttime gewerkt toen de kinderen kleiner waren, maar wel met in mijn achterhoofd keuzes gemaakt qua werk waarbij ik mij zelfstandig zou kunnen redden als dat nodig was en daar ben ik nu (inmiddels gescheiden) heel erg blij mee.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:44

Cioccolato schreef:
Achterom schreef:
.

Mijn zus en ik gaan nooit in zo'n situatie terechtkomen omdat we beide veel werken en een goed inkomen hebben.
Ik vind er wat van dat vrouwen zich anno nu zo stom willen gedragen, dit is wat mij betreft echt geen leven en laten leven. Dit is gewoon heel dom.


Zeg nooit nooit want ook bij jullie kan er prima wat gebeuren waardoor je leven ineens niet zo rooskleurig meer is.
Jij vindt veel werken en een goed inkomen belangrijk (bijvoorbeels). Een ander vind voor zijn/haar eigen kind zorgen belangrijk. Ieder z'n ding hé? Je hebt geen idee hoe mensen zulke dingen hebben geregeld dus verdiep je daar eerst in, 1 voorbeeld staat niet voor alles en iedereen.


Het is niet dat als je werkt dat je niet voor je eigen kind zorgt en dat je dat niet belangrijk vindt hè :7

Mijn man en ik zorgen voor onze kinderen en wij vinden het daarnaast beiden belangrijk om te werken en de taken eerlijk te verdelen.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:49

verootjoo schreef:
Het is niet dat als je werkt dat je niet voor je eigen kind zorgt en dat je dat niet belangrijk vindt hè :7

Mijn man en ik zorgen voor onze kinderen en wij vinden het daarnaast beiden belangrijk om te werken en de taken eerlijk te verdelen.


Ik heb het ook niet over/tegen jou maar quote iemand anders.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:51

Achterom schreef:
Oneens. Ik vind veel werken niet belangrijk, ik vind zelfstandigheid en onafhankelijkheid belangrijk.
Ik vind het belangrijk om mezelf te kunnen bedruipen en wil graag een gelijkwaardige relatie.
Dat andere mensen daar anders over denken, prima. Maar dan niet gaan jammeren als het misgaat.


Dat hebt je in je post die ik quote niet gezegd.
En nog maals. Iemand die (bijvoorbeeld) voor kinderen zorgt en niet/weinig werkt hoeft helemaal niet perse in de knoei te raken. Dus ook dat slaat de plank weer mis.
Verootje bijvoorbeeld geeft aan dat beide partners en werken en voor kinderen zorgen. Gelijkwaardig dus.

Hierbij is werken en kinderen maar een voorbeeld.
Het kan ook werken en huishouden zijn, of vul maar in.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:14

Cioccolato schreef:
Achterom schreef:
Oneens. Ik vind veel werken niet belangrijk, ik vind zelfstandigheid en onafhankelijkheid belangrijk.
Ik vind het belangrijk om mezelf te kunnen bedruipen en wil graag een gelijkwaardige relatie.
Dat andere mensen daar anders over denken, prima. Maar dan niet gaan jammeren als het misgaat.


Dat hebt je in je post die ik quote niet gezegd.
En nog maals. Iemand die (bijvoorbeeld) voor kinderen zorgt en niet/weinig werkt hoeft helemaal niet perse in de knoei te raken. Dus ook dat slaat de plank weer mis.
Verootje bijvoorbeeld geeft aan dat beide partners en werken en voor kinderen zorgen. Gelijkwaardig dus.

Hierbij is werken en kinderen maar een voorbeeld.
Het kan ook werken en huishouden zijn, of vul maar in.

Je hoeft niet te proberen mij te overtuigen, ik heb gewoon recht op mijn mening, ook als die jou tegenstaat.
Ik vind het dom om niet te anticiperen op bepaalde zaken. Dat mag ik vinden en jij mag het niet met me eens zijn. Maar hoe banketstaaf het ook voor je is, ik sla de plank niet mis.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 24-01-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:16

Oh absoluut. Maar niet om mensen die er anders over denken of anders doen dan jou dom of stom noemen. Beetje respect is op z'n plek :)
En daar gaat de plank zelfs al mis.
Overigens kunnen mensen waarvan jij denkt dat ze er niet over na denken er juist wel over na denken en hun zaakjes achter er schermen prima op orde hebben voor het geval dat hé. Het gaat verder dan de neus lang is.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:20

Cioccolato schreef:
Oh absoluut. Maar niet om mensen die er anders over denken of anders doen dan jou dom of stom noemen. Beetje respect is op z'n plek :)
En daar gaat de plank zelfs al mis.

Ik zou niet weten waarom niet. Bovendien: respect komt als het goed is van twee kanten.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:22

Ja dat komt het zeker. Maar niet van jou kant vanaf het begin :D

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:26

Dames, niet bekvechten. Niet nodig….

Volgens mij bedoelen jullie ongeveer hetzelfde.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:45

Nou, ik ben schijnbaar 'dom' :') . Want ik ben idd thuis en mijn man werkt. Ik zie hier het rijtje standaard vooroordelen al weer voor bij komen, leef en laat leven zou ik zo zeggen. Wat boeit het je hoe een ander zijn leven in deelt :D

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:49

Wat anderen ook al aanhaken: het hebben van een traditionele rolverdeling (maar wel een gelijkwaardig huwelijk hebben) en de zogeheten beweging van "trad wifes" zijn echt wel twee verschillende dingen - of in ieder geval, het ene gaat véél verder dan het andere.

De essentie is in mijn ogen (met feministische blik :D) dat het gaat om keuzevrijheid. Daarin is het volkomen te begrijpen dat één van de twee ouders meer, of zelfs volledig, thuis wilt zijn voor de kinderen, en dat die partner dan bijvoorbeeld meer huishoudelijke taken doet. Als je dat financieel rond kunt breien en met je partner een fijne verdeling vind, helemaal goed toch? Denk niet dat iemand daar iets op aan te merken (kan) hebben :j Leef en laat leven!

De (inderdaad vanuit de USA/uit de rechtse hoek overgewaaide) beweging omtrent "traditional wives" gaat hierin echter nog een aantal stappen verder en heeft volgens mij bijna altijd zijn oorsprong in het geloof. Je hebt ook Nederlandse influencers/Instagrammers die hierover schrijven (ik ben een specifieke naam even kwijt, als ik haar vind zal ik 't hier posten). Helaas ( :') ) zit ik nu in het algoritme van deze beweging, en uit toch wel een bepaalde fascinatie ben ik me verder gaan verdiepen. Wat opvalt is dat het echt gaat om het volledig "thuiszijn" van de vrouw, waarin zij volledig onderdanig en dienstbaar is aan haar man. De essentie van haar bestaan is het baren van (veel) kinderen en moeder zijn, geen/weinig contact te hebben met andere mannen en haar leven volledig te wijden aan het huishouden en gezinsleven. Deze vrouwen geloven NIET dat zij ooit zullen scheiden, immers: ze zijn getrouwd om God te dienen, niet voor hun eigen geluk (ja, letterlijke quote!) en zullen daarom nooit gaan scheiden, ook niet als het een ongelukkig/onveilig huwelijk wordt. Je kinderen laten opgroeien in een gebroken gezin is namelijk het ergste wat je je kunt aandoen, dus scheiden doe je niet. Daarmee vervalt het argument "maar wat als jullie ooit uit elkaar gaan?"
Mocht hun man overlijden, dan heeft God dat zo gewild, en dan zullen daar wel weer oplossingen voor komen.
Wat ik hierin ook heel schadelijk vind, is dat deze moeders (en vaders) hun kinderen ook bewust klaarstomen voor deze rollen, dus: meisjes hoeven niet te gaan werken, zijn dienstbaar aan mannen, mannen moeten sterk zijn en voor het gezin zorgen etc. Daarbij komt voor mijn gevoel bijna een soort indoctrinatie kijken en dat vind ik echt zeer kwalijk voor de toekomst van kinderen die in dit soort situaties opgroeien.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 24-01-24 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:49

Thuisblijven bij de kids( man of vrouw) is iets anders dan Tradwife.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:56

Wintu schreef:
Nou, ik ben schijnbaar 'dom' :') . Want ik ben idd thuis en mijn man werkt. Ik zie hier het rijtje standaard vooroordelen al weer voor bij komen, leef en laat leven zou ik zo zeggen. Wat boeit het je hoe een ander zijn leven in deelt :D



Dit zegt echt niemand. Het algemene geluid in dit topic is juist dat best wel wat mensen thuis zouden willen blijven voor het huishouden of de kinderen maar enkel als er ook wat geregeld is als het fout gaat. Ik hoop voor jou ook dat er wat geregeld is of dat je ondertussen ook aan je eigen ontwikkeling (opleiding, vrijwilligerswerk oid) aan het werk bent zodat je in worst case scenario niet helemaal van 0 moet beginnen.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:56

Een persoon of een keuze dom noemen zijn 2 verschillende dingen.

Ik vind het geen slimme keuze.
Maar dat betekent niet dat ik de persoon dom vind.