Neopreen zwempak voor kind, welke?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Neopreen zwempak voor kind, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 18:01

Hoi allemaal,

Mijn vijf jarige zoon heeft het tijdens de zwemles altijd heel erg koud, aangezien hij nu met kleren aan gaat zwemmen, zwemt hij nu alleen nog maar in het grote (koudere) bad.
De zwemjuf heeft aangegeven dat het misschien wel goed is om een neopreen zwemtrui/pak voor hem te halen, om hem wat beter warm te kunnen houden. Tussen de 1-2 mm is voldoende, 3 mm mag eventueel ook.

Maar dan.. Ga ik op google zoeken, maar ik kom er niet aan uit. Ik heb er geen verstand van,
De keuze is vrij uitgebreid, maar volgens mij voldoet niet alles aan mijn criteria.

Daarom de vraag of jullie tips hebben voor qua merk?
Korte of lange mouwen? (Ik denk zelf beter met lange mouwen)
Met of zonder benen?

Ja, ik had dit ook allemaal aan de juf kunnen vragen, maar niet aan gedacht :+ En zou fijn zijn als ie volgende week al zo'n trui/pak heeft.

Ik hoor het graag :)

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Neopreen zwempak voor kind, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:11

Gewoon een wetsuit van decathlon? Zou het niet zo moeilijk maken voor die korte tijd dat ze op zwemles zitten.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Neopreen zwempak voor kind, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 18:13

Ik vind het wel belangrijk dat hij comfortabel kan zwemmen.

Dus ik wil het gewoon goed doen en niet 'ff snel, want hij zit toch niet lang op zwemmen'. :)

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:15

Herkenbaar probleem. Mijn dochter heeft een tijdje met deze https://www.decathlon.nl/p/uv-werende-t ... mc=8550720 gezwommen aangezien ze het zo koud kreeg dat zwemmen op het eind van de les niet meer lukte. Toen ze eenmaal dicht bij het afzwemmen was en met kleren aan mocht zijn we ermee gestopt aangezien het onder kleren niet lekker zat en het omkleden als ze eenmaal nat was ingewikkeld was. Toen waren we een maand of 3 verder en toen was het net wat beter vol te houden.

Het verschil was overigens niet heel groot. Ze kreeg het vooral iets later pas koud waardoor ze de les wel volhield, maar ze kwam nog steeds met blauwe lippen het water uit. B en C heeft ze zonder gedaan, maar aangezien ze daar meer aan een stuk door zwommen had ze het daar toch ook net wat minder koud.

Een pak werd bij ons afgeraden. Buiten dat het wat stug kan zijn en dus niet optimaal is qua beweging schijnt het ook invloed te hebben op het drijfvermogen. Het mocht wel als het anders echt niet lukte, maar ermee afzwemmen mocht dan weer niet.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:18

Op zich zijn wetsuits gemaakt om te zwemmen dus dat gaat meestal wel goed :) (ook om te surfen, maar je kan er gewoon normaal in bewegen doorgaans)
Die van decathlon zijn soepel, maar sowieso moeten ze wel wat strak zitten anders houden ze je alsnog niet warm, maar als ze nat zijn worden ze soepeler.

Ik bedoel meer dat je niet te veeleisend hoeft te zijn, aangezien hij (denk ik) niet zwemt in water onder de 20 graden (al voelt het vaak wel zo :7)
In kouder water moet je meer eisen gaan stellen aan een pak, in zwembad water zijn ‘simpele’ pakken prima. Die zijn 1,5mm en dat is bedoeld om max een uur in water >22 graden te zwemmen/surfen.

Overigens ben ik ms een loedermoeder maar de mijne zwom gewoon alleen in zwembroek, en ja het is takke-koud want mijn zoon heeft totaal geen spek maar koud is het ook als je plots per ongeluk in het water valt. :o en daar moeten ze toch op getraind zijn.

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Neopreen zwempak voor kind, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:24


_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 19:50

Temperatuur van het grote bad weet ik niet zo goed, maar zal zeker niet onder de 20 graden zijn inderdaad.

Mijn zoon heeft ook geen vet op de botten en heeft het na het zwemmen altijd lang koud en blauwe lippen.

Ik wilde eigenlijk gaan zoeken naar alleen een neopreen zwemtrui, dus zonder broek, maar die zijn moeilijk te vinden in zijn maat.. Heb even bij Decathlon gekeken, hij heeft qua kleren 116/122 en die kan ik daar niet echt vinden. Ik ga morgen zijn heup en borstomvang maar eens even meten voor de zekerheid.

Bedankt voor de link manonutjuh, die ziet er wel goed uit!
Maar wat is dan maat '6J'? Dus dan maar morgen even die maten opmeten, dan weten we het ook.
Mijn zoon is 5 en in jouw link hebben ze die uiteraard weer niet in de lijst staan :+

Teszz, die had ik inderdaad ook gezien op de website :) Alleen ook deze weer niet in zijn maat beschikbaar. Valt er iedere keer net buiten zo.

Verootje, ben ik met je eens hoor. Als ie in het water valt, is dat ook geen warm water inderdaad, dus daar moet ie ook mee omgaan dan.
Met de zwemlessen gaat het vooral nog over zwemtechnieken aanleren en daarvoor langere tijd in het water liggen, dus dat vind ik dan toch wel een beetje anders. :)
Door de kou wordt hij heel erg belemmerd in zijn zwemmen, wat ten koste gaat van techniek (en inzet, want hij wil dan niks meer :roll: :'))
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 20-01-24 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Neopreen zwempak voor kind, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:52

Die van Manon bedoelde ik idd van de decathlon.
Ik zou denk ik 6J nemen. Valt wat klein.
Maar soms vallen de maten van decathlon raar. Of je moet even passen als je een winkel in de buurt hebt.

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:24

Neopreen pakjes geven drijfvermogen. Daardoor worden oefeningen onder water zoals door het gat zwemmen (veel) moeilijker. Daarnaast geeft het een vals gevoel van zwemvaardigheid omdat je lijf boven blijft door het pakje ipv eigen zwemkracht.

Onze zoon zwemt daarom met een uvshirt met lange mouw van de decathlon. Dat maakt ook al veel verschil qua temperatuur. In het binnenzwembad waait het niet dus het natte shirt boven water maakt je niet koud zoals buiten gebeurt.
Zonder shirt kwam onze zoon met 35C uit het zwembad, met shirt is dat 1 a 1,5 graad meer. Dat is een heel verschil qua gevoel!Lippen blijven helaas wel blauw.

Hij vind het zwemmen nu veel fijner (omdat je boven water nat blijft is de ‘schok’ kleiner bij in het water springen) en zwemt daardoor meer. En dat is uiteindelijk de ‘truc’: jezelf warm bewegen (en het uv shirt helpt dan om de warmte ‘vast’ te houden).

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Neopreen zwempak voor kind, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:38

manontjuh die ik linkte was geen gewoon uv-shirt, die heb ik hier ook liggen en deze is echt anders. Het donkere deel van deze is van neopreen, dezelfde dikte als van de shorty die jij linkt.

Bij de decathlon helpt het vaak om even goed de reviews te lezen over hoe het valt qua maat. 6J is bij de meeste merken maat 116. De shorty staat bij dat hij klein valt en je een maat groter moet nemen dan normaal dus dan kom je op de 8j uit.

Mocht je graag dat shirt willen dan denk ik dat degene die ik hier heb een 5-6 is, die mag je overnemen hoor.

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:59

TeSzZz schreef:
manontjuh die ik linkte was geen gewoon uv-shirt, die heb ik hier ook liggen en deze is echt anders. Het donkere deel van deze is van neopreen, dezelfde dikte als van de shorty die jij linkt.

Bij de decathlon helpt het vaak om even goed de reviews te lezen over hoe het valt qua maat. 6J is bij de meeste merken maat 116. De shorty staat bij dat hij klein valt en je een maat groter moet nemen dan normaal dus dan kom je op de 8j uit.

Mocht je graag dat shirt willen dan denk ik dat degene die ik hier heb een 5-6 is, die mag je overnemen hoor.


Ohja ik zie het nu, ik zag alleen uv shirt staan, dan zal het idd wel schelen ja.

_Nadia_

Berichten: 2653
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:32

Chely schreef:
Neopreen pakjes geven drijfvermogen. Daardoor worden oefeningen onder water zoals door het gat zwemmen (veel) moeilijker. Daarnaast geeft het een vals gevoel van zwemvaardigheid omdat je lijf boven blijft door het pakje ipv eigen zwemkracht.

Ja, hier mogen die pakken ook niet. Was een groot probleem toen mijn oudste jonger was, hij kon geen 5 minuten in t water zijn zonder blauw te worden en paarse lippen te krijgen. Op doktersadvies toen zwemles stop gezet en later in een ander, speciaal voor mensen met reuma, zwembad hebben we prive zwemles opgestart want ik vond t wel belangrijk dat hij in ieder geval de basis onder de knie had.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Neopreen zwempak voor kind, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:39

Ander idee; zoek een alternatief voor de zwemles in een warmer zwembad.
In mijn woonplaats is er bijvoorbeeld een sportschool die zwemles geeft in een verwarmd zwembad ( water echt 30 graden warm ) aan kleine groepen kinderen.