Ik zal aftrappen; een 112 jaar oude woning die onlangs volledig is gerenoveerd: van enkel naar dubbel glas, zonnepanelen, extra isolatie. Van energielabel G naar C

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yabloko schreef:Nu bedrijven binnen de EU de verplichting hebben om te rapporteren over hoe duurzaam ze zijn (https://finance.ec.europa.eu/capital-ma ... porting_en) en er nog een hoop eer te behalen valt in die categorie ben ik heel benieuwd hoe jouw woning het doet...
Ik zal aftrappen; een 112 jaar oude woning die onlangs volledig is gerenoveerd: van enkel naar dubbel glas, zonnepanelen, extra isolatie. Van energielabel G naar C
Lente schreef:Wij zijn van een energielabel G naar B gegaan door verduurzaming. Eigenlijk het hoogst haalbare voor een woning uit 1937.
Het is echt een stuk aangenamer in huis deze winter. En dat het aanbevolen voorschotbedrag voor de energie van 1200 euro naar 45 euro (nee dit is geen typefout!) is gegaan is ook niet heel verkeerd
Hutcherson schreef:Haha, in BE vul je een online tool in (die je zelf naar je hand kunt zetten)en daar komt een EPC (energie)label uit die totaal niet beoordeeld wordt door iemand met verstand hiervan.
Ons huis is van 1974 en heeft EPC F.
Echter is de spouwmuur volledig geisoleerd, het dak is geisoleerd met 30 cm isolatiemateriaal. Hadden wel enkele ramen maar dikke houten kozijnen (isoleerd beter dan kunststof)en inmiddels triple glass met 7 kamer kozijnen en zonnepanelen.
We hebben aan de vorige eigenaren gevraagd hoe die F is beoordeeld en toen kwam dit naar boven. De schoonzoon van de eigenaresse zit bij de overheid in wallonie en die wist dat dit zo werkte en heeft bewust alles zo laag gehouden zodat de nieuwe eigenaren meer premies krijgen voor verduurzaming.
Ik weet zeker dat als we nu eerlijk zouden invullen dat we richting de B gaan.
Hutcherson schreef:Haha, in BE vul je een online tool in (die je zelf naar je hand kunt zetten)en daar komt een EPC (energie)label uit die totaal niet beoordeeld wordt door iemand met verstand hiervan.
Ons huis is van 1974 en heeft EPC F.
Echter is de spouwmuur volledig geisoleerd, het dak is geisoleerd met 30 cm isolatiemateriaal. Hadden wel enkele ramen maar dikke houten kozijnen (isoleerd beter dan kunststof)en inmiddels triple glass met 7 kamer kozijnen en zonnepanelen.
We hebben aan de vorige eigenaren gevraagd hoe die F is beoordeeld en toen kwam dit naar boven. De schoonzoon van de eigenaresse zit bij de overheid in wallonie en die wist dat dit zo werkte en heeft bewust alles zo laag gehouden zodat de nieuwe eigenaren meer premies krijgen voor verduurzaming.
Ik weet zeker dat als we nu eerlijk zouden invullen dat we richting de B gaan.