Hoe bewijs je dat je er niet was?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:08

assie schreef:
Deze boete kwam niet via cjib, maar via gemeente Rotterdam. Kon verder geen foto vinden. Ik weet ook niet of die bij parkeerboetes gemaakt worden?


ff gemeente bellen, heb ik ook een x gehad, klopte nix van, dat zag ze zelf ook in de computer, gws ergens een tilfoutje kan ook nog

thequeensmum
Berichten: 3534
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:10

Suzanne F. schreef:
Boetes gaan via het CJIB en niet via gemeentes. Ik zou eerst maar eens kijken of het niet fake is.
Dan kan je een foto opvragen of bewijs van hun kant. Je kan een foto van jouw auto sturen, wie weet is dat een heel ander merk en model dan dat er op de foto staat.


In Amsterdam helaas weleens een parkeerboete gehad, gaat wel degelijk via de gemeente

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:12

assie schreef:
Deze boete kwam niet via cjib, maar via gemeente Rotterdam. Kon verder geen foto vinden. Ik weet ook niet of die bij parkeerboetes gemaakt worden?


Ik heb dat ook gehad. Ook van gemeente Rotterdam. Heb gebeld en dan zoeken ze de foto op van de scan-auto en krijg je binnen 5 werkdagen bericht. Bij mij is hij direct kwijtgescholden omdat ze met het zoeken er al achter kwamen dat het niet mijn auto was.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:38


tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:41

Parkeerboetes en boetes voor zones, milieuzones, allen bewoners, verplichte rijrichting en waar je niet mag rijden met bepaalde voertuigen etc gaan via de gemeente.

Ik zou foto opvragen bij de gemeente.
Klinkt als gevalletje typ/afleesfout of kenteken fraude.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:07

Fearn schreef:
Ik hoorde op het nieuws laatst dat er een man was die met een stukje tape één letter of nummer op zijn nummerbord had gewijzigd, waardoor volgens mij steeds verkeerde mensen boetes kregen :') was jij niet daarvan de pechvogel?

Dat stond hier al 2 x

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:08

Foto opvragen. Wij hebben dit ook een keer gehad, toen reed er iemand rond met valse kentekenplaten. Wij hadden een zilverkleurige sedan (huurauto) en de foto was een wit busje met zo'n Amerikaanse kentekenplaat. Die kun je zo laten maken, maar daar mag je niet mee rondrijden. Alleen pickups met een aantekening op de autodocumenten.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:09


Nyaleti

Berichten: 6177
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:11


Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:11

Kloppen de merk en kleur van de auto? Zo niet dan zal dat al bewijzen dat het om een ander voertuig gaat.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 23:19

Zo wat veel reacties.
Dankjewel voor het meedenken.

Het merk klopt wel, kleur etc is niet vermeldt.

Ik heb geen foto's gemaakt, niet gepind en geen standaard tracking aanstaan oid.
Plus: al heb ik in mijn maps staan dat ik onderweg was naar Friesland, dan bewijst dat alleen dat IK niet in Rotterdam was, maar wellicht had ik mijn auto wel uitgeleend (is niet het geval hoor, maar toch).

Stap 1 is morgen dus maar even met de gemeente Rotterdam bellen. Pfff wat een gedoe.

Lys_PPA

Berichten: 1341
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:34

DearDarling schreef:
assie schreef:
Deze boete kwam niet via cjib, maar via gemeente Rotterdam. Kon verder geen foto vinden. Ik weet ook niet of die bij parkeerboetes gemaakt worden?


Ik heb dat ook gehad. Ook van gemeente Rotterdam. Heb gebeld en dan zoeken ze de foto op van de scan-auto en krijg je binnen 5 werkdagen bericht. Bij mij is hij direct kwijtgescholden omdat ze met het zoeken er al achter kwamen dat het niet mijn auto was.

Idem dito bij mij. Kenteken op foto week 1 cijfer af dus wss verkeerd ingelezen.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:37

Polly schreef:
Je woont daar toch totaal niet in de buurt? Heb je geen boodschappen gedaan ofzo die dag dat je een bonnetje hebt.
Gevoelsmatig zou ik zeggen "laat ze maar bewijzen dat je er wel was" maar zo zal het wel niet werken


Precies dit, ik had een keer hetzelfde, overigens wel in de buurt. Maar ik was die dag daar helemaal niet geweest en ook niet geparkeerd en de boete was naar aanleiding van een 'geschreven boete'. Dus ik heb ook bezwaar aangetekend dat hún maar moesten bewijzen dat mijn auto daar wél was geweest.

De boete is kwijtgescholden want dat bewijzen konden ze niet.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:37

Suzanne F. schreef:
Boetes gaan via het CJIB en niet via gemeentes. Ik zou eerst maar eens kijken of het niet fake is.
Dan kan je een foto opvragen of bewijs van hun kant. Je kan een foto van jouw auto sturen, wie weet is dat een heel ander merk en model dan dat er op de foto staat.


Parkeerboetes niet.
Onlangs nog een gehad, ik vond hem heel erg nep lijken omdat de website er raar uitzag en bezwaar maken niet werkte. Gemeente gebeld en die deden idd zaken met degene die mij een brief hadden gestuurd.

Asociale is dat je eerst moet betalen voor hun fouten, dan bezwaar maken, en dan nog 6weken moet wachten op reactie en dan nog 6 weken op geld. :roll:

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:51

Ik kreeg n jaar of twee geleden een boete op de mat.
Ik had in n bedrijfsbus niet hands free gebeld en had daardoor een boete van 249,-
Dit was gebeurd op een snelweg in Hardinxveld Giessendam en ik schijn daar zelfs staande gehouden voor te zijn.

Even voor de goede orde, ik heb geen bedrijfsbus. Ik heb Zelfs geen auto op mijn naam staan. En ik ben nog nooit daar geweest.

Ik moest dus bezwaar gaan maken. Eerste bezwaar was afgewezen. Tweede bezwaar werd gelukkig wel geaccepteerd! Hier had ik toen een foto bijgevoegd van een pin transactie hier in de buurt.
Mocht ik dit niet gehad hebben en dus geen bewijs kon voeren dat ik het niet was weet ik niet hoe dit verder dan gelopen was.
Wel moest ik dus al die boete betalen!! En kreeg het meer dan een half jaar later pas weer terug gestort.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:06

Wij hadden vier bekeuringen op ons kenteken. Alles opgevraagd en bij drie van de vier klopte het merk en de kleur van de auto niet met de foto of notitie op de bon. Ook kon ik met foto aantonen dat in de auto bij ons net gekochte huis in Spanje stond.

De vierde gemeente weigerde mee te werken, uiteindelijk maar betaald om van het gezeur of te zijn.

Iemand reed dus met kopieën van ons kenteken. Aangifte gedaan en bij de RDW een nieuw kenteken op de auto gekregen.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:11

Gewoon in bezwaar gaan, dat kan online. Ik heb het ook eens gehad in Rotterdam terwijl ik in Friesland woon. Er staat wel bij hoe je online in bezwaar kan gaan en dan is het weer hun pakkie an en wordt hij uiteindelijk kwijtgescholden.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:19

Van Noord-Groningen naar Rotterdam en weer terug rijden... Dan moet je in ieder geval wel eens een keer getankt hebben. Kan je niet laten zien dat je die dag helemaal niet getankt hebt?

Ik moest daarbij denken aan dit filmpje, voor een beetje humor en misschien wat ideeën:

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:40

Het gebeurt wel eens dat ze een fout maken met het lezen van een kenteken. Dat doen ze kennelijk geautomatiseerd. Ik heb zo ook wel eens een bekeuring uit Verweggistan gekregen. Nu kon ik toevallig wel bewijzen dat het mijn voertuig niet geweest was, maar zover is het nooit gekomen. Mijn eerste contact bestond uit het opvragen van hun bewijs dat het mijn kenteken was... konden ze niet. Ze hadden een uitleesfout gemaakt.

Dus... eerst maar hun bewijs opvragen dat het jouw voertuig is geweest.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:54

heidy_wilco schreef:
Van Noord-Groningen naar Rotterdam en weer terug rijden... Dan moet je in ieder geval wel eens een keer getankt hebben. Kan je niet laten zien dat je die dag helemaal niet getankt hebt?

Hoezo moet je dan tanken? Ik weet niet welk punt in Noord Groningen, maar laten we zeggen Eemshaven, dan is het ca. 280km naar Rotterdam. Laten we gemakshalve zeggen dat dat dus 600km retour is. Als je tank vol zat (waar ik voor zou zorgen voor zo'n lange trip), heb je dan niet hoeven tanken. Althans ik niet met m'n oude gebakje van 25 en nieuwere auto's zijn zuiniger toch?

Maar het valt wellicht te proberen als argument voor bezwaar.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 03:37

Je kan meerdere rekeningen hebben of contant hebben betaald.
Het is niet aan te tonen dat je niet hebt getankt.

Ook al kan jij bewijzen dat jij het niet was (bv werken) dan nog kan een ander met jouw auto daar geweest zijn.
Maar zoals al aangegeven: Even de foto opvragen dan is het vaak zo opgelost.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:13

_Christina schreef:
heidy_wilco schreef:
Van Noord-Groningen naar Rotterdam en weer terug rijden... Dan moet je in ieder geval wel eens een keer getankt hebben. Kan je niet laten zien dat je die dag helemaal niet getankt hebt?

Hoezo moet je dan tanken? Ik weet niet welk punt in Noord Groningen, maar laten we zeggen Eemshaven, dan is het ca. 280km naar Rotterdam. Laten we gemakshalve zeggen dat dat dus 600km retour is. Als je tank vol zat (waar ik voor zou zorgen voor zo'n lange trip), heb je dan niet hoeven tanken. Althans ik niet met m'n oude gebakje van 25 en nieuwere auto's zijn zuiniger toch?

Maar het valt wellicht te proberen als argument voor bezwaar.

Er kan ook iemand anders getankt hebben.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:41

Nou dat dus... Het gaat over mijn auto. Want zelfs als ik die heb uitgeleend, blijf ik verantwoordelijk voor de boetes. Ik hoef eigenlijk niet te bewijzen dat ik er niet was. Ik moet bewijzen dat mijn auto er niet was.

Inmiddels contact gehad met de gemeente Rotterdam en foto's opgevraagd. Ben benieuwd.
Wel voordeel: ik hoef de boete niet te betalen zolang het bezwaar loopt.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:42

Kijk, dat is wel zo netjes.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:54

Wie eist, die bewijst.
Jij hoeft helemaal niet te bewijzen waar je wel was die dag.