Samenwonen en (inricht)kosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Samenwonen en (inricht)kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 03:55

Op dit moment woon ik in een huurwoning en ben ik bezig met verhuizen naar een andere huurwoning. Sinds oktober heb ik een relatie (eind augustus begonnen met daten).

Stel dat hij bij mij inwoont, hoe zouden jullie het dan doen met de kosten? Wat is gebruikelijk?

Nu betaal ik het grotendeels alleen. Hij heeft aangeboden een kookplaat te kopen. En hij had een beetje geld voor ons samen opzij gezet, dat heeft hij bij een nieuwe wasmachine gelegd. Het bedrag wat de wasmachine verder nog kost heb ik betaald. De verhuiswagen, vloer, plinten, verf, bed, lampen en raambedekking enz betaal ik ook.

Aan de ene kant denk ik, mocht het misgaan, dan zijn dit huis en de spullen van mij. Aan de andere kant denk ik als hij hier woont en er ook gebruik van maakt. Hem dan terugbetalen als hij (de helft?) meebetaald en het misgaat? Hoeveel dan?

Mijn vorige relatie bleek slecht te zijn en ik was heel blij dat ik nog een huis en spullen had, dus ik probeer daarmee voorzichtig te zijn.

Dit jaar wilt mijn vriend een huis kopen. Daarna trek ik bij hem in, hoewel ik in het begin nog mijn huurhuis wil aanhouden en ik het eng vind om die op te zeggen. Ik denk niet dat ik straks mede-eigenaar wordt van zijn huis, ik kan geen hypotheek krijgen. Maar ga ik dan voor de helft meebetalen aan de verhuis/inrichtkosten? En ik weet niet of we dan nieuwe spullen kopen of deze spullen daar neerzetten.

Met de vaste lasten twijfel ik ook. Ergens dacht ik, ik moet toch huur betalen, ongeacht of hij er is/woont. Maar als hij er ook woont, het toch door de helft te delen? Misschien niet wanneer hij straks zijn eigen huis heeft, hij woont nu nog thuis. En hoeft niets te betalen als hij bij mij is.

Ook heb ik twee huisdieren, van voor mijn vriend. Is het gek om daar dan ook de kosten van te delen? Inclusief dierenartskosten?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 05:13

Ik zou als het even kan wel mede-eigenaar worden. Je betaalt nu toch ook huur? Tenzij je vriend een mega duur huis wil kopen, met hoge maandlasten. Maar ik zie om me heen dat mensen voor een grotere woning minder aan hypotheek betalen dan ik voor m'n appartementje. Dus zoek dat eerst even goed uit voordat je die optie bij voorbaat wegstreept. Dan bouw je zelf iig ook vermogen op. Wat je ook beslist, ga je iig goed laten voorlichten en zorg dat je de dingen goed op papier laat vastleggen. Dat kan veel gezeik in de toekomst voorkomen

Als jullie echt gaan samenwonen in jouw huis dan zou ik de vaste lasten delen. Maar als hij er af en toe is dan zou ik zeggen betaal een keer de boodschappen ofzo. Ik heb dat met m'n ex wel altijd gedaan. Dingen voor in huis heb ik wel altijd zelf betaald. Dingen die hij kocht heeft ie mee mogen nemen toen het uit ging.

Ik heb altijd de kosten voor m'n dieren zelf betaalt. Ik wil niet hoeven overleggen als ik vind dat er iets gekocht moet worden of als ze medische zorg nodig hebben. Hij had er iets minder moeite mee als ik meebetaalde aan z'n hond overigens maar dat is een ander verhaal :')

Ik zou sowieso eerst een tijd in jouw huis gaan samenwonen. Om te zien of dat goed gaat voordat je samen een huis gaat kopen. Zo heel lang zijn jullie natuurlijk ook nog niet samen en dat kan mss wat van je angst wegnemen

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Samenwonen en (inricht)kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 07:53

Dat zijn al serieuze vragen voor een stel dat pas 3 maanden samen is :D

Ik zou nu lekker alles zelf betalen en gaan genieten van je huurhuis. Als je vriend volgend jaar zelf een huis gaat kopen, zou ik hem hetzelfde adviseren. Als je dan over een jaar of 2 besluit om je huurwoning op te zeggen, kan je kijken of je je spullen goed kunt verkopen of opslaat. En dan bedenk je een constructie (samen met je vriend) waarin je hem “huur” betaalt en je op die manier inkoopt in het huis. Om te voorkomen dat jouw vermogen niet meegroeit met de huizenmarkt. Zijn jullie nog niet klaar voor zo’n constructie? Dan zou ik lekker in je huurhuis blijven wonen.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:42

Doubtless Hoe bedoel je dat je uit betaald en jezelf dan inkoopt? Zolang het huis op zijn naam staat bouw je daar zelf toch niks mee op?

SnuitjeLove
Berichten: 1082
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Samenwonen en (inricht)kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:46

Ik zou alles aan meubels etc voor je huurwoning zelf aanschaffen en dan je vriend af en toe boodschappen laten doen. Zeker als je og maar zo kort samen bent zou ik niet willen dat een deel van de spullen ook door hem betaald is. Mocht je uit elkaar gaan heb je daar geen gedoe over.

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:54

Ik zou je eigen huurwoning gewoon lekker zelf betalen (dat is jou huis) jullie zijn net samen wees blij met wat hij bereid is mee te betalen.

En als hij zijn huis koopt is het ook vrij logisch dat jij niet op het contract komt daar ben je echt te kort voor samen. Ik zou het oerstom van hem vinden als hij dat risico zou nemen om jou op het contract te zetten na zo een korte periode van daten. Als jullie tegen die tijd nog samen zijn ja dan kan je bij hem in trekken en als dat goed blijft lopen kan jij je huurhuis opzeggen en dan komt pas het moment om de kosten te gaan splitsen.
En dan nog zou ik niet precies gaan splitsen laat het dan gewoon natuurlijk gaan jij betaald bepaalde kosten en hij betaald bepaalde kosten. Dat ge50/50 is zo vreselijk Nederlands....

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:05

Een gemeenschappelijke bankrekening openen waar jullie beiden (desnoods naar rato van inkomen) geld op storten waar huur, G/W/L en boodschappen van betaald worden en/of eventueel duurdere aankopen qua inboedel.
Je deelt een huis en dus ook de kosten. 'Huur' betalen is een ondergeschikte relatie met elkaar aangaan, da's nou net niet de bedoeling van samenwonen dacht ik.

Verder zou ik niet gaan mierenneuken over wie wat inbrengt in de huishouding, na een aantal jaar is dat toch afgeschreven. Tenzij je denkt dat je binnen een half jaar weer uit elkaar bent, en dan zou ik gewoon uberhaupt niet gaan samenwonen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:55

Mijn vriend is bij mij komen wonen.
Hij betaalt nu niks maar ik heb ook een renteloze lening. Anders vind ik minimaal de helft van de rente logisch. Een kleine bijdrage voor de rest vind ik ook helemaal niet gek, heb dat nu zelf gelaten omdat ik alles prima kan betalen en meer verdien dan hij.

De paarden zijn 100% mijn kosten. De katten initieel ook, maar toen we zelf nog katten bijnamen hebben we dat op een hoop gegooid. Hij is zelf ook supergek met die katten en voerzakken naar ratio beginnen delen is gewoon super onpraktisch.

We hebben een gemeenschappelijke rekening waar we elk een vast bedrag op storten. Hier gaan de dieren, gwe, vakanties, boodschappen etc van af alsook de kleine huishoudelijke aankopen zoals wasmachine, stoelen, salontafeltje, … hier hebben we geen regeling over; als we ooit uiteen gaan zullen we het wel wat verdelen.

Voor de grotere dingen zoals renovatie of nieuw terras hebben we het samen gekozen, geregeld en 50/50 betaald maar wel met de afspraak dat we er 15 jaar afschrijving op zetten. Dus gaan we na 15 jaar uit elkaar krijgt ie niets meer; na 7,5 jaar betaal ik hem nog de helft van zijn inbreng terug etc.

Roodvos

Berichten: 6668
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:11

Gerelateerd topic met heel zin, onzin, tips, ellende en andere zaken over een vriend met een koopwoning en een vriendin met te weinig inkomen voor een hypotheek:
[LZP] Samenwonen zonder hypotheek

Als ik jullie was zou ik dadelijk eerst maar eens een goede periode gaan samenwonen in jouw huurwoning. En als dat goed gaat kan je vriend, of jullie samen, altijd nog naar een koopwoning kijken.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:11

moonsparkle schreef:
Doubtless Hoe bedoel je dat je uit betaald en jezelf dan inkoopt? Zolang het huis op zijn naam staat bouw je daar zelf toch niks mee op?


Er zijn wel manieren waarop je dat vast kunt laten leggen hoor. Dat TS bijvoorbeeld elk jaar aantoont €10.000 over te maken aan vriend en daarmee X% eigenaar van het huis wordt.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 11:33

Bedankt voor de reacties :)
Goed om te lezen hoe anderen erover denken.

Roodvos, dank je, dat topic heb ik meegelezen

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Samenwonen en (inricht)kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:57

Je kunt als stel gewoon samen een hypotheek aanvragen waarbij beiden op de hypotheek komen te staan en je dus beide eigenaar wordt. Ook kun je met jouw loon niet zoveel krijgen. Als jij jouw deel betaald ben je gewoon eigenaar.

Petpa

Berichten: 1695
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:12

Hutcherson schreef:
Je kunt als stel gewoon samen een hypotheek aanvragen waarbij beiden op de hypotheek komen te staan en je dus beide eigenaar wordt. Ook kun je met jouw loon niet zoveel krijgen. Als jij jouw deel betaald ben je gewoon eigenaar.


Je wordt beiden eigenaar op het moment dat dit bij het kadaster aangetekend wordt,

Als je naam "op de hypotheek komt te staan" dan ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek.

Hier zit echt een verschil tussen.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:32

Ik betaalde niet mee met de hypotheek voor het huis die mijn vriend kocht.
Nu we samen een huis hebben natuurlijk wel. Ik betaalde in zijn huis wel mee aan gas/water/licht en boodschappen.

In zijn huurhuis betaalde ik ook geen huur maar wel leuke dingetjes, meubels etc.

Huisdieren zou ik nu nog lekker zelf betalen. Al kan je met een hoge rekening bespreken of vriend mee wil/kan betalen.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 12:37

Ik kan helemaal geen hypotheek krijgen.

En ik vind het lastig. Het is nog pril, maar voelt wel serieus. Hij wilt het liefst altijd bij mij/in mijn huis zijn. Nu ik bijvoorbeeld een nieuw bed koop, voelt het alsof ik dat bed ook voor hem/ons samen koop. Maar er is voor beide kanten wat te zeggen denk ik.

Ik waardeer alle reacties en ervaringen

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:12

Petpa schreef:
Hutcherson schreef:
Je kunt als stel gewoon samen een hypotheek aanvragen waarbij beiden op de hypotheek komen te staan en je dus beide eigenaar wordt. Ook kun je met jouw loon niet zoveel krijgen. Als jij jouw deel betaald ben je gewoon eigenaar.


Je wordt beiden eigenaar op het moment dat dit bij het kadaster aangetekend wordt,

Als je naam "op de hypotheek komt te staan" dan ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek.

Hier zit echt een verschil tussen.

Het kan zelfs gebeuren dat ,als de eigenaar van het huis (=degene die het gekocht heeft) zijn \haar partner eruitgooit omdat de relatie gestrand is,en als die persoon getekend had voor het meebetalen aan de hypotheek, dat die dan moet doorbetalen terwijl hij\zij niet eens meer in dat huis woont. Kijk daar dus mee uit.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Samenwonen en (inricht)kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:30

Maar als je voor de hypotheek tekent dan teken je ook als mede-eigenaar van het huis lijkt me. Anders ben je wel heel naïef

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:58

capopjekop schreef:
Maar als je voor de hypotheek tekent dan teken je ook als mede-eigenaar van het huis lijkt me. Anders ben je wel heel naïef

Door het meebetalen aan de hypotheek word je geen mede-eigenaar. De eigenaar is degene die op het koopcontract staat. Als je daar iets aan wil veranderen zul je naar een notaris moeten maar dan wordt het ingewikkeld. Als je zou trouwen in gemeenschap van goederen word je wel medeeigenaar. Maar tegenwoordig is het bij een standaard-huwelijkscontract niet eens zo dat er gemeenschap van goederen ontstaat . Dat was vroeger wel zo.Nu niet meer omdat men wijs is geworden door de vele echtscheidingen. Maar goed, in het geval van ts is er nog geen koophuis. Zij kent haar vriend ook pas 3 maanden. Ik zou aanraden om eerst een hele tijd door te daten voordat je gezamenlijke financiele verplichtingen gaat vastleggen. Het is ook heel belangrijk voordat je gaat samenwonen etc. eerst erachter te komen hoe jouw partner met geld omgaat. Als hij\zij daarin een hele andere stijl heeft dan jij dan kun je veel beter de relatie wat losser houden en bijv. gaan latten zonder gemeenschappelijke bankrekeningen etc. Een hele goede test is ook om eerst een paar keer samen op vakantie te gaan. Dan leer je je partner goed kennen onder wisselende omstandigheden.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:04

..... hij woont nu nog thuis....

TS, los van het financiële aspect; ga heel voorzichtig om met alles. Laat hem eerst maar eens een tijdje alleen zonder ouders zorgen dat hij zich kan redden en betaal niet te veel aan alles mee. Er zijn legio verhalen (ook eigen ervaring) waarin degeen die vers van pa en ma komt zich wentelt in rijkdom en de ander die al langer van het nest is, opdraait voor het verzorgen van het gat dat pa en ma nalaten.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:09

Ik had een lange afstand relatie, wij woonde beide thuis, daarna gelijk samen gaan wonen in een huurhuis en inmiddels 15 jaar verder en hartstikke gelukkig. Dat eerst zelfstandig gaan wonen lijkt mij dus niet zo nodig. Heeft hij haast met kopen? Anders misschien handig eerst een tijdje samen te huren?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Samenwonen en (inricht)kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:30

"Vroeger"was het normaal dat je "thuis"bleef wonen totdat je ,vanuit huis, trouwde .Dat in je eentje ergens gaan wonen terwijl je nog geen relatie hebt en terwijl het ook niet noodzakelijk is vanwege een studie in een andere stad of zo, is iets van de laatste tijd maar is nu ook sterk bemoeilijkt vanwege de woningnood.Dus het is helemaal niet vreemd dat een vrijgezel nog "thuis"woont. Als dat lang duurt rol je trouwens vaak in de taak van mantelzorger voor je dan bejaarde ouders.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Samenwonen en (inricht)kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:44

Ik ben het eens met voorgaande meningen, betaal je eigen huurhuis zelf, dat voorkomt gezeur als je relatie anders loopt dan gewenst. Ik zou lekker eerst gaan samenwonen en kijken hoe het gaat lopen.

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:29

Heb je het er al met hem over gehad? Dat lijkt me cruciale info, niet alleen voor de uiteindelijke uitkomst, maar ook om hem beter te leren kennen.

Ik ben onlangs gaan samenwonen met mijn vriend in zijn huurhuis, ik betaal een deel van de huur en de vaste lasten en het boodschappengeld splitten we 40/60. Hij verdient meer, en heeft ook kinderen, dus voor ons is het logisch dat hij meer betaalt. We hebben nu samen een huis gekocht, en de aflossing gaan we op een vergelijkbare manier splitten. De hypotheek staat op ons beide en het huis ook.

In jouw situatie zou ik denk ik zeggen: als hij officieel bij jou komt wonen (dus zich bij jou inschrijft), gaat hij meebetalen aan de huur. Zo niet kan je afspraken maken over of hij bijvoorbeeld het grootste deel van de boodschappen betaalt o.i.d.. Maar nogmaals, ik zou het vooral met hem bespreken.

Nog een toevoeging: huisdieren zijn in mijn ogen helemaal voor jouw rekening. Ik heb ook een huisdier meegenomen en mijn vriend betaalt daar niets aan. Ik hoef ook niet te betalen voor zijn kinderen (dat doe ik soms wel, maar dat ligt niet vast).

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Samenwonen en (inricht)kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 22:40

Bedankt :)

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:43

Petpa schreef:
Hutcherson schreef:
Je kunt als stel gewoon samen een hypotheek aanvragen waarbij beiden op de hypotheek komen te staan en je dus beide eigenaar wordt. Ook kun je met jouw loon niet zoveel krijgen. Als jij jouw deel betaald ben je gewoon eigenaar.


Je wordt beiden eigenaar op het moment dat dit bij het kadaster aangetekend wordt,

Als je naam "op de hypotheek komt te staan" dan ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek.

Hier zit echt een verschil tussen.


Volgens mij is het ook zo dat als je kunt aantonen dat jij altijd x bedrag hebt betaald voor de hypotheek dat je voor dat bedrag moet worden uitgekocht? Of zit dit anders?