Samenwonen en (inricht)kosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:03

anjali schreef:
"Vroeger"was het normaal dat je "thuis"bleef wonen totdat je ,vanuit huis, trouwde .Dat in je eentje ergens gaan wonen terwijl je nog geen relatie hebt en terwijl het ook niet noodzakelijk is vanwege een studie in een andere stad of zo, is iets van de laatste tijd maar is nu ook sterk bemoeilijkt vanwege de woningnood.Dus het is helemaal niet vreemd dat een vrijgezel nog "thuis"woont. Als dat lang duurt rol je trouwens vaak in de taak van mantelzorger voor je dan bejaarde ouders.

Onder welke steen woon jij?

Waar ik vandaan kom was daar in de jaren '70 al niks geks aan.
Niet alleen omdat je een baan had die te ver van je ouderlijk huis was maar ook gewoon omdat je een plek voor jezelf wilde.
Mijn partner woonde ook zo'n 8 jaar alleen voordat we elkaar tegen kwamen.

We hebben dit huis gezamelijk gekocht, daar een en/of rekening bij gedaan en daarop alle gezamelijke kosten gedropt. Naar rato storten we elke maand geld op de rekening en daar betalen we alles van.
Moet er iets wat we er niet van kunnen betalen, leggen we extra in.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Samenwonen en (inricht)kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:16

Nou @Ikke, in de huidige situatie waarin betaalbare woningen niet verkrijgbaar zijn,komt het nogal vaak voor dat men in het ouderlijk huis moet blijven wonen als men nog vrijgezel is. Om meerdere redenen is dat ook niet zo slecht want je kunt dan sparen om ten slotte wel iets voor jezelf te hebben. Ik heb trouwens zelf een voorkeur voor partners die "familiebetrokken" zijn omdat die vaak betrouwbaarder zijn als je iets degelijks wilt. Zelf woonde ik al op mijn 17de op mezelf omdat ik in een andere stad ging studeren. Maar dat was noodgedwongen en beslist niet ideaal.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:26

Peperkroket schreef:
Heb je het er al met hem over gehad? Dat lijkt me cruciale info, niet alleen voor de uiteindelijke uitkomst, maar ook om hem beter te leren kennen.

Ik ben onlangs gaan samenwonen met mijn vriend in zijn huurhuis, ik betaal een deel van de huur en de vaste lasten en het boodschappengeld splitten we 40/60. Hij verdient meer, en heeft ook kinderen, dus voor ons is het logisch dat hij meer betaalt. We hebben nu samen een huis gekocht, en de aflossing gaan we op een vergelijkbare manier splitten. De hypotheek staat op ons beide en het huis ook.

In jouw situatie zou ik denk ik zeggen: als hij officieel bij jou komt wonen (dus zich bij jou inschrijft), gaat hij meebetalen aan de huur. Zo niet kan je afspraken maken over of hij bijvoorbeeld het grootste deel van de boodschappen betaalt o.i.d.. Maar nogmaals, ik zou het vooral met hem bespreken.

Nog een toevoeging: huisdieren zijn in mijn ogen helemaal voor jouw rekening. Ik heb ook een huisdier meegenomen en mijn vriend betaalt daar niets aan. Ik hoef ook niet te betalen voor zijn kinderen (dat doe ik soms wel, maar dat ligt niet vast).

Ik zou het je huurcontract (in het geval van ts met een zeer prille relatie) wel alleen op je eigen naam houden. Anders zou het kunnen gebeuren in het geval van relatiebreuk dat je de ander niet uit je woning kunt krijgen.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:50

DDDara schreef:
Ik zou je eigen huurwoning gewoon lekker zelf betalen (dat is jou huis) jullie zijn net samen wees blij met wat hij bereid is mee te betalen.

En als hij zijn huis koopt is het ook vrij logisch dat jij niet op het contract komt daar ben je echt te kort voor samen. Ik zou het oerstom van hem vinden als hij dat risico zou nemen om jou op het contract te zetten na zo een korte periode van daten. Als jullie tegen die tijd nog samen zijn ja dan kan je bij hem in trekken en als dat goed blijft lopen kan jij je huurhuis opzeggen en dan komt pas het moment om de kosten te gaan splitsen.
En dan nog zou ik niet precies gaan splitsen laat het dan gewoon natuurlijk gaan jij betaald bepaalde kosten en hij betaald bepaalde kosten. Dat ge50/50 is zo vreselijk Nederlands....


Ik ben het eens met een heleboel dingen die je zegt - maar je laatste opmerking "begrijp" ik niet goed.
Ik bedoel - waarom vind je het zo "Nederlands" om 50/50 te splitsen? Het is toch gewoon normaal om beide bij te dragen aan een huishouden? Ik ga hier nu van een huishouden waarbij je fulltime samenwoont. Dan verbruik je beide evenveel, dus waarom zou je daar niet 50% van betalen?

Het is gewoon een vraag hoor :) Ik bedoel het niet l*llig, ik probeer de insteek te snappen :)

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:03

LWDaisy schreef:
Ik ben het eens met een heleboel dingen die je zegt - maar je laatste opmerking "begrijp" ik niet goed.
Ik bedoel - waarom vind je het zo "Nederlands" om 50/50 te splitsen? Het is toch gewoon normaal om beide bij te dragen aan een huishouden? Ik ga hier nu van een huishouden waarbij je fulltime samenwoont. Dan verbruik je beide evenveel, dus waarom zou je daar niet 50% van betalen?

Het is gewoon een vraag hoor :) Ik bedoel het niet l*llig, ik probeer de insteek te snappen :)



Het zou eerlijk zijn als beiden hetzelfde salaris hebben en dus evenveel in kunnen brengen. Het is niet eerlijk als een van der partners veel meer verdiend dat de ander. Als je dan stug 50/50 blijft aanhouden zou het kunnen zijn dat de ene partner bergen met geld te besteden heeft en de andere amper kan rondkomen. Zeker als een van de twee minder is gaan werken om voor bijvoorbeeld de kinderen te zorgen of het hele huishouden bijhoudt.

Aan TS, voor nu alles lekker gescheiden houden en je eigen spullen kopen. Volgens mij kan iedereen een hypotheek krijgen, dit is gebaseerd op je inkomen, alleen zal de een voldoende kunnen lenen voor een huis en de ander kan net aan een garagebox kopen.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:25

Eilish schreef:
Ik kan helemaal geen hypotheek krijgen.

En ik vind het lastig. Het is nog pril, maar voelt wel serieus. Hij wilt het liefst altijd bij mij/in mijn huis zijn. Nu ik bijvoorbeeld een nieuw bed koop, voelt het alsof ik dat bed ook voor hem/ons samen koop. Maar er is voor beide kanten wat te zeggen denk ik.

Ik waardeer alle reacties en ervaringen


Dat eerste zegt niks over samen een huis kopen. Ook al heb je 0-inkomen en je kiest ervoor om samen een huis te kopen kan je samen eigenaar worden van dat huis. Het is maar net hoe je het samen bij de notaris regelt.

Het tweede punt, jullie zijn 3 maanden samen, het is logisch dat jullie altijd samen willen zijn.
Geef het tijd en kijk wat er opbloeit en of je daadwerkelijk een schuld van een paar ton wilt aangaan door samen een huis te kopen :)
Je loopt op de zaken vooruit door je nu druk te maken om die paar centen voor inrichting.

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:30

anjali schreef:
Peperkroket schreef:
Heb je het er al met hem over gehad? Dat lijkt me cruciale info, niet alleen voor de uiteindelijke uitkomst, maar ook om hem beter te leren kennen.

Ik ben onlangs gaan samenwonen met mijn vriend in zijn huurhuis, ik betaal een deel van de huur en de vaste lasten en het boodschappengeld splitten we 40/60. Hij verdient meer, en heeft ook kinderen, dus voor ons is het logisch dat hij meer betaalt. We hebben nu samen een huis gekocht, en de aflossing gaan we op een vergelijkbare manier splitten. De hypotheek staat op ons beide en het huis ook.

In jouw situatie zou ik denk ik zeggen: als hij officieel bij jou komt wonen (dus zich bij jou inschrijft), gaat hij meebetalen aan de huur. Zo niet kan je afspraken maken over of hij bijvoorbeeld het grootste deel van de boodschappen betaalt o.i.d.. Maar nogmaals, ik zou het vooral met hem bespreken.

Nog een toevoeging: huisdieren zijn in mijn ogen helemaal voor jouw rekening. Ik heb ook een huisdier meegenomen en mijn vriend betaalt daar niets aan. Ik hoef ook niet te betalen voor zijn kinderen (dat doe ik soms wel, maar dat ligt niet vast).

Ik zou het je huurcontract (in het geval van ts met een zeer prille relatie) wel alleen op je eigen naam houden. Anders zou het kunnen gebeuren in het geval van relatiebreuk dat je de ander niet uit je woning kunt krijgen.


Dat zou ik ook doen inderdaad.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Samenwonen en (inricht)kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 00:57

Ja, dat ga ik ook doen :) Ook omdat hij nu nog thuis woont en straks een huis gaat kopen.