Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 20:24

Hallo,

Ik heb al een paar jaar een winterjas van Jack wolf skin. De binnenkant heb ik er al een paar keer uitgeritst en gewassen. Maar nu wilde ik toch een keer de buitenkant wassen.

Alleen is hij dan niet meer waterdicht. Welk middel raden jullie aan om hem weer waterdicht te krijgen?

Er zijn veel opties. Een spray voor na het wassen. Een smeersel. Spul dat je in de wasmachine moet doen etc. Welk spul geeft nu echt goed resultaat? Want de kosten lopen nogal uiteen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:27

Ik was dit soort dingen altijd met speciaal wasmiddel voor waterdichte jassen. En eens in de zoveel tijd doen we ze ook naar de wasservice van de bever, dat kost wel wat maar dan heb je ook wat

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:29

Ik volg.
Ik heb voor een regenjas wel eens speciaal spul daarvoor voor in de wasmachine gebruikt, maar jas is nooit meer de oude geworden. Ik ga op zoek naar zo'n spuitbus.

snorkel1986

Berichten: 3017
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:43

Wat raden ze zelf aan..?

xxxphoebe

Berichten: 98
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: regio randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:43

Zo'n flesje voor in het wasmachine erbij werkt niet echt goed. Met een spuitbus inspuiten kan als ondersteuning ( En dan wel een goede spuitbus van een outdoor winkel, niet van de action of drogist) Het enige wat echt goed werkt is inderdaad naar een speciale wasservice brengen van inderdaad Bever of zo

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:49

Ik zou 'm niet wassen. Ik heb ook een 3-in-1 jas van hun gehad en nog binnen garantie retour gestuurd, omdat hij niet waterdicht bleef. Ondanks het aanhouden van de instructies en gebruiken van grangers ipv kruidvatspul. Dus ik hoop voor jou dat ik een (blauwe) maandagmodel had.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 21:33

Hij is nog steeds prima en volgens mij waterdicht. Het komt in ieder geval niet door het inritsbare vest heen.

Ondanks altijd netjes uithangen is hij toch wat muffig sinds de hoosbuien van een paar weken terug.

Vroeger deed ik de jassen altijd met Nikwax. Maar dit is mijn eerste dure jas. Dus ik ben wat voorzichtig

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:36

Wassen met NikWax wasmiddel voor waterafstotende kleding en gelijk daarna wassen met NikWax impregneer. Mijn outdoorspul is al jaren waterdicht. En niet te vaak wassen, 1 keer per seizoen is wat ik aanhoud.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:39

NikWax!! Wordt ook gebruikt om regendekens waterdicht te houden werkt echt prima.

Mijn outdoorjassen was ik er regelmatig mee en blijven mooi en wachterdicht.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:05

Wat voor materiaal is het? Genoeg materialen die je juist ruïneert met waxen. Sowieso ademt hij daarna niet goed meer.

Is gewoon goed afspoelen met de douche een optie? Anders zou ik eens contact opnemen met JW, om te kijken wat zij zelf adviseren.

hoogendroog
Berichten: 3283
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:34

Ik gebruik ook al jaren de Nikwax producten voor al onze waterdichte jassen. Eerst wassen met hun speciale wasmiddel en dan nog een keer kun speciale impregneermiddel. Wel van tevoren even de wasmachine ontdoen van alle gewone wasmiddel- en wasverzachterresten. Het is niet goedkoop, maar nieuwe jassen zijn duurder

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:57

Mijn Jack Wolfskin waterdichte winterjas die ik bij de paarden draag, gaat regelmatig (2-3x per seizoen) in de wasmachine met wasmiddel voor outdoorjassen, Grangers Performance Wash, en 1x per seizoen doe ik hem erna nog een keer maar dan met de Grangers Clothing Repel.
In de droger laten drogen en mijn jas is weer als nieuw.
Gaat inmiddels door z'n 6e winter nu.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:59

Lalidan schreef:
Wat voor materiaal is het? Genoeg materialen die je juist ruïneert met waxen. Sowieso ademt hij daarna niet goed meer.

Is gewoon goed afspoelen met de douche een optie? Anders zou ik eens contact opnemen met JW, om te kijken wat zij zelf adviseren.

Nikwax is geen wax, maar een reinigings- en impregneermiddel voor outdoorkleding die waterdicht is en moet blijven, net als Grangers dat is.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:27

hoogendroog schreef:
Ik gebruik ook al jaren de Nikwax producten voor al onze waterdichte jassen. Eerst wassen met hun speciale wasmiddel en dan nog een keer kun speciale impregneermiddel. Wel van tevoren even de wasmachine ontdoen van alle gewone wasmiddel- en wasverzachterresten. Het is niet goedkoop, maar nieuwe jassen zijn duurder


Zo doe ik het ook inderdaad en dan maximaal 2 jassen per keer, niet de machine vol willen proppen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:40

Overigens bij Nikwax wordt vanuit de bever aangeraden om de jas daarna of kort in de droger te doen, of op een andere manier te verwarmen. Dat activeert het impregneer middel blijkbaar.
Bever heeft nu trouwens ook een eigen lijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:51

Klopt, @LoveBodin, dat is bij de producten van Grangers die ik hierboven noem ook het geval.

Ik was mijn paardenjas een paar keer per winter en doe hem idd daarna in de droger. Dat verwarmen heeft het spul nodig om goed te werken, zo is het mij uitgelegd.

Mijn outdoorjas van Patagonia die ik voor net gebruik krijgt een vergelijkbare behandeling als mijn Jack Wolfskin jas, alleen hoeft die niet zo vaak gewassen als mijn paardenjas.

Maar die jas gaat inmiddels ook al voor de 6e winter mee en is nog net zo water- en winddicht als toen die nieuw was.

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:55

Ik was mijn jas altijd met Bucas Wash. Blijft op en top waterdicht. Ik heb speciaal een winterjas met een membraam dus de buitenkant heeft geen waterdichte coating. Daar hoef ik dus ook niets speciaals voor te gebruiken. Het enige belangrijke is dat ik een wasmiddel gebruik die mild is voor de stof en het membraam en gezien regendekens met membraam ook daarmee gewassen worden durfde ik dat wel te proberen. Werkt al een aantal jaar perfect!

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Jas (of broek) (weer) waterdicht maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 20:29

Goed dat ik het lees. Ik heb namelijk geen droger. Maar voor 27,50 doet bever het ook, dus denk dat ik dan dat doe

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 00:52

Is jouw jas van Gore-tex? Dan werkt idd Nikwax Tech Wash om te wassen heel fijn en daarna om te impregneren met Nikwax TX Direct wassen. Ik heb geen droger dus kan ze daarna dan helaas niet nog even rondje in de droger doen. :=

Zo doe ik eigenlijk al mijn gore-tex jassen wassen. Probeer dat niet zo vaak te doen.

Wil je wat milieuvriendelijker wassen kan dat ook met Organotex. Die hebben ook speciaal wasmiddel en speciaal impregneermiddel.