Hoe lang doe jij met je winterjas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:09

office schreef:
Ik ken echt niemand die 10 jaar of langer dezelfde jas draagt .Verbaasd me serieus aangezien paarden mensen wel bergen geld uitgeven aan poedertjes voor hun paard enzo .Huisdieren hebben is zo ie zo slecht voor het milieu.In een zandpaddock is weinig plek voor de natuur.


Ik ken genoeg niet-paardenmensen die zo lang met een jas doen hoor. Wat is daar nou erg aan, jij hebt er toch geen last van? :')

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:19

Tja, ik speel vals. Ik draag hier in Spanje nooit een winterjas, hooguit een dun ding. Maar we zijn ook wel elke winter in Nederland, zeker 6 weken. Ik heb al twee keer een nieuwe jas gekocht in 12 jaar na onze emigratie, maar ze hangen maar te hangen. Ik grijp altijd weer naar mij jas uit 2005, een soort dubbellaags cape met mouwen en een vaste sjaal. Hij blijft mooi en comfortabel.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:36

office schreef:
Ik ken echt niemand die 10 jaar of langer dezelfde jas draagt .Verbaasd me serieus aangezien paarden mensen wel bergen geld uitgeven aan poedertjes voor hun paard enzo .Huisdieren hebben is zo ie zo slecht voor het milieu.In een zandpaddock is weinig plek voor de natuur.

Wat een rare post.
Alsof iedereen bergen geld aan (nutteloze) poedertjes uitgeeft en de paarden in een paddock houd.
En niet iedereen houd een jas lang voor het milieu.
Ik hou ze zo lang het kan omdat zomaar weg gooien wat goed is zonde is.

18 febr 2012.
Kan je de jas vandaag laten zien.
Ook de laarzen, ook het dekje en ook het hoofdstel. De rijbroek niet meer.

Detail jasje komt van van craenenbroek en koste rond de 10 euro :')
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-01-24 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:40

Precies ja. Bij mij is het ook opvoeding, altijd geleerd goede duurzame merken te kopen zodat je er lang mee kunt doen. Mijn ouders zijn in hun 45 jarig huwelijk nu bezig met hun tweede bankstel en eerste bestekset.
Als je goed spul koopt, hoef je nauwelijks te vervangen :)
Ik doe ook niks weg wat nog goed is, en raak eigenlijk nooit uitgekeken.
Vind het ook oprecht jammer dat ik dit jaar na 20 jaar een nieuw skipak moet omdat ik de mijne zo mooi vind :')

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:45

Ik heb niet gezegd dat ik er last van heb maar dat ik verbaasd ben.Als ik zeg , een tenson jas 15 jaar draag en dan 80 of 100 keer was is de vulling weg lijkt me .Dan geeft de jas geen warmte meer.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:47

DuoPenotti schreef:
office schreef:
Ik ken echt niemand die 10 jaar of langer dezelfde jas draagt .Verbaasd me serieus aangezien paarden mensen wel bergen geld uitgeven aan poedertjes voor hun paard enzo .Huisdieren hebben is zo ie zo slecht voor het milieu.In een zandpaddock is weinig plek voor de natuur.

Wat een rare post.
Alsof iedereen bergen geld aan (nutteloze) poedertjes uitgeeft en de paarden in een paddock houd.
En niet iedereen houd een jas lang voor het milieu.
Ik hou ze zo lang het kan omdat zomaar weg gooien wat goed is zonde is.

18 febr 2012.

Ja maar dat zijn mountainhorse laarzen die zijn ook heel sterk.Een dekje kan ook uiteraard maar dat hoeft je niet warm te houden.
Kan je de jas vandaag laten zien.
Ook de laarzen, ook het dekje en ook het hoofdstel. De rijbroek niet meer.

Detail jasje komt van van craenenbroek en koste rond de 10 euro :')
[ [url=m/qaxNIh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Supervixen

Berichten: 12849
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:59

office schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik er last van heb maar dat ik verbaasd ben.Als ik zeg , een tenson jas 15 jaar draag en dan 80 of 100 keer was is de vulling weg lijkt me .Dan geeft de jas geen warmte meer.


Ik doe mijn winterjas 1 of 2 keer in de was per jaar? Waarom 80 of 100 keer wassen?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:04

Nou ja 30 keer wassen geeft hetzelfde effect lijkt me in combinatie met dragen.
Echt geen idee wat de makers van een jas voor ogen hebben qua hoeveelheid wasbeurten .Ik zou niet meer durven te skiën in een jas die 30 keer gewassen is .Tenzij het vlakbij de warme chocolademelk is.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:09

office schreef:
Ik ken echt niemand die 10 jaar of langer dezelfde jas draagt .Verbaasd me serieus aangezien paarden mensen wel bergen geld uitgeven aan poedertjes voor hun paard enzo .Huisdieren hebben is zo ie zo slecht voor het milieu.In een zandpaddock is weinig plek voor de natuur.


Mijn nette winterjas heb ik inderdaad al 10 jaar en die voldoet nog steeds prima :o . Die wordt gestoomd.

Mijn paardenwinterjassen vernieuw ik om de paar jaar. Als ze versleten zijn of verkleurd door de was. Poedertjes, daar doe ik nauwelijks aan... Enne, rondom mijn zandpaddock heb ik prachtige natuur, hoor :Y) .
Zit middenin natuurgebied en probeer zelf mijn steentje bij te dragen door wat meer biodiversiteit aan te brengen; bloemetjes, nestkastjes, extra boompjes. Ons weiland is ook een en al natuur.

Onder welke steen leef jij?

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:13

Ik heb altijd eerder de rits kapot dan dat hij dun is gewassen.
Zeker bij de stal jassen zand en hooi is er niet zo goed voor

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:14

office schreef:
Nou ja 30 keer wassen geeft hetzelfde effect lijkt me in combinatie met dragen.
Echt geen idee wat de makers van een jas voor ogen hebben qua hoeveelheid wasbeurten .Ik zou niet meer durven te skiën in een jas die 30 keer gewassen is .Tenzij het vlakbij de warme chocolademelk is.


Ik heb het onlangs nog geprobeerd en in heftige sneeuwbuien was hij nog uitstekend waterdicht en ik had het erg warm met -10 dus had alle luchtgaten open.
Helaas brokkelt dus nu de binnenlaag af (na 20 jaar) dus ik ga het volgende keer niet nog een keer doen.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:15

DuoPenotti schreef:
Ik heb altijd eerder de rits kapot dan dat hij dun is gewassen.
Zeker bij de stal jassen zand en hooi is er niet zo goed voor

Ja hier ook. Een paar jaar terug een bijna 10 jaar oude winterjas met pensioen moeten doen omdat de rits kapot was. Was anders echt nog wel jaren meegegaan! Als ik de keuze nu weer had had ik gewoon de rits laten vervangen :') was echt een goed ding

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:20

Ligt echt aan de kwaliteit van de jas hoelang ik ermee doe. Ik heb er 2 die flink prijzig waren maar die ook al jaren meegaan en nog top zijn, ook na wassen. En soms koop ik een winterjas die er dan leuk uit ziet maar minder van kwaliteit. Die gaan dan max 2/3 seizoenen mee omdat hij snel kapot is of niet goed uit de was komt etc.
Tegenwoordig investeer ik liever wat meer in kwaliteit zodat hij langer mee gaat.

Cchanny

Berichten: 8847
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:29

Mijn vorige winterjas (paarden) heb ik 10 jaar mee gedaan, deze die ik nu heb gaat nu zijn 3e winter in.

Met mijn 'gewone' winterjas doe ik vaak wat minder lang, op een 1 of andere manier gaat de rits vker stuk..

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:41

Twiggy2008 schreef:
office schreef:
Ik ken echt niemand die 10 jaar of langer dezelfde jas draagt .Verbaasd me serieus aangezien paarden mensen wel bergen geld uitgeven aan poedertjes voor hun paard enzo .Huisdieren hebben is zo ie zo slecht voor het milieu.In een zandpaddock is weinig plek voor de natuur.


Mijn nette winterjas heb ik inderdaad al 10 jaar en die voldoet nog steeds prima :o . Die wordt gestoomd.

Mijn paardenwinterjassen vernieuw ik om de paar jaar. Als ze versleten zijn of verkleurd door de was. Poedertjes, daar doe ik nauwelijks aan... Enne, rondom mijn zandpaddock heb ik prachtige natuur, hoor :Y) .
Zit middenin natuurgebied en probeer zelf mijn steentje bij te dragen door wat meer biodiversiteit aan te brengen; bloemetjes, nestkastjes, extra boompjes. Ons weiland is ook een en al natuur.

Onder welke steen leef jij?


Ik probeerde alleen te zeggen dat ik het overdreven vind dat je geen nieuwe jas mag kopen voor het milieu terwijl het hebben van huisdieren zo ie zo erg vervuilend is.
Geen paarden hebben is het allerbeste voor het milieu dan kun je best een jas kopen.Het is niet alleen de paarden maar alles eromheen wat slecht is voor het milieu.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:42

Wat een vergelijking ook, een paard en een winterjas :')

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:42

Een of 2 seizoenen voor het gewone leven.
Daarna gaat hij door voor paarden spul.

Op zich zouden ze langer mee kunnen, maar ik wil ook regelmatig eens wat anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:58

office schreef:
Twiggy2008 schreef:


Mijn nette winterjas heb ik inderdaad al 10 jaar en die voldoet nog steeds prima :o . Die wordt gestoomd.

Mijn paardenwinterjassen vernieuw ik om de paar jaar. Als ze versleten zijn of verkleurd door de was. Poedertjes, daar doe ik nauwelijks aan... Enne, rondom mijn zandpaddock heb ik prachtige natuur, hoor :Y) .
Zit middenin natuurgebied en probeer zelf mijn steentje bij te dragen door wat meer biodiversiteit aan te brengen; bloemetjes, nestkastjes, extra boompjes. Ons weiland is ook een en al natuur.

Onder welke steen leef jij?


Ik probeerde alleen te zeggen dat ik het overdreven vind dat je geen nieuwe jas mag kopen voor het milieu terwijl het hebben van huisdieren zo ie zo erg vervuilend is.
Geen paarden hebben is het allerbeste voor het milieu dan kun je best een jas kopen.Het is niet alleen de paarden maar alles eromheen wat slecht is voor het milieu.

Wat is dit voor non-discussie :').

Ik koop ook geen nieuwe jas als dat niet nodig is. Waarom is dat een probleem? Mijn wollen jas is nu 10 jaar oud en nog steeds prachtig. Mijn vriend zijn Canada Goose is ook een jaar of 8 inmiddels, en nog steeds mooi en enorm warm.

Sowieso zijn dat geen jassen die je ieder jaar wil vervangen. Katching :)).

Er zijn veel duurdere merken die tijdloze modellen maken, die altijd mooi/hip zijn.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 16-01-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:59

Ik was mijn jassen dan weer nooit. Alleen m'n dons een keer per twee jaar professioneel, maar da's omdat die met wandelen enzo ook wel echt vies wordt.

Maar ik heb geen paarden en rijd momenteel ook niet, dat scheelt.

Mijn allerlievelingste jas momenteel btw:

https://static.topvintage.net/shop-prod ... -large.jpg

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:34

Ik heb een Tenson jas van (zonder korting) 300 euro en dit is de vierde winter. Hij ziet er nog super netjes uit. Wil er nog 1 jaar mee doen en dan koop ik een jack wolfskin parka. Mijn Tenson is een zwarte parka dus dat is echt tijdloos.

Ik heb ook een Jack Wolfskin jas die heb ik 9 á 10 jaar geleden tweedehands gekocht. Die is wel wat versleten maar nog prima voor paarden / honden / wandelen etc.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:38

office schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik er last van heb maar dat ik verbaasd ben.Als ik zeg , een tenson jas 15 jaar draag en dan 80 of 100 keer was is de vulling weg lijkt me .Dan geeft de jas geen warmte meer.

Dus jij wast je nette winterjas gewoon iedere week. Je gooit er nu van alles in om je uitspraak goed te praten.

Mijn Tommy is gewoon een tijdloos model en kleur. En zolang hij nog goed is koop ik echt geen nieuwe. En dat heeft niks met geld of zuinigheid te maken maar omdat het niet nodig is. En er op uitgekeken raken gebeurd ook niet zo snel als je hem maar een paar maanden draagt.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:47

Heel lang, als ze lelijk worden of niet meer schoon krijg schuif ik m door naar de paarden. Mijn huidige jas voor naar de paarden heb ik al zeker een jaar of 12.

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:47

ik heb hier nog een winterjas hangen voor bij de paarden van sectolin,die heb ik denk ik 15 jaar ( of langer, geen idee meer) geleden gekocht van iemand die het niet paste.
die heb ik nog steeds en kan ook nog aan.
gebruik het momenteel niet omdat er geen capuchon op zit en merk dat ik dat wel fijner vind nu met de kou :j

maar de gewone nette winterjassen meestal 3 jaar en dan wil ik gewoon een nieuwe.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:51

office schreef:
Ik probeerde alleen te zeggen dat ik het overdreven vind dat je geen nieuwe jas mag kopen voor het milieu terwijl het hebben van huisdieren zo ie zo erg vervuilend is.
Geen paarden hebben is het allerbeste voor het milieu dan kun je best een jas kopen.Het is niet alleen de paarden maar alles eromheen wat slecht is voor het milieu.


Dus nu moeten de paarden maar weg ofzo? Of moet ik mij bezwaard voelen dat ik ze (al járen) heb?

Als levend wezen ben je sowieso slecht voor het milieu. Ik denk zomaar dat de huidige hoeveelheid mensen op de wereld veel érger is voor het algehele milieu dan dat paarden dat zijn:+ .

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:57

Nou dit is dus heel grappig, maar ik heb mijn jas geloof ik al 7 of 8 jaar. Ik wil 'm al jaren vervangen maar ik kan gewoon niks leukers vinden :')
En of ik een dure jas heb? Nee helemaal niet, het is een nepsuede jas van de C&A, gekocht voor €40.- _O-
Dit jaar weer een poging gedaan voor een nieuwe jas, maar ik kan gewoon niet vinden wat ik zoek. Eigenlijk gewoon dezelfde jas als wat ik nu heb _O- Ik vind mantels snel te netjes, en ik heb een hekel aan van die gewatteerde jassen. Dus dan blijft er al weinig over :')


Afbeelding