Hoe lang doe jij met je winterjas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 15:01

Nou de titel spreekt denk ik voor zich!
Hoe lang doe jij met je winterjas en waarom vervang je 'm na die tijd? :D
(dus je normale winterjas, niet je stal/paardenjas)

Ik heb die van mij nu 3 jaar denk ik, maar heb het gevoel dat ik het kouder heb dan voorheen. Maar misschien stel ik me aan. Hij is verder nog helemaal goed, is ook zonde om de jas dan weg te doen. Maarja ik kan 'm ook als backup houden en een nieuwe kopen... Goed, een dilemma dus :')

Ben heel benieuwd naar jullie antwoorden :D

En sorry als ik een topic gemist heb dat hier al over gaat :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:05

Winterjas :o?

Spoiler:
Heel lang. Ik draag zelden jassen.

goldyc

Berichten: 755
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:07

De vorige heb ik vorig jaar na tien jaar aan de kapstok gehangen. De rits was stuk. Deze jas heeft een jaar of 6 als 'goede' jas gediend, en daarna nog een hele tijd bij de paarden. De jas die ik nu draag voor 'goed', is nu 3 jaar oud en nog lang niet aan vervanging toe. Ik draag hem elke dag door weer en wind naar het werk.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:10

een jaar of 2 a 3 meestal (dan ziet hij er niet meer netjes uit), daarna kan hij nog dezelfde tijd bij de paarden.
Koop wel echt outdoor jassen voor flink wat geld.
Met een jas van een gewone kledingwinkel doe ik niet meer dan 1 seizoen.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 15-01-24 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:11

De laatste keer dat ik een nieuwe kocht, was omdat m'n andere niet waterdicht bleek te blijven binnen de garantie (ondanks goed merk) en die had ik gekocht omdat ik flink was afgevallen en de vorige dus veel te groot was. Ik koop eigenlijk pas nieuwe kleding als de oude niet meer functioneert, onherstelbaar stuk is of ruim niet meer past. Helaas zit m'n huidige winterjas totaal niet lekker (te krap rond m'n schouders, dit is al de 2e winter, vorig jaar niet zo'n last van gehad), ik heb alleen nog geen waardige vervanger gevonden (ik heb teveel eisen, zodat ik wel met een jas eindig die weer jaren mee kan) en daarbij is de winter al bijna voorbij (toch? :j).

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 15:12

_San87_ schreef:
Winterjas :o?

Spoiler:
Heel lang. Ik draag zelden jassen.



In mijn hoofd zijn er nu deze opties:
- Je komt nooit buiten
- Je woont in Australië
- Je bent een weerwolf

Of alledrie? :D

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:15

Ik heb de mijne nu 4 jaar, maar ook al meerdere keren gerepareerd... Prut kwaliteit. Maar ik mag van mezelf geen nieuwe kopen :')

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:15

Meestal 2-3 jaar ; dan vind ik het een goed excuus voor een nieuwe jas ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:15

Fortitude schreef:
_San87_ schreef:
Winterjas :o?

Spoiler:
Heel lang. Ik draag zelden jassen.



In mijn hoofd zijn er nu deze opties:
- Je komt nooit buiten
- Je woont in Australië
- Je bent een weerwolf

Of alledrie? :D

Ik draag wollen truien :=.

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:15

Hangt heel erg van het materiaal af. Mijn donzen jassen kunnen tien jaar ofzo mee (worden tussendoor dan wel professioneel gewassen). Wol en leer geldt hetzelfde voor. Mijn synthetische jassen zijn vaak wat sneller op, na een jaar of 4 ofzo. De vulling of stof wordt dan op plekken dun (= niet meer warm) of de voering scheurt of iets in die trant.

Let wel: ik heb dus een jaar of 8, die ik regelmatig afwissel. Elke jas wordt minstens wekelijks gedragen (de dons nu vaker, die is het warmst, de leren en wollen veel in het voor en naseizoen of op een wat milde winterdag of een dag waarop ik voornamelijk binnen ben, zoals een werkdag). Dat scheelt natuurlijk een hoop. En ik fiets weinig tegenwoordig. Vroeger deed ik dat meer en werden jassen daardoor sneller dun bij mijn zadel/billen.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:16

Ik smokkel, ik draag momenteel mijn wind/waterdichte zomerjas met een vest eronder.

Maar ik gebruik mijn echte winterjas dus zelden. Als het vriest zoals laatst, dan pak ik hem nog wel uit de kast als ik naar het zwembad moet of een heel kort stuk moet fietsen (dan word je niet snel warm op zo'n klein stuk), anders niet.

Maar ze gaan mee totdat ze niet meer voldoen. Dus als ze niet meer wind/waterdicht zijn of ritsen ed stuk gaan. Mijn huidige al zeker een jaar of 6-7.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:17

Ik heb nu een Human Nature winterjas die ik volgens mij al 8 jaar draag. Hij ziet er nog keurig uit, zit lekker warm en houdt me nog steeds droog bij een buitje. :)

Coentjuh

Berichten: 9847
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:26

Mijn prachtige chique geruite Scapino jas kocht ik in 2014, dus die wordt bijna 10 jaar. En ik had nog steeds eigenlijk geen intentie om er een nieuwe bij te kopen.

Maar toen ik in november deze ging passen, eigenlijk gewoon even voor het geluksmomentje / foto, was mijn vriend verkocht. Ik zelf eigenlijk ook (droomde er haast over), maar vond het niet nodig voor mezelf en veel te duur en ik hoef geen merk :o

Uiteindelijk heeft mijn vriend hem mij toch cadeau gegeven in December, ik werd bijna emotioneel en we hadden toen nog een flinke! BlackFriday korting via Zalando!
Guess Jas <3 Plaatje hè!!! Dus die hou ik een beetje speciaal en voor uitjes, de Scapino jas blijft voor de boodschappen enzo!
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 15-01-24 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:30

Mijn mooie Wellensteyn Schneezauber jas is aan zijn 3e winter bezig en ziet er nog uit als nieuw :)

Dorus

Berichten: 13210
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:30

Ik bedacht met toevallig net vorige week dat ik mijn Kingsland jas al zeker tien jaar heb. Ik heb die toen gekocht voor op de manege, omdat mijn oude manegejas versleten was, en ben nu bijna 9 jaar geleden gestopt met paardrijden. Tegenwoordig doet hij dienst als hondenjas.

Mijn nette winterjas doe ik vaak ook jaren mee, en echt versleten zijn ze dan nog niet, maar dan ben ik erop uitgekeken of er is een andere reden dat hij mij niet meer zo aanstaat. En als ik hem dan al vijf jaar heb dan mag ik van mezelf best een nieuwe jas kopen. Vaak gaat de oude dan ook niet weg, maar wissel ik ze af afhankelijk van de gelegenheid of de tempratuur buiten.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:33

Mijn Tommy jas heb ik al zeker 20 jaar. Ik heb hem ook niet heel veel aan. Alleen voor net als het echt koud en of nat is. En tegenwoordig ook met wandelen. Ik heb ook een dikke donsjas maar die is snel te warm.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:38

Zolang de jas nog goed is en er netjes uitziet blijf ik hem dragen. Jassen die er minder uitzien en een praktisch model hebben (kort met veel zakken) worden mijn paardenjas.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:39

Tot ie het niet meer doet. Heb net mijn ski-jas vervangen omdat de binnenkant afbrokkelt na 17jaar.
Mijn andere winterjas is nu een jaar of 4 oud en is nog lang niet aan vervanging toe.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:40

Ik doe echt heel lang met een winterjas. Ze worden vervangen als ze niet meer waterdicht zijn, of er een gat of nare vlek inzit. Dan worden ze wandeljas. Daarna klus jas en als ze daarvoor ongeschikt zijn gaan ze weg. Mijn winter en zomer klusjassen zijn ex paardrijjassen en denk ik al een jaar of 15 oud, destijds vervangen omdat de zakken niet meer dichtdingen en de mouwen aan de rafel waren gegaan.

Mijn huidige winterjas is nu een jaar of 13 denk ik. En begint langzaam minder waterbestendig te worden helaas en een van de zakken gaat niet meer dicht De vervanging ligt al klaar :j

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:55

Een jaar of 4/5 of langer.
Maar als je ze wast worden ze wel
Dunner dus dat je het kouder hebt zou daardoor kunnen komen

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:07

Ik ben meestal een jas na 2 jaar wel zat dus dan koop ik een nieuwe. Toevallig heb ik deze nu 3 jaar en zelfs een gat laten repareren maar heb mn oog al laten vallen op een vervanger.

Mirjam79

Berichten: 1716
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Hoe lang doe jij met je winterjas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:15

(winter)jassen? Bij mij vaak geen idee hoe oud ze zijn. Eigenlijk altijd oud en pas vervanging wanneer de jas stuk is. Of echt verkleurd of zo. Jaaaaaren in ieder geval :D

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:19

Selina schreef:
Ik ben meestal een jas na 2 jaar wel zat dus dan koop ik een nieuwe. Toevallig heb ik deze nu 3 jaar en zelfs een gat laten repareren maar heb mn oog al laten vallen op een vervanger.

Zo dan na 2 jaar heb je hem hooguit een maand of 8 gedragen. en wat doe je dan met je afdanker

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:23

Dat wisselt hier ontzettend, sommige jassen gaan echt jaren mee en andere kunnen na 1-2 seizoenen weggegooid worden. Ritsen die het niet meer doen, verkleuring van de stof, gaten in de jaszakken of buitenstof, voering die na het wassen niet goed meer op de plek zit.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:23

Ik heb op dit moment 3 winterjassen. Ze zijn alledrie stuk, maar nog goed genoeg om te dragen. Ene is 6j oud, de tweede 5 en de derde zo'n 3 jaar. Ik ben ze eigenlijk beu, maar ik ben ook te gierig om 3 nog oké jassen weg te gooien voor een nieuwe.