Verzekeringen bij koophuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pieneappel

Verzekeringen bij koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 17:07

Hallo allemaal,

Wij hebben ons eerste huis gekocht en de hypotheekadviseur adviseert ons (heel erg) om een overlijdensrisicoverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering te nemen.
Wij hebben onze vraagtekens daarbij, omdat:
- We nemen al een hypotheek met NHG (naar mijn idee is het nut van de NHG dat deze juist helpt/bemiddeld/een vangnet is bij de hypotheek bij overlijden van de partner of bij arbeidsongeschikt?)
- Wij allebei in loondienst zijn, geen zzp. Bij ziekte wordt er nog 2 jaar doorbetaald (weliswaar uiteindelijk tot 70%) en dan moet je uit dienst. Maar dan heb je recht op een WIA uitkering? Is ook 70% van het eerdere loon? Bij mijn partner wordt er vanuit zijn werk zelfs nog 10 jaar doorbetaald bij arbeidsongeschiktheid, die hebben een extra verzekering.
- Vanuit onze omgeving worden deze verzekeringen afgeraden omdat het voornamelijk veel geld kost. We hebben uitgerekend in die 30 jaar van hypotheek afbetalen het wel bijna 30.000 euro zou kosten. Dat is wel veel geld

Verder hebben we straks al wel:
- inboedelverzekering
- opstalverzekering
- aansprakelijkheidsverzekering (AVP)

Rechtsbijstand werd ook aangeraden door de hypotheekadviseur.

Dus nu ben ik wel benieuwd, wat hebben jullie? Welke verzekeringen zijn in jullie geval belangrijk of juist overbodig bij een koopwoning?

scrabbel

Re: Verzekeringen bij koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:15

Nhg is zodat als het noodzakelijk is dat de woning verkocht wordt je niet met een restschuld overblijft.

Overlijdensrisico verzekering keert een bedrag uit zodat je in de woning kunt blijven wonen als je partner plots overlijd.

Bij de eerste moet je dus nieuwe woonruimte zoeken en bij de 2e kun je in de woning blijven. (Ik had beide toen ik de woning kocht het mijn nu ex)

Rechtsbijstand kregen wij het eerste jaar cadeau. Ik vond deze wel erg duur. Zal deze misschien voor een jaar doen, mochten er rare dingen na voren komen bij de woning overdracht, verbouwing etc. Verder heb ik zelf geen belang bij deze verzekering.

Arbeidsongeschiktheid hadden wij niet. Hadden ook geen hypotheek tot het dak. Mocht 1 wat overkomen dan kon dat wel opgevangen worden.

Wia schijnt een lastig en ingewikkeld ding te zijn. Echter is inderdaad de vraag hoeveel zekerheid je zelf wilt inbouwen. Vanuit de bank is ons hier nooit op gewezen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:19

Ik heb een ORV, is voor mij iets van 2,5 euro per maand. Ik heb geen aanvullende arbeidsongeschiktheidsuitkering genomen, maar mijn hypotheek is niet zo hoog en zou ik ook moeten kunnen opbrengen als mijn inkomen zou dalen. Mijn adviseur bleef er toen ook maar op hameren, maar ik heb het niet gedaan. Ik zou misschien een andere afweging maken als meer dan 1 salaris nodig is om de hypotheek te betalen.
Ik heb rechtsbijstand erbij genomen in het pakket wat ik al had.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:20

Heb je kinderen?
Wij hebben invaliditeit en overlijden verzekerd, niet perse voor ons zelf maar om te voorkomen dat de ander meer uren moet gaan werken als 1 salaris uit zou vallen, terwijl er nog een minderjarig kind in huis is.
Als we maar met z‘n 2-en zouden zijn, dan zou ik waarschijnlijk sowieso kleiner willen wonen als ik alleen over zou bliiven, maar ik zou wel graag willen dat mijn dochter niet hoeft te verhuizen.

Als je het goed uitkan op 1 salaris, dan kun je het risico ook makkelijker nemen als wanneer je van beide afhankelijk bent.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:41

Wij hebben wel overlijdensrisico, zodat de overblijvende partij niet uit huis hoeft. Wij hebben een vast bedrag verzekerd en niet gekoppeld aan de hypotheek. Wij krijgen dus altijd dat bedrag uitgekeerd, ook als de hypotheek lager is geworden.

We hebben geen extra arbeidsongeschiktheid gedaan, omdat we bij wat inkomensverlies het wel kunnen opvangen. Wij verdienen beiden evenveel dus geen hoofd kostwinnaar waar terugval in inkomen snel voor problemen kan zorgen.

Daarnaast de standaard verzekeringen. Inboedel, woonhuis, avp en rechtsbijstand.

Het is vooral afhankelijk van je eigen situatie.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:42

Nog niet zo heel lang geleden was een overlijdensrisico verzekering verplicht bij een hypotheek, als je partner overlijdt wil je niet de ellende om dan meer te moeten werken of je huis te moeten verkopen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:51

Pieneappel schreef:
- We nemen al een hypotheek met NHG (naar mijn idee is het nut van de NHG dat deze juist helpt/bemiddeld/een vangnet is bij de hypotheek bij overlijden van de partner of bij arbeidsongeschikt?)

NHG zorgt dat je bij verkoop niet met een restschuld achterblijft als je met verlies moet verkopen. Het kan ook zorgen dat je tijdelijk minder hoeft te betalen als het even niet lukt. Je moet uiteindelijk wel alles betalen, dus ook de opgeschorte betalingen.
Pieneappel schreef:
- Wij allebei in loondienst zijn, geen zzp. Bij ziekte wordt er nog 2 jaar doorbetaald (weliswaar uiteindelijk tot 70%) en dan moet je uit dienst. Maar dan heb je recht op een WIA uitkering? Is ook 70% van het eerdere loon? Bij mijn partner wordt er vanuit zijn werk zelfs nog 10 jaar doorbetaald bij arbeidsongeschiktheid, die hebben een extra verzekering.

Dan moet je de hypotheeklast kunnen dragen met die 30% minder loon. En hopen dat de arbeidsongeschiktheid geen extra ziektekosten met zich meebrengt, dan heb je niet alleen minder loon maar ook hogere kosten...
Pieneappel schreef:
- Vanuit onze omgeving worden deze verzekeringen afgeraden omdat het voornamelijk veel geld kost. We hebben uitgerekend in die 30 jaar van hypotheek afbetalen het wel bijna 30.000 euro zou kosten. Dat is wel veel geld

Je kunt kijken naar hoeveel het kost maar ik zou eerder kijken naar of je het risico kunt dragen. Dus kun jij het dragen als er 30% loon wegvalt. En is het ok om te verhuizen als je partner overlijdt. Als dat geen probleem is zou ik de verzekeringen niet afsluiten nee.

Een ORV hebben wij wel. Ik moet er niet aan denken om in het verdriet van het verlies van mijn partner ook nog op stel en sprong te moeten verhuizen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:11

Ir111 schreef:
Pieneappel schreef:

Je kunt kijken naar hoeveel het kost maar ik zou eerder kijken naar of je het risico kunt dragen. Dus kun jij het dragen als er 30% loon wegvalt. En is het ok om te verhuizen als je partner overlijdt. Als dat geen probleem is zou ik de verzekeringen niet afsluiten nee.

Een ORV hebben wij wel. Ik moet er niet aan denken om in het verdriet van het verlies van mijn partner ook nog op stel en sprong te moeten verhuizen...

Dat dus. Een verzekering neem je voor die kosten (of emotionele toestand) waarvan je de gevolgen niet kunt overzien en/of dragen.

Ga dus met name voor jezelf na wat je kunt betalen als de ander weg zou vallen, hetzij door overlijden, hetzij door blijvende invaliditeit.

Rechtsbijstand moet je altijd doen maar let er wel op dat die voldoende breed dekt, bijvoorbeeld ook arbeidsconflicten maar let er ook op of bijvoorbeeld verkeer niet al meegenomen is in je autoverzekering. Zeker bij pakketten (zoals via verenigingen en/of werkgevers) zit er vaak meer in dan de standaard.

Ander ding: let op de voorwaarden voor aflossing! Dat als je eens een flinke meevaller hebt, je de keuze kunt maken voor extra aflossing.
Want iedereen gaat altijd uit van het negatieve maar stel dat je in je werk een stap maakt, waardoor je salaris serieus stijgt; heb je dan de ruimte om je maandlasten van de hypotheek te verhogen waardoor je dus meer aflost (en minder kosten hebt op termijn).
Dit is misschien niet aan de orde in de komende vijf jaar maar daarna heb je nog 25 jaar te gaan.....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:43

Wij hebben beide wel.
Overlijdens risico was verplicht.
Arbeidsongeschiktheid gaat pas na 2 kaar uitbetalen. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar ben blij dat ik hem heb. Je weet nooit hoe het gaat.

Ik zit nu bijna een jaar thuis, had liever aan het werk geweest. Stel dat het nog langer dan een jaar duurt, dan ben ik blij dat we die verzekering hebben. Ik ken ook iemand die het niet had omdat de hypotheek erg laag was en opzichte van de woning waarde. Maar je zal maar net long covid krijgen. Iets waar een UWV eigenlijk niks van weet.... niemand weet het verloop etc.

Ik hoop de komende maanden weer te herstellen en (ruim) voor de "2 jaar ziek" grens weer aan het werk te zijn. Of het realistisch is weet ik niet, maar hopen kan altijd :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:47

Wij hebben beide. Wanneer mijn partner overlijdt, wordt percentage X van de hypotheek afgelost, wanneer ik overlijd, percentage Y.

Ook hebben we een arbeidsongeschiktheidsverzekering en rechtsbijstandverzekering.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:14

Kijk idd niet naar wat het nu kost, maar welke risico’s je zelf kan dragen.

Wij hebben geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, beide in loondienst en werk met laag risico op arbeidsongeschiktheid. Kan altijd natuurlijk maar het zal voor ons geen groot probleem zijn as de ander blijft werken en allebei arbeidsongeschikt is de kans niet heel groot op.

ORV hebben we wel. We hebben twee kinderen en mocht een van ons komen te overlijden wordt onze hele hypotheek afbetaald. Zodat de ander kan blijven wonen en nagenoeg niet hoeft te werken. Zorgeloos achter blijven was voor ons belangrijk.

Zo duur is een ORV trouwens niet eens vind ik.

Verder hebben we inboedel, opstal, aansprakelijkheid.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-01-24 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:16

Hier ook beide verzekeringen, om de lasten te kunnen blijven dragen als de partner wegvalt of een inkomen flink wegvalt.

Rechtsbijstand hebben wij via de vakbond, lidmaatschap bij de CNV is inclusief rechtsbijstand voor privézaken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:24

Wij hebben ook een ORV, was verplicht bij de hypotheek.
Geen AOV, want idd loondienst - maar stel dat je zzp'er moet worden, dan is het zeer beslist verstandig.

Rechtsbijstand hebben we via de vakbond, fnv hier. Prima ervaring mee!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:31

Jij haalt twee zaken door elkaar. NHG betekent dat je niet tegen een restschuld aanloopt bij gedwongen verkoop( dood, scheiding of welke reden dan ook ) ORV is niet nodig wanneer jullie beide in je eentje ook de hypotheek kunt dragen , dat lukt dus bijna nooit. Stel je bent 10 jaar verder, hebt misschien kinderen, werkt wat minder en je partner komt te overlijden. Dan heb je met ORV in ieder geval geen zorg of je kunt blijven wonen. Veel verzekeringen moet je je van afvragen of dat nodig is. Deze zeker niet, altijd afsluiten.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 23:19

Echt super jullie reacties, bedankt allemaal!! Wordt een stuk duidelijker van zo. ORV is dus sowieso wel een essentiële. Jullie hebben me op dingen gewezen waar we zelf nog niet aan hadden gedacht of nog niet wisten.
Qua AOV gaan we dan niet doen. Aangezien we zeker niet aan de bovenkant van het maximale hypotheekbedrag zitten. Kunnen we die lasten wel dragen met vermindering van inkomsten.

Ik ga ook zeker nog even informeren naar rechtsbijstand

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:26

Ik heb wel een orv, maar mijn partner niet omdat het voor hem onbetaalbaar was wegens gezondheidsproblemen. Vind dat wel heel spannend, maar het is niet anders.
Aanvullende aov hebben we niet.

Wel een rechtsbijstand en die hebben we in het eerste jaar ook gebruikt wegens een geschil met de schilder tijdens de verbouwing.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:47

Hier geen enkele verzekering (wel opstalverzekering uiteraard), ook geen rechtsbijstand. Goed kijken naar je situatie en afwegen welke risico's je wel of niet kan, maar ook wil dragen.

123_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:58

manzano schreef:
Hier geen enkele verzekering (wel opstalverzekering uiteraard), ook geen rechtsbijstand. Goed kijken naar je situatie en afwegen welke risico's je wel of niet kan, maar ook wil dragen.

Alleen een opstalverzekering? Geen inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering?
Met name aansprakelijkheid vind ik een risico dat je niet volledig zelf kan dragen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 00:03

123_456 schreef:
manzano schreef:

Met name aansprakelijkheid vind ik een risico dat je niet volledig zelf kan dragen.

Die 2 hebben niks met een koophuis te maken. Inboedel heb je doorgaans ook bij huur. WA heeft sowieso niks met je huis te maken. Topic ging volgens mij over verzekeringen die je afsluit specifiek voor koophuis.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 00:06

Rechtsbijstand zijn wij al heel blij mee :j We hebben nu een geschil namelijk lopen voor een reparatie aan het huis. Er gaat gauw flink veel geld in zitten als er iets aan je huis gebeuren moet, en als dat niet netjes verloopt is zo'n verzekering erg fijn. Niet zozeer vanwege het geld, maar ook vanwege de expertise en het ontzorgen.
Maar voor hetzelfde geld heb je die (hopelijk) nooit nodig.
ORV zou ik altijd doen. Arbeidsongeschikt alleen als het risico hoog is dat je de kosten niet zelf kan dragen als je arbeidsongeschikt raakt.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:06

Ik ben nu ook bezig met hypotheek afsluiten enzo.

Ik ga niet voor een ORV of Arbeidsongeschiktheid.
ORV vind ik niet nodig, omdat ik alleen ben. Mocht ik dood gaan, kan familie het verkopen. Heb een hypotheek voor 66% van de taxatie waarde. De markt kan dus redelijk ver instorten voor nabestaden met een schuld achterblijven. Dit is overigens in overleg met hun besloten.

Arbeidsongeschiktheid ga ik ook niet voor. Wel heb ik vanuit m'n werk al aanstaan dat ik de eerste 2 jaar 100% uitbetaald krijg. Ik heb m'n hypotheek zo dat ik speling heb voor als ik verlies in inkomen.
Idee is dat ik maandelijks extra aflos om de looptijd de verkoten. Mocht dat extra aflossen niet gaan, is dat geen probleem en loopt de hypotheek de oorspronkelijke duur.

123_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:57

manzano schreef:

Met name aansprakelijkheid vind ik een risico dat je niet volledig zelf kan dragen.[/quote]

Die 2 hebben niks met een koophuis te maken. Inboedel heb je doorgaans ook bij huur. WA heeft sowieso niks met je huis te maken. Topic ging volgens mij over verzekeringen die je afsluit specifiek voor koophuis.[/quote]

Op je avp is ook aansprakelijkheid als huiseigenaar verzekerd. Maar heb je inderdaad ook nodig als je geen koophuis hebt. Ik had je bericht begrepen als dat je verder helemaal geen verzekeringen had. Misverstand dus.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:07

Hier hadden we een opstal- en inboedelverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering niet; want zelfs met 30% minder konden we het prima betalen.
Overlijdensrisicoverzekering niet; want zelfs op één salaris waren de kosten prima te dragen, zonder extra te moeten werken en zo. Als we allebei waren gegaan, dan hadden de erfgenamen het huis kunnen verkopen zonder restschuld. Of aanhouden en onverhuren.

Scheelt ook dat er geen kinderen in het spel waren, dan maak je denk ik wel andere keuzes. Omdat de verdeling van het inkomen anders is, omdat je kosten hoger zijn enz. Maar bij ons was dat allemaal geen probleem omdat de lasten zo laag waren.

Ik ken eigenlijk niemand in loondienst met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ik ben het in mijn werk ook alleen tegengekomen bij mensen met een eigen bedrijf (zowel zzp-er als bv met één werknemer).

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:26

Een ORV hebben wij hier wel. Arbeidsongeschiktheidsverzekering niet. Er werd gelijk al zoveel uitgesloten dat ik dacht, laat maar.