Geluid zonnepanelen of omvormer snachts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Geluid zonnepanelen of omvormer snachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 10:48

Sinds vorig jaar hebben wij zonnepanelen, deze liggen op het schuine dag van onze slaapkamer.
De omvotmer is geplaatst op de zolder boven onze slaapkamer.
Snachts werken zonnepanelen niet,maar kan het zo zijn dat de omvormer sochtends begint te brommen doordat deze aanslaat of iets?
Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik vanaf 5 uur sochtends wakker lig door een zoemend/brommend geluid. Ergens anders in huis hoor ik het niet.
Het komt door oordopjes heen.
Geluid is er niet dagelijks en op andere momenten valt het ook niet op.
Wat kan dit zijn?

_Nancy

Re: Geluid zonnepanelen of omvormer snachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:57

Wij hebben de omvormer ook op zolder hangen en moet eerlijk zeggen dat ik dat ding nog nooit heb gehoord.
Ik zou het even vragen aan de leverancier of dat kan, belletje is zo gedaan :)

Wellicht is het iets anders, je CV bijvoorbeeld (als deze ook op zolder staat).

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:00

Omvormers kunnen zeker geluid maken als je stoom opwekt of begint op te wekken, en best hinderlijk ook. Het lijkt me alleen niet dat je nu al om 5u sochtends begint op te wekken. Als je omvormer altijd op stroom staat kan het überhaupt ook brommen natuurlijk, maar waarom de ene keer wel en de andere keer niet heb ik dan niet zo snel antwoord op. Kun je bij de plek waar de omvormer hangt komen? Zodra je het geluid hoort daarheen en met je oor er naast, dan kan je zeker vaststellen of uitsluiten of het van de omvormer komt. Als je er niet bij kunt, evt in je meterkast schakelaars uit gaan zetten, dan kom je er misschien ook achter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:02

5 uur 's morgens is het nog donker. Dan werkt er nog steeds niets. Ook geen omvormer.
Omvormers maken over het algemeen alleen herrie als het heel warm is en er veel stroom wordt opgewerkt, want dan moeten ze zichzelf gaan koelen, en het is de ventilatie van de omvormer die je dan hoort.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:13

Hebben jullie misschien buren met een warmtepomp? Deze kan ook een storend, brommend geluid veroorzaken. Bij mij hebben buren 7 huizen verder sinds deze zomer een warmtepomp. Bijna alle buren geven aan last te hebben van het brommende geluid, vooral de buren die er direct naast wonen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:15

Wij hebben de omvormer ook op zolder, overdag hoor je het wel (maar gelukkig nooit last van aangezien we overdag haast nooit op zolder zijn) maar zodra het donker is dan horen wij hem niet. Dus ik denk eigenlijk ook niet dat het je omvormer is die je hoort..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:32

Omvormers zouden geen geluid moeten maken ‘s nachts. Ik zou ook eens zoeken of het geluid niet ergens anders vandaan kan komen. De CV kan best wat herrie maken als die aan slaat, airco’s, warmtepompen (al hoor je die vaak minder goed ‘s winters omdat ze buiten staan), ventilator..
Is je huis vrijstaand, of wonen er buren tegen die zolderkamer aan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:41

charmante schreef:
Hebben jullie misschien buren met een warmtepomp? Deze kan ook een storend, brommend geluid veroorzaken. Bij mij hebben buren 7 huizen verder sinds deze zomer een warmtepomp. Bijna alle buren geven aan last te hebben van het brommende geluid, vooral de buren die er direct naast wonen.

Ja dat klinkt ook heel aannemelijk. Dat hoor je wel vaker.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:45

Ik heb de omvormer en batterijen naast mijn bed staan met alleen een dun muurtje ertussen en hoor niets.

'S ochtends piept ie drie keer als ie wakker word, vokdoende licht op de panelen en bij zonsondergang piept ie drie keer om weltrusten te wensen.

Hijkan zoemen, maar als vaak alleen als ie direct veel stroom van de panelen rechtstreeks trekt, bv de wasmachine overdag.
Heb jij al licht om 5 uur 's ochtends én een stevige stroomtrekker aan dan?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:47

Geluid is afhankelijk van het merk/ constructie van de omvormer. Voorbeelden: door heldere nacht/ ochtend vroeg is er een kleine opbrengst van de zonnepanelen die ervoor zorgen dat de omvormer tracht op te starten. Dit kan een tikkend geluid geven. Bij veel zon en afhankelijk van de omgevings temperatuur hebben omvormers koeling nodig. De chinese omvormers die ik ken werken met natuurlijke koeling en zijn zeer stil behalve bij het opstarten. Onze Oostenrijkse omvormers hebben elk 2 stuks ventilatoren die indien koeling nodig automatisch opstarten en een fors geluid maken. Ook het opstarten gaat gepaard met forse tikken. Daarom hangen onze omvormers in de garage en zijn vrijwel ongeschikt om in een woning te plaatsen. De reden dat onze omvormers ventilatoren hebben is om de levensduur van de omvormers te verlengen, langere garantie termijn, niet vervangen maar reparatie ook na dik 10 jaren.