Wat is "thuis" voor jou?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:23

Voor mij is thuis een veilige haven waar ik 100% mezelf kan zijn en ik geaccepteerd wordt en geliefd ben zoals ik ben. Een plek waar ik me kan terugtrekken na een lange dag en me veilig en geborgen voel. Mijn thuis zou geen thuis zijn zonder mijn vriend en huisdieren.

Ik heb dit jaren niet gehad en hierdoor waardeer ik het iedere dag steeds meer.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:40

Thuis is de plek waar ik kan kan huilen, me terugtrekken, in slobberkleding rond kan lopen en 2 katten die dol op je zijn. En waar thuis is, maakt me niet uit. Ik ben al zo vaak verhuisd in mijn leven.

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:48

goldyc schreef:
Thuis is voor mij de plek waar je je thuis voelt. Het is de plek waar je altijd absoluut jezelf kan zijn, met al je rare kantjes en gewoontes, en waar je je niet hoeft te verexcuseren voor wie je bent. Het is een veilige haven, waar je blij en vrolijk mag zijn, maar waar je je ook heel slecht mag voelen, en mag huilen, als dat nodig is. Het is niet per sé hetzelfde als de plek waar je woont.



Dit dus.

En voor mij valt die plek samen waar mijn man ook woont in ons eigen gezellige gerenoveerd boerderijtje. <3

Koper ik hoop echt dat jij ook jouw plekje gaat vinden waar je jezelf thuisvoelt.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:19

Het huis waar ik op dat moment zit, dat kan dus thuis zijn in Nederland maar als we in huisje ergens op vakantie zijn dan zeggen we daar ook als we op pad zijn we gaan naar huis en dan gaan we naar het huisje daar. Thuis is min of meer waar ik slaap met mijn man.

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:36

Thuis is waar ik woon met mijn man en mijn dieren.
Waarom heb jij al lang geen thuis (gevoel) dan koper ?
Ik mag hopen dat je niet op straat slaapt ofzo…

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:42

Wat een fijn topic dit! <3

Voor mij is thuis het moment dat ik mij veilig en geliefd voel en mezelf mag en kan zijn. De locatie is daarbij niet zo belangrijk. Ik voel me nu thuis (alleen in mijn huis, op de bank, onder een warm dekentje met mijn twee katten die tevreden naast me liggen). 1,5 week terug was ik in Oostenrijk, in het dorp van mijn familie waar ik al sinds kinds af aan kom, daar voel ik mij ook thuis en ik kan er ook ontzettend naar verlangen als ik daar niet ben. Vooral het gevoel van rust wat ik daar heb, en de prettige kou en knisperende sneeuw als je buiten loopt daar onder een heldere sterrenhemel kan ik als heel veilig en 'thuis' ervaren.
Ook als ik in de zomer op stal ben en bij de weide over het hek naar de paarden en de vogels tuur voel ik me ontzettend thuis.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 09-01-24 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:49

‘Thuis’ is voor mij een gevoel. Acceptatie, begrip, waardering, veiligheid. Dat is niet perse of niet alleen een gebouw. Het is een omgeving… Die omgeving creëer je/ik dus die is niet verankerd op een plek.

‘Thuis’ is bv dat moment dat mijn man naar me aan het kijken ben omdat ik iets raar aan het doen ben of iets dat ‘in publiek’ niet ‘hoort’ en dat hij glimlacht. Want dat ik mezelf durf zijn bij hem is even belangrijk voor hem als voor mij en andersom. Dat is thuis… een wederzijdse interactie van veiligheid en geborgenheid. En niet alleen met mijn man natuurlijk.

Thuis is zonder woorden verstaan en verstaan worden.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:52

Thuis heeft voor mij meerdere betekenissen,gek genoeg.
Thuis is mijn eigen huis, waar mn man is en mn paarden en honden. Waar ik lekker bankhang en mn ding doe en zonder stress op mijn stukje wereld bivakkeer.

Maar mijn man voelt ook als 'thuis' en mijn moeder ook. Dus als we ergens anders zijn dan thuis en er is een menigte en mn man (of ik)gaan even weg en komen weer terug en ik herken zijn gezicht (idem met mn moeder) dan voel ik soort onvoorwaardelijkheid. Eenzelfde gevoel als dat ik na een werkdag mn terrein oprij en het hek achter me sluit en weer 'ademhaal'.

Ik voel me ook thuis bij mijn moeder thuis (mijn ouderlijk huis) en in mn vorige huurwoning ook. En nu in mn eigen huis ook weer. Voel me fijn, kan mn eigen ding doen, ben ontspannen.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 08:43

Mooie dingen komen er voorbij (en een wat meer verdrietige). En zelfs een paar mensen die zo te lezen thuis zijn in zichzelf en die daarom overal thuis zijn :)

@office: ik verhuis nu al 5 jaar van tijdelijke plek naar tijdelijke plek. Mijn spullen staan in een opslag en ik weet niet meer hoe het is om de rust te hebben die een thuis biedt. En eigenlijk weet ik ook niet meer goed hoe thuis vroeger voelde. Toen ik nog heel klein was. Ben in mijn jeugd twee keer thuis weggehaald en ik kan me dat gevoel van thuis niet meer herinneren.

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 08:50

Theoretisch gezien is thuis mijn koophuis waar ik al 7 jaar woon... Maar gevoelsmatig is thuis bij m'n vriend.
Ik heb niks met m'n eigen huis, nooit gehad ook maar in de huidige markt kan ik niet wat anders kopen helaas. En samenwonen zit er ook nog niet in. :)

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:24

Ik voel me thuis op meerdere plekken. Als ik mijn geboorteplaats in rijd, dan komt er gevoel van thuiskomen en nostalgie over me heen. Als ik bij mijn ouders op bezoek ben (die nu op 10 km. van mijn geboorteplaats wonen), heb ik het ook.
Ik ben geboren en getogen in Zuid Oost Drenthe en woon nu op de grens Drenthe/Groningen.

Waar ik nu woon is wel mijn ultieme thuis omdat mijn man daar is :o maar…… daar mis ik dan weer de nostalgie. ;)

Ik denk dat ik me uiteindelijk overal wel thuis zal voelen zolang manlief maar bij me is.

Heb ook veel familie in de USA wonen en volgens mij zou ik daar ook prima kunnen aarden.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:39

Ik heb niet perse iets met een bepaald huis of bepaalde woonplaats.


Mijn thuis is de plek waar mijn vriend en de dieren zijn.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:44

Goh, goeie vraag. Thuis is de plek waar ik rust vind, waar ik me kan ontspannen, waar ik me gelukkig voel. Voor mij leefde vroeger heel sterk het gevoel van thuis op de Veluwe. 6 jaar geleden ben ik vanuit de Randstad naar de Veluwe verhuisd en via een aantal huizen nu een huis aan de bosrand. Gewoon een rijtjeshuis, maar in een fijne wijk, je loopt zo het bos in, de paarden zijn dichtbij. Het huis hebben we zelf opgeknapt, bloed, zweet en tranen, maar helemaal wat bij ons past.
Als ik thuiskom, snuif ik eerst de boslucht op en als ik de deur open doe komt er een gevoel van rust en tevredenheid over me heen. Dat is voor mij het thuisgevoel.

Snippergroen

Berichten: 6688
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:45

goldyc schreef:
Thuis is voor mij de plek waar je je thuis voelt. Het is de plek waar je altijd absoluut jezelf kan zijn, met al je rare kantjes en gewoontes, en waar je je niet hoeft te verexcuseren voor wie je bent. Het is een veilige haven, waar je blij en vrolijk mag zijn, maar waar je je ook heel slecht mag voelen, en mag huilen, als dat nodig is. Het is niet per sé hetzelfde als de plek waar je woont.


Voor mij ook dit :j en het is ook niet per se één plek. Ik heb ook huizen van vriendinnen waar ik me volledig thuis voel, of zelfs bij ouders van vriendinnen (van vroeger) waar ik me nog steeds helemaal thuis voel. En dat komt dan omdat de mensen ook in het bovenstaande plaatje passen :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:15

Thuis, dat gevoel heb ik in mijn huis waar mijn vertrouwde spullen zijn, mijn 2 liefste mensen en mijn hond. Maar dat gevoel van thuis en ergens helemaal op mijn plek zijn kan ik ook ervaren in de natuur. Kan niet goed uitleggen wat het is want het is een oergevoel, een gevoel van diep geluk waardoor alles even wegvalt en je helemaal in het hier en nu mag zijn, en alles goed is.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:19

"Home is where they have to let you in". Ik weet niet meer welke cynicus dat schreef - en het werkt niet eens voor alleenstaanden :D

Maar ik herken wel wat meerderen schrijven: thuis is de plek waar je jezelf bent. Waar je met ongewassen ongekamde haren in badjas en op sloffen (Ma Flodder) rond kan lopen. Tenzij je jezelf daar niet lekker bij voelt natuurlijk.
Waar je partner en je dieren zijn, of helemaal niemand als dat het geval is, en je je alsnog helemaal jezelf en veilig voelt.

Ik ben thuis in mijn huis, maar ook met een paard op het Kootwijkerzand, of in de bossen van Putten.
Thuis is ook een plek/de plek waar je de weg kent - desnoods blindelings - en zowel letterlijk als figuurlijk.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:22

Voor mij is thuis een warme plek, waar ik graag ben, waar ik me goed en vertrouwd en veilig voel. Waar ik me welkom voel en graag naar toe ga. Dan maakt het me eigenlijk niet zoveel uit waar dat thuis is, dat gevoel heb ik of niet. Ik ben niet honkvast aan 1 woonplaats, als dat huis ergens anders aan de andere kant van het land staat is dat ook prima.

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:29

SusanH schreef:
Thuis, dat gevoel heb ik in mijn huis waar mijn vertrouwde spullen zijn, mijn 2 liefste mensen en mijn hond. Maar dat gevoel van thuis en ergens helemaal op mijn plek zijn kan ik ook ervaren in de natuur. Kan niet goed uitleggen wat het is want het is een oergevoel, een gevoel van diep geluk waardoor alles even wegvalt en je helemaal in het hier en nu mag zijn, en alles goed is.

Dat herken ik ook. Vroeger bij mijn paarden had ik ook dat gevoel met name bij Hercule. En ook in de natuur kan ik het ervaren of als ik 's ochtends in mijn tuin kijk kan ik vaak nog niet geloven dat we op zo'n mooie plek mogen wonen en voel ik me zo thuis en jouw beschreven gevoel.

Heftig Koper uithuisplaatsing ervaring twee keer. Dat doet iets met een mens.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-01-24 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:31

Thuis is een gevoel.
Plek waar ik mij fijn voel.

Voelde mij thuis op stal.
Voel mij thuis in ons huis waar we 21,5 jaar wonen.
Voel mij thuis in Zwitserland in een chalet.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:34

Ik kan me op een hoop plekken thuis voelen en dat gevoel wordt versterkt door de aanwezigheid van mijn man. Maar ons huis is ook echt ons thuis. Ik ben dol op reizen, maar als ik dan weer thuiskom, dan is dat zo fijn. Daar zijn al onze dingen en is alles zoals we dat zelf bedacht/ingericht hebben.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:51

Wherever I lay my hat, that's my home, zong Paul Young in 1983.
Mooie tekst en fijn gevoel om je overal thuis te voelen.
Laatst stapte mijn vrouw in de auto, na een hele lange en zware reis en we moesten nog 2.15 uur rijden maar ze was al thuis. Dat was zo heerlijk om te horen.
Ik ben daar over na gaan denken en idd als je bent met diegene waar je van houdt en die je neemt zoals je bent dan ben je al thuis.
Maar een fijn eigen plekje is natuurlijk ook thuis en veilig.
Als ik dan zo lees dat je al 2x , in je jeugd, uit huis gehaald bent kan ik mij niet voorstellen hoe je moet voelen. Maar ik denk dat je daardoor uberhaupt niet weet wat een thuis is.
Ik hoop voor je dat je je thuis in je hart kan vinden en vaak zul je zien dat je dingen loslaat en een echt thuis zal vinden in korte tijd

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 11:24

Dat hoop ik ook Chantal :) En dank je wel voor je verhaal, wat heerlijk om zo iemand in je leven te hebben <3

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:29

O lastig voor je koper een vaste stek is voor mij best belangrijk.Ik hoop dat je snel een rustig stabiel plekje voor jezelf vind.

BeFunny

Berichten: 10611
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:42

Thuis is de plek waar je je veilig voelt. Waar je helemaal jezelf kan zijn en waar je kunt relaxen.

Het gevoel van thuisvoelen in de natuur daar kan ik me ook in vinden.

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:56

Home is where the heart is, is liedje van Elvis en thuis hoef je je buik niet in te houden :')
Als ik thuiskom heb ik altijd zoiets van heeehhh, heerlijk thuis en laat ik alles los :))