Wat ben jij vergeten vandaag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:41

xPabloBokt schreef:
Voor bacterieën moet het echt uren op te hoge temperatuur liggen hoor. Even in koud water kan echt wel.



Das wat anders dan wat ik bij mijn opleiding geleerd heb. Maar als je niet snel ergens last van hebt moet je het natuurlijk zelf weten. Ik zal het alleen nooit aan anderen aanraden.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Wat ben jij vergeten vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:43

Ik heb kort de koksopleiding gedaan en mij is alleen geleerd dat lauw of warm water risico's geeft en dat je dat dus niet moet doen.

Meestal duurt koud water me echter te lang en mijn magnetron heeft een hele degelijke ontdooistand waardoor alles netjes gelijkmatig ontdooit.

Idealiter haal ik het gewoon de avond vantevoren uit zodat het in de koelkast kan ontdooien :)

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat ben jij vergeten vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:26

Ik gooi het ook weleens in de kast zodat het sneller ontdooid. Ben er nog nooit ziek van geweest :+

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:39

Je bakt het toch ook daarna of peuzel je het rauw op? Neem thans aan dat je niet elke dag biefstuk consumeert :+

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:52

_Christina schreef:
Je bakt het toch ook daarna of peuzel je het rauw op? Neem thans aan dat je niet elke dag biefstuk consumeert :+


Ja daarom

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:13

In koud water ontdooit het vreemd genoeg sneller dan in lauw of warm water. Als ik in de magnetron ontdooi wordt de buitenkant al wat gegaard en warm en de binnenkant is dan nog bevroren. Denk dat de voedselveiligheid juist bij koud water beter is dan bij de magnetron die toch echt wel opwarmt, ook op 90 Watt. Vlees gaat uiteraard ook in gesloten verpakking in het water.

Niobe

Berichten: 7987
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:27

Neonlight schreef:
In koud water ontdooit het vreemd genoeg sneller dan in lauw of warm water. Als ik in de magnetron ontdooi wordt de buitenkant al wat gegaard en warm en de binnenkant is dan nog bevroren. Denk dat de voedselveiligheid juist bij koud water beter is dan bij de magnetron die toch echt wel opwarmt, ook op 90 Watt. Vlees gaat uiteraard ook in gesloten verpakking in het water.


Is dat toevallig met ander soort etenwaren ook het geval? Want dan denk ik dat je mijn vriend zijn leven redt

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat ben jij vergeten vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:33


fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:42

Blijkbaar is dat wat ik tijdens mijn opleiding heb geleerd achterhaald dan, dus bij deze mijn excuses. Het is twintig jaar geleden, toen kon je beter niet in water ontdooien. Had iets met temperatuur en de manier van ontdooien te maken. Dat de buitenkant wel ontdooid was en daar de bacterieen ingroeiden omdat de binnenkant zo lang nodig had om te ontdooien. En die bacterieen houden juist van warmte en gaan niet dood door het koken.

Maar nogmaals,dat was twintig jaar geleden. Blijkbaar ben ik nog niet met de tijd meegegegaan. :+ (Doe nu ook iets heel anders qua beroep)

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 20:51

Gister vergeten in- en ui te klokken op het werk. Kreeg helemaal een appje van mijn baas :+

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:10

Etui, computer muis en presentatie.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Wat ben jij vergeten vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:39

Champignons mee te nemen om na mijn werk aan ouders voor de soep te kunnen geven. Kon ik alsnog eerst naar huis en daarna pas naar hun toe.xD

Ach ja, daardoor wel mijn vuilnis weg kunnen gooien.xD

Marocje
Berichten: 5607
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:59

Niet echt vergeten, maar wel een hele stomme fout gemaakt:

Ik had 2 weken terug een grote bestelling geplaatst bij Ikea: Amerikaanse koelkast, een hoogslaper, bureau, kast en nog wat klein spul zoals matras en beddengoed ed.

Leverbaar vanaf de 13e, maar ik zette hem op de 15e omdat ik het weekend er niet was.

Goed, paar keer ging ers mis met betalen, f bedacht ik me dat ik nog wat erbij wilde. Telkens moest ik de leverdatum aanpassen.

Uiteindelijk gelukt, dus afgelopen vrijdag een bericht dat de 13e mijn bestelling bezorgd werd. ‘Goh, ook vroeg, ze zouden een dag van te voren pas een bericht sturen? Za wel vanwege het weekend’.
Zaterdag werd ik wakker en zag een gemiste oproep van een nummer wat ik niet herkende. Apart.
Een uur later een mail van Ikea: ‘we hebben u gemist’
Huh? Hoe kan dat nou? Ze zouden maandag pas komen?

Dus ik weer het bericht nakijken: de 13e komen ze leveren tussen 9 en 11.. ‘oliebol, het is nú de 13!’ 8)7
Dus ik een bericht terug gedaan, maar geen reactie. (Ipv dat ik meteen ff bel.. %) )

Vandaag dus gebeld, en de bestelling was idd terug naar het depot (of hoe heet dit?). Dus moest er weer een nieuwe bestelling geplaatst worden met wederom een lange levertijd: over twee weken pas..

Gelukkig heb ik nog 1 koelkast, andere al weg dus handig is het niet..

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Wat ben jij vergeten vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:11

Vergeten dat het "pas" maandag is. Ik was in gedachten al de hele dinsdag doorlopen en keek er naar uit morgen een vrije dag te hebben. Dus niet :') Schijnt dat 't Blue Monday is, bij nader inzien voel ik die wel ja.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat ben jij vergeten vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:50

Ik was vandaag vergeten de extra 15cm en hoogte van het bedframe vergeten mee te rekenen toen ik zei dat het wel ging passen. Eerlijk is eerlijk: uiteindelijk had ik een beslaapbaar bed (het matras is er ook nog in gelegd na de foto) in mijn auto liggen, maar mijn moeder moest wel terugrijden want zij is slanker. We hoefde gelukkig maar 10-15 minuten.

Afbeelding

Afbeelding

Voor in de toekomst weet ik dat als ik een beslaapbaar bed wil hebben bij reizen, ik op zoek moet naar een 190cm lattenbodem met bijpassend matras. Dan is hij inzetbaar als minicamper.

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Wat ben jij vergeten vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:28

Mijn studieboek op mijn werk laten liggen, nu moet ik morgenavond alsnog aan de slag.

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:42

M'n huissleutels :+ :+ 8)7

Ik gooi tegenwoordig m'n huissleutels in de auto als ik met de auto weg ga. Handig, zo raak ik ze én niet kwijt én heb ik ze altijd bij de hand zodra ik thuis aankom met mijn auto.

Moet ik dus niet de sleutels in de auto laten liggen en de auto bij de garage achter laten. 2,5 uur met het ov ..... kwam er pas achter toen ik in de laatste bus stapte.

Godzijdank heb ik reserve sleutels bij de hand (niet in het huis dus), dus kon ik gelukkig het huis in :D

Anders was het een mooi retourtje auto garage geweest....en een uurtje of 4 verder ofzo.