Bookish Adventskalender: 2024

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:59

ynskek schreef:
Wat is het favoriete boek uit je jeugd?

Als ik 1 boek moet noemen, Hasse Simonsdochter van Thea Beckman.
Verder heb ik de trilogie Geef mij de ruimte en uiteraard Harry Potter stuk gelezen.

En de wilde zwaan trilogie van Celeste de Blasis (ja volwassenen romans met 600-700 pagina’s) vanaf mijn 10e meerdere malen gelezen. En nog steeds herinner ik mij alleen de rode draad dus is het elke keer weer een feestje.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:31

Eerste boek dat in mij op komt is lang leve de koningin :)

Al vind ik de telduivel ook nog steeds leuk :j

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:55

MarloesHJ schreef:
Ik ben ergens wel blij dat ik niet al mijn boeken van mijn jeugd nog heb. Ik had ze allemaal toendertijd in excel staan en ik had er ruim over de 1000. Als ik die nu nog allemaal zou hebben zou ik helemaal niet meer mijn kont kunnen keren.

In mijn jeugd hadden we nog nooit van excel gehoord, ik had pas een (tweedehands) PC toen ik ging studeren :o

Favoriete jeugdboeken: iig de zwarte hengst

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:22

Het allereerste wat bij mij opkomt is koning van katoren. Ik vond die wereld machtig mooi! Had ook een rijke fantasie en droomde dat ik degene was die de koning werd.

Verder veel uit de kippenvel reeks gelezen en later 4 vriendinnen 1 spijkerbroek serie en de hoe overleef ik serie.
Dolfje weerwolfje vond ik fantastisch en toen ik heel klein was vos en haas mijn favoriet. Och en Pinkeltje. Ik kan nog wel even doorgaan haha!

Ik leende ook veel van de bieb. Elke week weer heen om nieuwe boeken te halen. Samen met mijn zusje. De bieb was aan het einde van onze straat dus renden we altijd samen heen en daar konden we uren zijn. Denk zo fijn terug aan die tijd.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 08:17

Lielle schreef:
MarloesHJ schreef:
Ik ben ergens wel blij dat ik niet al mijn boeken van mijn jeugd nog heb. Ik had ze allemaal toendertijd in excel staan en ik had er ruim over de 1000. Als ik die nu nog allemaal zou hebben zou ik helemaal niet meer mijn kont kunnen keren.

In mijn jeugd hadden we nog nooit van excel gehoord, ik had pas een (tweedehands) PC toen ik ging studeren :o

Favoriete jeugdboeken: iig de zwarte hengst


Op zich ben ik wel opgegroeid met een PC maar ik moet hierbij wel de kanttekening maken dat mijn ouders beiden in de IT/ICT werkten en dat we daardoor ook wel dit tot onze beschikking hadden want op school hadden computers nog niet zo’n grote plek als nu.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:58

ynskek schreef:
Wat is het favoriete boek uit je jeugd?

Omdat ik dit, net als vorig jaar, een lastige vraag vond, heb ik mijn antwoord van vorig jaar terug gezocht en het blijkt dat ik hier nog steeds achter sta...
Dus ik quote mijzelf uit het topic van vorig jaar :P

Citaat:
Vroeger had ik een heel dik sprookjes boek met korte maar ook langere verhalen. Dat was echt mijn favoriete voorleesboek <3
Later Harry Potter, al ben ik wel van de leeftijd dat je nog moest wachten tot het volgende deel uitgegeven werd... Of uberhaubt geschreven werd :+ Dus de latere delen was ik toch al wel wat ouder :j
Maar het eerste deel werd door de directrice van school voorgelezen in de klas toen ik in groep 5 zat :j Zo raakte ik verliefd op Harry Potter <3

Verder natuurlijk Romana en Ragebol, Bianca, De Zwarte Hengst.
Maar Kruistocht in een Spijkerbroek heb ik ook echt verslonden net als De guillotine en Zwarte Sneeuw van Simone van de Vlugt.
Dus ik heb niet echt 1 favoriet :+
Maar ik denk dat Harry Potter wel echt bovenaan staat, maar dan meer omdat de boeken, net als ik zelf, steeds volwassener en duisterder werden. Ik heb echt het gevoel dat die boeken met mij mee groeide in leeftijd :+

Maar nu ik er over nadenk, Rode Sneeuw in December van Simone van der Vlugt, was en is nog steeds een favoriet van mij, ik was denk ik 22? maar ik lees hem vrijwel elk jaar opnieuw.
Ik heb eigenlijk nooit echt de link gelegd tussen dit boek en De guillotine en Zwarte Sneeuw. Nooit gerealiseerd dat het dezelfde schrijvers waren (al komt dat misschien omdat ik die laatste 2 boeken niet zelf in de kast heb staan, maar altijd huurde via de bieb) Dus meer historische boeken van haar zou ik niet erg vinden :') _O-

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:30

MarloesHJ schreef:
Op zich ben ik wel opgegroeid met een PC maar ik moet hierbij wel de kanttekening maken dat mijn ouders beiden in de IT/ICT werkten en dat we daardoor ook wel dit tot onze beschikking hadden want op school hadden computers nog niet zo’n grote plek als nu.

maar ik denk dat ik dichter tegen de leeftijd van jouw ouders zit, dan tegen die van jou :-)
Toen ik opgroeide, bestond alleen de commodore 64 :-)

Goof schreef:
Is dat de nieuwste van Tim Voors, Lielle? Leuk, ik vond zijn andere boeken ook leuk.

ik denk het wel, speelt iig tijdens Corona en na PCT en Nieuw Zeeland

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:59

@Lielle net even gespiekt in je profiel maar mijn ouders zijn wel een jaar of 10 ouder minimaal :P maar ik weet wel nog dat ze op school heel verontwaardigd waren dat wij het concept muis niet kenden terwijl mijn ouders met computers werkten :=

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:19

Ik was vanmiddag bij mijn ouders en vertelde over deze advent. En dat een van de gemeenschappelijke genres tussen mij en de dames waar ik aan gekoppeld ben historische romans is. “Oh!” werd er geroepen, “dan moet je Ken Follett lezen!” en even later lag deze dikke pil voor mij op tafel _O-
Afbeelding
Scheelt dat het een omnibus is van de volledige trilogie :')

DWitzel

Berichten: 374
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:54

Wat super leuk!! Zie dit topic nu pas :( Volgend jaar hopelijk wel op tijd om mee te doen!

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:26

Dorus schreef:
Naomi_Jortje schreef:
Ergens vind ik het ook jammer dat je toen nog geen Goodreads oid had, had me wel interessant geleken om nu te kunnen terugkijken wat ik nou precies eigenlijk allemaal las als kind.

Dat bedacht ik me afgelopen week ook, maar ja, toen bestond het openbare internet nog maar amper. Ik las heel veel van de bibliotheek dus ik kan ook niet even in de boekenkast kijken :+

Ik las veel Thea Beckman, die waren lekker dik. Met name de triologie “Geef me de ruimte” was favoriet bij mij. Verder had ik diverse boeken van series zoals de drieling, Floortje en nog een waar ik de naam van kwijt ben, allemaal losse boekjes her en der hooguit drie per serie ofzo. Ik was stikjaloers op de bijna complete serie De Kameleon van mijn broer. Die heb ik ook echt allemaal versleten!
Mijn moeder had een gigantische verzameling Witte Raven Pockets, die heb ik ook heel veel gelezen. Op een gegeven moment zijn ze met een grote opruiming verdwenen, vind ik nog steeds jammer, ik had ze graag willen hebben. Wel heb ik nog een exemplaar van school idyllen kunnen redden. Wat heb ik gejankt bij dat boek!


Hier moet ik toch even op terug komen. Ik kwam gisteren tijden het sorteren van mijn ebooks een boek tegen dat ik bijna vergeten was. Ik wist niet eens dat ik daar een ebook van had, maar die heb ik in mijn jeugd regelmatig gelezen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/ik-had-alleen-maar-een-knuffeldier/1001004005164750/

Het was een boek van mijn oma dat ik meerdere keren geleend heb om te lezen. Toen er werd opgeruimd bij mijn oma wilde ik heel graag dit boek hebben, maar ik was niet de enige kleindochter die interesse had en hij is helaas bij mijn nicht terecht gekomen.
In die tijd las ik vaker waargebeurde verhalen, maar geen enkele heeft op mij zo'n indruk gemaakt als deze. Overigens ben ik helemaal van het "waargebeurd" genre afgestapt :o

Ik herlees zelden boeken, maar ik ben blij dat ik hier nu het ebook van heb en dat ik hem nog een keer kan lezen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:44

Vraag van vandaag

Wat mag er echt niet in jou advent kalender zitten?

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:04

Oh jeetje. :') Horror boeken of overkleffe romances. Maar dat was wel bekend. Oh en pure chocolade. Ik houd niet van puur dus dat is gewoon zonde geld.
Voor de rest kan ik geen dingen bedenken eigenlijk..

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:04

ynskek schreef:
Vraag van vandaag

Wat mag er echt niet in jou advent kalender zitten?

Kaarsjes, fotolijstjes, prullaria wat normaal hee mooi op de kast staat. Maar dat krijgt hier vliegles van mijn lange kinderen die mentaal nog maar 2 zijn.
En ik ben wel van de nuttige dingen, die ik echt daadwerkelijk gebruik. Maar dat is een moeilijk iets denk ik :+
Snoep/chocola etc eet ik niet maar mijn gezin wel dus dat is geen hele erge ramp.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:13

Voor mij zijn het dingen met kokos geur en smaak. Daar ben ik echt niet van. Net als caramel zeezout. vind ik ook echt niet te eten :x

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:48

Nutteloze prullaria (erg nietszeggend _O-), ik heb bijvoorbeeld geen fotolijstjes in huis, kaarsen vergeet ik aan te steken en decoratie blijft bij mij jaren staan. Oh, en ik heb een hond die wel eens op onderzoek uit gaat en dingen dan met z'n tanden gaat testen. Gaat gerust weken goed en dan ineens ziet hij het en gaat op ontdekking uit en vind ik het kapot op de mat terug _O-. Dus op lagere niveaus kan ik ook moeilijk iets weg zetten wat potentieel interesant kan zijn voor hem.
Chocolade met nootjes of andere exotische toevoegingen. Gewoon simpel, melk, puur of wit geniet ik net zoveel van. Of bonbonbloc praliné maar alleen de originele melk variant, dat is echt mijn favoriet!
Qua genres trekt horror mij echt niet, ik heb dan liever een romance of een mysterie.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:06

Ik ben dan wel weer gelijk nieuwsgierig naar de tegenvraag: wat zou je dan juist wél weer leuk vinden in het pakket (naast de 12 boeken) aangezien ik bvb iets lekker te eten/drinken of een keer een kaarsje juist wel weer leuk zou vinden.. en het pakket niet alleen maar uit boeken bestaat en er dus ook 'prullaria' in komt zoals zo mooi wordt gezegd _O- .. wat wordt dan wel gewaardeerd?

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:27

Cynn schreef:
Ik ben dan wel weer gelijk nieuwsgierig naar de tegenvraag: wat zou je dan juist wél weer leuk vinden in het pakket (naast de 12 boeken) aangezien ik bvb iets lekker te eten/drinken of een keer een kaarsje juist wel weer leuk zou vinden.. en het pakket niet alleen maar uit boeken bestaat en er dus ook 'prullaria' in komt zoals zo mooi wordt gezegd _O- .. wat wordt dan wel gewaardeerd?

Meer (tweedehands) boeken mag altijd hoor :’)
Fijne schrijfwaren, een boeksleeve, boekenleggers, thee, kaas en worst eet ik wel haha, mokken, drinkglazen, warme sokken etc.
Ik ben ook wel van de washitape (mijn ervaring is dat die van de action niet plakt) en themastickers voor in mijn planner. Heel moeilijk ben ik niet, maar mijn huiskamer staat gewoon bijna niets in vanwege mijn kinderen. Hopelijk komt daar ooit verandering in.
Met prullaria bedoel ik ook echt kaarsjes en beeldjes die je in het zicht zou zetten normaal gesproken. Maar merchandise om de boekenkast op te vrolijker (die ik nu nog niet heb, maar er komt straks een kast die op slot kan) vind ik wel weer leuk. Ik weet alleen niet waarvan haha.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 15:40

Roze decoratie is hier echt een no-go. Ik vind deco wel leuk, ook geurkaarsen zijn welkom (ik brand zelf regelmatig Frasier Fir van Woodwick). Desgewenst kan ik wat foto's van mijn interieur plaatsen. Ik vind bepaalde gouden of zwarte kitch beeldjes ontzettend tof. Ik heb bijvoorbeeld een lamp waar ik hélemaal gek van ben. Dat is een gouden aapje <3

Qua boeken sta ik open voor veel genres. Ik heb alleen niet veel met horror zo blijkt :')

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:53

Hier liever geen decoratie. Kaarsjes heb ik ook niet veel aan want die zet ik vrijwel nooit aan. Caramel zeezout en kokos smaken zijn voor mij ook een no go. Ook niet echt een chocolade fan (behalve de Ritter sport puur marsepein dat is echt een guilty pleasure) Kaas, worst, thee iets van kleedjes of anders warms voor op de bank, iets voor de katten of iets wat handig is bij boeken mag allemaal.

Boeken zijn chickflicks/ romcoms, oorlogsboeken en non-fictie niks voor mij. Zowel nieuw als tweedehands prima zoalg ze maak een beetje netjes zijn.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:09

Kijk zo doe ik alweer wat inspiratie op voor de cadeaus naast de boeken :D. Heb ook wel wat leuke 'polder' etenswaren/drinken in mijn hoofd.

Ik ben trouwens een enorme koukleum en ook theeleut, dus warme sokken (maat 37 by the way), dekentje/plaid, thee zowel losse als zakjes thee, doen het altijd goed. Warme chocolademelk ook.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 16:13

Thee is yay <3
Dekentjes zijn ook altijd leuk trouwens. Heb laatst op Vinted twee hele toffe boek-gerelateerde dekentjes gekocht <3

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:35

Maar prullaria hoeft niet nutteloos te zijn O:) en wat voor de een nutteloos is, is dat voor een ander weer niet. Maar ik ben het met je eens dat wat je wél leuk zou vinden ook wel handig is om te vermelden.

Iets te drinken of eten vind ik ook wel leuk, maar dat vind ik wel lastig, ik ben een beetje een kieskeurige eter. Die overigens getrouwd is met een lekkerbek en kliko dus uiteindelijk raakt het wel op.
Boekenleggers kan ik ook wel gebruiken, nu heb ik eigenlijk altijd gewoon een willekeurig papiertje of oud boodschappenbriefje ertussen zitten _O-
Ook kan ik stickers wel waarderen, ik ben recentelijk meer mijn gedachten en gevoelens op papier aan het zetten en dat wil ik dan wel eens opleuken met washi oid. Ik gebruik eigenlijk nooit stiften oid terwijl ik die ook genoeg heb, maar stickers of washitape vind ik dan weer wel leuk om de dag mee af te sluiten. Of stempels oid kan ik ook wel wat mee.
Geurkaarsen, of waxmelts (zoals scentchips) kan ik zelf wel waarderen, maar mijn man is daar minder van gecharmeerd (krijgt er vaak hoofdpijn van). Ik heb ooit van iemand gehoord dat als er een wit uitroepteken driehoekje onderop staat deze minder snel hoofdpijn geeft dan een geel uitroepteken driehoekje, maar ik heb het nog nooit uitgetest dus meestal beperk ik die tot mijn werk- en naaikamer.
Ik ben ook een koukleum dus warme dekentjes of warme sokken (mt38) worden ook gewaardeerd, maar die laatste bij voorkeur niet volledig synthetisch, ik gedij het beste bij natuurlijke materialen.

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 07:14

Even de gestelde vragen beantwoorden:

Wat is het favoriete boek uit je jeugd?
Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Sterker nog, volgens mij las ik in mijn jeugd niet zo heel veel. Ik kon mij moeilijk concentreren en echt in een boek komen.

Wat mag er echt niet in jouw adventskalender zitten?

Eigenlijk schiet me bij deze vraag niets te binnen. Dat komt ook omdat ik het al snel ondankbaar en negatief vind overkomen. (Voel je overigens niet aangesproken als jij dat wel doet, maar dat is gewoon een persoonlijk iets).
Ik vind het vooral fijn als er is gekeken naar wie ik ben en wat ik leuk vindt en daar op toegespeeld wordt. Dat had Lau vorige keer heel goed gedaan. Die heeft volgens mij half bokt afgespeurd om tot de ontdekking te komen wat ik allemaal leuk vindt en daar cadeautjes voor heeft toegevoegd (Lush, zaadjes voor de moestuin, bloemzaadjes, lekkers, etc).

Qua geuren en smaken ben ik niet zo dol op Kokos, vanille en lavendel.
En we wonen relatief klein, dus te veel losse spulletjes wordt al snel druk (en die hebben we al zoveel :') ).



De tegenhangende vraag door Cynn gesteld: Wat wordt dan wel gewaardeerd?
Blije sokken, (verse) thee, iets lekkers, zelfgemaakte (of in opdracht zelfgemaakte) dingen, geurkaars/waxmelts (enorm fan van Woodwick & Yankee candle), stickers vind ik ook leuk (ik maak elk jaar een fotoboek van het afgelopen jaar van mijn vriend en mij), een heel erg fluffy warm dekentje voor op de bank <3

Mocht me nog iets te binnen schieten, ik zal het hier laten weten.

Oh en ik maak dus zelf kaarsen en ik heb nog geen malletje in de vorm van een boek -:)

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:02

Ik had het topic per ongeluk ontstipt en daardoor had ik de vragen helemaal gemist. :o

Wat is het favoriete boek uit je jeugd?
Ik was als kind echt een enorme boekenwurm, dus ik kan geen specifiek boek kiezen. De Koning van Katoren en De Kinderen van het Achtste Woud schieten mij zo als eerste te binnen, maar ook De Bleshof serie, Harry Potter, de Bianca boekjes, Paul Biegel, Annie M.G. Schmidt, Jacques Vriens, Roald Dahl, Francine Oomen, en Carry Slee waren groot favoriet.

Wat mag er niet in jouw adventskalender zitten?
Dat zijn voor mij zelfhulpboeken. Die koop ik in een vlaag van overtuiging of inspiratie, en die staren me vervolgens jarenlang aan omdat ik ze nooit lees. En daarnaast zijn koffie gerelateerde dingen echt niet aan mij besteed.

Wat er vooral wel in de kalender mag zitten...is een persoonlijke touch van degene die de kalender samenstelt. Je favoriete boek bijvoorbeeld of een boek uit een serie die je enorm goed bevallen is :D Zo heb ik vorig jaar dankzij Marjo The Great Alone ontdekt, en dat vond ik echt een prachtig boek.