We worden oud...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:21

Nooit geweten dat dat daar vanaf kwam _O-

En bij de ‘A’ van aaaares sprongen de pony’s al aan in draf/galop nog voordat je de hulpen had gegeven _O-

Hier ook stands, maar wel ‘s zomers na de les elke dag de wei op. De pony’s mochten we dan zelf erheen brengen, en een van de weides lag op een steile heuvel, en daar werd dan zonder zadel en met halstertje en halstertouw naar boven geracet :+

thequeensmum
Berichten: 3566
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:24

Shirley schreef:
Heb voordat ik mijn eigen pony's kreeg ook nog een blauwe maandag op een manege gereden...daar hadden misschien twee of drie lespony's een zadel.
De rest liep met zo'n gevouwen deken en een dekensingel.
Leerde je wel van zitten :Y)

Kreeg daar ook les van volgens mij een oud-majoor ofzo, die man brulde bevelen alsof we soldaten waren in plaats van kinderen.
Pony's luisterden ook meer naar hem dan naar ons :D


Hebben wij vast op dezelfde manege les gehad.
Ik heb leren paardrijden bij de Bronkhorst in Ermelo. Mijn hemel wat konden die schreeuwen.
De enige die een een beetje lief was was de zus van de eigenaresse. Tante Hans heette ze.
Aan de rest geen goede herinneringen. Durfde je iets niet? Jammer dan, je moest gewoon.
En geloof me, als je 11 bent en er wordt zo tegen je geschreeuwd dan doe je het wel hoor.
Ondanks dat ik dol op paarden en rijden was ben ik daar niet heel lang geweest

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:24

Waar zo'n topic al niet goed voor is :))

Sterker, soms verbasterde ares tot ais. Nog onbegrijpelijker :+

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:35

Met dat woordje mars heb ik nog les gehad niet eens zo lang geleden, 22 jaar ofzo. Ik heb les gehad van Marchinus Ananias in Roden en die gebruikte dat woord nog.

prompter

Berichten: 11216
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:53

Hier was het "aaaarrrasss!" Ik begreep al vrij vlot dat het van "mars" kwam, maar achteraf vraag ik me af of de instructeur dat zelf eigenlijk wel wist :D. En de paarden die inderdaad beter naar de stem van de instructeur luisterden dan naar de hulpen van de leerlingen :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:16

Ja dat riep mijn juf vroeger ook. Ik heb leren rijden van de zus van Arnd Bronkhorst. Zij is later volgens mij bij de KNHS gaan werken. Manege heette ook Bronkhorst destijds. Opleiding tot instructeur was toen nog in Deurne.

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:43

Deurne, de opleiding met de groene jasjes om vervolgens werkloos te worden. Zo werd het gebracht. In ieder geval niet iets wat ik mocht gaan doen van mijn ouders (en zelf ook niet wilde).

Ik heb nog pony's die ik verzorgde gereden met de ouderwetse stangbitten waarmee vroeger paarden op het land werkten. Die had die boer nog van vroeger en ook al was het te groot, het ging prima. Touwtje als hoofdstel.
Ik weet nog dat dit werd ingeruild voor een hoofdstel maat XFull en een bit maat 14.5. Was natuurlijk veel te groot, maar met gaatjes er bij ging ook dat weer. Het idee van die boer was hoe groter hoe beter. Pas veel later kwam er een passend bitje met hoofdstel.

En op de keuring had je witte nylon halsters. Met witte halstertouwen. Die gingen dan na een keuring in de biotex om weer schoon te worden.

En er was toen een New Forest hengst die bij deze man hele goede veulens gaf, altijd eerste premies, maar ineens moest die hengst geweerd worden. Er mocht nog maar 12.5% in zitten en die man had allemaal fokdieren met 25%. Het was ook een super goede hengst, maar het was de vraag of die wel helemaal raszuiver was. Het ging om Golden Wonder. Echt een fantastische sporthengst.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:15

Die witte nylon halsters herinner ik me ook nog!

En de hengstenboer die langs kwam met de hengsten op de vrachtwagen en merries die gekluisterd moesten worden.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:20

Ibbel schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ja... onze staleigenaar kon ook bulderen.... helemaal mooi als je met zijn allen tegelijk een volte halve baan ging maken "MET ENEN, MÁRRRRRSSSSSSSS!" :+


Of Aaaarès. Want 'mars' was allang verbasterd hier... En het heeft best lang geduurd voordat ik begreep waar dat arès vandaan kwam :=


Hier was het: Maaaarès.

Coco4life
Berichten: 1226
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:36

Hier is het: Maaaaarussss

MirandaMalik

Berichten: 9900
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:42

Hier ook marès ja. Ik had toen ook geen idee dat het mars betekende. :+ Ik was 7 toen ik op paardrijles ging, in 1976, en reed bij manege Bus, die zat eerst bij kalverhoek (waar later de nieuwe manege werd gebouwd) en verhuisde toen naar de Zaanse schans. Later werd dat overgenomen en ik heb er nog gewerkt toen ik 19 was. De mensen die het toen runden hebben nu de paardenhof in Kwadijk.
Was wel grappig want in de binnenbak bij de Zaanse schans stonden twee palen in het midden op g en d. :D

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:42

Whatever. Mijn manege paard ging gelijk rechtsaf en bleef op het midden stilstaan. :D
Heb jaren later een tijdje bij iemand gereden die alle paarden tegelijk liet aanspringen in galop.
Die van mij ging dan aan de vlieg. Heb het opgelost door te kijken wanneer de dame een hoek opzocht.
Paard netjes op binnenbeen aan laten springen voordat de meute aan de ren ging en "fietste" overal tussendoor. }>

_Nadia_

Berichten: 2656
Geregistreerd: 06-11-08

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:18

Ik kwam er vandaag achter dat de snoepjes met vieze namen (meeuwenflatsen, vieze luiers enzo) nog steeds bestaan maar dan in Denemarken. Ze hebben zelfs een pretpark daar.

senna21

Berichten: 11888
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:25

Siers83 schreef:
De oude winkel van Divoza. Leuk kneuterig maar toch groot.
Weet nog dat ik daar Aigle laarzen kreeg, die met zo’n jachtkap want de anderen waren te kort voor mijn lange benen. Oh en daar kreeg ik toen ook een Eurostar broek, een donkerblauwe simpele ribbelbroek. Die moest ik de helft zelf betalen en de rest was voor mijn verjaardag. Ik denk dat ik toen 13 werd, of 14


Het eerste winkeltje van Divoza, inderdaad. Dat winkeltje op de hoek in Leek. Alles lag opgestapeld.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:40

Shirley schreef:
Dat denk ik zo vaak: met wat wij vroeger deden is het een wonder dat onze generatie ponyruiters überhaupt de volwassen leeftijd heeft bereikt _O-

En die arme pony's ook...want echt veel verstand van goede bitjes en passende zadels hadden we ook niet echt (spreek even over mijn eigen ervaring natuurlijk) O:)


Gewoon een dubbelgevouwen deken, if 2 paard bitringen er tussen, en dan paste het wel

c_alsemgeest

Berichten: 20696
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:29

Hier een oude foto met prachtig houten springmateriaal en de bekende dubbel gevouwen deken onder het zadel :+
Had wel een cap op... dus ws keken mijn ouders bij deze springles :')
Denk een jaartje of 26 geleden.
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:38

O ja, de bekende witte touwsingel :))

En hadden jullie ook van die frontriemen met driehoekjes? :+

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:40

Je bedoelt toch niet die met dat om elkaar gezigzagde plastic wat altijd losliet of af ging brokkelen? |o

c_alsemgeest

Berichten: 20696
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:41

Jaaa :+
Deze pony niet, Nardo had een leren met koperen blokjes erop. Maar veel manege pony's en paarden hadden die met die driehoekjes. Rood/wit of groen/wit :+

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:44

Haha ja, dat vreselijke plastic :') Hier hadden ook alle manegepony's zo'n frontriem.

Melzazu
Berichten: 1808
Geregistreerd: 13-10-19

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:48

Niet paardgerelateerd maar moest ineens denken aan ministeck. Dozen vol hadden we. Kon je je ook uren mee vermaken. Het bestaat nog wel maar het was toen echt een hype.

c_alsemgeest

Berichten: 20696
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:51

Melzazu schreef:
Niet paardgerelateerd maar moest ineens denken aan ministeck. Dozen vol hadden we. Kon je je ook uren mee vermaken. Het bestaat nog wel maar het was toen echt een hype.

Ja, en die strijk kraaltjes... heb 2 strijkijzers verpest van mijn moeder omdat ik het papier er niet goed op had gedaan :+

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:35

senna21 schreef:
Siers83 schreef:
De oude winkel van Divoza. Leuk kneuterig maar toch groot.
Weet nog dat ik daar Aigle laarzen kreeg, die met zo’n jachtkap want de anderen waren te kort voor mijn lange benen. Oh en daar kreeg ik toen ook een Eurostar broek, een donkerblauwe simpele ribbelbroek. Die moest ik de helft zelf betalen en de rest was voor mijn verjaardag. Ik denk dat ik toen 13 werd, of 14


Het eerste winkeltje van Divoza, inderdaad. Dat winkeltje op de hoek in Leek. Alles lag opgestapeld.

En waar ze daarna zaten is nu restaurant Breed.

Een hoofdstel met die koperen blokjes heb ik nog en wordt ook nog gebruikt. Dat vind ik nog steeds de mooiste hoofdstellen, zeker als het ook over de neusriem ziet met koperen gespen. En het leer leek toen ook echt van betere kwaliteit te zijn.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:01

De rood/ witte frontriemen en witte koordsingels ja..heel herkenbaar.

Nu ik die foto zie van die witte pony, onze manege had ook echt veel van dat soort witte pony's. Vraag me nu af wat voor een pony's dat eigenlijk waren. Connemara's oid? daar leken ze op..of gewoon HTK pony's.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:09

Ja wij hadden ook veel van zulke pony's. Bij onze manege vooral New Forest heb ik me laten vertellen. Of dat heb ik er zelf van gemaakt.