Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Daphara schreef:Ik zal echt te moeilijk denken dan.
Gisteren (met mijn privé auto) voor het werk naar Oudewater geweest en op de terugweg langs stal gereden.
De standaard route Huis - Oudewater is 128 km.
Vanaf Oudewater naar stal was 120 km en vanaf stal naar huis 8,5 km.
Als ik dat straks met de auto van de zaak rij is dat dus 0,5 km privé?
Suzanne F. schreef:Daphara schreef:Ik zal echt te moeilijk denken dan.
Gisteren (met mijn privé auto) voor het werk naar Oudewater geweest en op de terugweg langs stal gereden.
De standaard route Huis - Oudewater is 128 km.
Vanaf Oudewater naar stal was 120 km en vanaf stal naar huis 8,5 km.
Als ik dat straks met de auto van de zaak rij is dat dus 0,5 km privé?
Als de standaardroute 128 km is (kortste route, via routenet.nl) en je hebt 128,5 km gereden, dan heb je inderdaad 0,5 km privé gereden.
Maar vraag het sowieso even na op je werk. Welke routeplanner zij gebruiken om de routes te berekenen. Daar kan nog weleens verschil in zitten.
Joltsje schreef:Als je straks een zakelijke auto hebt hoef je voor prive kilometers (die 500) geen verantwoordelijkheid af te leggen An je werkgever (of die moeten extra refels hebben).
Dit een wettelijke regeling. Dus dingen als routenet en wat je moet berekenen klopt niet, zelfde met kortste route.
Volgens mij dus je daadwerkelijke zakelijke kilometers. Dus als omrijden sneller is, dan is dat ok. Is je standaars route naar huis 28 km. En via stal 28.5 dan is het inderdaad 0,5 prive.
Leedebee schreef:De Belastingdienst geeft aan;
Met een rittenregistratie in uw administratie kunt u aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden. In de rittenregistratie moet u het volgende vermelden:
- het merk van de auto
- het type auto
- het kenteken van de auto
- de periode waarin u de auto hebt gebruikt
- de ritgegevens
U vermeldt per rit:
- de datum
- de begin- en eindstand van de kilometerteller
- het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
- de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
- of het een privérit is of een zakelijke rit
- de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden
Het gaat om de "verklaring" van de km stand op je teller. Die "500 meter" gaat het verschil niet maken hoor. Als je er op de heen/terugweg langs rijdt zou ik dat er gewoon bij tellen.
Als je nou echt een paar km omrijdt omdat je naar de supermarkt gaat zou ik het wel apart zetten.
Dees schreef:Dit inderdaad. PER rit. Dus registratie op ALLE ritten.
Je komt er niet mee weg om alleen de privé ritten te registreren. Ook alle zakelijke ritten moeten volledig geregistreerd worden.
Geen volledige ritregistratie? Dan gaat de fiscus er vanuit dat je meer dan 500km privé hebt gereden en krijg je dus meteen bijtelling.
500km per jaar is echt heel weinig.
Silly1972 schreef:19 cent is het niet meer, is afgelopen jaar of misschien zelfs 2 inmiddels 21 cent geweest en per januari 2024 is het 23 cent per km.
Het is alsnog niet veel, maar alle beetjes helpen