Zakelijke auto: hoe worden privé kilometers berekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Zakelijke auto: hoe worden privé kilometers berekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 14:20

Volgende week mag ik mijn zakelijke auto ophalen, aangezien deze auto geen trailer kan trekken, heb ik gekozen voor een auto voor alleen zakelijk gebruik, waarbij je maximaal 500 km privé mag rijden en hou ik mijn eigen auto aan. Dat betekend dat ik een ritten administratie bij moet houden.

Maar hoe bereken je nou privé kilometers als ze deel uit maken van een zakelijke rit?

Bijvoorbeeld:
Ik haal vanuit mijn werk op weg naar huis vaak de boodschappen, omdat het dorp waar ik woon geen supermarkt heeft.
Moet ik dan berekenen hoeveel ik om rij, of is alles tussen supermarkt en huis privé kilometers?

Hetzelfde met de paarden… Ik kan vanuit de stad, (waar ik van de snelweg af ga), 2 routes nemen naar huis, de ene is korter, maar gaat recht door het centrum en is in de spits echt mega druk. De andere route is een afrit verder, rijdt lekker door en komt precies langs de pensionstal waar ik mijn paarden heb staan. Zelfs als ik niet naar stal ga, neem ik vaak die route, omdat het sneller is, maar die route is wel wat langer. En wat als ik wel langs stal ga (50 meter van die de doorgaande weg af), welk gedeelte is dan zakelijk en wat is privé?

Dus hoe bereken je dan wat privé kilometers zijn en wat zakelijk is? Of denk ik gewoon te moeilijk?

Iemand ervaring hiermee en weet hoe nauwkeurig het bijgehouden moet worden?
Laatst bijgewerkt door Daphara op 30-12-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Re: Zakelijke auto: hoe worden privé kilometers berekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:22

Alles wat meer is dan woon werk kilometers

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:30

Je denkt te moeilijk. Alles wat meer is dan de zakelijke woon-werk kilometers is privé. Voor woon-werk kilometers moet je altijd de kortste route pakken. Dus die kilometers zijn zakelijk, meer niet.
Aan die 500 kilometer zit je echt zo hoor.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 14:48

Ik zal echt te moeilijk denken dan.

Gisteren (met mijn privé auto) voor het werk naar Oudewater geweest en op de terugweg langs stal gereden.
De standaard route Huis - Oudewater is 128 km.

Vanaf Oudewater naar stal was 120 km en vanaf stal naar huis 8,5 km.

Als ik dat straks met de auto van de zaak rij is dat dus 0,5 km privé?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:17

Daphara schreef:

Gisteren (met mijn privé auto) voor het werk naar Oudewater geweest en op de terugweg langs stal gereden.

Als de standaardroute 128 km is (kortste route, via routenet.nl) en je hebt 128,5 km gereden, dan heb je inderdaad 0,5 km privé gereden.
Maar vraag het sowieso even na op je werk. Welke routeplanner zij gebruiken om de routes te berekenen. Daar kan nog weleens verschil in zitten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 15:32

Suzanne F. schreef:
Daphara schreef:

Als de standaardroute 128 km is (kortste route, via routenet.nl) en je hebt 128,5 km gereden, dan heb je inderdaad 0,5 km privé gereden.
Maar vraag het sowieso even na op je werk. Welke routeplanner zij gebruiken om de routes te berekenen. Daar kan nog weleens verschil in zitten.

Voor zakelijke kilometers met privé auto gebruiken we een app van het bedrijf om de kilometers in te declareren. Die kilometers komen in principe altijd overeen met de standaard route die mijn eigen routeplanner (“Kaarten” van iPhone) aangeeft. Als ik een keertje moet omrijden (vanwege files of wegwerkzaamheden) dan kan ik de berekende kilometers aanpassen met een korte opmerking erbij. Dus nu declareer ik nog in die app mijn gereden zakelijke kilometers met privé auto.

Ze hebben mij vanuit het werk gewoon een excel gestuurd om straks de kilometers voor de zakelijke auto op bij te houden. Daar doen zij zelf verder niets mee, dat is voor de belastingdienst. Bij de belastingdienst heb ik dus een “verklaring geen privé gebruik” (boven de 500 km) ingevuld en ben ik verplicht om een rittenregistratie bij te houden voor als ze controleren.

Ik heb gewoon nog mijn privé auto, die voor privé ritten gebruikt zal worden en de zakelijke auto voor alle werk gerelateerde ritten. Het gaat mij er om hoe je de uitzonderingen registreert als je op weg naar huis een kleine omweg langs stal of supermarkt maakt.

Dit is mijn eerste zakelijke auto.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:37

Hier was ik ook mee aan het stoeien, maar als mijn zakelijke km 72 km is dan doe ik het totaal aantal gereden km - 72 = aantal km privé.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:38

Als je straks een zakelijke auto hebt hoef je voor prive kilometers (die 500) geen verantwoordelijkheid af te leggen An je werkgever (of die moeten extra refels hebben).

Dit een wettelijke regeling. Dus dingen als routenet en wat je moet berekenen klopt niet, zelfde met kortste route.

Volgens mij dus je daadwerkelijke zakelijke kilometers. Dus als omrijden sneller is, dan is dat ok. Is je standaars route naar huis 28 km. En via stal 28.5 dan is het inderdaad 0,5 prive.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:46

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:48

De Belastingdienst geeft aan;

Met een rittenregistratie in uw administratie kunt u aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden. In de rittenregistratie moet u het volgende vermelden:

- het merk van de auto
- het type auto
- het kenteken van de auto
- de periode waarin u de auto hebt gebruikt
- de ritgegevens

U vermeldt per rit:

- de datum
- de begin- en eindstand van de kilometerteller
- het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
- de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
- of het een privérit is of een zakelijke rit
- de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden

Het gaat om de "verklaring" van de km stand op je teller. Die "500 meter" gaat het verschil niet maken hoor. Als je er op de heen/terugweg langs rijdt zou ik dat er gewoon bij tellen.
Als je nou echt een paar km omrijdt omdat je naar de supermarkt gaat zou ik het wel apart zetten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 16:00

Joltsje schreef:
Als je straks een zakelijke auto hebt hoef je voor prive kilometers (die 500) geen verantwoordelijkheid af te leggen An je werkgever (of die moeten extra refels hebben).

Dit een wettelijke regeling. Dus dingen als routenet en wat je moet berekenen klopt niet, zelfde met kortste route.

Volgens mij dus je daadwerkelijke zakelijke kilometers. Dus als omrijden sneller is, dan is dat ok. Is je standaars route naar huis 28 km. En via stal 28.5 dan is het inderdaad 0,5 prive.

Mijn broer zei net ook al dat ik veel te moeilijk zit te denken. Het gaat niet per definitie de kortste route of wat ANWB of routenet aangeeft. En inderdaad hoef je dus niet elke omweg op je zakelijke route te registreren, zolang de omweg niet voor privé doeleinden gemaakt wordt. Als mijn standaard route naar huis vaak toch over de weg die langs stal komt is, dan is dat wat het is. Ik ben niet verplicht een kortere route te nemen.

Dus prima. Ik zal voor de dagen dat ik boodschappen doe 1,5 km (moet het nog even precies berekenen) en als ik langs stal ga 0,5 km privé rekenen en verder niet moeilijk doen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:05

Precies! En als er toevallig ook een winkel bij die supermarkt is waar je een angenda of pennen koopt (en deze mag declareren) dan is je rit alsnog zakelijk :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:50

Leedebee schreef:
De Belastingdienst geeft aan;

Met een rittenregistratie in uw administratie kunt u aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden. In de rittenregistratie moet u het volgende vermelden:

- het merk van de auto
- het type auto
- het kenteken van de auto
- de periode waarin u de auto hebt gebruikt
- de ritgegevens

U vermeldt per rit:

- de datum
- de begin- en eindstand van de kilometerteller
- het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
- de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
- of het een privérit is of een zakelijke rit
- de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden

Het gaat om de "verklaring" van de km stand op je teller. Die "500 meter" gaat het verschil niet maken hoor. Als je er op de heen/terugweg langs rijdt zou ik dat er gewoon bij tellen.
Als je nou echt een paar km omrijdt omdat je naar de supermarkt gaat zou ik het wel apart zetten.

Dit inderdaad. PER rit. Dus registratie op ALLE ritten.

Je komt er niet mee weg om alleen de privé ritten te registreren. Ook alle zakelijke ritten moeten volledig geregistreerd worden.
Geen volledige ritregistratie? Dan gaat de fiscus er vanuit dat je meer dan 500km privé hebt gereden en krijg je dus meteen bijtelling.

500km per jaar is echt heel weinig.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 17:10

Dees schreef:
Dit inderdaad. PER rit. Dus registratie op ALLE ritten.

Je komt er niet mee weg om alleen de privé ritten te registreren. Ook alle zakelijke ritten moeten volledig geregistreerd worden.
Geen volledige ritregistratie? Dan gaat de fiscus er vanuit dat je meer dan 500km privé hebt gereden en krijg je dus meteen bijtelling.

500km per jaar is echt heel weinig.

Ja klopt, elke dag dat de auto gebruikt wordt moet geregistreerd worden.
Maar ik heb de auto verder niet privé nodig, daarom hou ik mijn eigen auto aan.
Het ging me meer om hoe ik die korte uitzonderingen moet registreren als ik op weg naar huis iets afwijk van de route voor boodschappen of naar stal te gaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:46

Waarom zou je een auto van de zaak mee naar huis nemen als je het ding niet gaat rijden?
Dan is die auto op de zaak laten en je woon-werk kilometers met de eigen auto rijden tegen een km-vergoeding woon-werk financieel interessanter en je haalt jezelf niet die rotadministratie op de hals.

Maar goed, daar zul je je redenen voor hebben.
Terug op je vraag: zolang jij goed onderbouwen kunt wat je doet en hoe je tot je registratie gekomen bent, zal je in geval van controle echt het voordeel van de twijfel gaan krijgen. Dus zo'n 0,5km als prive aanmerken (eerder voorbeeld hierboven) is een prima manier om te registreren. Daar zul je echt niet mee in de problemen komen. Net als wanneer je bij een wegomleiding gewoon meer-km's kunt schrijven, mits je daar de reden bij vermeld. Als het er op aan komt, draait het echt om de toelichting. Zolang die redelijk en billijk is, zit je goed hoor. Je kunt de Belastingdienst bellen voor advies, daar weten ze het ook niet precies en laten ze het ook afhangen van de motivatie die erbij geregistreerd is :D

(o ja, het draait, om het leuk te maken, om de meest gebruikelijke route. Dat is niet perse altijd de kortste route, wat hierboven te lezen is. De te registreren afstand is meest gebruikelijke route. Als de kortere route bijv 10 minuten langere reistijd oplevert, is dat dus niet de meest gebruikelijke route. En ook hier: weet je keuze te motiveren. Je kunt een app gebruiken. Wij deden dat altijd met ANWB Routeplanner, daar heeft onze Belastinginspecteur toen gewoon mee ingestemd.)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:03

Ik zou als ik jou was TS gewoon even bij de belastingdienst navragen wat de do's en don'ts romdom de kilometerregistratie zijn. Het is nl een hele dure grap als je hier net even de mist mee ingaat en dat kan sneller dan je denkt. Ik zou hier echt niet voor afgaan op de informatie die je op Bokt hebt ingewonnen, dat is voor dit soort zaken gewoon echt niet de juiste bron.

Ik ken 2 mensen die er in een steekproef uit zijn gehaald, waar de registratie niet goed genoeg bevonden werd en die dus heel vet de Sjaak waren en alsnog alle bijtelling konden ophoesten. Dat wil je echt niet en 500 km is echt niets. 501 km volgens de berekening van de BD betekent al terugbetalen, en als de BD net even anders rekent als jijzelf, ben je de klos.

Ik begin er in ieder geval niet aan. Ik pak de bijtelling wel en rij lekker onbeperkt privé met mijn leaseauto (waarmee ik ook mijn trailer trek)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:51

Het moet aannemelijk worden gemaakt (dit kan middels apps of registratieboekjes) waar je naartoe bent gereden en hoeveel km's dit zijn en dat dit dus zakelijk is. Als jij tussentijds stopt om je boodschappen te halen of je paard te doen, veranderd dat niets aan je aantal km's.
Dus zeker niet te moeilijk denken. Kijk als je kenteken wordt gezien bij een festival of de efteling terwijl je geen job hebt in die sector, dan ben je de sjaak en mag je elke km verantwoorden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 01:49

De reden waarom ik de zakelijke auto niet op de zaak laat staan is simpel, de zaak is 156 km verderop. De locale vestiging waar ik nu 2,5 jaar gewerkt heb, gaat binnenkort sluiten en eigenlijk heb ik in de tussentijd voor mezelf een nieuwe baan/functie gecreëerd waarbij ik voor andere vestigingen ga doen, wat ik voor mijn vestiging heb gedaan. Ik ga dus per 1 januari rechtstreeks onder het hoofdkantoor vallen en die is aan de andere kant van NL. We hebben 11 vestigingen door NL heen, maar niets op minder dan een uur rijden vanaf mijn woning.

Momenteel rij ik zo’n 2500-3000 km per maand met mijn privé auto en dat is al een ouder bakkie. Tegen 19 cent de km kan dat eigenlijk gewoon niet uit met het extra onderhoud. Hogere verzekering en afschrijving.

Dus ik heb die zakelijke auto, zonder bijtelling met beide handen aangegrepen. Over een jaar mag ik waarschijnlijk zelf een auto kiezen en als ik een geschikte auto (die ook een trailer kan trekken) kan kiezen, dan neem ik de bijtelling wel en gaat mijn oude bakkie weg.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:12

19 cent is het niet meer, is afgelopen jaar of misschien zelfs 2 inmiddels 21 cent geweest en per januari 2024 is het 23 cent per km.
Het is alsnog niet veel, maar alle beetjes helpen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:23

Silly1972 schreef:
19 cent is het niet meer, is afgelopen jaar of misschien zelfs 2 inmiddels 21 cent geweest en per januari 2024 is het 23 cent per km.
Het is alsnog niet veel, maar alle beetjes helpen

Dat hangt ook van de sector af, het bedrag dat jij noemt is wat er belastingvrij mag worden uitbetaald.
CAO ziekenhuizen zat al jaren op 8 cent de km, dat is dit jaar verhoogd naar 16 cent.
Het kan dus best dat TS maar 19 cent/km ontvangt van haar werkgever. En ook voor 23 cent kan het met deze afstanden en een oudere auto echt niet uit, dan deed ik ook liever de administratie voor die zakelijke auto ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:11

Oh oke dacht dat het gewoon standaard was