Hoe loonheffing terug vragen en wanneer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_Stn

Hoe loonheffing terug vragen en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 10:10

Haii,

De titel zegt t al. Ik heb nu bij 1 van mijn baantjes geen loonheffingskorting en gaat er dus echt best wel een groot bedrag weg.

Ik heb het al aan mijn ouders gevraagd alleen die zeggen beide dat ze geen idee hebben hoe t werkt dus ik dacht dat miss iemand het hier weet?

Ik weet niet wanneer ik t mag terug vragen, hoe ik dat doe en of dat überhaupt mag als je 17 jaar bent…

Charaz

Re: Hoe loonheffing terug vragen en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:11

Dat kan je doen in maart bij de jaarlijkse aangifte

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:15

Op 1 maart gaat de aangifteperiode van start, je doet dan aangifte over het jaar 2023. Woon & werk je in NL voor heel 2023? Dan doe je een binnenlandse aangifte. Dat kan heel makkelijk online via mijnbelastingdienst.nl. Je logt in met je DigiD, klinkt op 'inkomstenbelasting' en kiest dan voor het jaar 2023. Als het goed is zie je een klein blauw knopje staan met 'aangifte doen', daar kun je op klikken en voila. Als je de hele aangifte hebt doorlopen dan zie je aan het einde ook de verwachting van het terug te krijgen (of te betalen) bedrag.

Er is normaal jaarlijks ook een aangifte topic.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:16

Je mag altijd belastingaangifte doen. Dus ook van de baantjes die je hiervoor hebt gedaan mag je misschien nog wel teruggave aanvragen. Er loopt jaarlijks op bokt ook wel een belastingtopic. daarin komen ook vaak tips etc naar voren.

Belastingaangifte doe je via hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngaangifte

Elk jaar loopt er ook wel een topic over op bokt. Daarin helpen mensen je ook graag mee. Voor afgelopen jaar was dat deze [STW] Algemeen topic Belastingaangifte 2022

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:17

Dat vraag je inderdaad terug bij je aangifte inkomstenbelasting.
Dat kan ook als je 17 bent. Het doen van aangifte is vrij makkelijk via de aangifteapp van de Belastingdienst (ik ga er even vanuit dat je geen bedrijf hebt, geen legaten of andere ingewikkelde zaken). Daar staat alles al voor je ingevuld. Je hoeft de gegevens dan alleen te controleren (met de jaaropgave(n) die je van je baantje(s) hebt ontvangen) en eventueel aan te passen.
De aangifte over 2023 kan vanaf 1 maart 2024 tot 1 mei 2024 worden ingediend. Je kunt eventueel om uitstel vragen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:18

Houd er wel rekening mee dat er ook best een kans is dat je niets of niet zoveel terug krijgt omdat je meerdere baantjes hebt. Ligt eraan wat je in totaal bruto hebt verdiend met al je baantjes bij elkaar

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:23

Je mag maar bij 1 baan loonheffingskorting toepassen :) dus dat je op je andere baan die korting niet krijgt klopt wel.

Elk jaar moet iedereen belastingaangifte doen en dan wordt alles rechtgetrokken. Dat is in maart/april dat je dat moet doen en dan zie je wat je krijgt of moet betalen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:28

verootjoo schreef:
Je mag maar bij 1 baan loonheffingskorting toepassen :) dus dat je op je andere baan die korting niet krijgt klopt wel.

Elk jaar moet iedereen belastingaangifte doen en dan wordt alles rechtgetrokken. Dat is in maart/april dat je dat moet doen en dan zie je wat je krijgt of moet betalen.

En het is dus het meest handig de korting toe te laten passen bij de werkgever waar je het meeste verdient. Verder is alles al gezegd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:45

Het gaat er dan wel om dat je die baantjes tegelijk hebt gehad, dan mag je maar over één loonheffingkorting vragen. Als ze na elkaar kwamen kan je het inderdaad terug vragen bij de belastingdienst tijdens de opgave.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:48

Maar als ze na elkaar kwamen wordt de loonheffingskorting toch meestal gewoon weer via de werkgever geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:53

Als je de baantjes tegelijkertijd hebt kan ze het wellicht ook terug vragen. Het ligt er aan hoeveel ze verdiend heeft en of ze onder de grens blijft maar ik heb toen ik nog student was ook op 2 plekken tegelijkertijd baantjes gehad (betaalde stage en bijbaantje). Omdat ik onder de drempel bleef kon ik van baantje 2 uiteindelijk de volledige loonheffing terug vragen. Maar dat wijst zich uiteindelijk vanzelf bij het doen van de aangifte. Tegenwoordig wordt veel automatisch al ingevuld en als je alleen inkomen uit loondienst hebt en een klein bedrag op je bankrekening hebt staan is het een kwestie van controleren en verzenden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:54

assie schreef:
Dat vraag je inderdaad terug bij je aangifte inkomstenbelasting.
Dat kan ook als je 17 bent. Het doen van aangifte is vrij makkelijk via de aangifteapp van de Belastingdienst (ik ga er even vanuit dat je geen bedrijf hebt, geen legaten of andere ingewikkelde zaken). Daar staat alles al voor je ingevuld. Je hoeft de gegevens dan alleen te controleren (met de jaaropgave(n) die je van je baantje(s) hebt ontvangen) en eventueel aan te passen.
De aangifte over 2023 kan vanaf 1 maart 2024 tot 1 mei 2024 worden ingediend. Je kunt eventueel om uitstel vragen.

Even in het algemeen:

Tip van flip, doe het wel op tijd anders kan geld terugkrijgen ineens geld betalen worden door de boete.

Uitstel aanvragen is een kleine moeite! Telefonisch is het makkelijkste maar het kan ook per brief of formulier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting

én als je geen uitnodiging hebt gehad dan hoef je ook geen uitstel aan te vragen, dan heb je vijf jaar de tijd om je aangifte in te leveren. :+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:42

Tenzij je redelijkerwijs had kunnen weten dat je aangifte had moeten doen toch? Dan moet je wel voor 1 mei 24 de aangifte doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:03

assie schreef:
Tenzij je redelijkerwijs had kunnen weten dat je aangifte had moeten doen toch? Dan moet je wel voor 1 mei 24 de aangifte doen.

Nee, als je geen uitnodiging krijgt dan gaat de belastingdienst niet op je jagen. Dan is er niet iets wat het systeem triggert om je uit te nodigen. Je kunt dan binnen vijf jaar vrijwillig aangifte doen. Je hebt in principe een aangifteplicht (ook als je niet uitgenodigd wordt) als je meer terug verwacht dan 16,- of meer verwacht te betalen dan (volgens mij) 51,- euro. Maar veel mensen hebben echt geen flauw idee hoe ze dat moeten uitrekenen of daarachter komen en doen het gewoon niet als er geen uitnodiging is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:46

Bestaat het Tj biljet niet meer? Dat was altijd de teruggave voor jongeren.