Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 14:19

Onze dochter van 4 is in september gestart in groep 1. Ze vindt helaas haar plekje niet, ze heeft geen aansluiting met de andere kinderen en vindt het moeilijk om contact te maken. Ze had een beste vriendinnetje op het KDV die mee naar dezelfde klas is gegaan, maar die wil helaas niet meer met haar spelen. Ook geeft de juf aan dat dochter alleen maar wil kleuren en dat ze geen eigen andere activiteiten kiest om te doen, terwijl ze op KDV echt goed kon kralen rijgen enzo.

Mijn dochter is graag op zichzelf, dat kan ik ook niet ontkennen. Ze kan zichzelf prima vermaken en kan goed alleen spelen. Dat is natuurlijk ook fijn. Ze mag van mij zijn zoals ze is. Maar ik zeg eerlijk dat ik haar ook vriendjes en vriendinnetjes gun en dat ze wat makkelijker contact kan maken met klasgenootjes of dat ze ook een activiteit durft uit te kiezen die haar nu misschien niet 'veilig' lijkt. Natuurlijk hek ik al een gesprek gehad met de juf, maar gezien de grote kennis altijd op Bokt, hoe zou ik mijn dochter kunnen helpen of moet ik het meer op zijn beloop laten?

manja39
Berichten: 160
Geregistreerd: 16-09-13

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:27

Ze zit er pas net, geef het de tijd en bespreek het evt. met de juf. Dat komt vanzelf.

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:34

Ik zou het gewoon even laten. Ik kon ook altijd prima alleen spelen. Ze kan misschien ook nog wat onzeker zijn en de kat uit de boom kijken? Ik zou het gewoon wat tijd geven

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:41

Niet iedereen heeft evenveel behoefte aan contact en vriendinnetjes. Ik zou het ook op zijn beloop laten en uitgaan van de ervaring van de juf.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:42

Idd, ze is net gestart, geef het tijd.

Gaat ze graag?
Hier hadden ze bv nooit echt vaste goeie vriendjes tot einde kleuterklas ongeveer.

Onze oudste had geweend tem november…. Daarna zonder Wenen, maar nog altijd niet met plezier.
Is ook gewoon goed gekomen.

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:47

Mijn oudste heeft het hele 1e jaar amper gepraat in het 1e jaar op de basisschool waar het op de peuterspeelzaal echt wel goed ging.
We merkten wel aan hem dat hij wel oké was, hij deed gewoon zijn eigen ding dus we hebben hem gewoon de tijd gegeven en het is helemaal goed gekomen.

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:00

☹️ had een hele tekst getypt , is t weg.

Nog een poging .

Ze is net 4. Van september naar nu is relatief enorm kort voor zoveel veranderingen voor zo een jong kind. Veel andere kinderen, andere juffen/meesters die ook vaak nog op dagen wisselen. Van 2 halve dagen kdv naar volledige school weken . Onze zoon van 4 kon z’n draai ook niet vinden. Uiteindelijk besloten om groep 1 nog eens te doen en niet mee te gaan naar groep 2 na de zomer. Hij had een jaar extra kleuteren gewoon nodig om zichzelf te ontdekken en ontwikkelen.
Je kan heel veel vriendjes en vriendinnetjes wensen, maar sommige kinderen ( en volwassenen) hebben daar gewoon geen behoefte aan.
Mijn tip : kijk en luister naar je kind . Is ze vrolijk, gaat ze met plezier. Wanneer alles heel negatief is , ga dan terug naar het kdv en probeer het volgend jaar opnieuw. Ze zijn pas bij 5 jaar leerplichtig. Geef haar tijd . Ze moeten hun hele leven nog zoveel.

* als aanvulling,
Onze zoon is inmiddels 15 en heeft maar 3 vrienden waar hij mee afspreekt in t echte leven, en een paar voor online . Hij heeft niet behoefte aan meer vrienden. En is heel gelukkig.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 15:35

Ze gaat wel graag naar school overigens. Wel kan ze heel boos worden en daar moeilijk uitkomen, maar dat ging al wel beter volgens de juf. Dus dat is wel positief. Maar jullie reacties stellen me ook gerust. Gewoon de tijd geven.

En zelf geeft ze aan geen behoefte te hebben aan haar voormalige beste vriendinnetje, maar ik vond het wel jammer voor haar. Ik vond het waarschijnlijk erger dan zijzelf :'). Terwijl ik ook wel wel weet dat vriendschappen op die leeftijd komen en gaan.

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:45

Op die leeftijd zijn ze nog heel erg met zichzelf bezig en dat is heel normaal. Vriendjes op die leeftijd zijn meestal nog geen vriendjes zoals ze ze hebben op zes of zeven jaar.
Geef het inderdaad maar de tijd. Dat ze graag gaat is het allerbelangrijkste.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:58

Als ze wel graag gaat, zou ik er zeker geen probleem in zoeken of van maken. Komt helemaal goed met groeien en ouder worden!

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:00

Wie heeft er meer last van, jij of zij? ;)
Met andere woorden, laat het even op zijn beloop. Houd in de gaten dat ze het wel leuk blijft vinden. Dan komt het volgens mij best goed!

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:29

Ik kan me nog herinneren dat ik ook alleen op mezelf was op die leeftijd en alleen maar wilde tekenen :D. De juf haalde me daar af en toe uit, om ook eens iets anders te gaan doen, en daar kreeg ik vanzelf aanspraak van andere kinderen. Dat was achteraf helemaal prima :).

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:30

Ik heb zelf geen kinderen. Maar ik was vroeger net zoals jouw dochter.

Ik heb hier nooit last van gehad. Het enige wat ik vervelend vond is dat anderen (met name leraren of leidsters op kdv) er een probleem van maakten en me probeerden te pushen om te doen zoals alle andere kinderen.

Is overigens nooit gelukt en ik functioneer vandaag de dag prima ;)

Koekie73

Berichten: 2671
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:36

Oh ik snap heel goed dat je het wss zelf erger vindt, dan jouw dochter.
Doet mij denken aan mijn zoon (die is inmiddels 20 :D ) Ik kreeg vaak van school te horen dat hij het liefst alleen was in de pauze op het schoolplein. Zelf had hij er geen last van, net als jij maakte ik me er meer zorgen om dan hij zelf. Later ben ik gaan begrijpen dat de schooldag al intensief genoeg was voor hem en hij gewoon graag even alleen wilde zijn ,zijn eigen ding doen, om bij te komen.
Heeft hij nog steeds trouwens.

Ik herinner me wel dat school het al die tijd maar zorgelijk vond. Maar het is gewoon wie hij is, niets mis mee.
Edit: wat Sherivey zegt. Hij (en wij als ouders) had er meer last van dat er zo'n nadruk op werd gelegd vanuit school Hij kreeg daardoor het idee dat er iets niet ok was aan hem.

Uppojono

Berichten: 3633
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:12

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar dit is echt heel normaal op deze leeftijd. In groep 1 doen de meeste kinderen echt nog hun eigen ding. Gewoon de tijd geven, zolang ze met plezier heen gaat, zou ik me geen zorgen maken.

hwn
Berichten: 4706
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:16

Eens met de andere reacties.

Ik was ook zo'n eenzaat (nog altijd trouwens). Ik herinner me dat ik op mijn 15de eens thuiskwam van school, en blijkbaar was mijn pa voorbijgereden toen we juist met de klas te voet naar de gymzaal wandelden. Ma zei dat hij de hele dag bezorgd geweest was omdat ik alleen liep in de "rij". Terwijl ik het zelf niet eens doorhad dat er niemand naast mij liep.

Lente
Berichten: 27792
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:19

Heb je het idee dat het een ander kind is dan op de peuterspeelzaal?

Zijn er verder dingen die opvallend waren in haar ontwikkeling?

Als je beiden met nee kan beantwoorden niet al teveel zorgen maken. :)

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:25

Geef haar de tijd en luister naar haar.
Ze geeft zelf waarschijnlijk prima aan of ze het wel of niet leuk vind. En als ze dat niet zegt dan voel jij dat wel aan als moeder. Jij pikt een doodongelukkig kind er echt wel uit!

Mijn oudste dochter had nooit vriendinnetjes/vriendjes te spelen.


Ze ging 3 dagen naar BSO en 1 dag opa en oma dag, en 1 dag vrij.
Tja, "weinig tijd" voor spelen na school dus! Pas tegen het einde van het jaar wilde ze bij vriendjes/vriendinnetjes gaan spelen. Maar die 3 dagen BSO was ze ook met vriendjes/vriendinnetjes, maar dan daar.

Het komt echt wel goed. En als je dochter zich er niet fijn bij voelt kan jij als ouder alsnog "instappen" en je ermee gaan mengen door met de juf te praten en te kijken welke kinderen het beste bij haar aansluiten en dan een speelafspraak initiëren.

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:31

Sinds september, dat is nét!

Geef het tijd, ik denk dat jij er meer mee zit dan je dochter. Zorg ervoor dat je dat onaangename gevoel niet op haar overbrengt. Komt vast goed!

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:15

Lief dat je zo bezorgd bent om je dochter en dat je dit ziet en dat zij gezien word. Maar ik denk dat je het idee van samen spelen wel even los mag laten. Als ze niet met tegenzin naar school gaat en het leuk vind dan is dat het ook.

Volg haar eigen ontwikkeling. Nu vind ze kleuren leuk, maar ze zal vast ontdekken dat er meer is als kleuren.

Geef het tijd.

Zie je signalen dat ze het niet leuk vind of met tegenzin heen gaat dan zou ik er wat mee gaan doen.

Ze gaat pas sinds september heen. Dat is nog niet zo lang.

Appeltje00

Berichten: 5013
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:18

Denk dat dat vanzelf losloopt. Mijn zoon is ruim vier. Doet ook lekker zijn eigen ding op school en speelt na school nog niet met vriendjes. Doen weinig kindjes in zijn klas. Het is ook zo nieuw en vermoeiend.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:12

Komt vast vanzelf! Ze zal haar draai wel vinden. Mijn oudste zoon ging pas met 4,5 wat met andere kinderen spelen en buiten school afspreken. Mijn jongste zoon is in augustus 5 geworden en die speelt sinds dit jaar wel op school met kinderen, maar spreekt buiten school nog steeds nauwelijks met anderen af. Heb het geprobeerd te stimuleren maar hij wil echt niet en hij heeft er zelf geen last van, als in dat hij het jammer vindt dat hij met niemand kan spelen. Dat zou dan voor mij anders zijn: wel die aansluiting willen maar niet kunnen vinden is wel reden tot actie, maar zolang ze er zelf niet echt behoefte aan heeft..

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:18

Ik lees nergens in je verhaal terug wat je dochter vindt, alleen maar wat jij wilt en wat de juf wilt.

Je dochter gaat graag naar school en geeft aan geen behoefte te hebben aan intensiever contact met haar vorige bestie van de KDV. Ga het dan ook niet pushen, 100 vragen over stellen of jouw (en eventuele maatschappelijke) verwachtingen op haar projecteren.

Kijk hoe ze het eind van het jaar doet en dan kan je nog beslissen om haar een jaar in groep 1 te laten of mee te laten doorstromen.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:24

Zo lang ze met plezier naar school gaat zou ik me geen zorgen maken. En vooral geen nadruk op leggen bij haar in welke vorm dan ook. Dat kan bij haar begrepen worden als iets negatiefs (mama wil dat ik vriendjes heb). En dan krijgt ze juist tegenzin.
Lekker laten! De juf regelt het wel in de klas en verder haar lekker laten doen wat ze wil of niet wil.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Dochter van 4 vindt plek niet in kleuterklas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 00:34

Dank voor jullie reacties, lekker eensgezind :). Ik laat het inderdaad lekker gaan. Dochter is ook een toppertje hoor, ook een dametje dat niet over zich heen laat lopen. Ik ben sowieso trots op haar en jullie reacties stellen me ook gerust.