Blijf je werken als ...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:36

Ja, ik werkte zelf op een gegeven moment ook 6 soms zelfs 7 dagen per week bij enkele paarden banen. Ook ivm concours, maar het was dat ik toen nog jong en fit was haha. Nu denk ik..hoe deed ik dat qua energie? :o Moet er echt niet meer aan denken.

Ik ben wel blij met hoe alles nu in Nederland geregeld is.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:38

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
"In Nederland werd eeuwenlang de zesdaagse werkweek gehanteerd. Met de industrialisatie in de 19e eeuw kwam ook de roep om een kortere werkweek op gang. Fabrieksarbeiders moesten vaak 75 uur per week werken en ook deels op zondag. Ook kinderarbeid kwam veel voor. In 1874 werd een eerste stap bereikt in de richting van een kortere werkweek met de invoering van het Kinderwetje van Van Houten, waarmee kinderarbeid voor kinderen tot 12 jaar werd verboden. In 1889 werden met een nieuwe wet de werktijden van vrouwen en kinderen van 12 tot 15 jaar geregeld. Zij mochten voortaan maximaal 11 uur per dag werken en nachtdiensten en zondagsdiensten werden voor hen verboden. Deze wet vormde de opmaat voor een nieuwe strijd van de arbeiders voor kortere werkweken. In 1911 werd het maximaal aantal uur beperkt tot 10 uur per dag en in 1919 regelde de Arbeidswet dat een gemiddelde werkdag voortaan 8 uur moest bedragen en een werkweek 45 uur. "

Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkweek_(arbeid)

Ik denk we het zo slecht nog niet hebben nu. :o

(edit: typfout)

Meer dan 100 jaar geleden hadden ze het idd slechter. Betekent niet dat alles nu helemaal 100% op en top is. Mensen en wensen veranderen naar gelang er mogelijkheden voor zijn.


Dat zeg ik ook niet he :)

Heb daar boven al getypt wat ik denk dat de uitdagingen zijn van de huidige tijd.

Suzanne F.

Berichten: 49235
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:41

Elisa2 schreef:
Ja, ik werkte zelf op een gegeven moment ook 6 soms zelfs 7 dagen per week bij enkele paarden banen. Ook ivm concours, maar het was dat ik toen nog jong en fit was haha. Nu denk ik..hoe deed ik dat qua energie? :o Moet er echt niet meer aan denken.

Ik ben wel blij met hoe alles nu in Nederland geregeld is.


Ik ook. Ik heb vroeger in de paarden gewerkt, in weer en wind en kou en helemaal afgepeigerd. Dan verdien ik mijn geld nu heeeeeeel makkelijk op kantoor hoor. Beetje tikken op een laptop op een warm kantoor met koffie en pauzes en ambtenarentijden. Helemaal prima zo hoor.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:48

Ja dat dus..(en overal pijn als je pech had :o )

Ik heb er wel een ijzeren dicipline aan overgehouden..wat dat betreft wel goed voor de opvoeding. :D

Suzanne F.

Berichten: 49235
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:50

Elisa2 schreef:
Ja dat dus..(en overal pijn als je pech had :o )

Ik heb er wel een ijzeren dicipline aan overgehouden..wat dat betreft wel goed voor de opvoeding. :D


Ja het kweekt wel karakter, dat zeker. Maar inmiddels ben ik een watje hoor. Ben de discipline wel kwijt nu. Ben erg verwend met de lift en de koffie en de fijne stoelen en de lange pauzes. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:50

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Ja, ik werkte zelf op een gegeven moment ook 6 soms zelfs 7 dagen per week bij enkele paarden banen. Ook ivm concours, maar het was dat ik toen nog jong en fit was haha. Nu denk ik..hoe deed ik dat qua energie? :o Moet er echt niet meer aan denken.

Ik ben wel blij met hoe alles nu in Nederland geregeld is.


Ik ook. Ik heb vroeger in de paarden gewerkt, in weer en wind en kou en helemaal afgepeigerd. Dan verdien ik mijn geld nu heeeeeeel makkelijk op kantoor hoor. Beetje tikken op een laptop op een warm kantoor met koffie en pauzes en ambtenarentijden. Helemaal prima zo hoor.

Ja same, toen wist je niet beter. Nu weten we dat t in de paarden bijna gelijk staat aan slavendrijven.

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:53

Ik weet ook niet wat ik in de paarden zwaarder vond, het werk opzich of het moeten dealen met je werkgever :+

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:58

Ik vind mijn werk leuk, maar werk wel voor mijn geld. Is ook ons eigen bedrijf, maar als de 30 miljoen wordt bijgeschreven dan stop ik gisteren :D

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 18:15

Elisa2 schreef:
Ik heb er wel een ijzeren dicipline aan overgehouden..wat dat betreft wel goed voor de opvoeding. :D


Ik werk in het onderwijs en kan je uit ervaring vertellen dat discipline iets is dat ze tegenwoordig niet meer kennen.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:12

_San87_ schreef:
Popstra schreef:
Ja maar wat de 1 hard werken vind is voor een ander peanuts en jagen hoeven we niet meer. Diensten draaien van
12 uur per dag is in alle landen om ons heen gewoon de norm. Hier wil men deeltijd en dat soort onzin. Men moest eens beseffen hoe goed je het hier hebt.

Wat voor werk doe jij eigenlijk?


Ik ben 52 en hoef lekker niks meer te doen. Ging met de fiets naar school en gewerkt vanaf mijn 14e
Vanaf ik 17 was werkte ik fulltime in de horeca en savonds in de schoonmaak van kantoorpanden. Maakte 14 uur per dag. Ben met mijn partner zelf een schoonmaakbedrijf begonnen waar we 7 dagen in de week hotel kamers poetste.
Tot we personeel kregen.
Ik heb het altijd met veel plezier en zonder piepen gedaan. Nu geniet ik van mijn eigen accomedatie en mijn paarden waar ik internationaal metnleuke resultaten de sport mee bedrijf. Moet ik ook hard voor werken overigens.
Wil je nog meer weten?

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:13

Ik maak in mijn huidige werk minstens zulke lange dagen en totaal aantal uren in de week als in de paarden en soms zelfs wel meer. Het salaris is alleen ook veel leuker :+
Standaard fulltime werkweek in onze CAO is ook nog steeds 45 uur/week (incidenteel tot 54 uur excl ANW-uren toegestaan, wat incidenteel is wordt niet benoemd), dat maakt natuurlijk ook uit voor het basissalaris tov een 38 of zelfs standaard 36-urige werkweek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:17

Popstra schreef:
_San87_ schreef:

Wat voor werk doe jij eigenlijk?


Ik ben 52 en hoef lekker niks meer te doen. Ging met de fiets naar school en gewerkt vanaf mijn 14e
Vanaf ik 17 was werkte ik fulltime in de horeca en savonds in de schoonmaak van kantoorpanden. Maakte 14 uur per dag. Ben met mijn partner zelf een schoonmaakbedrijf begonnen waar we 7 dagen in de week hotel kamers poetste.
Tot we personeel kregen.
Ik heb het altijd met veel plezier en zonder piepen gedaan. Nu geniet ik van mijn eigen accomedatie en mijn paarden waar ik internationaal metnleuke resultaten de sport mee bedrijf. Moet ik ook hard voor werken overigens.
Wil je nog meer weten?

Nee, maar voor iemand die niet meer werkt heb je een behoorlijk grote mond over mensen die deeltijd werken of andere keuzes maken.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:12

Goof schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb er wel een ijzeren dicipline aan overgehouden..wat dat betreft wel goed voor de opvoeding. :D


Ik werk in het onderwijs en kan je uit ervaring vertellen dat discipline iets is dat ze tegenwoordig niet meer kennen.


Ik wil niet zo,n oude zeikerd zijn die zegt dat de jeugd geen discipline meer heeft. :o
Spoiler:
maar dit is iets wat mij soms ook wel opvalt inderdaad, wel alles willen. Maar niet het werk willen doen wat er voor nodig is om het te bereiken

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:47

Elisa2 schreef:
Ik wil niet zo,n oude zeikerd zijn die zegt dat de jeugd geen discipline meer heeft. :o
Spoiler:
maar dit is iets wat mij soms ook wel opvalt inderdaad, wel alles willen. Maar niet het werk willen doen wat er voor nodig is om het te bereiken


https://www.saarmagazine.nl/ha-we-klage ... enwoordig/

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 20:55

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Ik wil niet zo,n oude zeikerd zijn die zegt dat de jeugd geen discipline meer heeft. :o
Spoiler:
maar dit is iets wat mij soms ook wel opvalt inderdaad, wel alles willen. Maar niet het werk willen doen wat er voor nodig is om het te bereiken


https://www.saarmagazine.nl/ha-we-klage ... enwoordig/


Ik werk nu bijna 20 jaar met pubers en het enige dat echt ernstig veranderd is is het stukje discipline. Niks willen doen, maar wel graag een rapport met voldoendes aangereikt krijgen en liefst nog een dik compliment voor hoe goed ze het gedaan hebben.
Pubers zijn pubers, maar 20 jaar geleden was er echt meer inzet en discipline.

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:12

_San87_ schreef:
Popstra schreef:

Ik ben 52 en hoef lekker niks meer te doen. Ging met de fiets naar school en gewerkt vanaf mijn 14e
Vanaf ik 17 was werkte ik fulltime in de horeca en savonds in de schoonmaak van kantoorpanden. Maakte 14 uur per dag. Ben met mijn partner zelf een schoonmaakbedrijf begonnen waar we 7 dagen in de week hotel kamers poetste.
Tot we personeel kregen.
Ik heb het altijd met veel plezier en zonder piepen gedaan. Nu geniet ik van mijn eigen accomedatie en mijn paarden waar ik internationaal metnleuke resultaten de sport mee bedrijf. Moet ik ook hard voor werken overigens.
Wil je nog meer weten?

Nee, maar voor iemand die niet meer werkt heb je een behoorlijk grote mond over mensen die deeltijd werken of andere keuzes maken.

_/-\o_ dit dus

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:04

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Ik wil niet zo,n oude zeikerd zijn die zegt dat de jeugd geen discipline meer heeft. :o
Spoiler:
maar dit is iets wat mij soms ook wel opvalt inderdaad, wel alles willen. Maar niet het werk willen doen wat er voor nodig is om het te bereiken


https://www.saarmagazine.nl/ha-we-klage ... enwoordig/


Vind jij dat allemaal?

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:06

Goof schreef:
Elisa2 schreef:
Ik wil niet zo,n oude zeikerd zijn die zegt dat de jeugd geen discipline meer heeft. :o
Spoiler:
maar dit is iets wat mij soms ook wel opvalt inderdaad, wel alles willen. Maar niet het werk willen doen wat er voor nodig is om het te bereiken




Ik werk nu bijna 20 jaar met pubers en het enige dat echt ernstig veranderd is is het stukje discipline. Niks willen doen, maar wel graag een rapport met voldoendes aangereikt krijgen en liefst nog een dik compliment voor hoe goed ze het gedaan hebben.
Pubers zijn pubers, maar 20 jaar geleden was er echt meer inzet en discipline.


Ik merk dit op werk bij sommige jongere mensen. Niet allemaal gelukkig. :)
Zie het ook in de mentaliteit van verzorgers en bijrijders.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:12

Vroeger was de jeugd echt niet beter hoor. Mijn opa (1900) klaagde al over de werkmentaliteit van "de jeugd".
Ik heb echt niet het idee dat het minder is geworden.
Iedereen vindt hun eigen generatie degene die het meeste heeft gedaan, het hardst heeft gewerkt en nooit klaagde.
Vroeger had je geen computers en was er een levende handel in cijferlijsten aanpassen, repetities die rondgingen, spijbelen (eigen briefjes schrijven).
Als je ouder wordt ga je je irriteren aan de huidige jeugd. Ook oudere leraren.. vroeger was de jeugd beter/harder enz.
Maar als dat is omdat je het een beetje zat begint te worden en je gaat ergeren aan de jonge generatie.

Ikzelf vindt jonge kinderen ook vaak minder goed opgevoed, drukker, niet luisteren dan "vroeger", maar mijn moeder zegt dan... joh dat vond ik toentertijd ook.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:19

Kaitlyn schreef:
Minder dan 36 uur is gemiddeld? Ik doe iets niet goed. :')


Dat soort gemiddelden is meestal is inclusief vakantiedagen en feestdagen?

Dus alle uren in het jaar / 52 weken.

40 uur werken met 5 weken vakantie zit je net iets boven de 36 uur gemiddeld.

47 x 40 : 52 = 36,15

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:01

Brainless schreef:
Vroeger was de jeugd echt niet beter hoor. Mijn opa (1900) klaagde al over de werkmentaliteit van "de jeugd".
Ik heb echt niet het idee dat het minder is geworden.
Iedereen vindt hun eigen generatie degene die het meeste heeft gedaan, het hardst heeft gewerkt en nooit klaagde.
Vroeger had je geen computers en was er een levende handel in cijferlijsten aanpassen, repetities die rondgingen, spijbelen (eigen briefjes schrijven).
Als je ouder wordt ga je je irriteren aan de huidige jeugd. Ook oudere leraren.. vroeger was de jeugd beter/harder enz.
Maar als dat is omdat je het een beetje zat begint te worden en je gaat ergeren aan de jonge generatie.

Ikzelf vindt jonge kinderen ook vaak minder goed opgevoed, drukker, niet luisteren dan "vroeger", maar mijn moeder zegt dan... joh dat vond ik toentertijd ook.


Oh nee, ik vind mijn eigen generatie absoluut niet degene die het hardst hebben gewerkt oid.

Wil ook echt niet alle jeugd over 1 kam scheren want dat is niet terecht. Over het algemeen mis ik een stukje dicipline en doorzettingsvermogen. Maar dat kan in mijn eigen generatie er net zo goed aangeschort hebben. Alleen zat ik er toen middenin en heb ik dat niet mee gekregen.

Ben zelf alleen opgevoed met dat als je iets wilt bereiken dat je er hard voor moet werken en onderaan moet beginnen. En dat laatste stukje..heb het gevoel dat mensen nu vooral gelijk hun droombaan willen zeg maar zonder zich op te werken eerst. Of een bijrijd paard maar dan niet door weer en wind komen en rijden belangrijker vinden dan verzorging etc.
Maar goed, zoals ik al zei..wellicht was die mentaliteit er vroeger ook..alleen zag ik die iig zelf niet.