Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 16:12

Bedankt voor de tip, maar dat heb ik al. Heb een rekening waar begin van de maand een bedrag naartoe gaat en daar gaan alle vaste lasten van af. En wat er dan op de rekening achterblijft gaat een stukje naar de spaarrekening en de rest is voor de dieren, boodschappen en mezelf.

Alleen 'durf' ik dus daar niks anders mee te doen dan dieren, boodschappen en echt nodige dingen voor mezelf :+

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:22

Ja zuinig zijn is juist goed vind ik.
Je zou mee kunnen doen met de koop niks nieuws challenge op Facebook.Goed voor het milieu ook.
Zo te horen leef je gewoon prima dus dan kan het niks geen kwaad om na te denken voor je dingen koopt.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:50

Ik heb een potje voor mezelf waarmee ik mag doen wat ik wil en als het op is, dan is het op. Ik denk dat er meer achter bij je zit TS. Ik lees iets in de richting van faalangst, je mag geen miskoop van jezelf doen, maar dat hoort er wel gewoon bij in het leven. En vind je jezelf het wel 'waard' om geld aan uit te geven? Daar twijfel ik ook wat aan als ik je berichten lees.

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:53

Vervelend probleem maar lastig om advies te geven voor mij als buitenstaander.. Wat misschien wel helpt is meer inkomen verzamelen bijvoorbeeld via Attapol. Daar kan je enquetes invullen voor een kleine vergoeding. Ik probeer rond de euro per dag te behalen en dat tikt toch leuk aan in een maand. Misschien voelt dat meer als ‘extra’ geld voor je wat je makkelijker kan uitgeven aan iets voor jezelf. In het bespaartopic op LZP worden meer van dit soort tips gedeeld. De link naar attapol zet ik ook hieronder:

https://attapoll.app/join/ujceo

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:04

Ladyson schreef:
Ik heb een potje voor mezelf waarmee ik mag doen wat ik wil en als het op is, dan is het op. Ik denk dat er meer achter bij je zit TS. Ik lees iets in de richting van faalangst, je mag geen miskoop van jezelf doen, maar dat hoort er wel gewoon bij in het leven. En vind je jezelf het wel 'waard' om geld aan uit te geven? Daar twijfel ik ook wat aan als ik je berichten lees.


Ja, mijn gedachte was ook: waar mag je niet genieten van jezelf? En waarom is het zo erg om een keer geld 'weg te gooien'? Je hebt het over 5 euro, dat vind ik echt heel ver gaan. Want het leest niet alsof je daarmee een week eten weggooit zeg maar, de ruimte is er tot op zekere hoogte.

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:05

Ik noem dat mijn ‘permanent arm gevoel’ . Toch geef ik zonder problemen geld uit aan geliefden . Maar mezelf , nee !

Petpa

Berichten: 1694
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:07

secricible schreef:
Rohesia schreef:
Bedankt voor de reacties al, en fijn ook de herkenning, ben gelukkig niet alleen ;)

Bedankt ook voor de tips/ideeën.
Een maandelijks bedrag of potje voor leuke dingen klinkt interessant, maar als het die maand dan net even niet lukt vind ik dat ook weer stom, en het is ook niet dat ik de behoefte heb om elke maand vanalles te kopen of te doen (waardoor ik het eens zo stom vind dat mijn hoofd zo moeilijk doet als ik wel eens wat wil kopen).


Nee dat bedoel ik ook niet.
Ik zet maandelijks een bedrag opzij op een spaardoel, dat bedrag is voor "guiltfree spending"
Dat hoeft dus niet iedere maand op, maar als er in dar potje geld zit mag ik dat dus gewoon uitgeven aan mezelf, aan iets dat "sparks joy". Van uitgebreid naar de kapper, tot kleding of uit eten waar ik wil.

In theorie dus dan, want in de praktijk zit er nu een berg geld in en vind ik het alsnog zonde het uit te geven...

Ik herken ook volledig wat je zegt over budget, dan zit het ruim binnen budget en dan het nog niet kopen...


Ik ben een absolute vrek voor mezelf.

Een potje voor "guiltfree spending" vind ik echt een goed idee en ga ik proberen.

Bedankt voor de tip!

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:13

Buitenom reizen waar we samen voor sparen, geef ik ook eigenlijk bijna nooit iets uit aan mezelf. Maar ik geef mijn geld dan ook het liefste uit aan reizen, het voelt dan ook niet of ik iets te kort kom. Ik koop misschien twee keer per jaar een spel voor op de PlayStation 4, maar dan wel via Marktplaats of als het in de aanbieding is via de Ps store.

Ik spaar 15 euro per maand voor kleding, maar gezien ik weinig koop en als dan vaak bij de kringloop is die 15 euro ruim voldoende.

Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 17:49

Buiten een angst voor onverwachte dingen en dan niet genoeg te hebben (wat relatief is want spaargeld) en misschien een beetje faalangst (haat het om geld ergens aan te geven en het dan toch niet zo leuk te vinden als ik dacht) zit er weinig achter hoor.

Denk dat het ook een beetje gegroeid is door de jaren, appartement gekocht, corona-crisis, uitgevallen op het werk door gezondheid, een stap terug moeten doen qua functie en loon, prijzen van oa energie en boodschappen die alleen maar duurder worden, ... Denk dat het dat voornamelijk is. "Wat als ik nu 100 euro uitgeef en achter 2 maanden schieten de energeiprijzen weer in een kramp". Terwijl ik ook wel weet dat het zo'n vaart niet loopt, maar in mijn hoofd zit het er wel.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:00

Heel herkenbaar. Hier in het westland noemen ze dat een ‘zwinkels’. Zo eentje ben ik er dus ook. Probeer alles voor een habbekrats te verkrijgen en snuffel ook veel op marktplaats rond. Als ik bijv een hoofdstel nodig heb ga ik eerst op mp kijken. Terwijl een hoofdstel nieuw van bijv 100 euro ik echt wel kan lijden.

Maar er is zoveel tweedehands. Vorig jaar een super mooi eskadron dekje kunnen kopen voor 25,00 euro. Er was een kleine zwarte veeg te zien op t dekje maar dat zit toch onder het zadel. Boeieee :+ verder nog punt gaaf en zag er nog helemaal als nieuw uit plus alle steentjes zaten er nog op. Wel heb ik 2 weken geleden een nieuwe deken gekocht. D amigo bravo bundel twv 300 euro. Dat deed heel veel pijn maaaar ik denk dat het het wel waard is. Tot nu toe zeer tevreden. Uiteraard wel eerst op mp gekeken maar kon t niet vinden in zijn maat :+

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:09

_Bonte_ schreef:
Ik noem dat mijn ‘permanent arm gevoel’ . Toch geef ik zonder problemen geld uit aan geliefden . Maar mezelf , nee !

Permanent arm gevoel zo herkenbaar hahahaha.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:45

Spreek met jezelf een grens af (ik mag iedere maand/ieder halfjaar X aantal spellen kopen of bedrag X uitgeven aan spellen). Punt, die grens kan je al niet overschrijden, dus dat geeft al een goed gevoel dat je jezelf niet aan het verliezen bent in het kopen van spellen.
En het risico dat je het spel niet leuk vindt, tja, dat kan, bummer, kan gebeuren. Hopelijk is het volgende spel wel top. De eerste persoon die 100% tevreden is met 100% van zijn/haar aankopen, moet nog geboren worden, dus nee, die persoon ga jij ook niet zijn. :D

Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 20:19

Niet? :+
Neen, zonder dollen, je hebt wel een punt. Ik ga het eens proberen met mezelf zeggen 'dit mag ik' en dan kijk ik wat er gebeurd, hoeft niet om grote bedragen te gaan en kan het inderdaad per half jaar ofzo doen. Ga er eens over denken :)

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:26

Zelf heb ik een gat in mijn hand en best vaak een schuldgevoel nadat ik iets voor mezelf koop ipv sparen. Maar ik zeg altijd tegen mezelf, nu kan het nog, met al die problemen in de wereld... en wie weet, misschien breek ik morgen wel mijn nek als ik van de trap af donder. Het leven kan zo kort zijn, dus ik probeer gewoon te genieten.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:44

Ik heb jaren echt ieder dubbeltje 3 x moeten omdraaien tot een jaar of 6 geleden. De eerste 4 jaar durfde ik niet " normaal" te gaan leven. Bij alles leuk gunde ik het mezelf gewoon niet met ook : What iff?

Nu sinds 2 jaar wel, scheelt dat de grootste kosten post (paard) eruit is gegaan. En ik houd van kleding en van mooie merken. En daar geef ik best veel geld aan uit, maar merk dat ik er blij van wordt e dat plezier gun ik mezelf eindelijk.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:53

Hier een brave Hollandse krent.

... ik denk dat ik dat hier in Drenthe gewoon maar blijf voortzetten.
Ik heb er geen last van.

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:25

Heel herkenbaar. Ik vind het het geld altijd wel waard, anders zou ik het niet willen. Maar ik ben altijd bang dat ik spijt krijg. Ook dingen die wel nodig zijn vind ik lastig. Laatst had ik nieuwe sokken nodig, en dan vraag ik mezelf echt af "is dit echt nodig? Krijg ik geen spijt?" mens je hebt nog maar 2 paar sokken en die zitten allebei in de was :')
Ik probeer daarbij wel gedachteschema's te gebruiken. Wat is de enge gedachte? wat zijn de argumenten die de enge gedachten ondersteunen? en wat zijn argumenten die in strijd zijn met de enge gedachte?

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:42

Ik geef niet veel aan me zelf uit, ik heb niks nodig. Als ik iets koop, is het wel kwaliteit en doe ik er jaren mee. Aan geliefden en aan dieren geef ik heel gemakkelijk uit.
Ook aan gezellige dingen doen, geef ik vrij gemakkelijk geld uit. Ik zorg dat er altijd een calamiteiten spaarpot is echter. Maar verder, gewoon lekker genieten van je geld en als je iets leuks vindt, gewoon doen. Sparen voor later, ik doe er niet aan. Te veel mensen gezien die dat deden, plannen voor later en dan is dat later er ineens niet. Je kan het niet meenemen, dus geniet er zoveel mogelijk van zou ik zo zeggen.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 01:28

Bij mij helpt het dat ik ben afgestapt van de mindset dat het normaal is om veel te werken, hard te werken voor je centen en als je kijkt naar hoe mijn moeder is en hoe ze mij heeft opgevoed (oppotten en nooit aan je spaargeld komen) is mijn huidige levensstijl echt ver daarvan.

Dat komt door mijn werk. Ik hoor heel vaak clienten vertellen dat ze nog zo graag dit of dat hadden willen doen, maar dat dat nu te laat is omdat ze nu de belastbaarheid er niet meer voor hebben of dat ze er 3 weken van bij moeten komen of het is onmogelijk. Heel vaak: had ik maar...
Had ik maar wat minder gewerkt en meer genoten van mijn vrouw en leuke dingen gedaan want nu is ze overleden, had ik maar die ene reis gemaakt, had ik maar meer genoten en met vrienden/familie naar disneyland gegaan.

Ook met uiteten, cadeautjes kopen (ook voor jezelf), iemand blij maken, een dag vrij pakken om samen met iemand door te brengen, uitjes plannen zoals disneyland etc etc etc. En ja ik ga 3/4x per jaar naar attractieparken, daar geniet ik van. Ik ga bijna elke week wel ergens lunchen of dineren.daar ontspan ik van en dan ben ik een blijer mens en zijn mensen om mij heen ook graag bij mij.

Dus ik werk maar echt puur om te kunnen genieten van mijn leven.
Ik heb afwijkende werktijden (meestal van 12 - 6 uur en dan in de avond nog wat admin thuis) die passen bij mijn ritme. Waarom jezelf plagen? Maargoed ik heb wel zelf die situatie zo gecreeerd voor mijzelf en mijn man.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 01:46

Ik heb er geen moeite mee.
Maar ik ben wel voorzichtig.

Ik ben opgegroeid met chronisch geldgebrek.
Ik heb het zelf nu goed.
Ik ben niet rijk, heb geen mega inkomen ofzo.
Maar ik red mij goed.

Heb een keurig loon met een mooi eigen huisje.
Een mooie auto voor de deur.
Maar zal nooit zomaar geld uitgeven.

Ik denk er wel vaak lang en goed over na.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 07:39

Rohesia schreef:
Ik begrijp wat je wil zeggen :j Op zich klinkt dat wel interessant, kan het wel eens proberen voor de games. Heb daar toch al een aparte rekening voor die aan mijn paypal hangt, normaal zet ik daar gewoon geld op als ik iets wil kopen (is dus vaak leeg :)) ) maar misschien kan ik er 5 euro per maand opzetten (want wat is 5 euro) en mag dat geld gewoon naar games gaan als er iets is wat ik wil kopen. En als ik niks koop is het extra spaargeld ja, haha.


Alleen die laatste zin nog schrappen, anders durf je het bedrag nog steeds niet uit te geven aan leuke dingen.

Mijn tip: zet maandelijks een klein bedrag opzij, niet teveel, maar net genoeg om wat leuks van te doen. Zeker in het begin. Als het bedrag te groot is, dan is het al snel weer zonde misschien. En dat hoeft dan niet op, kan ook de maand erna. Maar laat het niet teveel opbouwen zodat het weer een spaarpotje wordt, want dan val je wellicht weer in je eigen valkuil.

Het is trouwens super goed om zo bewust met je geld bezig te zijn. Ik heb het misschien de andere kant op. Ben er iets te makkelijk in met veel kopen, maar ik denk er inderdaad wel altijd 100x overna tot ik er gek van wordt en dan koop ik het maar gewoon. Mijn idee is dat als ik er zo erg mee bezig blijf ik het duidelijk de moeite waard vind om er geld aan uit te geven.

Staar je trouwens ook niet blind op die sale op Steam. Er is regelmatig sale, maar zeker op goedkope spellen gaat het uiteindelijk maar om een euro. Is het die ene euro dan waard om jezelf helemaal gek te maken? Wat mij betreft niet. En om dan te hopen dat het volgende maand nog een halve euro zakt is meestal niet echt de moeite waard. Voor grote spellen die zomaar 20 euro kunnen schelen is het natuurlijk wat anders.

En zet gewoon die timer op die 2 of 3 uur die je mag spelen van Steam voor de refund. Is het niks? Hop terug ermee. Dat maakt het dan misschien ook minder erg om een keertje iets te kopen. Enige is wel dat je dan niet moet blijven proberen tot die tijd voorbij is zoals toen je ziek werd van het spel. Maar daar leer je van.

Hopelijk heb je er iets aan. Zonde om jezelf zo op te vreten. Je mag jezelf best regelmatig iets leuks gunnen. Of dat nu een mooie nieuwe trui is, een massage bij een salon of een spelletje om te spelen, dat maakt niet uit. Jezelf af en toe verwennen is goed en zeker iets doen wat je leuk vindt (gamen) is een goede tijdsbesteding en dus ook een investering in je eigen plezier!

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 08:47

Ik ben van de lijstjes. Toen wij een paard wilden kopen heb ik tientallen lijstjes gemaakt wat het ons zou gaan kosten en of we dat zouden redden met ons inkomen en uitgavenpatroon. Tot mijn 18e heb ik ook voor alle grotere uitgaven toestemming gevraagd aan mijn moeder (dat moest niet ofzo, maar dan kon ik het voor mezelf verantwoorden). Ik had die ‘toestemming’ dan nodig om het mezelf te gunnen. Ik koop altijd liever dingen voor andere mensen :') maar laatst heb ik van mijn ‘bijbaantje’ naast mijn fulltime baan (die ik erbij heb omdat ik het leuk vind) het LEGO Hogwarts kasteel gekocht dat ik echt al jaren wilde hebben. Ik moet nog beginnen (ziek geweest) maar die was ook zo idioot duur dat ik me soms nog een beetje schuldig voel :')

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:06

Heel herkenbaar. Voldoende salaris, ruime buffer, maar vind het ook echt lastig om echt geld uit te geven voor mezelf.
Moet mezelf soms echt gunnen een grotere aanschaf te doen, zoals laatst met een paar nieuwe laarzen die voor mij toch echt aan de dure kant waren.

Bij mij komt het voor een deel ook wel uit mijn opvoeding. We werden echt niet verwend ook al had mijn vader een goedlopende slagerij. Moesten zelf overal voor sparen en vanaf 12 geen zakgeld meer omdat ik dit zelf kon verdienen met allerlei baantjes.
Voordeel is dat ik dus ook nooit in geldnood zit en makkelijk kan leven naar wat ik heb dus ook nooit geen geldstress. Maar soms zou ik willen dat ik er ook wat makkelijker van zou kunnen genieten.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:10

Het laatste hemd heeft geen zakken en daarom mag ik van mezelf geld uitgeven aan dingen waar ik gelukkig van wordt :)

Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 10:13

Bedankt nog voor de reacties en tips allemaal, interessant om te lezen hoe jullie ermee omgaan :)

Celebi schreef:
Rohesia schreef:
Ik begrijp wat je wil zeggen :j Op zich klinkt dat wel interessant, kan het wel eens proberen voor de games. Heb daar toch al een aparte rekening voor die aan mijn paypal hangt, normaal zet ik daar gewoon geld op als ik iets wil kopen (is dus vaak leeg :)) ) maar misschien kan ik er 5 euro per maand opzetten (want wat is 5 euro) en mag dat geld gewoon naar games gaan als er iets is wat ik wil kopen. En als ik niks koop is het extra spaargeld ja, haha.


Alleen die laatste zin nog schrappen, anders durf je het bedrag nog steeds niet uit te geven aan leuke dingen.


:+ Neen, is waar. Ik ga mijn best doen, haha.
Voor nu heb ik de lijst met de spellen die ik wil kopen wat ingekort, maar het bedrag wat ik al had klaargezet blijft wel staan, misschien als ik het in kleinere stappen doe dat het niet zo groot voelt..

Ik ga ook mijn wishlist inkorten want ik denk dat daar ook een deel van het probleem zit.. zeker als je ziet dat alles in de sale is (en ik weet dat niet alles even belangrijk is, want de meeste spellen hebben elke maand dezelfde sale) krijg ik nogal de neiging van "nu is het moment, maar het is zoveel" en dan koop ik uiteindelijk niks. Dus eens kijken of dat helpt.

En ja, niet twijfelen om een spel te refunden zou ook helpen, maar dat is nog moeilijk, want ik heb ook een spel dat ik bijna had gerefund maar wat nu mijn lievelingsspel is (werd er eerst wel ziek van en daarna kon ik er wel tegen) dus ja, je kan niet in de toekomst kijken hé..

@Hutcherson: ik begrijp helemaal wat je wil zeggen, en diep vanbinnen denk ik ook zo, en ik heb daar al stappen in gemaakt, maar op het punt van het topic loop ik voor mezelf nog vast. Zal ook nog wel komen met de tijd.

@theadora99: ik ben ook van de lijstjes :j En alles op voorhand zoeken en berekenen en 300 keer nadenken of ik het echt wel wil en.. Daarom dat ik het ook zo stom vind van mezelf: de basis is echt wel gecovered en er is een spaarpotje als er toch iets opduikt, maar alsnog kan ik heel moeilijk geld uitgeven aan dingen die gewoon leuk zijn zonder verder nut (uiteraard zit er wel het nut in dat ze een leuke bezigheid zijn, maar ik bedoel maar).