Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 14:03

Even een situatieschets:
Ik heb het niet slecht.. eigen appartementje, auto, vast werk, huisdieren (klein en groot) en kan maandelijks rondkomen, grotendeels. Zit met wat gezondheidsproblemen die geld kosten maar het is allemaal nog wel behapbaar.
Af en toe moet de spaarrekening aangesproken worden als bepaalde dingen toevallig bij elkaar komen, maar dan kan er later ook wel weer geld naartoe. En sowieso zijn er 3 grote bedragen per jaar die er voor het grootste stuk naartoe gaan (vakantiegeld, eindejaarspremie en belastingen).

Ik ben op zich gelukkig, heb keuzes moeten maken op werkgebied ivm mijn gezondheid, en daardoor een functie met minder geld maar ook minder stress en pijn. En zoals gezegd kom ik in principe wel rond, en wordt er ook nog gespaard.

Alleen heb ik het moeilijk, heel moeilijk, om geld uit te geven aan leuke dingen. Alles waar ik geld aan uitgeef zijn dingen die nodig zijn, voor mezelf of voor de dieren. Buiten de dieren heb ik nog een andere hobby, nl gamen. Niets grootschalig, maar gewoon gezellig spelletjes spelen in mijn vrije tijd.
En spelletjes kosten geld, ik koop al alles in de sale, maar zelfs dan vind ik het vaak te duur om naar mezelf toe te verantwoorden. Terwijl ik weet als ik het wel doe dat ik er ook uren plezier aan ga beleven.

Maar mijn hoofd zit zichzelf in de weg.. "Moet dit nu? Misschien is het binnenkort nog goedkoper" "Kan ik dat geld wel hieraan uitgeven, misschien heb ik het binnenkort nog nodig" "Oh, voor dat bedrag kan ik ook andere dingen kopen" "Je hebt spellen genoeg, speel die eerst maar eens", etc. etc.
En tegelijk denk ik "komop, het is niet dat je elke maand 100en euros aan spelletjes uitgeeft, nu mag het wel een keertje".

Alle aankopen die ik doe die ik als niet noodzakelijk acht gaan dagen, weken, maanden denk- en vergelijkwerk aan vooraf. En als ik het dan uiteindelijk gedaan heb is er zelden spijt. Soms is die spijt er wel, omdat bv. een game die je kocht toch niet is wat je dacht, of dat je het fysiek niet kan spelen (heb recent een spel gekocht waar ik echt ziek van word, terwijl ik dat bij soortgelijke spellen totaal niet heb), en dan kan ik daar echt in blijven hangen, terwijl het vaak om 5 euro ofzo gaat .. maarja, die 5 euro had ik ook aan iets anders kunnen geven...

Zijn er mensen die dit herkennen? En hoe ga jij ermee om?
Of misschien juist niet, dan mag je dat gerust ook delen, lijkt me zalig :Y)

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:14

Ja super herkenbaar. Ik vind het ook lastig geld uit te geven en kan me iedere maand onrustig voelen over de financiën ondanks dat ik weet dat ik het iedere maand kan redden.

Ik merk dat ik ook heel vaak plannen kan maken die het uiteindelijk net niet zijn omdat ik dan ga afraffelen omdat het geld kost. Bijvoorbeeld een verbouwing waarop ik dan uiteindelijk nauwelijks aankleed omdat ik het lastig vind er geld aan uit te geven.

Ik ben een apart spaardoel gaan maken voor mezelf met een maandelijks bedrag dat ik vrij mag uitgeven. Dat heeft een jaar geholpen maat ik begin weer in hetzelfde patroon te vervallen.

Ik vind het ook heel lastig, dus ik lees mee :D
Laatst bijgewerkt door secricible op 23-12-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:17

Hahaha, best herkenbaar. Ik heb het zeker niet slecht, maar ben ook op sommige vlakken een krent. Voor mij is de vraag: ‘Vind ik het waard?’ De belangrijkste vraag op financieel gebied. Dus uiteten gaan in een zéér goed restaurant voor een bedrag waar sommigen een maand mee moeten doen voor boodschappen, vind ik het geld waard, omdat ik dan een top avond heb en heerlijk geniet van bijzonder eten. Maar bij, laten we zeggen, van der Valk voor €60 pp vind ik het geld dus niet waard. Dan ga ik liever naar de Mac. :D
Als ik iets leuks zie, dan stel ik altijd de vraag of ik het waard vind en als het antwoord ‘nee’ is dan hoef ik het niet. En ik ben heel blij met deze instelling, ben ook nooit jaloers op mensen.
Is het een idee dat je voor jezelf een budget afspreekt voor die spellen die je zo leuk vindt?

BranwenGC

Berichten: 380
Geregistreerd: 10-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:18

Ik lees ook mee! Hier helaas ook hetzelfde probleem ;(

Die vraag “vind ik het waard?” heb ik hier ook voor mezelf, maar ook daar wil ik nog wel is ruzie mee krijgen

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:28

Heel herkenbaar! Ik heb dat met duurdere aankopen. Al gaat het de laatste tijd beter. Maar echt niet dat ik een jaar terug een parfum van Dior of een huisparfum van de Rituals ging kopen. Een flesje van Mexx van 15 euro voldoet ook, of de simpele geurstokjes van de action.

Een jas van meer dan 100 euro? Of gewoon een kleding stuk of tas omdat ik het mooi vindt? Nee, ben je gek! Maar tegelijkertijd merk ik ook dat ik daar toch wel gelukkig van wordt. Dus ik ben al overstag gegaan met de parfum. Gisteren tijdens mijn citytrip een flesje van 80 euro van Dior gekocht. Helemaal niet nodig, maar ik werd er blij van. :D

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:32

Nee, geen last meer van. Eerder wel maar ik leef nu. Waarom meer sparen dan nodig. Voor later, zonde als ik doodga voordat ik het heb uitgegeven en er van heb genoten. Ik hoef voor niemand wat na te laten, geen kinderen dus wat er later wat van mij erft is mooi voor ze meegenomen maar daar leef ik nu niet voor. Van genieten blijf je nu ook gezonder. Houd je leven in balans.
Miskopen kom je ook wel weer overheen, geef ze weg en maak een ander blij, zet ze op marktplaats, laat ze in de kast staan mogelijk zijn ze over een tijdje wel leuk.

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:33

Ja herkenbaar.
Ben door collega's wel eens Dagobert duck genoemd. :D

Wel kan ik het uitgeven als ik echt voor iets gespaard heb, waarom ik dus vaak ook Dagobert Duck ben.

Ik ben opgegroeid met weinig, gaan werken met 16 en toen zalf alles moeten betalen incl kostgeld.

Mijn brommertje, mijn rijbewijs, maar ook mijn paardrijles en kleding betaalde ik zelf.
Sterker nog, paardrijden bekostigde ik al toen ik 12 was door te helpen bij de plaatselijke handelsstal in ruil voor les.

Daar is het bij mij denk ik begonnen.
Goed kijken wat hebt je nodig en dan jezelf verplichten dat niet nu te mogen kopen, maar wel als ik het over een week nog steeds wilde.

Nu is het ook wel handig, ik geef ook echt niks om mode. Ik koop pas een nieuwe broek omdat het echt kapot is. En ja een goede broek word daarna nog doordeweekse uitmest broek. Dus versleten is ook echt op.
En vind ik het dan leuk een nieuwe broek een nieuwe trui, ja wel, maar het is geen sterk verlangen zeg maar. Heb ik er dan spijt van, zeker niet want ik had het nodig :D

Voor de dieren koop ik ook geen onzin dingen, dus geen overmatige dekjes collectie oid.
Maar beknibbel dan niet op wat ze echt nodig hebben. Zij hebben niet voor mij gekozen denk ik dan.
Dus dat moet goed zijn.punt.

Iets onnodigs maar wel leuks, dat koop ik eigenlijk alleen met mijn verjaardag.
Een dekje wat niet nodig is een hoofdstel, wat ze uiteraard al hebben.
En ja dat vind ik dan ook echt fijn.

Maar goed mijn Dagobert duck gedrag is dan wel handig toen we ineens jaren op 1 loon moesten leven.
De paarden konden nog steeds gewoon hun ding krijgen wat nodig.
Maar de samen dingetjes die we doen als eens uiteten of zoiets dat zat er toen niet meer in dat heb ik wel gemist.

Ondertussen kan het weer gewoon. En ik dacht eerst, dan zal ik wel los gaan de eerste paar maanden :D
Nee hoor, hoog zakelijke kleding vervangen.... en ja we zijn ook weer gaan uiteten.

En nog steeds kijk ik naar aanbiedingen...
En koop pas na een paar dagen overdenken.

Ik zal mijn helen leven wel dagobert blijven....en ik ben er blij om.... eigenlijk wel.

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:37

Ik geef niet zoveel uit maar als ik iets nieuw koop wel graag iets waar ik lang iets aan heb. Kan rustig 300 euro voor een winterjas neerleggen maar daar doe ik ook heel erg lang mee.
Schoenen ook, beter een paar waar ik heel goed op kan lopen dan een paar pruts dingen die na 1 keer in de kast staan.
Meubels koop ik op marktplaats, met veel dieren die ook op de bank mogen is nieuw niet zo nieuw meer en op mp staat genoeg op.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:38

Wat herkenbaar is dit. Ik ben ook niet materealistisch ingesteld en vind het voor mezelf al gauw goed genoeg. Heb een eigen koopwoning, paard en pony, leuke baan. Geen hoog inkomen maar kom nog prima rond. Maar een extraatje aan mijzelf uitgeven die ik niet zo gauw. Sommige mensen vinden dat je in het nu moet leven en dat vind ik ook. Maar ik ben tevreden met wat ik al heb en als ik dan iets koop voor mezelf kan ik daar eerst dagen over nadenken.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:39

secricible schreef:
Ik ben een apart spaardoel gaan maken voor mezelf met een maandelijks bedrag dat ik vrij mag uitgeven. Dat heeft een jaar geholpen maat ik begin weer in hetzelfde patroon te vervallen.


Dit heb ik ook, al vind ik het nog lastig om dat potje aan te spreken :') ik heb daarnaast specifiek potjes voor verschillende dingen, voelt ergens bijna kinderachtig maar het werkt wel. Zo ga ik volgend jaar naar Taylor Swift en natuurlijk moest er een glitter outfit komen, compleet onzinnige uitgave maar ik heb er dan geen moeite mee om dat uit dat specifieke potje te doen. Heb dus op dit moment 7 verschillende potjes voor leuke of niet echt noodzakelijke (maar wel fijne) dingen.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:44

Oh ja ik heb daar heel veel moeite mee. Ik had 12 jaar geleden enorme schulden (zal je verder niet vervelen met de oorzaken) en daar ben ik nu al wel jaren uit, maar het onderwerp “geld” alleen al kon ervoor zorgen dat ik in huilen uitbarstte.

Dat is nu wel wat minder gelukkig := Maar ik vind het nog steeds wel eng om geld uit te geven. Zelfs een shirtje van 20 euro vind ik eigenlijk al te duur.
Mijn vriend moedigt me daar wel in aan, vooral met kleding. Maar ook wel andere dingen. Ik heb alles wat ik zou willen hebben en ook niet alles is per se nuttig nu, maar het is elke keer wel echt een heikel punt, met wat ik dan ook wil of moet aanschaffen.

En als ik dan besloten heb iets te kopen en het ligt in het (online) winkelmandje, dan krijg ik soms toch koudwatervrees en annuleer het of ik ga nog een keer extra overleggen met mijn vriend of ik dit wel echt kan maken :=

Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 14:45

Bedankt voor de reacties al, en fijn ook de herkenning, ben gelukkig niet alleen ;)

Bedankt ook voor de tips/ideeën.
Een maandelijks bedrag of potje voor leuke dingen klinkt interessant, maar als het die maand dan net even niet lukt vind ik dat ook weer stom, en het is ook niet dat ik de behoefte heb om elke maand vanalles te kopen of te doen (waardoor ik het eens zo stom vind dat mijn hoofd zo moeilijk doet als ik wel eens wat wil kopen).

Het budget afspreken doe ik al, heb ik nu bv. gedaan, er is een grote sale aan de gang en er zijn een aantal spellen die ik echt graag wil, dus mezelf een bedrag vooropgezet wat mag en daar zit ik nu 5 euro onder en nog kan ik niet op de knop drukken om te kopen..

Vragen of het het waard is is een moeilijke, want dat vind ik de ene dag van wel en de andere dag denk ik "ach, kan nog wel wachten, misschien later als het nog goedkoper is" (wat het overigens misschien niet wordt maar dat weet je niet op voorhand).

Ik ben wel al blij dat ik zelf niet persé gelukkig wordt van nieuwe kleding, of parfum of dat soort dingen. Als ik qua kleding nodig is koop ik het wel maar verder hecht ik er weinig belang aan, dus gelukkig niet de behoefte om elke week te gaan shoppen ofzo.

@belle_boef: een goede denkwijze, en op zich is het ook zo. Beetje opletten ok, beetje spaargeld voor "wat als.." ook ok, maar ik hoef ook voor niemand wat aan de kant te hebben, zolang ik voor mezelf en mijn dieren kan zorgen en mijn rekeningen kan betalen is het in principe genoeg. Maar toch werkt het hoofd niet altijd mee.. Dus nog tips daarvoor? Haha.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:50

Gewoon doen. Wat is het ergste wat er kan gebeuren als je het koopt?

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:05

Ik heb daar ook last van. Kan redelijk rondkomen(behalve december) maar ik loop elke keer te tieren als ik iets leuks zie dat ik er 80duizend keer over moet zeuren met mijzelf om het ook aan te schaffen. :D
En heus een potje reserve heb ik, maar toch....

Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 15:08

belle_boef schreef:
Gewoon doen. Wat is het ergste wat er kan gebeuren als je het koopt?


Dat ik het toch niet zo leuk vind als ik nu denk en er dus niet zoveel tijd in ga steken als ik nu denk. Waardoor ik dat geld beter aan wat anders had kunnen besteden.
En wat ook nog kan dat ik volgende week het geld voor andere dingen nodig heb als er iets onverwacht gebeurd .. ofzo.. (en ik weet dat het onzin is, want mijn spaarrekening is er echt nog wel als er volgende week iets gebeurd, maar het zit in mijn hoofd).

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:14

Rohesia schreef:
belle_boef schreef:
Gewoon doen. Wat is het ergste wat er kan gebeuren als je het koopt?


Dat ik het toch niet zo leuk vind als ik nu denk en er dus niet zoveel tijd in ga steken als ik nu denk. Waardoor ik dat geld beter aan wat anders had kunnen besteden.
En wat ook nog kan dat ik volgende week het geld voor andere dingen nodig heb als er iets onverwacht gebeurd .. ofzo.. (en ik weet dat het onzin is, want mijn spaarrekening is er echt nog wel als er volgende week iets gebeurd, maar het zit in mijn hoofd).


Ja heel herkenbaar.
Ik probeer te denken “maar wat nou als ik het juist fantastisch vind en het mijn leven verandert”.
Beetje overdreven in sommige gevallen, is ook afhankelijk van wat het is, maar ik probeer er in elk geval positief over te denken. En ook iets van “ik heb dit gewoon verdiend. Punt.”

Maar dat is vaak alsnog wel moeilijker gedaan dan gedacht.

En als het echt niks is, kun je het vaak nog wel terugsturen of anders doorverkopen.
Al probeer ik dat laatste met alle macht te voorkomen want marktplaats is verre van mijn hobby :=

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:20

Ja precies. Zo denk ik dan ook.

Leef nu wel. Maar hoop volgende week ook nog. :D
Wat als ik nu onzin koop en mijn paard volgende week naar de kliniek moet.
Dan is 7000 euro ook niks meer.

Ja nu kan dat. Niet als ik steeds dingen koop omdat ik nu leef.

Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 15:27

@Niobe: Het denken probeer ik ook zo te doen :j Maar er blijft toch altijd een zeurend stemmentje zitten..

Met games is het probleem natuurlijk dat doorverkopen niet kan (heb geen fysieke games) en terugsturen zitten voorwaarden aan die je bij een beetje spelen al snel overschrijdt. Heb met het spel waar ik ziek van wordt een uitzondering proberen aan te vragen om die reden (heb heel veel met de instellingen gedaan om te kijken of het dan beter ging, dus uiteindelijk te lang 'gespeeld') maar dat werkt niet. Dus dan zit dat spel daar.. samen met nog een paar anderen die om een andere reden niet terug kunnen en dat is dan jammer want wel geld gekost.

Denk dat schrik om verkeerde keuzes te maken ook wel meespeelt als ik het zo bekijk :+

@DuoPenotti: ja, dat dus.. Al zijn er natuurlijk wel gradaties, het is ook niet de bedoeling om al je geld uit te geven omdat je nu leeft.. Maar als er een potje staat waar maandelijks bij komt (en een paar keer per jaar meer), is het dan een probleem als er eens 50 of 100 euro naar iets leuks gaat? Daar zit ik zelf constant over in conflict, met mezelf uiteraard..

Lieser
Berichten: 1505
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:35

Ik ben meer penny wise and pound foolish. Ik kan enorm twijfelen over kleine aankopen voor mezelf, maar vervolgens 2.600 euro stuk slaan voor een nieuw zadel voor mijn paard :D

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:43

@ts
Uiteraard zijn er gradaties. Maar dit is hoe ik toch redeneer. -O-

Een potje leuke dingen is best wel een goed idee.
Maar als mijn mindset niet veranderd word dat gewoon een spaarpotje ben ik bang :D


Maar het is natuurlijk maar net hoe in de weg het je zit.
Maar geld uitgeven omdat andere dat ook doen, want zo voelt het dan voor mij, word ik ook niet blij van.

Maar als het je wel in de weg zit: ik koop nooit wat leuks.
Dan is de tip van dat leuke dingen potje wel een mooi idee vind ik :j

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Moeite met geld uitgeven, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:48

Ohh ik zou willen dat ik dit meer had. Ik heb niet een gat in mn hand, ik heb geen hand meer. Ik geef echt al mn geld uit na de vaste lasten incl sparen. Heb ik spijt van een aankoop? Zelden! Maar soms denk ik ook, ach ik had het beter naar de spaarrekening kunnen zetten. Maar dan denk ik ook weer, ik leef nu en word er nu gelukkig van. Leven kan maar wat kort zijn.

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:48


secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:53

Rohesia schreef:
Bedankt voor de reacties al, en fijn ook de herkenning, ben gelukkig niet alleen ;)

Bedankt ook voor de tips/ideeën.
Een maandelijks bedrag of potje voor leuke dingen klinkt interessant, maar als het die maand dan net even niet lukt vind ik dat ook weer stom, en het is ook niet dat ik de behoefte heb om elke maand vanalles te kopen of te doen (waardoor ik het eens zo stom vind dat mijn hoofd zo moeilijk doet als ik wel eens wat wil kopen).


Nee dat bedoel ik ook niet.
Ik zet maandelijks een bedrag opzij op een spaardoel, dat bedrag is voor "guiltfree spending"
Dat hoeft dus niet iedere maand op, maar als er in dar potje geld zit mag ik dat dus gewoon uitgeven aan mezelf, aan iets dat "sparks joy". Van uitgebreid naar de kapper, tot kleding of uit eten waar ik wil.

In theorie dus dan, want in de praktijk zit er nu een berg geld in en vind ik het alsnog zonde het uit te geven...

Ik herken ook volledig wat je zegt over budget, dan zit het ruim binnen budget en dan het nog niet kopen...

Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 16:05

Ik begrijp wat je wil zeggen :j Op zich klinkt dat wel interessant, kan het wel eens proberen voor de games. Heb daar toch al een aparte rekening voor die aan mijn paypal hangt, normaal zet ik daar gewoon geld op als ik iets wil kopen (is dus vaak leeg :)) ) maar misschien kan ik er 5 euro per maand opzetten (want wat is 5 euro) en mag dat geld gewoon naar games gaan als er iets is wat ik wil kopen. En als ik niks koop is het extra spaargeld ja, haha.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:09

Rohesia schreef:
Even een situatieschets:
Ik heb het niet slecht.. eigen appartementje, auto, vast werk, huisdieren (klein en groot) en kan maandelijks rondkomen, grotendeels. Zit met wat gezondheidsproblemen die geld kosten maar het is allemaal nog wel behapbaar.
Af en toe moet de spaarrekening aangesproken worden als bepaalde dingen toevallig bij elkaar komen, maar dan kan er later ook wel weer geld naartoe. En sowieso zijn er 3 grote bedragen per jaar die er voor het grootste stuk naartoe gaan (vakantiegeld, eindejaarspremie en belastingen).

Ik ben op zich gelukkig, heb keuzes moeten maken op werkgebied ivm mijn gezondheid, en daardoor een functie met minder geld maar ook minder stress en pijn. En zoals gezegd kom ik in principe wel rond, en wordt er ook nog gespaard.

Alleen heb ik het moeilijk, heel moeilijk, om geld uit te geven aan leuke dingen. Alles waar ik geld aan uitgeef zijn dingen die nodig zijn, voor mezelf of voor de dieren. Buiten de dieren heb ik nog een andere hobby, nl gamen. Niets grootschalig, maar gewoon gezellig spelletjes spelen in mijn vrije tijd.
En spelletjes kosten geld, ik koop al alles in de sale, maar zelfs dan vind ik het vaak te duur om naar mezelf toe te verantwoorden. Terwijl ik weet als ik het wel doe dat ik er ook uren plezier aan ga beleven.

Maar mijn hoofd zit zichzelf in de weg.. "Moet dit nu? Misschien is het binnenkort nog goedkoper" "Kan ik dat geld wel hieraan uitgeven, misschien heb ik het binnenkort nog nodig" "Oh, voor dat bedrag kan ik ook andere dingen kopen" "Je hebt spellen genoeg, speel die eerst maar eens", etc. etc.
En tegelijk denk ik "komop, het is niet dat je elke maand 100en euros aan spelletjes uitgeeft, nu mag het wel een keertje".

Alle aankopen die ik doe die ik als niet noodzakelijk acht gaan dagen, weken, maanden denk- en vergelijkwerk aan vooraf. En als ik het dan uiteindelijk gedaan heb is er zelden spijt. Soms is die spijt er wel, omdat bv. een game die je kocht toch niet is wat je dacht, of dat je het fysiek niet kan spelen (heb recent een spel gekocht waar ik echt ziek van word, terwijl ik dat bij soortgelijke spellen totaal niet heb), en dan kan ik daar echt in blijven hangen, terwijl het vaak om 5 euro ofzo gaat .. maarja, die 5 euro had ik ook aan iets anders kunnen geven...

Zijn er mensen die dit herkennen? En hoe ga jij ermee om?
Of misschien juist niet, dan mag je dat gerust ook delen, lijkt me zalig :Y)


Deels herkenbaar. Misschien helpt het om al je vaste uitgaven goed op een rij te zetten en dat ook te doen voor je spaargeld. Dan kun je per maand een bedrag reserveren, wij noemen dat een “No questions asked” bedrag. Wellicht helpt het om te weten dat alle “moetjes” zijn afgedekt en je van dat geld dus ook gewoon mag genieten.