Hoe sop tussen glas weghalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe sop tussen glas weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 20:17

Beetje cryptische titel, ik zal het zo duidelijk mogelijk uitleggen :Y)

Ik heb een elektrisch oventje met een ruitje/stuk glas in de deur. Hartstikke handig want dan kun je je pizza of taart of broodjes zien terwijl ze er in liggen.
Nou was ik vanavond de oven aan het schoonmaken en ik heb ontdekt dat dat ruitje dubbel glas is... met nu dus sop tussen de twee stukken glas.

Weet iemand dé tip om het er weer weg te halen? Ik ben niet technisch dus het deurtje demonteren gaat 'm vermoedelijk niet worden :')
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-12-23 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Re: Hoe sop tussen glas weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:18

Wegblazen met een föhn? _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 20:18

Ja, dat was het eerste waar ik ook aan dacht!

En toen kwam het besef dat ik geen föhn heb _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:21

Verdampt vanzelf wel als je de oven een paar keer gebruikt. Of de warmte nu van een föhn of van de oven zelf afkomt...

Jokonootje

Aanzetten... Verdampt wel weer als het er tussen kan komen kan het er ook weer tussen uit komen

NinaCharlie

Een flinke ademteug nemen dan. *\%/*
Of misschien past er een sateprikker in met een keukenpapiertje? En anders zal het vanzelf wel wegtrekken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:22

Dat had ik laatst ook, maar je kan de deur waarschijnlijk vrij goed losmaken waarschijnlijk. Even googlen op je oven type. Ik moet eerst iets met een schuifje doen en dan kun je zo een plaat eraf halen. Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 20:24

NinaCharlie schreef:
Een flinke ademteug nemen dan. *\%/*

_O-

Wat zijn jullie slim! Het is gewoon te logisch dat het verdampt als de oven heet wordt. Dank jullie wel, ik ga kijken of het lukt. Lang leve bokt en de praktische bokkers *\o/*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:28

Als er zeep en of vuil bij in zit dan verdampt het niet maar verbrand het = lelijk. Ik spreek uit ervaring.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:51

Bij mijn kleine oventje zit de opening aan de bovenkant van het deurtje. Niet heel handig, want daar vallen dus ook kruimels tussen ^)
Maar met een breinaald/sate-spies en een katoenen doek kan ik er wel tussen komen om het min of meer schoon te vegen. Dus dat zou je eens kunnen proberen.
Zeepsop gaat inderdaad verbranden anders.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:58

Bij mijn oven kan ik de binnenste glasplaat eruit halen om te poetsen, kan dat niet?
Zitten 2 klepjes onderin

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 00:01

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 07:21

8nnemiek schreef:
Bij mijn kleine oventje zit de opening aan de bovenkant van het deurtje. Niet heel handig, want daar vallen dus ook kruimels tussen ^)
Maar met een breinaald/sate-spies en een katoenen doek kan ik er wel tussen komen om het min of meer schoon te vegen. Dus dat zou je eens kunnen proberen.
Zeepsop gaat inderdaad verbranden anders.

O ja, kruimels zitten er al lang. Maar met een spies, laat staan met ook nog een doek, kom ik er niet tussen hoor? Die twee stukken glas zitten echt strak langs elkaar.

Ik heb online de handleiding gevonden en daar staat helemaal niks over dat het glas uit de deur kan. Maar ik ben aan het pielen geslagen zo op de vroege ochtend, aan de bovenkant zag ik twee hoekjes zitten die beweegbaar waren. Gewapend met een schilmesje en een aardappelmesje heb ik ze eruit gehaald en nu ligt de binnenste glasplaat op het aanrecht *\o/*

Edit: glas zit er ook al weer in. De hoekjes waarmee de binnenste plaat vast zit hebben een soort flipjes waarmee het vast blijft zitten. Die flipjes hebben allebei wel een bocheltje, maar ze hebben allebei hetzelfde bocheltje. Mogelijk hoort dat dus gewoon zo, en heb ik niks blijvend gesloopt :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:02

Wat goed dat het gelukt is :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:15

Negatieve spoiler hier, want ik hoop dat je de platen precies hebt teruggeplaatst zoals eerst.

Een mini verschuiving van 1 van de platen of lipjes kan ervoor zorgen dat de glazen gaan barsten bij verwarming van de oven. Helaas spreek ik uit ervaring, want bij mij waren de glazen gaan barsten en de keuken ingesprongen nadat ik ook de binnenkant had schoongemaakt. Schijnt blijkbaar vaker te gebeuren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 08:44

Volgens mij zit alles er weer in zoals het eerst zat. Het ziet er in elk geval hetzelfde uit. Alleen dan schoner.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 14:19

Ik ben aan de dood ontsnapt mensen :')

Net totáál zonder er bij na te denken wat lekkere broodjes in de oven gegooid. Inmiddels heb ik ze al lekker opgegeten ook maar ineens bedacht ik mij: o ja, wat nou als de oven was ontploft.

Wat niet gebeurd is *\o/* Oventje deed braaf zijn werk en de broodjes waren lekker :D